آشنایی با روش مطالعه دانش‌آموزان تجربی که پیشرفت داشته‌اند

در این مطلب با شیوة مطالعة دانش آموزانی که پیشرفت داشته اند آشنا می‌شوید.

آشنایی با روش مطالعه دانش‌آموزان تجربی که پیشرفت داشته‌اند

نام ونام خانواد گی:زینب امین زاده 

گروه فارغ‌التحصیلان تجربی

میانگین تراز: 6869

پشتیبان :  فاطمه اشراق 

روش مطالعه درس شیمی

من همیشه  قبل از مطالعه درسی مثل شیمی برای خودم مراحلی رو از پیش تعیین میکنم مثلا مرحله مطالعه سطحی،  مرحله خلاصه نویسی ،مرحله مطالعه عمیق، مرحله تست اموزشی، مرحله تست تثبیت، مرحله مرور طبق  فواصل زمانی مرور،مرحله بازیابی خلاصه ودرنهایت جمع بندی وتورق سریع . صرفا برای انجام چنین مرحلی نیازی نیست وسواس بیش از حد به   خرج داد تنها کافیست  واحد مطالعه درس رو باکیفیت به انجام رسوند و مهم تر ازهمه اینه که داوطلب بتونه همیشه نگاهی به براوردش از مطالعه بیندازد تا از مسیر منحرف نشه واین براورد تنها با آزمون دادن های پی درپی وتحلیل آزمون انجام پذیره چنانچه آزمون ودرپی آن تحلیل صورت نگیره فرد هرگز به خطا ی مطالعاتیش پی نخواهدبرد

روش مطالعه دینی

من دردروس عمومی به خصوص درس دینی که به نسبت از دیگر دروس عمومی حالت حفظی تری داره واز اساسی ترین مشکلات برخی داوطلبین هست بدین شکل مطالعه میکنم که ابتدا بادقت آیات  سپس که دید کلی نسبت به محتوا فصل پیداکردم شروع به مطالعه متن میکنم وسعی میکنم در خواندن متن از تکنیک هندسی استفاده کنم که خودم برای خودم اسم گذاری کردم واین سبب میشه درخواندن متن توجه مهمی به نکات ریز داشته باشم سپس بعداز این دومرحله شروع میکنم به ترتیب تست آموزشی وتست تسلط ومرور طبق فواصل زمانی مرور همه اینها سبب تسلط روی متن درس وآیات میشه درس رو مطالعه میکنم.


نام و نام خانوادگی:  زینب احمدی              

میانگین تراز: 6764                    

رشته تحصیلی: فارغ التحصیل تجربی                        

نام پشتیبان: یگانه رهبری

من به درس زیست علاقه ی زیادی دارم و با توجه به اهمیت این درس برای کنکور تجربی و قبولی در رشته ی پزشکی که رشته ی محبوب من است،بنابراین وقت بیشتری به این درس اختصاص می دهم.من هرروز حداقل دو ساعت و نیم برای زیست وقت می گذارم.در ابتدا کتاب درسی را میخوانم چون کتاب درسی شامل نکات مهم و ارزشمندی هست که برای یادگیری اولیه درس باید به آنها مسلط بود.سپس همان روز از هر مبحث ۵ تست آموزشی حل میکنم تا نکات مهم مد نظر طراحان تست را شناسایی کنم و بتوانم دانسته های خود را در تست محک بزنم.فردای آن روز از هر مبحثی که دیروز مطالعه کرده ام ،۱۰ تست میزنم و زمان میگیرم و از روش ضربدرمنفی استفاده میکنم تا سرعت عملم بالارود و در آزمون ها درصد خطایم پایین آید.چند روز بعد و نزدیک آزمون ها دوباره به سراغ تست های شناسنامه دار از کتاب آبی پیمانه ای می روم و مجدد تست میزنم تا چیزی هایی را که فراموش کردم دریابم.و در کتاب خودآموز وارد میکنم تا تبدیل یادگیری ناقص به کامل راهماجراکنم.بااین روش هیچ مطلبی را بدون تکرار نمی گذارم و به تسلط می رسم.


نام و نام خانوادگی دانش آموز: علی طاهرزاده

مقطع و رشته تحصیلی: دوازدهم تجربی

میانگین تراز دانش آموز: 6725

مشاور: اسماعیل میرزایی

مطالعه، مرور حل تمرین و تست. چهار مرحله درس خواندن که مشاورم برای من رسم کرده اند و بسیار راضی هستم. به کمک مشاور خود دروس را به زیر بخش هایی تقسیم میکنم و بر اساس پایه ای بودن هر مبحث به آن مبحث اولویت می دهم.

به عنوان مثال در درس ریاضی برای مطالعه ی یک مبحث درسی مثلا تابع  مباحث پایه ای مرتبط با آن را که از قبل مشخص کرده ام مطالعه می کنم و پس از مرور و حل تمرین به سراغ مطالعه مبحث تابع می روم و به موازات تست های آموزشی که از مبحث تابع حل میکنم تست های زمان دار را نیز از مباحث مطالعه شده قبلی مانند معادله و نامعادله، مفاهیم پایه ریاضی و ... حل میکنم. با این کار هم پیشروی درس ها ساده تر می شود و هم تسلط بهتری بر مباحث پیدا میکنم چرا که همواره حجم عظیمی از مطالب برای من مرور می شوند و مانع از فراموشی می شود. به قول مشاورم: "در تکرار کردن چیزهایی یاد میگیری که در تنوع تست زدن یاد نمیگیری." برای همین از یک منبع آموزشی مناسب که در درس ریاضی کتاب آبی پیمانه ای کانون است استفاده می کنم و ممکن است هر تست را بیش از دو بار حل کنم. در روز های بعدی مطالب قبلی را مرور کرده و چند تمرین را به صورت آموزشی( بدون در نظر گرفتن زمان) حل میکنم و نکات آن را یادداشت می کنم. در صورتی که نیاز به مطالعه بیشتر باشد مجددا به سراغ متن کتاب می روم و در غیر این صورت روز بعد خود را برای تست های زمان دار آماده میکنم. هر تست را در زمان محدود و منطبق با آزمون پاسخ می دهم تا برای آزمون های کانون نیز آماده باشم.  در واقع در هر درس یک آزمون برگزار میکنم تا سرعت عمل خود را افزایش دهم. واقعا از این روش راضی هستم.


نام دانش آموز: فرشته سپهری

پایه: دوازدهم تجربی

میانگین تراز: 6352

نام پشتیبان: وحیده وحیدی نیا

درس: ریاضی دوازدهم تجربی

ابتدا از درسنامه کتاب آبی شروع به مطالعه می کنم. قسمت های مهم راعلامتگذاری میکنم.خلاصه آنچه را که مطالعه کرده ام رادریک پاراگراف از زبان خودم یادداشت میکنم. بااستفاده ازکتاب آبی شروع به تست زنی میکنم وحداقل 1 یا 2 پیمانه 20 سوالی راحل میکنم.پاسخ نامه تشریحی کتاب را حتما با دقت بررسی می کنم و نکات مهم که مربوط به اشتباهات خودم است را یادداشت میکنم. درمطالعه بعدی 2یا 3روز بعد با استفاده ازکتاب سه سطحی ازتست های نسبتا دشوار شروع به تست زنی میکنم. وقتی تسلط کافی پیداکردم به سراغ سوالات با سطح دشوار میروم وازپاسخنامه تشریحی این قسمت برای یادگیری کامل تر نهایت استفاده را میکنم تا برای حل سوالات دشوارتر آمادگی لازم را داشته باشم. و در آخر به سراغ سوالات دشوارتر میروم. این قسمت ذهنم را به چالش می کشد ودید بازتری به مسائل پیدا می کنم.کتاب های  سه سطحی مانند یک سکو عمل میکنند وباعث میشوند با حل هر قسمت از سوالات این سه سطح افزایش تراز داشته باشم.


نام و نام خانوادگی:  مریم تیموری                

میانگین تراز: 6225                    

رشته تحصیلی: فارغ التحصیل تجربی                        

نام پشتیبان: یگانه رهبری            

درصد ریاضی را به ۱۰۰  درصد رسانده ام

من برای درس ریاضی ابتدا از روی کتاب درسی مطالعه میکنم و تمارین تشحریحی آن راحل می کنم.سپس به سراغ درسنامه ی کتاب آبی پیمانه ای می روم و نکات تکمیای آن را می خوانم و از هر مبحث چند تست آموزشی می زنم. روز بعد دوباره به سراغ کتاب آبی می روم و تست ها را به صورت زمان دار میزنم وسرعت عمل خود را با تمرکز می سنجم.چند روز بعد دوباره به سراغ کتاب آبی می روم و تست های باقی مانده و شناسنامه دار را حل میکنم.هربار که تست می زنم اشتباهات خود را در کتاب خودآموز یاد داشت می کنم و هرشب مرور میکنم تا به این روش یادگیری ناقص خود را به کامل تبدیل کنم.

من روز پنج شنبه ی قبل از آزمون سوالات آزمون غیرحضوری راحل میکنم و نکاتش را در درمیابم.

حتی من هر بار که آزمون می دهم تا تاریخ جمع بندی بعدی که قرار است این مباحث در آزمون تکرار شود،سوالات ریاضی آزمون را سه بار دیگر تست می زنم چون معتقدم هر تستی را که میزنم را به خوبی یادبگیرم و بررسی کنم بهتر است از هرروز تست جدید زدن و عدم بررسی.


نام و نام خانوادگی: فاطمه فراهی                             

میانگین تراز: 6055    

رشته تحصیلی: فارغ التحصیل تجربی                                

نام پشتیبان: یگانه رهبری             

درس شیمی را به ۸۷  درصد رساندم

من برای درس شیمی اول متن کتاب درسی را با دقت مطالعه می کنم و نک‌ات آن را خلاصه نویسی می کنم . و بعد به سراغ کتاب ۵۰۰ سوال پرتکرار می روم و سوالات  تشریحی آن را حل میکنم چون معتقدم برای تثبیت درس باید سوالات تشریحی حل کرد تا با تحلیل سوال درک درستی از درس پیدا کنیم.بعد از هرمبحث ۴ تست از کتاب آبی حل میکنم و سوالاتی را که نتوانم حل کنم را از پاسخنامه بررسی می کنم.

فردا دوباره به کتاب آبی رجوع می کنم و تمام تست های مباحثی که دیروز مطالعه کردم را حل میکنم و زمان میگیرم و از روش ضربدر منفی استفاده می کنم.

در هفته ی دوم بعد از هر آزمون به سراغ تست های آزمون غیرحضوری آزمون بعد می روم و تک تک سوالات را با دقت حل میکنم.

نکاتی که از تست ها استخراج می کنم را بارها می خوانم.

روز آزمون  تست ها را بادقت حل میکنم و بعد از آزمون، مجدد تست ها را بررسی میکنم.

و نکات آن را می ندیسم و سعی میکنم در هفته ی آینده ،تست هایی مشابه از مباحثی که اشکال داشتم ، حل کنم تا یادگیری ناقصی در ذهنم باقی نماند.


با تشکر از تمام پشتیبان‌های گرامی که زحمت ارسال فایل رو کشیدند.


هماهنگی و گردآوری اطلاعات از پشتیبان‌ها: آرین فلاح اسدی،‌ هادی دامنگیر و کیارش کاظم‌لو

کار انجام شده توسط نیروی ثابت ازفیزیک 1 دهم
دهم رياضى     دبیر : امیر حسین اسلامی