شیوه نامه جشنواره جابر بن حیان اصلاح می‌شود

معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه جابر بن حیان که دست سازه‌های دانش آموزان دوره ابتدائی را به رقابت می‌گذارد، اصلاح شده و از سال 1399 نحوه برگزاری آن

شیوه نامه جشنواره جابر بن حیان اصلاح می‌شود
معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه نامه جابر بن حیان که دست سازه های دانش آموزان دوره ابتدائی را به رقابت می گذارد، اصلاح شده و از سال ١٣٩٩ نحوه برگزاری آن تغییر می کند.


رضوان حکیم زاده در سلسله نشست های تشریح دستاوردهای چهار دهه اخیر وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در راستای اصلاح شیوه نامه این جشنواره سال گذشته مرحله داوری، قضاوت و اعلام رتبه را در مرحله کشوری حذف کردیم و این کار را امسال نیز دنبال خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مرحله کشوری این جشنواره شهریور سال ٩٨ در بندر انزلی برگزار می شود و بنا داریم برای همه گیر کردن و خارج کردن دانش آموزان از رقابت ها نحوه برگزاری این رویداد را اصلاح می کنیم.

**60 درصد کلاس‌‌های دوره ابتدایی دارای تراکم بالای ۲۶ دانش‌‌آموز است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۶۰ درصد کلاس ‌های دوره ابتدایی تراکم بالای ٢٦ نَفَر دارند .
وی با بیان اینکه فعالیت هاب معاونت ابتدائی به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند افزود:کارهای ارزشمندی در آموزش و پرورش انجام شده است اما چون نظام پایش و رصد مناسبی نبوده است، بیان نشده است.
وی با اشاره به افزایش نرخ پوشش تحصیلی در پیش‌دبستان گفت: نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۲۰.۲ درصد در سال ۵۷ به ۷۰.۱ در سال‌جاری رسیده است؛ همچنین نرخ پوشش پیش‌ دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه بهتر از مناطق برخوردار است یعنی در حالی که میانگین کشوری ۷۰.۱ درصد است، این میزان در خراسان شمالی ۸۵ درصد، در ایلام بالای ۹۰ درصد و در خوزستان به ۱۰۰ درصد رسیده است.
حکیم‌زاده تصریح کرد: در نظر داریم ششم اسفند ماه همایش ملی ارائه دستاوردهای آموزش پیش‌دبستانی را در خوزستان خواهیم داشت.
وی به نرخ پوشش دبستان اشاره کرد و افزود: نرخ پوشش دبستان در ابتدای انقلاب ۸۰ درصد بود یعنی از هر ۱۰۰ دانش‌آموز ابتدایی، ۲۰ نفر به مدرسه نمی‌رفتند که امروز به ۹۸.۱۳ درصد رسیده است است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعداد کل دانش‌آموزان دختر به دانش‌‌آموزان پسر گفت: این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۴۸ درصد رسیده است؛ در حالی که این عدد ۳۶ تا ۳۸ درصد در ابتدای انقلاب بوده است.
وی به بحث بازماندگان تحصیل در دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بازماندگان پسر از دختر بیشتر شده است و این رقم ۴۹.۵ و ۵۰.۵ درصد است که نشان می‌دهد موانع حضور دختران بیشتر فرهنگی و اجتماعی بوده است.
حکیم‌زاده تصریح کرد: نرخ گذر ابتدایی به متوسطه اول از  ۷۳.۹ در سال ۵۷ به به ۹۶.۴ در سال‌جاری رسیده است.
وی تعداد دانش‌آموزان ابتدایی عشایری را در سال ۵۷ عدد ۷۸ هزار و ۹۸۲ عنوان کرد که به ۱۸۷ هزار و ۴۹۷ نفر رسیده است، افزود: تعداد دانش‌آموزان دختر عشایری نیز از ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر به ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر  رسیده است و این در حالیست که قبل از انقلاب اسلامی ایران، جمعیت زیاد عشایری داشتیم اما تعداد دانش‌آموزان کمتر بود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر در سال ۵۷ حدود ۱.۲ درصد بود که الان به ۷۹.۹ درصد رسیده است.
وی با اشاره به طرح شهاب گفت: در این طرح به تمام استعدادها توجه می‌شود البته معتقدم هوش فرهنگ دینی نداریم چرا که امر فطری است و باید تقویت شود.
حکیم‌زاده در رابطه با تراکم دانش‌آموزی، اظهار داشت:در دوره ابتدایی در رابطه با تراکم دانش‌‌آموزی، بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، هیچ کلاس ابتدایی نباید بالای ۲۶ دانش‌آموز باشد؛ البته برای محاسبه تراکم در سه سطح کلان‌شهر و شهرهای کوچک و عشایری بررسی می‌شود و اصل، عدالت آموزشی و دسترسی به آموزش است و بر اساس همین اصل، هر جایی که دانش‌آموز با هر تعداد است باید امکان دسترسی آموزش را فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: ۱۸۰ هزار کلاس درس در دوره ابتدایی با تراکم کمتر از ۲۵ دانش‌آموز است و
۶۰ درصد کلاس‌‌های دوره ابتدایی با تراکم بالای ۲۶ نفر است که ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان ابتدایی را شامل می‌شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کشورهای پیش‌رو، تراکم دانش‌آموزی حدود ۱۷ نفر در هر کلاس است، گفت: در کشورها عدد مطلوب تراکم دانش‌آموزی بین ۱۵ تا ۲۵ نفر در کلاس درس است.
وی درباره طرح بازی و یادگیری نیز گفت: یکی از روش‌های آموزش، بازی و یادگیری است و روش‌هایی دیگر مانند فعالیت‌های عملی، دست‌ورزی است.
وی با اشاره به جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس در گذشته، گفت: آموزش و پرورش تلاش می‌کند که دانش‌‌آموزان بازمانده از تحصیل را به مدارس جذب کند اما اگر کودکی به خاطر فقر و آسیب‌های اجتماعی از تحصیل جا بماند، آموزش و پرورش اعتباری برای رسیدگی ندارد و سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند البته در سال ۹۲ بحث انسداد مبادی بیسوادی توسط وزارتخانه‌های کشور و رفاه آغاز شد و به استان‌ها ابلاغ شده است.
وی درباره تکالیف نوروزی امسال گفت: امسال طرح عید و داستان با تغییر کوچکی در شیوه‌نامه اجرا می‌شود

منبع :



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما درباره امتحانات

چگونه برای درس خواندن در دوره امتحانات برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24