کنکور 98

تفاوت پلانتین و موز

پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری است

تفاوت پلانتین و موز

پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری است

پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است. به عنوان یک ماده غذایی، افراد بسیاری در جهان قرن هاست که از پلانتین استفاده می کنند.

گاهی اوقات احساس می کنید در گوارش موز دچار مشکل شده اید یا به عبارت دیگر تجربه مصرف آن شبیه همیشه نیست و مقداری معده شما را درگیر کرده! شاید به جای موز، پلانتین از میوه فروشی خریده ایم!

 

پلانتین یا موز مخصوص پخت و پز معادل کمتر شیرین، اما نشاسته ای‌تر از موز است. موز شیرین که به نام «موز دسری» نیز شناخته می شود، در آمریکا و اروپا از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، اما پلانتین یکی از مواد غذایی ثابت در رژیم غذایی مردم ساکن کشورهای گرمسیری محسوب می شود. برخلاف موز دسری، پلانتین تقریبا همواره باید پیش از مصرف پخته شود. در حقیقت، مزه این میوه در حالت خام چندان خوشایند نیست، از این رو، نباید گول ظاهر موز مانند آن را بخورید.

 

پلانتین از نظر مواد مغذی گزینه ای سرشار از فیبر، ویتامین های A، C، و B6 و مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است.

 

ارزش غذایی پلانتین:

پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است. به عنوان یک ماده غذایی، افراد بسیاری در جهان قرن هاست که از پلانتین استفاده می کنند.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان پلانتین برش خورده (145 گرم) از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری: 179

چربی: 0 گرم

پروتئین: 1 گرم

کربوهیدارت: 48 گرم

فیبر: 4 گرم

پتاسیم: 739 میلی گرم

ویتامین C: 27 میلی گرم

ویتامین A: 83 میکروگرم

ویتامین B6: 0.44 میلی گرم

منیزیم: 55 میلی گرم

 

پلانتین منبع خوبی برای پروتئین و چربی نیست، از این رو، تنها یک بخش از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را ارائه می کند.

تفاوت پلانتین و موز                                                              پلانتین منبعی غنی از کربوهیدارت های پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی است


پلانتین و تقویت گوارش

فیبر ماده مغذی مهمی محسوب می شود زیرا به گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر کمک می کند. فیبر مدفوع را نرم می کند و اندازه و وزن کلی آن را افزایش می دهد. مدفوع حجیم راحت‌تر از روده عبور می کند، در نتیجه، از یبوست پیشگیری می شود.

 

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر ممکن است خطر هموروئید و بیماری دیورتیکولی، بیرون زدگی های کوچک کیسه مانند (دیورتیکول) از دیواره روده بزرگ، را کاهش دهد. همچنین، فیبر احساس پری و سیری را تقویت می کند، آهنگ گوارش را کند می سازد و ممکن است به مدیریت کلسترول کمک کند.

 

پلانتین و کنترل وزن

برخلاف آنچه بسیاری از مردم باور دارند، کربوهیدارت ها لزوما مواد بدی برای مدیریت وزن محسوب نمی شوند. فیبر و نشاسته موجود در پلانتین کربوهیدارت های پیچیده هستند.

فیبر و کربوهیدارت های پیچیده نسبت به کربوهیدارت های موجود در غذاهای پردازش شده کمتر پردازش شده و آرام‌تر گوارش می شوند. آنها احساس پری و سیری را برای مدت زمان طولانی‌تری پس از وعده غذایی حفظ می کنند که می تواند به معنای پرهیز از پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم باشد.

تفاوت پلانتین و موز                                   پلانتین به طور معمول سرخ شده و در کنار ظرف غذا در رستوران ها یا روی بستنی قرار می گیرد



پلانتین سرشار از آنتی اکسیدان ها

پلانتین حاوی تقریبا 32 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C در هر فنجان است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد.

 

به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C ممکن است از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد مرتبط با افزایش سن، بیماری قلبی، و حتی برخی انواع سرطان محافظت کند. مطالعات رابطه ای معکوس بین مصرف ویتامین C و سرطان های مختلف مانند ریه، پستان، روده بزرگ، معده، و مری را نشان داده اند.

همچنین، مشخص شده است که افراد مبتلا به سرطان دارای تراکم پایین‌تر ویتامین C در پلاسمای خون خود هستند.

 

پلانتین مفید برای قلب

میزان بالای پتاسیم موجود در پلانتین برای حفظ مایعات سلولی و بدن که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کنند، ضروری است.

همچنین، پلانتین منبع خوبی برای ویتامین B6 (پیریدوکسین) است. یک فنجان پلانتین برش خورده تقریبا 34 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی را تامین می کند. ویتامین B6 به کاهش سطوح هموسیستئین که اغلب با بیماری عروق کرونر و سکته مغزی مرتبط است، کمک می کند.

فیبر موجود در پلانتین نیز به کاهش کلسترول کمک می کند که به حفظ عملکرد قلب در بهترین حالت ممکن کمک می کند.

تفاوت پلانتین و موز                                                          فیبر ماده مغذی مهمی محسوب می شود زیرا به گوارش بهتر و اجابت مزاج راحت‌تر کمک می کند


کاربردهای متنوع پلانتین 

پلانتین به طور معمول سرخ شده و در کنار ظرف غذا در رستوران ها یا روی بستنی قرار می گیرد. در شرایطی که از عطر و طعم خوبی برخوردار هستند، اما پلانتین سرخ شده انتخاب غذایی سالمی محسوب نمی شود اگر در روغنی ناسالم آماده شده یا اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید.

 

بهتر است پلانتین را به عنوان یک سبزی نشاسته ای یا جایگزینی برای سیب زمینی مد نظر قرار دهید. بافت و عطر و طعم ملایم پلانتین در حالت پخته یا گریل شده بیشتر خود را نشان می دهد. شما می توانید پلانتین را به یک خورش حاوی گوشت یا سبزیجات اضافه کنید یا آن را به همراه ماهی گریل کنید.

پلانتین گزینه ای عالی برای دستورالعمل های بدون گلوتن یا دوستدار رژیم غذایی پالئو، مانند پن کیک های پالئو، است.

 

از کجا پلانتین تهیه کنیم؟

پلانتین در کشورهای گرمسیری سراسر جهان از آمریکای جنوبی و مرکزی تا کارائیب، آفریقا و جنوب شرق آسیا پرورش داده می شود. به عنوان یک محصول غیر فصلی، پلانتین در تمام طول سال در دسترس است. در بسیاری از مناطق جهان، پلانتین به عنوان یک ماده غذایی ثابت در رژیم غذایی استفاده می شود و منبع خوبی برای تامین کالری مورد نیاز افراد ساکن در مناطق گرمسیری است. همچنین، پلانتین در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان به فروش می رسد.

منبع :