کنکور 98

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98+فایل صوتی

بخشی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98 در زیر آمده است:

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98+فایل صوتی

بخشی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98 در زیر آمده است:

موضوعات جلسه:

1-هدف گذاری برای آزمون های 7 و 16 فروردین

2-صحبت‌های داوطلبانی که هدف‌گذاری کردند ولی به نتیجه‌ی مورد نظرشان نرسیدند

مقدمه

امروز اولین آزمون سال 98 را برگزار کردیم، سال نو را تبریک می گوییم و برای شما آرزوی سال خوبی داریم. امروز یک پیشنهاد به پدر و مادرها هم دارم که به شرح زیر است: برای جلسه ی آینده با پسر یا دخترتان در مورد روش هایشان مصاحبه کنید و در جلسه ی بعدی نفرات برتر، ارائه دهید.

به زودی در مجله آزمون یک صفحه ای باز خواهیم کرد تحت عنوان "قهرمانان هدف گذاری". ما می خواهیم قهرمان های نزدیک را ببینیم، همه می توانند به قله ها برسند. شما که در این آزمون شرکت کردید خودتان قهرمان هستید. ما در سال 1372 که برای اولین بار این آزمون های برنامه ای را آغاز کردیم سخت گیری های بیشتری داشتیم و اولین آزمون عید را 2 فروردین و دومین آزمون عید را 7 فروردین قرار دادیم و جالب این بود که دانش آموزان در آزمون ها شرکت کردند. امسال هم شرایط آزمون امروز در شهرهای مختلف سخت بود ولی دانش آموزان سخت کوش حضور پیدا کردند.

یک گروه هدف گذاری کردند و به آن رسیدند و یک گروه نرسیدند و با هر دو گروه صحبت خواهیم کرد. هدف گذاری و برنامه ریزی را باید به تدریج یاد بگیرید و به تدریج آینده خودتان را بسازید.

از کسانی که هدف گذاری کردند ولی به نتیجه نرسیدند این سوال را می پرسم که در کدام درس قوی هستند و چه کار کردند؟

از کسانی که از شما توصیه می خواهند، بپرسید در چه زمینه ای قوی هستند و به دیگران چه توصیه ای می کنند؟ با این کار استراتژی و برنامه ای که در ذهن دارید شفاف تر می شود و آن را اجرا می کنید.

 ...........................................................

هدف گذاری برای آزمون‌های 7 فروردین و 16 فروردین

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آینده است

آیا می توانید یک برنامه ی مشخص بنویسید ؟

نتیجه را دو بار بسازید یک بار در ذهن خودتان و بار دیگر در روز آزمون

هدف بدون برنامه یعنی آرزو

تا انتهای سال تحصیلی امسال 7 آزمون دارید که می توانید هدف گذاری را برای آن ها انجام دهید.

نتایج 16 فروردین را قبل از آزمون پیش بینی کنید

برای آن که در دوران طلایی نوروز بهتر و موثرتر مطالعه کنید و برای آن که نتیجه ی بهتری بگیرید ، برای نمره های چند از 10 خود هدف گذاری کنید و یک برنامه ی مشخص برای درس هایی که می خواهید پیشرفت کنید تنظیم کنید : برنامه ی مشخص با کلی گویی فرق دارد . هر چقدر ذهنتان واضح تر و شفاف تر باشد و برنامه تان مبهم و گیج نباشد بیشتر پیشرفت خواهید کرد

به نکته های زیر توجه کنید .

مشخص کنید کدام مبحث ها را می خواهید بیشتر بخوانید . چند ساعت می خوانید . از کدام منابع می خوانید و کدام قسمت های آن منابع را خواهید خواند .

درس خواندن مهم است اما مهم تر این است که طوری درس بخوانید که چند از 10 شما در آزمون ها بهتر شود . با توجه به نمونه سوال هایی که در اختیار دارید و تجربه ی آزمون های گذشته ی خودتان می توانید تشخیص دهید کدام نوع مطالعه برای شما مناسب تر است . می توانید از کمک پشتیبان و مشاور و دوستان خودتان هم استفاده کنید . اما روش هایی را انتخاب کنید که خودتان مطمئن هستید به نتیجه می رسد . هر چقدر واقع بینانه تر هدف گذاری کنید و انتخاب های بهتری داشته باشید برنامه تان بهتر می شود و بهتر نتیجه خواهید گرفت

نگاهتان به برنامه ی دیگران نباشد . وضعیت خودتان را درست ارزیابی کنید . کدام کار برای شما مهم تر است و بهتر نتیجه می دهد ؟ آن کارها را انتخاب کنید .برنامه ای بنویسید که شما را به نتیجه برساند .

نقش پشتیبان

نقش پشتیبان نقش تسهیل گر است . شروع هدف گذاری و برنامه ریزی با خود دانش آموز است . فقط در موارد استثنایی که دانش آموز هیچ تصوری از اولویت های خود ندارد پشتیبان می تواند شروع کننده و توصیه کننده ی هدف و برنامه باشد . اما در اکثر موارد بهتر است از خود دانش آموز بخواهید با توجه به شناختی که از نقاط قوت و ضعف خود دارد اولویت هایش را مشخص کند .

هدف گذاری چند از 10 را انجام دهد و بهترین مبحث هایی که می تواند مطالعه کند و به نتیجه برسد را خود دانش آموز مشخص کند . پشتیبان تسهیل گر است در تماس تلفنی با دانش آموزان از دانش آموزان بخواهید هدف گذاری چند از 10 را برای درس هایی که می تواند پیشرفت کند انجام دهد و برنامه را بنویسد .

پشتیبان می تواند کمک کند که دانش آموز برنامه ی واضح و شفافی بنویسد و تکلیفش را با خودش روشن کند . سوال پرسیدن و کمک کردن به دانش آموز خوب است اما بهتر است به جای خود دانش آموز برنامه ریزی نکنید مگر موارد خیلی خاص که دانش آموز هیچ ایده ای برای خودش ندارد .

دقت کنید:دانش آموز عزیز ، مهم نیست تراز شما چقدر است . در هر صورت می توانید پیشرفت کنید . عامل اول این است که بیشتر از گذشته وقت بگذارید و تلاش کنید و عامل دوم این است که برنامه تان واضح باشد و بدانید که واقعا می خواهید چکار کنید . اگرتکلیفتان با خودتان روشن باشد ودقیقا بدانید که در هر درس می خواهید چکار کنید حتما نتیجه خواهید گرفت .

و توصیه ی آخر:برنامه تان خیلی مفصل نباشد چهار یا پنج خط بر ای هر درس کافی است . چند دقیقه وقت بگذارید متمرکز شوید و یک هدف گذاری واقع بینانه برای دو سه درس انجام دهید و برنامه ی مشخصی برای آن درس ها در چند سطر بنویسید

کار را شروع کنید به تدریج پیشرفت خواهید کرد و با چشمان خود پیشرفت و موفقیت خود را می بینید . زمان کافی است .

....................................................... 

صحبت‌های داوطلبانی که هدف‌گذاری کردند ولی به نتیجه‌ی مورد نظرشان نرسیدند: 

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98+فایل صوتی

ساجده عزیزی رشته‌ی انسانی:

ریاضی:

من برای این درس، بیشتر روی تست‌های گذشته‌ی کانون و تست‌های نشان‌دار تمرکز می‌کنم ابتدا درس‌نامه را به صورت مختصر از روی کتاب کمک آموزشی مرور می‌کنم و بعد از تست‌های کنکور سال‌های اخیر شروع به تست زدن می‌کنم. بعد از آن، در صورتی‌که به تسلط کافی رسیده باشم تست‌های سه‌سطحی را تمرین می‌کنم ولی درصورتی‌که به تسلط کافی نرسیده باشم سوالات تالیفی کار می‌کنم و بعد تست‌های سه‌سطحی را کار می‌کنم.

البته برای دوران طلایی، تمرکز اصلی من روی بازیابی است ابتدا تست می‌زنم و پس از تست درس‌نامه مباحثی را که به تسلط کافی نرسیده‌ام را می‌خوانم. سوالاتی را که احتمال خطا در آن‌ها بیشتر است یا مهم‌تر هستند یادداشت می‌کنم و پس از چند روز دوباره آن‌ها را حل می کنم (حتی سوالاتی را که مشکلم در آن‌ها فقط بی‌دقتی بوده است.)

اقتصاد:

کلیت اقتصاد به دو بخش تقسیم می‌شود یکی مسائل و دیگری حفظیات. اکثر مسائل اقتصاد به نحوی است که از روش رد گزینه می‌توان به پاسخ صحیح رسید و این کار میسر نمی‌شود مگر با تمرین تیپ‌های مختلف مسائل و کسب تجربه. مسائل اقتصاد یک سری اصول کلی دارد که من ابتدا آن‌ها را مطالعه می‌کنم و بعد تا زمانی‌که روی آن مبحث مسلط شوم، تست می‌زنم، برای حفظیات اقتصاد، من برای 4 فصل اول که مسلط‌تر هستم بازیابی می‌کنم و بعد تشریحی می‌خوانم ولی برای مباحث پایانی کتاب که تسلط کمتری دارم روش دیگری دارم به این صورت که خط اول هر پاراگراف را می‌خوانم و سعی می‌کنم بقیه پاراگراف را بدون نگاه کردن به کتاب برای خودم توضیح دهم بعد مجددا به متن کتاب نگاه می‌کنم و قسمت‌هایی را که فراموش کرده‌ام را یادداشت می‌کنم و برای مرور از آن‌ها استفاده می‌کنم.

 .......................................................

زینب بقایی چهارم تجربی با میانگین تراز 6400:

در زیست و شیمی که معمولا قوی‌تر هستم و معمولا 8 از 10 پاسخ می‌دهم اول خلاصه‌هایی که خودم

نوشته‌ام را می‌خوانم بعد با بازیابی تست می‌زنم اول تست‌های چند سال گذشته کانون بعدا اگر جایی مشکل داشتم از روی کتاب تشریحی می خوانم بعد تست‌های چند سال اخیر کنکور در همان زمینه را می‌زنم به صورت زمان‌دار.

.......................................................

فاطمه یوسفی با میانگین تراز 7200 رشته ریاضی:

در دو درس موفق شدم و در یکی توانستم پیشرفت داشته باشم. ریاضیات پایه ام را از 4 به 8 از 10 رساندم (بیشتر هم در حسابان)، کاری هم که کردم این بود که تمرین بیشتری حل کردم یعنی ساعت مطالعه‌ام را افزایش دادم و تعداد کتاب‌هایی را که کار می‌کردم و برگشتم به کتاب‌ها را هم افزایش دادم (برای این درس خاص البته). راه کلی من هم این است که اول سوال‌های کنکور را از کتاب‌های آبی تیپ‌بندی می‌کنم برای خودم سوال‌هایی را که غلط زده‌ام را هم یادداشت و مرور می‌کنم. مهم‌ترین کاری که به من در این افزایش داشتنم کمک کرده است طبقه‌بندی کردن سوال‌هاست.

.......................................................  

حسین حمیدی:

در ایام نوروز نقاط قوتم را حفظ کردم. در عمومی ها در درس ادبیات قوی بودم در اختصاصی ها زیست و در عید هر دو درس را بیشتر از بقیه درس ها به صورت روزانه خواندم. بیشتر زمانم را به خلاصه نویسی و دوره سپری کردم، خلاصه هایم واقعا خلاصه و مفید هستند، به طور مثال برای زیست در خلاصه ای که نوشتم زیست را به دو قسمت زیست گیاهی و جانوری تقسیم کردم و تمام مطالب مربوط به هر قسمت را تحت عنوان خودش تجمیع کردم. با این کارها در زیست توانستم از 2 به 9 برسم. با این کار کاملا ذهنم طبقه بندی شده است و به نظرم در مقایسه با طبقه‌بندی خودم یا دیگران، طبقه بندی خودم بهتر است.

هم‌چنین وقتی سوالات کنکور 95 الی 97 را بررسی کردم، متوجه شدم طراح های کنکور به شکل های کتاب درسی خیلی علاقه دارند و با توجه به این‌که احتمالا کنکور امسال هم مشابه سال های قبل است، زیست تصویری دوازدهم را هم تهیه کردم (زیست تصویری دهم را قبلا استفاده کرده بودم.)

 ....................................................... 

همایون سلیمانی رشته ریاضی با میانگین تراز 7186:

درک شهودی‌ام از ریاضی را بالاتر بردم (برخی در جزئیات غرق می شوند و از کل غافل می شوند و من سعی کردم این اتفاق برایم رخ ندهد.) و در زمینه‌ی تاریخ ریاضی هم مطالعه می‌کنم، من حجم تست زدن و درس هایم را کم کردم چون برای ریاضی و فیزیک حتی شیمی تعداد تست زیاد سبب افزایش استرس و کاهش بازده من می شود.

 ....................................................... 

علی فروتن رشته تجربی:

نقطه قوت من فیزیک است، سال قبل مفهومی می خواندم و اصلا مشتقات فرمول ها را حفظ نمی کردم. امسال نیاز نبود به آن ها نگاه کنم و فقط سراغ تست ها می رفتم، در تست‌ها هم سراغ تست‌های سخت و چالشی می روم چون با سوال های ساده حوصله ام سر می رود.

.......................................................

سیدمحمد تقوی:

مهم‌ترین هدفم قبل از عید استفاده درست از دوران طلایی نوروز بود که توانستم با شرکت در اردوی نوروزی تقریبا خوب از این مدت استفاده کنم. در دروس اختصاصی با شرکت در کلاس و در زمان کار در کلاس با کتاب نوروز این تست‌ها را که آن روز تدریس شده‌اند را کار می‌کنم که تست‌های بسیار خوبی بودند.

در درس ریاضی خیلی به من کمک کرد چون کاملا آزمون را پوشش می‌داد، در درس زیست هم بهتر شدم چون هر روز یک مجموعه تست کنکور کار کردم و این کار باعث شد که با تست‌های استاندارد بیشتر مواجه شوم و متناسب با آن قسمت‌هایی که مشکل دارم کتاب درسی را خواندم که خیلی به من کمک کرد در جلسه‌ی امروز چون از دوران طلایی بهتر از سال قبل استفاده کرده بودم خوشحال هستم ولی انتظار بیشتری از خودم سر جلسه‌ی آزمون داشتم.

.......................................................

برداشت حاضران از جلسه، هدف‌گذاری‌ها و دستاوردهای آن‌ها:

من در این آزمون، در زیست و شیمی پیشرفت کردم، برای آزمون بعد روی فیزیک و ریاضی می خواهم کار کنم.

در درس شیمی و ادبیات نتیجه ی بهتری گرفتم در زیست روشم به این صورت بود که اول یک سری تست های کنکور را در ابتدا کار می کردم بعد سه سطحی را از آخر به اول و اگر مبحثی مشکل داشتم به کتاب درسی برمی گشتم در آزمون بعدی شیمی و ریاضی را می خواهم هدف گذاری کنم.

در آزمون امروز در دین و زندگی و عربی پیشرفت کردم، در دین و زندگی فقط کتاب را می خواندم ولی این آزمون تست هم کار کردم، امروز تصمیم گرفتم طبقه بندی شده درس هایم را بخوانم و نظم داشته باشم.

طبقه بندی کردن درس ها امروز توجهم را جلب کرد.

در درس‌های فیزیک و شیمی امروز پیشرفت کردم، روشم به این صورت بود که کتاب نوروز و کتاب درسی و اشتباهات متداول را کار کردم.

با روش بازیابی، برای این آزمون در فیزیک و شیمی پیشرفت کردم. برای نیم سال اول شیمی 1 را انتخاب کرده بودم ولی شیمی 2 هم داشت که جواب نمی دادم، برای عید دفترچه هایم را برداشتم و براساس بودجه بندی یازدهم را هم کار کردم.

در زیست 8 از 10 زدم و در شیمی هم بهتر شدم، بازیابی برای من خیلی موثر بود و از صحبت‌های امروز، طبقه بندی درس ها برایم قابل توجه بود.

به عربی هر شب زمانی اختصاص دادم و موضوعی کار کردم و برایش برنامه داشتم و رشد کردم برای فیزیک هم تست های نشان دار خودم را به علاوه ی سوال های کتاب با روش بازیابی کار کردم. برای آزمون بعد هم باید هدف گذاری ام را بهتر کنم طوری‌که دقیق تر باشد.

باید بیشتر درس بخوانم. من یک روش ثابتی داشتم و فکر می کردم کافی است ولی می دانم باید به آن روش های دیگری هم اضافه کنم. امروز با بازیابی، در ریاضی و فیزیک و شیمی رشد کردم.

دانش‌آموز کلاس هفتم: به جای این که زیاد تفریح و بازی کنم بیشتر درس بخوانم تا آینده ام را بسازم.

در ادبیات و دینی و منطق رشد کردم مهمترین کارهایی که کرده بودم این بود که قبلا که تست می زدم سرسری رد می شدم بخصوص از درست هایم ولی الان تمرکز می کنم و الان آنقدر ریز شده‌ام که غلط های کتاب ها را هم در می آورم.

در درس شیمی رشد کردم و البته کمی در ریاضی و فیزیک؛ برای شیمی سعی کردم تست بزنم تا مهارتم حفظ بشود و هم مرور کنم و نزدیک آزمون نکات را دوره کردم و مسلط تر بودم.

من قبلا بیشتر روی نقاط ضعفم تمرکز داشتم ولی امروز تصمیم گرفتم روی نقاط قوتم هم تمرکز کنم.

من متوجه شدم بازیابی من ناقص بوده و از طرفی از آن‌جایی‌که برادر دوقلویم از آزمون زیاد دادن بهتر نتیجه گرفت منم تصمیم گرفتم این روش را انجام دهم.

من فکر می کردم تست بیشتر کار کنم تمرکزم بیشتر می شود ولی در برخی از مبحث ها اینطور نیست و فهمیدن مهم بود، درنتیجه تصمیم گرفتم بین فهمیدن و تست تعادل ایجاد کنم.

دانش‌آموز کلاس پنجم: بیشتر درس بخوانم و درس خواندن را دوست داشته باشم.

در ریاضی وضعیت خوبم را حفظ کردم (10 از 10 بودم و آن را حفظ کردم) در روانشناسی رشد کردم و امروز تصمیم گرفتم به تمام نقاط قوتم اول توجه کنم.

من از وقتی که به کانون آمده‌ام تا کنون، از تراز 4500 به 6900 رسیدم برنامه ریزی و تلاش عامل بهتر شدن ترازم بود، امروز دو نکته یاد گرفتم طبقه بندی مطالب و مراجعه به تست هایی که قبلا زده بودم.

من در درس‌های اقتصاد و فلسفه رشد کردم و امروز تصمیم گرفتم روی نقاط قوت پایدارم تمرکز کنم و هدف گذاری را براساس چند از ده انجام بدهم.

در درس‌های فیزیک و زیست در آزمون امروز رشد داشتم و تصمیم گرفتم فرمول های فیزیک را خودم به دست بیاورم و در زیست به تصاویر، بیشتر توجه کنم.

در دینی اول بازیابی انجام دادم و همه سوال های پیشنهادی نوروز را از سایت جواب دادم (هر دو سه روز یکبار به سایت کانون سر می‌زنم ولی بیشتر از کانال استفاده می کنم) و امروز یاد گرفتم که قدر داشته هایم را بیشتر بدانم.

در آزمون امروز، در شیمی رشد کردم، تعداد تست هایم را کم کردم و روی خلاصه نویسی هایم تمرکز کردم. امروز تصمیم گرفتم به تصویرهای زیست توجه کنم.

برای آزمون امروز روی شیمی و زیست هدف گذاری کرده بودم، در زیست و عمومی ها رشد کردم؛ در زیست در عید اصلا تست نزدم و فقط کردم فصلهای مهم کتاب را کامل خواندم و مباحثی را حذف کردم. امروز تصمیم گرفتم تست های کنکور را خیلی کار کنم.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98+فایل صوتی

کانونی‌های حاضر در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98 (پسران)

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98+فایل صوتی

کانونی‌های حاضر در جلسه نفرات برتر 7 فروردین 98 (دختران)


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

هدف گذاری ( قسمت اول - 30 دقیقه)
هدف گذاری ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
دستاورد های رتبه های برتر حاضر در جلسه ( 30 دقیقه)