آمادگی آزمون 7 فروردین دوازدهم گرافیک -مبانی هنرهای تجسمی درس1

نکات درسی مربوط به مبانی هنرهای تجسمی جهت آمادگی آزمون 7 فروردین

آمادگی آزمون 7 فروردین دوازدهم گرافیک -مبانی هنرهای تجسمی درس1

مبانی هنرهای تجسمی چیست؟

برای این‌که یک اثر هنر تجسمی ایجاد نمايیم، احتیاج به شناخت اولیه از اصول و مبانی هنرهای تجسمی داریم. ارتباط بین انسان‌ها، احتیاج به زبان مشترک دارد و این زبان گفتاری احتیاج به آموزش زبان و قواعد آن دارد تا انسان‌ها بتوانند به راحتی با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند. با این مقدمه می‌توان گفت که برای درک صحیح یک اثر تجسمی، احتیاج به شناختن امکانات، مواد، ابزار و درک صحیح از عناصر هنرهای تجسمی داریم. اما زبان تصویری، بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر از زبان نوشتاری است؛ زیرا زبان نوشتاری دارای قواعد شناخته شده و دقیقی است.

انسان‌ها در ابتدا از تصویر برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کردند. مثلاً مصریان باستان، از خط تصویری (خط هیروگلیف) برای بیان مقاصد خود بهره می‌بردند.

در هنر مصر باستان، چشم نماد سلامتی و درک روشن از طبیعت بوده است.

هنرهای تجسمی عبارت‌اند از: گرافیک (ارتباط تصویری)، عکاسی (فتوگرافی)، نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی.

البته معماری و طراحی صنعتی هم به طور سنتی جزء  هنرهای تجسمی، محسوب می‌شوند. اما به دلیل کاربردشان در صنعت
به‌طور مستقل و کاربردی از آن‌ها یاد می‌شوند.

در یک جمله می‌توان گفت که همه‌ی هنرهایی که با تصویر سر و کار دارند و دارای اصول مبانی مشترکند، «مبانی هنرهای تجسمی» نامیده می‌شوند.

عناصر و کیفیت نیروهای بصری:

عناصر و کیفیت نیروهای بصری، به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند:

الف) عناصر بصری: بخشی که به طور فیزیکی و ملموس (قابل لمس) با آن سروکار داریم، مانند: نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ، شکل، بافت، اندازه و تیرگی روشنی .

ب) کیفيات بصری: بیش‌تر حاصل تجربه و تمرین هنرمند، در به‌کار بردن عناصر بصری می‌باشند. مانند تعادل، تناسب، هماهنگی، کنتراست و . . .

دیدن و نگاه کردن:

عمل دیدن، توسط چشم انجام می‌شود. شرط دیدن اشیا توسط چشم‌ها، وجود نور است به جز چشم و نور، برای دیدن، عوامل دیگری نیز لازم  است، که عبارتند از:

الف) وجود چیزهایی که نور پس از برخورد با آن‌ها، به چشم منعکس می‌شود.

ب) انتقال علائم و پیام‌های بصری از طریق چشم به مغز، توسط اعصاب بینایی.

پیام بصری چیست؟ پیام‌های بصری شامل اطلاعاتی درباره خصوصیات ظاهری اشیاء از قبیل نوع رنگ، میزان تیرگی - روشنی، اندازه و جنسیت آن‌ها است.

تفاوت بین دیدن و نگاه کردن: دیدن، واکنشی طبیعی و خود به خود است که چشم در مقابل انعکاس نور، از خود نشان می‌دهد. ديدن، عملي غیر ارادی است، اما نگاه کردن رویدادی ارادی است. هنرمند جهان را به صورت عمیق‌تري درک می‌کند و علاوه
بر دیدن اشیاء، به روابط و تناسبات آن‌ها توجه می‌کند.

کادر در هنرهای تجسمی:

كادر، محدوده‌ی فضا یا سطحی است که  اثر تجسمي و تصویری در آن ساخته می‌شود. این اثر ممکن است یک عکس،
یک پوستر، یک نقاشی، یک نقش برجسته و یا حتی پرده‌ای باشد که روی آن یک فیلم نمایش داده می‌شود.

کادر می‌تواند به صورت هندسی و یا غیر هندسی باشد.

كادر دو عمل انجام مي‌دهد: الف) ارتباط كادر را با محدوده‌ي داخلی اثر، برقرار می‌کند و انرژی بصری را که از درون به بیرون گرایش دارد، محصور می‌سازد.

ب) انرژی‌های بصری بیرون از کادر که می‌خواهند به درون آن نفوذ کنند را کنترل مي‌كند.

کادرهای هندسی مانند: انواع چهارگوش، سه گوش و دایره

نکته‌ی 1): با توجه به شکل، کادر، است که هنرمند عناصر  بصری را در اثر خود، سازمان‌دهی می‌کند و روابط آن‌ها را با یک‌دیگر در ترکیبی مناسب برای نمایش موضوعی خاص، شکل می‌دهد.

نکته‌ی2): فضای درونی یک کادر زمانی معنا پیدا می‌کند که یک عنصر بصری در درون کادر، انرژی بصری آن را فعال کند. این عنصر می‌تواند حتی یک نقطه‌ی ساده باشد. 


رویا حسنی (مسئول درس گرافیک دوازدهم)

مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 98

با رتبه ام در کنکور 98 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید