سالم‌ترین روش‌ها برای طبخ ماهی شب عید

ماهی از جایگاه ویژه‌ای در سفره ما ایرانیان برخوردار است و به ویژه در شب عید مهمان سفره بسیاری از ماست.

سالم‌ترین روش‌ها برای طبخ ماهی شب عید

به گزارش بهداشت نیوز در این یادداشت شما را با برخی نکات برای طبخ سالم‌تر ماهی آشنا خواهیم کرد.

گریل کردن:

با این روش می‌توانید ماهی را بسته به ضخامتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده کنید. بهتر است قبل از شروع گریل کردن، روی آن مقداری روغن با برس یا اسپری بمالید. همچنین برای پخت ماهی نیاز به استفاده از آتش مستقیم نیست، بلکه باید آن را در گوشه‌ها یا طرفین ظرف آتش یا زغال قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است به زغال بچسبد. تغییرات رنگ پس از چند دقیقه رخ می‌دهد و مقداری از آب ماهی خارج می‌شود. به محض این‌که توسعه رنگ کبابی روشن را در ماهی مشاهده کردید، آن را زیر و رو کنید.

ماهی آب‌پز:

در این روش تکه‌های ماهی در تابه چیده شده و روی آنها آب ریخته می‌شود، در حدی که تنها روی ماهی را بپوشاند. سپس می‌توانید چند تکه از گیاهان خوشبو و معطر برای ایجاد مزه بهتر به آب بیفزایید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و حباب‌های آب شکل بگیرد. در این روش ماهی با یک روش بسیار ملایم و بدون روغن و کالری اضافی در دمای 82-74 درجه سلسیوس پخته می‌شود.

بخارپز کردن:

یکی دیگر از روش‌های پخت سالم و ملایم ماهی است. ماهی با ادویه‌جات و گیاهان معطر آغشته شده در سبدهای بخارپزی قرار گرفته (به‌صورت تک لایه) و سپس این سبد با کمی ارتفاع از کف قابلمه داخل آن قرار می‌گیرد. کف ظرف به اندازه سه‌چهار سانتی‌متر آب ریخته و در ظرف را می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم ماهی به آرامی با بخار پخته شود.

پخت ماهی در فر (دمای 450 درجه فارنهایت):

این روش این امکان را فراهم می کند که از طعم و بافت یک ماهی برشته و بافت ترد آن لذت ببرید بدون این‌که مقدار زیادی روغن مصرف کنید. ماهی پخته شده با این روش می‌تواند با انواع سس‌ها، پنیر یا کره مصرف شود.

پخت در مایکروویو:

این روش بیشتر برای فیله‌ها و ماهی‌های بدون استخوان مناسب است. کمی روغن روی سطح ماهی اسپری کرده، سعی کنید برش‌ها را به صورت تک لایه در ظرف چیده و مقدار بسیار کمی مایع (آب یا سس دلخواه) به ظرف اضافه کنید. سطح ظرف را با پوشش پلاستیکی مخصوص بپوشانید و چند سوراخ در آن ایجاد کنید.

منبع :