گفت‌وگو با زینب مظفری خسروی از یزد (تیزهوشانی‌ها)

از طریق مدرسه با آزمون‌ها آشنا شدم و آذرماه همان سال ثبت نام کردم. از آن سال به طور پیوسته در آزمون‌ها شرکت کردم و فکر می‌کنم اگر آزمون ندهم روند آموزشی‌ام چیزی کم دارد

گفت‌وگو با زینب مظفری خسروی از یزد (تیزهوشانی‌ها)

قبولی در آزمون تیزهوشان با 4 سال حضور پیوسته در کانون


زینب مظفری خسروی در یک نگاه

شهر: یزد (یزد)

پایه: دهم ریاضی

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از ششم دبستان تا دهم به مدت 5 سال


هرچند ششم دبستان در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشدی، در کلاس نهم توانستی در این آزمون موفق شوی. فکر می‌کنی دلیل آن چیست؟

ششم دبستان فقط در چند آزمون کانون شرکت کرده بودم. در متوسطه‌ی اول، دو سال در مدرسه‌ی معلم و یک سال هم در مدرسه‌ی روش نوین، که زیر نظر کانون فرهنگی آموزش است، درس خواندم و به ‌طور پیوسته در آزمون‌های کانون شرکت کردم؛ بنابراین با آمادگی کامل در آزمون تیزهوشان کلاس نهم شرکت کردم و قبول شدم.


در کلاس ششم چه‌طور با آزمون‌های کانون آشنا شدی؟

از طریق مدرسه با آزمون‌ها آشنا شدم و آذرماه همان سال ثبت‌ نام کردم. از آن سال به ‌طور پیوسته در آزمون‌ها شرکت کردم و فکر می‌کنم اگر آزمون ندهم روند آموزشی‌ام چیزی کم دارد.


هدفت را برای آینده‌ات انتخاب کرده‌ای؟

در آزمون تیزهوشان در رشته‌ی ریاضی پذیرفته شدم؛ اما هدفم تغییر رشته و ورود به رشته‌ی تجربی است. الان هم تا حدودی در کنار درس‌هایم، زیست را می‌خوانم و دوست دارم در رشته‌ی تجربی ادامه‌ی ‌تحصیل دهم و در رشته‌ی پزشکی پذیرفته شوم. این علاقه‌ی من برای آینده است. تا حد امکان برایش تلاش می‌کنم.

زینب مظفری خسروی از یزد (تیزهوشانی‌ها)


اگر بخواهی زینب را از کودکی تا الان تعریف کنی، چه می‌گویی؟

از کودکی برای درس خواندن ارزش زیادی قائل هستم و همیشه اهل رقابتم. دوست دارم با تمام توانم تلاش کنم.


کانون در روند موفقیت تو چه نقشی داشته است؟

علاوه بر آزمون‌ها که تأثیر بسیار خوبی بر روند تحصیل من دارند، از دفتر برنامه‌ریزی هم استفاده می‌کنم و پشتیبانم همیشه این دفتر را بررسی می‌کند. کتاب‌های آبی پیمانه‌ای و سه‌سطحی هم در کنار کتاب‌های درسی‌ام در پیشرفتم مؤثرند.


روش برنامه‌ریزی‌ات برای امتحاناتِ نیم‌سال اول چگونه بود؟

حدود دو هفته قبل از امتحانات مرور درس‌ها را شروع کردم تا همه‌ی مطالب را به‌خوبی در ذهنم تثبیت کنم و شب امتحان برایم فقط جنبه‌ی مرور داشته باشد. هدفم این بود که در روزهای امتحان علاوه ‌بر مرورِ آموخته‌ها، تمرین تست‌ هم داشته باشم.


الگوی خاصی در زندگی‌ات داری؟

همیشه روش‌های مطالعه و گفت‌وگو با رتبه‌های برتر را به‌خصوص در رشته‌ی تجربی از مجله‌ی آزمون مطالعه می‌کنم و از آن‌ها الگوبرداری می‌کنم. به ‌طور مثال امسال وقتی متوجه شدم رتبه‌های برتر از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کنند من هم آن‌ها را تهیه کردم.


برای این‌که پیشرفت بیش‌تری داشته باشی چه برنامه‌ای داری؟

دوست دارم علاوه‌ بر درس‌ در حیطه‌ی رشته‌ی مورد علاقه‌ام کتاب‌های غیر درسی هم بخوانم و اطلاعاتم را بالا ببرم تا نسبت به آن آمادگی ذهنی بهتری داشته باشم.


برای آغاز پرقدرتِ نیم‌سال دوم چه برنامه‌ای داری؟

دوست دارم هم‌چنان مثل گذشته درس هر روز را همان روز بخوانم و تست‌زنی بیش‌تری نسبت به گذشته داشته باشم. در نیم‌سال اول بخش‌هایی را که نیاز به تمرکز بیش‌تر دارند مشخص کرده‌ام تا در نیم‌سال دوم روی آن قسمت‌ها کار کنم. مثلاً درس زبان نیاز به توجه ویژه‌تری دارد که باید ریدینگ و واژگان را بیش‌تر کار کنم. در نیم‌سال اول پیش‌خوانی هم داشتم که می‌خواهم این‌ کار را در نیم‌سال دوم جدی‌تر ادامه دهم.


در دوره‌ی متوسطه‌ی اول کسی بود که در روند آموزشی‌ات اثرگذار باشد؟

من از تمام دبیران و به‌ویژه پشتیبان کلاس نهم، خانم کاشانی، تشکر می‌کنم. ایشان خیلی به ما امید می‌دادند و باعث می‌شدند با پشتکار بیش‌تری به کارمان ادامه دهیم.