روش مطالعه رتبه‌های برتر کنکور هنر در دوران عید

جمع آوری نکات و تجربه‌ها رتبه‌های کانونی ........................

روش مطالعه رتبه‌های برتر کنکور هنر در دوران عید

(( وقتی دیگران ترمز می‌گیرند، من گاز می‌دهم ... ))

 به نقل از مایکل شوماخر، رکورددار قهرمانی مسابقات فرمول یک


(( من در دوران نوروز بیشتر وقتم را برای تثبیت مطالبی که خوانده بودم صرف کردم. برای مثال در درک عمومی هنر مباحثی را که مسلط بودم اول می خواندم و بعد از آن مطالبی را که کمتر بلد بودم مطالعه می کردم. در نوروز کاملا مشخص کردم که دروسی که در آن ها قوی خواهم بود کدام ها هستند و برای آن ها وقت بیشتری گذاشتم. علاوه بر این یک درسی را که خیلی کم بلد بودم توانستم در نوروز که فرصت مناسبی بود به حد قابل قبولی برسانم. ))

نسترن برزگر زنوز-رتبه ی7 منطقه1-طراح سوال درک عمومی هنر و پشتیبان ویژه ونویسنده مطالب علمی برای سایت



(( دوران طلایی نوروز برای من جبران عقب ماندگی های حاصل از امتحانات پیش دانشگاهی بود و پیوند میان مطالعات نیم سال اول و دومم. در همین دوران ساعت مطالعه ام افزایش یافت و افزایش رتبه و تراز محسوسی داشتم.

نیمه اول نوروز را در کلاس های نوروزی کانون گذراندم و در نیمه دوم تمام درس هایم را دوره کردم. ))

علیرضا باستانی ۴۷ منطقه ۱



(( دوران طلایی نوروز، یک ایستگاه جبرانی عالی و سکوی فوق العاده ای برای پرتاب:

من بعد از آخرین آزمون اسفندماه برنامه ریزی برای دوران طلایی نوروز را شروع کردم و برای هر درس دقیقا مشخص می کردم که چه کارهایی را باید انجام دهم. همچنین تابلوی مطالعاتی دوران نوروز را با دقت تکمیل کردم و در این تابلو ساعت مطالعه ام برای هر درس را در نیم سال اول، منابع لازم برای هر درس، تعداد تست ها و شیوه ی مطالعاتی هر درس را می نوشتم و جلوی کادر مربوط به هر درس می نوشتم  که برنامه ریزی ام برای آن درس در دوران طلایی نوروز چگونه است و باید دقیقا چه کاری انجام دهم.

همچنین در دوران تلاش بسیار کردم که تمام برنامه های تفریحی و حاشیه ای را تا حد امکان حذف کنم که بتوانم از این دوران طلایی بیشترین بهره را برای مرور دروس نیم سال اول و پایه ببرم و تلاش بسیاری کردم که ساعت مطالعه ام را در این دوران افزایش دهم؛ به گونه ای که ساعت مطالعه ام در این دوران 70 تا 80 ساعت در هفته بود و گاه به بیش از 80 ساعت نیز می رسید و این ساعت مطالعه ی بالا برای من بسیار لذت بخش بود.

همچنین در این دوران اصلی که برای من بسیار مهم بود،" بازیابی به جای بازخوانی" بود و به جای بازخوانی و تکرار بیهوده ی درس ها، با حل یک مجموعه تست به بازیابی می پرداختم و با این کار هم درس هایی که خوانده بودم را مجددا در قالب تست مرور می کردم و با این کار، مطلب درسی در ذهنم عمیق تر تثبیت می شد و هم یادگیری های ناقص و نقاط ضعفم مشخص میشد و به برطرف کردن آن ها می پرداختم. چون با بازخوانی درس‌ها نمی توانستم به یادگیری های ناقص و نقاط ضعفم پی ببرم و دچار توهم یادگیری می شدم که همه ی درس ها و مباحث را بلدم؛ ولی اجرای شیوه‌ی "بازیابی به جای بازخوانی" مرا از این توهم یادگیری بیرون آورد و با واقعیت رو به رو کرد. چون در اجرای این تکنیک با حل یک مجموعه سوال برای مرور، سوالات شک دار، غلط و نزده و سوالاتی که فراموش کرده بودم، به من جهت می داد که کدام بخش ها و مباحث را از کتاب درسی باید مرور کنم و همین باعث جهت دادن به مطالعه ی من و صرفه جویی در وقتم می شد و بسیار مفید و راهگشا بود. من شیوه ی بازیابی را در دوران جمع بندی نیم سال اول و پایه هم انجام داده بودم و بسیار از آن راضی بودم و نتیجه بخش بود و به همین دلیل برای دوران طلایی نوروز هم تصمیم گرفتم از این شیوه برای مرور درس ها و جمع بندی استفاده کنم. هم چنین در دوران نوروز از کتاب نوروز،کتاب زرد عمومی، خلاصه های درسی و کتاب خودآموزی استفاده کردم و آزمون های مشابه دی و بهمن را مجددا کار کردم.

دوران طلایی نوروز اگر به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد،فرصت بسیار خوبی برای جبران کم کاری های نیم سال اول و سکوی فوق العاده ای برای پرتاب و پیشی گرفتن از سایر رقبا که تفریح و دید بازدید نوروز را به مطالعه ترجیح می دهند، خواهد بود. ))

بشری صید محمدی، رتبه 11هنر و پشتیبان ویزه کانون



(( برنامه ریزی بر اساس مهم ترین اولویت ها: برای برنامه ریزی برای دوران جمع بندی نوروز مهم ترین چیز این است که حواسمان به این باشد که در حال آرزو کردن و رویا پردازی نیستیم و زمان ما بسیار محدود است و باید از آن بهترین استفاده را بکنید.

بهترین استفاده از این زمان شامل دو مورد است: قوی کردن و ثابت کردن

باید برای این دوران سه الی چهار درس را انتخاب کنید که  دو تای آن ها را از یاد گیری ناقص به یادگیری کامل تبدیل کنید. (اولویت را به درس هایی بدهید که در زیر گروه شما ضریب بالایی دارند و یا میدانید اگر آنها را مطالعه کنید میتوانید در آنها نتیجه دلخواه را داشته باشید) و دو تا از آنها را از نقطه قوت خود به نقطه قوت پایدار تبدیل کنید.

با رویایی تصور کردن این زمان و بی انتها در نظر گرفتن آن و برنامه ریزی بدون واقع گرایی ، این زمان ارزشمند و نتیجه ساز را از دست ندهید. ))

نسیم پور احمد – رتبه 7 منطقه 3



(( برای برنامه ریزی عید گنجاندن مطالبی که مطالعه آنها ناقص مانده و یا خوب مبحث را درک نکرده اید اهمیت زیادی دارد من خودم پیش از عید مطالعه موسیقی را کنار گذاشته بودم و در مدت عید با روزی دو سه ساعت موسیقی خواندن توانستم جبرانش کنم و در کنکور این درس را 60 درصد بزنم.

پس از برنامه ریزی برای جبران بخش های عقب مانده باقی زمان را باید برای مرور دروس تنظیم کرد، اینجا خلاصه هایی که تا به حال تهیه کرده اید به کار می آید.

در اولویت بندی دروس برای مرور چند نکته مهم است: اهمیت درسی که دور می کنیم. میزان نتیجه ای که نسبت به وقتی که برایش میگذاریم میگیریم. اینکه کدام بخش ها فراموش شده اند یا بیشتر نیاز به مرور دارند.))

مینو معصوم‌زاده - رتبه 8 مطقه دو و 27 کشور سال 1397 - پشتیبان ویژه، طراح سوال و ویراستار



(( من اکثر درسهای هنرستان را تا قبل عید به اتمام رسانده بودم و چیزی برای خواندن مجدد نداشتم. بیشتر وقتم در تعطیلات به خلاصه نویسی منابع آزاد گذشت. منابع آزاد کسر زیادی از درصد ها را در دروس هنر به خود اختصاص می دهند. البته جدای از تمرکز روی منابع آزاد دو آزمون کلی که در هفتم و پانزدهم فروردین برگزار میشد وقت زیادی از برنامه ریزی مرا به خود اختصاص داد. این دو آزمون برایم ارزشمند بودند چراکه به مثابه ی یک سنجه برای برنامه ریزی سه ماه آینده ی من مفید بودند. ))

فرشاد علی نژاد چری - رشته موسیقی دانشگاه تهران - رتبه  23 منطقه 2



(( دوران عید فرصت خوبی بود برای مرور فلش‌کارت‌هایی که در زمان مطالعه کتاب‌ها یادداشت کرده بودم. فلش کارت هایی را که فراموش شده‌ بودند و آن‌هایی که هنوز به روشنی در حافظ‌ام قرار داشتند را جدا می‌کردم. این کار باعث دلگرمی می‌شد چرا که اولاً مطالبی که بر آنها مسلط بودم را دوره می‌کردم و آن هایی که فراموش شده بودند را دوباره به چرخه به‌خاطرسپاری لاینتر بر می‌گرداندم. ))

پارسا انصاری – 4 هنر 97- طراح، ویراستار و پشتیبان ویژه 



(( در ايّام نوروز برنامه ي اصلي ام همان برنامه ي راهبردي كانون بود، اما يك برنامه ي شخصي هم داشتم؛ اينكه نشستم و از اول تمام آنچه كه مطالعه كرده بودم براي كنكور را ليست كردم و براي خودم تجزيه تحليل كردم كه ببينم كجاها را بيشتر نياز دارم كه دوباره كار كنم يا تكميل كنم. مثلا مطالعه ي دايره المعارف هنر و لغات زبان انگليسي و مرور ِ قواعد عربي و مرور روزنامه‌اي خواص مواد را در برنامه ام گذاشتم. برخلاف روالي كه معمول است ايّام عيد برايم خالي از استرس بود، چون به نقاط ثابتي در تمام دروس رسيده بودم و حالا با حوصله ميخواستم تصميم بگيرم كه كدام را جلوتر ببرم.

نكته ي ديگر اينكه فقط تست كار نكردم، فراغ بالي عيد را غنيمت دانستم براي تشريحي خواندن هاي بيشتر. ))

الهام احمدپور - ادبيات نمايشي؛ دانشگاه هنر؛ رتبه ي ١٠٥كشور - طراح سوال براي گروه هنر و گروه هنرستان


تهیه و تنظیم: پارسا انصاری