کنکور 98

روش‌هایی که آرامش را به خانواده هدیه می‌دهد

خواب کافی و منطبق بر وضعیت بیولوژیک بدن، موجب آرامش و کسب انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود.

روش‌هایی که آرامش را به خانواده هدیه می‌دهد

یکی از دستاوردهای خانواده‌های موفق، ایجاد آرامش در فضای خانه است. دست‌یابی به این موضوعِ مهم فقط با همکاریِ همه‌ی اعضای خانواده و توجه و تلاشِ والدین امکان‌پذیر است. در ادامه با روش‌هایی برای برقراری آرامش در خانه آشنا خواهید شد.

1. به ساعت خواب خانواده نظم دهید. خواب کافی و منطبق بر وضعیت بیولوژیک بدن، موجب آرامش و کسب انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. نمی‌توان از بچه‌ها توقع داشت که زود بخوابند، در حالی که والدین تا دیروقت مشغول تماشای تلویزیون هستند. بهتر است در ساعتی که برای خواب در نظر می‌گیرید، فضای خانه را آرام کنید تا بچه‌ها بتوانند خواب باکیفیتی را تجربه کنند. مطالعه‌ی خانوادگی قبل از خواب هم به ایجاد فضای صمیمی و آرام کمک زیادی می‌کند.

2. شنونده بودن را تمرین کنید. قرار است خانواده‌ای باشید که فضای خانه را با همکاری هم آرام نگه ‌دارید؛ بنابراین باید به صحبت‌های یکدیگر در کمال دقت و توجه گوش کنید. بچه‌ها دوست دارند با اشتیاق راجع به مسائل مدرسه صحبت کنند. در این مواقع تلفن همراه را به کناری بگذارید، کارهای‌تان را تعطیل کنید و دقایقی  را به تمرینِ خوب شنیدن بگذرانید. وقتی بچه‌ها به‌راحتی حرف‌های‌شان را با شما در میان می‌گذارند، خانواده‌ای آرام‌تر خواهید داشت.

3. تواناییِ قدردانی، به انسان آرامش قلبی می‌دهد. از اعضای خانواده بخواهید که جمعه‌ها در وعده‌ی ناهار از یکدیگر به خاطر خوبی‌هایی که در طول هفته در حق هم کرده‌اند تشکر کنند. برای شروع می‌توانید از بچه‌ها به‌ خاطر نظمی که داشته‌اند، تلاشی که برای پیشرفت درسی کرده‌اند و کمکی که به شما در کارهای خانه کرده‌اند تشکر کنید. این قدردانی می‌تواند هرازگاهی با یک کارت تبریک دست‌ساز یا یک هدیه‌ی ساده همراه باشد. هر عضوی از خانواده وقتی احساس کند تلاش‌هایش دیده می‌شود، شوق بیش‌تری پیدا خواهد کرد.

4. تمرین کنید که بتوانید مکالمات،‌ کارهای باقی‌مانده و مسائل مرتبط با کار را به خانه منتقل نکنید. در محیط کار فعال‌تر باشید. کارهای‌تان را به‌موقع انجام دهید و هرگز در منزل تنش‌های کاری را به اعضای خانواده و به‌خصوص بچه‌ها انتقال ندهید. اگر دائماً با صدای بلند مشغول صحبت کردن با تلفن همراه باشید، برای فرزندانتان خوشایند نیست. شما در منزل وظیفه‌ی مخصوص به خودتان را در برقراری آرامش دارید. کم‌ترین کاری که می‌توانید در حق اعضای خانواده بکنید این است که در منزل بر مسائل خانواده تمرکز داشته باشید و ساعاتی از روز را به آرام کردن خانه و از همه مهم‌تر خودتان بپردازید.

5. بچه‌ها در ورزش و تغذیه‌ی سالم نیز از شما الگو می‌گیرند. بهتر است بهانه‌ی کمبود وقت را کنار بگذارید و همه در کنار هم دقایقی از روز را به ورزش بپردازید. شاد بودن با ورزش، هزینه‌ای ندارد و انرژی مثبتی که بعد از ورزش به خانواده تزریق می‌شود بسیار عالی و تأثیرگذار است. الگوی غذاییِ شما سلامت خانواده را تضمین می‌کند. اگر برنامه‌ریزی داشته باشید می‌توانید انتخاب‌های سالمی برای خرید مواد غذایی داشته باشید و برای سلامتِ بچه‌ها، به جای خوراکی‌های مضر، انتخاب‌های سالم‌تری را جایگزین کنید. حذف کردن صحیح نیست؛ اما جایگزین کردن ایده‌ی خوبی برای داشتن یک خانواده‌ی شاداب و سلامت است.

حتماً روش‌های دیگری هم برای ایجاد آرامش در خانواده وجود دارد. نکته‌ی مهم این است که والدین، به آرامش به عنوان یک ارزش و هدف بزرگ برای خانواده نگاه کنند و هر روز یک قدمِ هرچند کوچک به سمت این هدف بردارند.  


منبع :