دانش آموزان به دوستانشان : «ازجزوه هوشمندت استفاده می‌کردی!»

گفت و گو با فاطمه علیمردان پشتیبان کانون در تربت حیدریه را در زیر مشاهده می‌کنید

دانش آموزان به دوستانشان : «ازجزوه هوشمندت استفاده می‌کردی!»
  • 1 ) لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است که با کانون همکاری دارید؟

  • من فاطمه علیمردان دوغ آبادی هستم؛ در رشتة مهندسی عمران تحصیل کرده ام و مدت 4 سال است که با کانون فرهنگی آموزش (قلم چی) در نمایندگی تربت حیدریه همکاری می کنم. 3 سال پشتیبان گروه ریاضی و انسانی بودم و در سال جاری پشتیبان مقطع دوازدهم و چهارم ریاضی و تجربی هستم.

  • 2 ) برای معرفی جزوة هوشمند به دانش آموزان تحت پوشش تان چه کار کرده اید؟

  • من برای دانش آموزانم جلسات مشاورة خصوصی برگزار می کنم. در این جلسات ضمن بررسی عملکرد هر دانش آموز، جزوة هوشمند و ویژگی های آن و نحوه استفاده از آن را به طور کامل به دانش آموزان معرفی میکنم و اغلب برای استفاده از آن تمایل نشان می دهند. در بهمن ماه جلسات گروهی برای دانش آموزان بورسیه و طرح حکمت تشکیل دادم و در حضور اولیا اهمیت استفاده از جزوه هوشمند را برای دانش آموزان توضیح دادم. جالب این جاست که اولیا جزوه هوشمند را یکی از بهترین ابزارهای کانون دانستند و درباره نحوه تهیه آن می پرسیدند و من می گفتم که می توانند از طریق صفحه شخصی اقدام به خرید کنند و یا این که من برایشان سفارش دهم.

  • 3 ) دانش آموزان با چه ویژگی مشترکی بیش تر تمایل به دریافت این جزوه دارند؟

  • دانش آموزان تراز بالا تمایل بیش تری به دریافت جزوه هوشمند نشان می دهند. البته من با توجه به شناختی که از دانش آموزان تحت پوششم و ویژگی های آن ها دارم؛ به کسانی که اهمیت تحلیل آزمون را درک نمی کنند و یا برای دریافت پاسخ نامه تشریحی مراجعه نمی کنند، استفاده از جزوه هوشمند را پیشنهاد می کنم و تعداد زیادی از آن ها استقبال می کنند.

  • 4 ) آیا از خود دانش آموزان هم برای معرفی جزوه هوشمند به دوستانشان کمک گرفته اید؟

  • در جلسات 5 نفره تعدادی از دانش آموزانی که از جزوه استفاده کرده اند ویژگی ها و کاربرد جزوه هوشمند را برای دوستانشان بیان می کنند ولی معرفی کامل برای تمام دانش آموزان به صورت گروهی یا خصوصی به عهده خودم است.

  • 5 ) میزان تأثیر جزوه هوشمند در عملکرد دانش آموزان را چگونه میبینید؟

  • مهمترین تأثیر این جزوه در کم کردن تعداد غلط هاست. وقتی دانش آموز تمام پاسخ های غلط خود را یک جا دارد می تواند با بررسی آن ها علت غلط زدن سؤالات را متوجه شود (یادگیری ناقص - درست نخواندن صورت سؤال- جا به جا وارد کردن گزینه ها و ...).

  • گاهی اوقات بررسی جزوه هوشمند سبب بالا رفتن اعتماد به نفس دانش آموزان می شود. حین بررسی یک سؤال سخت اگر آن را درست زده باشد وقتی می بیند درصد کمی از شرکت کنندگان در آزمون توانسته اند آن را حل کنند خوشحال می شود و یا اگر به آن سوال پاسخ غلط داده باشد وقتی می بیند سوال سختی بوده و تعداد کسانی که به آن سؤال جواب درست داده اند کم بوده است ناامید نمی شود.

  • 6 ) تفاوت جزوه هوشمند با کتاب خودآموزی در چیست؟

  • چون اغلب دانش آموزان در تحلیل آزمون ضعیف عمل می کنند و کتاب خودآموزی را به طور کامل پر نمی کنند داشتن تمام پاسخ های غلط، پاسخ نداده و سؤالات نکته داری که پاسخ صحیح داده اند در یک کتاب به صورت منسجم اهمیت ویژه ای پیدا میکند. در آزمون های جمع بندی استفاده از جزوه هوشمند بسیار مفید است.

  • 7 ) تعداد زیادی از دانش آموزان شما در نیم سال اول جزوه هوشمند تهیه کرده اند. فکر می کنید در نیم سال دوم هم میزان استقبال از جزوه هوشمند بین دانش آموزانتان همین قدر باشد؟

از دانش آموزانی که جزوه هوشمند تابستان یا نیم سال اول را تهیه کرده اند تا کنون کسی به من مراجعه نکرده که بگوید جزوه هوشمند ابزار خوبی نبوده و یا من آن را کنار گذاشتم و استفاده نکردم. تعداد زیادی از دانش آموزان از استفاده جزوه هوشمند در کنار کتاب جمع بندی راضی بودند. گاهی دانش آموزان حین صحبت با دوستانشان می گوند «خب از جزوه هوشمندت استفاده می کردی!» و این نشان دهنده­ی رضایت آن هاست. با توجه به این که من در نیم سال دوم فعالیت بیش تری برای معرفی جزوه هوشمند به تمامی دانش آموزانم دارم احتمال می دهم تقاضا بیش تر هم می شود.


  • تهیه و تنظیم: فاطمه کولیوند