سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

چکیده‌ای از سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 در زیر آمده است....

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

موضوع جلسه: ارزیابی 3 مرحله ای برای پیشرفت


می خواهید بیشتر پیشرفت کنید

با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید

اگر می خواهید در هریک از درس هایتان  پیشرفت کنید و به نتایج ایده ال برسید . سه سوال را به ترتیب زیر از خودتان بپرسید ؟

تلاش : آیا به اندازه ی کافی برای آن درس وقت گذاشته اید و تلاشتان کافی بوده است  ؟

منابع : آیا منابع و کتاب های  خود را درست انتخاب کرده اید ؟

روش : آیا روش هایتان برای آن درس موثر و مفید است ؟

 

تلاش

اولین و مهم ترین عامل برای موفقیت در هر درس این است که زیاد و به طور پیوسته درس بخوانید . در صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی ساعت های مطالعه ی هر درس را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا  آن درس را  به طور منظم و پیوسته مطالعه کرده اید؟ یا این که کم وقت گذاشته اید؟  و شاید هم  زیاد ولی بی نظم و ناپیوسته درس خوانده اید .

معمولا به میزانی که وقت می گذارید نتیجه هم می گیرید . اما اگر نتیجه تان کم تر یا بیشتر است و اگر می خواهید با همان زمان درس خواندن به نتایج بهتری برسید به سراغ سوال های دوم و سوم بروید .


منابع

سوال دوم : آیا منابع خود را درست انتخاب کرده اید ؟

انتخاب منابع دومین عاملی است که باید از ابتدای سال تحصیلی  و به درستی بررسی کنید . آیا به کتاب درسی و به جزوه های کلاسی اهمیت لازم را می دهید ؟ منابع تکمیلی شما کدام منابع  است ؟ برای تمرین کردن ( تشریحی وتستی ) آیا با سوال های شناسنامه دار و استاندارد کار می کنید یا این که سوال های تالیفی و سلیقه ای را در اولویت قرار داده اید ؟

در صورتی که منابع خود را به درستی انتخاب کرده اید لازم است به این موارد  هم توجه کنید : آیا اولویت استفاده از منابع را به خوبی رعایت می کنید ؟ مثلا  ابتدا با کتاب درسی شروع می کنید یا با جزوه ی کلاسی ؟ ابتدا با کتاب سه سطحی تمرین می کنید یا با کتاب آبی ؟ سوال های استاندارد را در اولویت قرار می دهید یا سوال های تالیفی ؟ و هم چنین به این موضوع هم توجه کنید که آیا برای هر کتاب  به اندازه ی کافی  اهمیت می دهید و وقت می گذارید و آیا روش استفاده از هر کتاب را می دانید . ممکن است دو نفر یک کتاب مشابه را داشته باشند ولی به دلیل اولویت بندی های  متفاوت و روش های متفاوت در  استفاده از همان کتاب ها نتایج یکسان نگیرند . روش استفاده ی منابع برای هر فرد متفاوت از دیگری است .


روش

و سوال سوم درباره ی روش های مناسب برای هر درس است . آیا شما روش های مناسب خود را برای هر درس کشف کرده اید ؟ اگر یک درس را زیاد می خوانید و منابع خوب و مناسبی هم انتخاب کرده اید اما به اندازه ی کافی پیشرفت نمی کنید باید به روش هایتان فکر کنید . در مورد روش ها اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که روش های مطالعه ی هر درس برای هر دانش آموز و دانشجویی ویژه ی خود اوست و شما باید روش های مناسب خودتان را کشف کنید و اگر از دیگران هم توصیه هایی می شنوید که به نظرتان صحیح و منطقی است چند بار آزمایش کنید و اگر برایتان موثر واقع شد ادامه دهید .روشی که برای دانش آموز دیگر مناسب است ممکن است برای شما مناسب نباشد.

 

چگونه روش های مناسب خود را کشف کنیم ؟

برای کشف روش های مناسب ، توصیه می کنم از درس هایی که در آن ها موفق تر هستید شروع کنید. اگر دانش آموز کانون هستید در کارنامه ی پنج نوع درس از نقاط قوت پایدار خود شروع کنید . نقاط قوت پایدار درس هایی هستند که شما در همه ی آزمون ها یا از هم ترازهایتان بهتر هستید یا نمره ی چند از ده شما مساوی آن هاست . این درس ها با رنگ آبی در کارنامه ی پنج نوع درس و در بالای صفحه مشخص شده اند .تفاوت نقاط قوت پایدار با نقاط قوت در این  است که در نقاط قوت پایدار همیشه و در یک دوره ی طولانی  خوب هستید . اما چگونه از نقاط قوت پایدار می توانید روش مناسب کشف کنید ؟ هیچ موفقیتی تصادفی نیست و اگر شما توانسته اید در چندین آزمون متوالی و حتی در چند ترم و سال متوالی به طور پیوسته  موفق باشید حتما روش ها و راهکارهایتان خوب بوده است منتها مشکل در این جاست که ما معمولا در درس هایی که مشکل داریم به روش ها فکر می کنیم و دنبال راه چاره می گردیم و به موفقیت هایمان توجه نمی کنیم و اگر توجه می کنیم فقط خوشحال می شویم وموفقیتمان را به هوش و استعدادمان نسبت می دهیم وخلاصه زیاد در باره ی روش ها فکر نمی کنیم در صورتی که بهترین جایی که شما می توانید روش های خوب و مناسب خودتان را کشف کنید درس هایی است که جزء نقاط قوت پایدار شماست . خوب فکر کنید و هرروش و را هکاری که برای نقاط قوت پایدار خود انجام داده اید یا این که شما انجام نداده اید و دیگران مثلا معلمان یا اولیا یا دوستانتان برایتان انجام داده اند را بنویسید . با بررسی نقاط قوت خود می توانید روش های خوبی را کشف کنید که مخصوص خود شماست . ممکن است این روش ها را از دیگران یاد گرفته باشید مهم این است که آن ها را به کار برده اید و نتیجه هم گرفته اید .

به جز نقاط قوت پایدار ممکن است درس های دیگری هم داشته باشید که بتوانید از آن ها هم روش کشف کنید . این ها درس هایی هستند که قبلا در آن ها کمتر موفق بوده اید و پس از آن که روش خود را تغییر داده اید در آن ها موفق شده اید. خوب فکر کنید و اگر درسی بوده است که با تغییر دادن روش خود در آن ها موفق شده اید آن روش ها را یادداشت کنید .

در مورد روش هایتان زیاد فکر کنید . هر نکته ای که به نظرتان مفید است خواه خیلی مهم باشد یا خیلی جزیی و کوچک ، در جایی یادداشت کنید . کسانی که روش هایشان را می شناسند می توانند تعداد زیادی از نکات را بنویسند و بیان کنند . اما افرادی که در مورد روش هایشان دانش آشکار ندارند حتی اگرمعدل و نمره های خوبی داشته باشند یا نمی توانند روش هایشان را توضیح دهند یا این که به طور مختصر و مبهم  فقط  یکی دو جمله ی گنگ و مبهم می گویند و می نویسند . به اولیا و پشتیبانان و مشاوران توصیه می کنم با دانش آموزان خود درباره ی نقاط قوتشان صحبت کنید و درباره ی روش هایشان سوال کنید .بهترین روش آموزش تفکر ، گفت وگو کردن است . اولیا ،معلمان ، دوستان ، پشتیبانان و مشاوران با گفت و گو با دانش آموزان می توانند به کشف روش های موفق ایشان کمک کنند . البته مهم ترین فردی که می تواند برای کشف روش ها به شما کمک کند خود شما هستید .

گام دوم : پس از آن که روش های موفق خود را کشف کردید به طور طبیعی آن روش ها را برای درس های دیگر هم به کار خواهید گرفت . ممکن است برای برخی درس ها به ویژه برای درس های مشابه آن روش ها مفید واقع شوند . بنابراین کشف روش های  موفق خودتان دو فایده برایتان دارد اولا در آن روش ها مصرتر و مصمم تر می شوید و ثانیا برای بعضی درس های دیگر هم آن روش ها را به کار می بندید . درست است که آن روش ها را قبلا هم اجرا می کردید ولی وقتی دانش ضمنی تان به دانش آشکار تبدیل می شوید اثر بخشی روش ها چند برابر می شود . تاثیر روشی که به صورت غیر ارادی و برحسب عادت به کار می برده اید وقتی به دانش آشکار تبدیل شود چند برابر می شود .


و اما درس هایی که برای آن ها روش مناسب ندارید

چگونه می توانید برای درس هایی که در آن ها رفتار نوسانی دارید یا درس هایی که در آن ها ضعیف هستید روش پیدا کنید ؟


پاسخ این است : از روش های دیگران استفاده کنید . اما باید روش ها و توصیه های دیگران را ابتدا  بررسی وتجزیه و تحلیل کنید و اگر به نظرتان منطقی بود چند بار به صورت آزمایشی تمرین و اجرا کنید و اگر موثر واقع شد ادامه دهید . توجه کنید که مطالعه ی هر درس روش متفاوتی از درس های دیگر دارد و هر دانش آموزی نیز روش های مناسب خود را دارد بنابراین ممکن است که روشی برای یک دانش آموز رتبه ی برتر مناسب باشد اما برای دانش آموز دیگر مناسب نباشد . در این زمینه مثال های متعدد از زندگی واقعی دانش آموزان و دانشجویان و دانشمندان وجود دارد. 


چه کسانی می توانند به شما روش پیشنهاد کنند ؟ از چه منابعی می توانید روش های مناسب پیدا کنید ؟

مصاحبه ی دانش آموزان برتر آزمون ها   

توصیه های دبیران وپشتیبانان و مشاوران 

 توصیه های اولیا وخواهران و برادران و اعضای فامیل

پیشنهادهای دوستان خودتان و دانش آموزان موفق در کلاس و مدرسه ی خودتان

مقاله های سایت کانون و مجله های کانون 

 

همه ی این ها منابعی هستند که می توانند آغازگر کشف روش های مناسب برای شما باشند اما هر روش را چند بار تمرین کنید و پس از آن که تشخیص دادید آن روش برای شما موثر است ادامه دهید .

 

در این مقاله ابتدا با مدل سه مرحله ای برای ارزیابی علل پیشرفت یا عدم موفقیت ها آشنا شدید : مدل سه مرحله ای  تلاش ، منابع ، روش ها و به طور ویژه برای کشف روش های موفق هر درس توضیحات کامل تر ارائه کردم . اما در پایان بار دیگر تاکید می کنم که اولین و مهم ترین عامل که شما باید برای موفقیت خود در نظر بگیرید زحمت کشی ، تلاش و سخت کوشی پیوسته است . دانش آموزانی که بیشتر زحمت می کشند حتی اگر روش هایشان را به طور کامل کشف نکنند و از منابع کافی هم برخوردار نباشند به نتایج درخشان تر دست خواهند یافت . کیفیت مطالعه مهم است اما زحمت و تلاش نتیجه ی چند برابر خواهد داشت .

.............................................................

در این جلسه، دو نفر از رتبه های برتر سال‌های گذشته نیز حضور داشتند: سامان دولتی، رتبه‌ی 525 ریاضی کنکور 94 که با غلبه بر سرطان خون توانست به موفقیت برسد و کوشا جافریان رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی کنکور 95.

سامان دولتی رتبه‌ی 525 ریاضی کنکور 94:

من زمان عادی کنکورم سال 92 بود ولی سال 91 که امتحان‌های نهایی را دادم سرطانم شروع شد و شیمی درمانی و پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادی انجام شد و عملا از یک سال بعدش شروع کردم به مطالعه برای کنکور. من در خانه بودم و هر از چندگاهی بستری می‌شدم بستری‌های بلند یا کوتاه‌مدت و مادرم سوال های آزمون‌های قلم‌چی را می گرفت و برایم می آورد و در منزل آزمون می دادم و دوباره برای تصحیح به کانون می برد.

تراز من آبان 90 یا 91 که آزمون ها را ثبت نام کردم، 6100 شد و بعدا رشد کردم و به 7100 رسیدم. بار دوم هم که به کانون آمدم دقیقا ترازم را به خاطر ندارم یا با همین تراز شروع کردم یا بیشتر، از طرفی هم نگران بودم شاید به خاطر درمان افت کنم و نتوانم نتیجه بگیرم، ولی می دانستم خیلی هم نتیجه‌ی من بد نخواهد شد چون وقتی نخوانده بودم و در کنکور شرکت کردم رتبه‌ام 4500 شد.

از روش درس خواندنتان می‌گویید بخصوص اگر در درسی پیشرفت داشتید:

شیمی برایم سخت بود و در آن از این شاخه به آن شاخه می پریدم، در یک ماه دوماه آخر روی کتاب درسی تمرکز کردم که

در کنکور هم برایم موثر بود.

مادر شما که در طی سال‌های تحصیلتان بخصوص با موضوعی که برایتان پیش آمد همیشه همراه شما بودند، به دانشگاه شما هم می آیند؟

بله، در دانشگاه هم مادرم، اساتید دانشگاه و استاد مشاورم را می شناسد.

هم‌کلاسی هایتان شرایط شما را می دانند؟

بله برخی از آن‌ها می‌دانند.

از متوجه شدن آزرده می شوید؟

نه زیاد فرق نمی کند ولی ابایی هم ندارم از گفتن آن.

وقتی دوستانتان متوجه می شوند چه عکس‌العملی دارند؟

 باورشان نمی شود، همان سال چهارم هم برخی از دوستانم روز جشن تهران تازه متوجه شدند.

به نظرتان موفقیت شما چقدر وابسته به مادرتان است؟

همه‌ی آن.

اگر مادرتان نمی آمد سوال‌های آزمون را بگیرد و برای شما بیاورد خودتان می آمدید؟

نه.

............................................................. 

کاظم قلم‌چی: شما هم یکی از مصداق های پیشرفت چشمگیر هستید و توانستید از رتبه‌ی 50 در تابستان به 3 کشوری برسید.

کوشا جافریان رتبه‌ی 3 کشوری ریاضی کنکور 95: دلیل اصلی بهبود مستمرم این بود که روش های خودم را پیدا کنم. من توانستم روش های خودم را پیدا کنم که در این مسیر آزمون های کانون به من کمک کرد. آزمون های کانون یک چرخه است:  برنامه ریزی می کنیم اجرا می کنیم با شرکت در آزمون ها چک می کنیم و در نهایت یک عملی، تغییری را در راستای بهبود انجام می دهیم. کلیات کاری که من کردم همین بود و سعی می‌کردم اشکالات مطالعه خودم را رفع کنم.

 یکی از کارهای موثری را که در یک درسی انجام می دادید را بیان کنید:

در عمومی ها در درس ادبیات، ابتدا نتایجم خیلی خوب نبود حتی 23 درصد زدم در یک آزمون، از اول ادبیاتم خیلی خوب نبود بعدها به این نتیجه رسیدم که خوب است موضوعی مطالعه کنم، مشخص کردم فرصت بهبود بهتری در کدام مبحث ها دارم و براساس آن راهکار ارائه کردم و یکی از راهکارها را انتخاب کردم و با آزمون و خطا به نتیجه رسیدم مثلا در قرابت متوجه شدم باید تست و تمرین زیاد کار کنم اگر از پیش، قرابت کار می کردیم به پایه هم کمک می کرد و درنهایت ادبیات را در کنکور 84 درصد زدم، یا در دینی درصدهایم کم بود ولی در کنکور 100 زدم، در این درس اول روشم خیلی مطالعه محور بود ولی بعد تست زدم.

در اختصاصی‌ها چون المپیاد ریاضی کار می کردم در ریاضی قوی بودم، در شیمی اوایل خیلی مشکل داشتم و 50 الی 60 درصد بودم اوایل به این ذهنیت رسیده بودم که افزایش درصدم در شیمی، نشدنی است ولی این دیدم تغییر کرد و من سعی کردم حداقل یک بار بالای 80 درصد بزنم و برای این کار هر شب یک ساعت اضافه تر کار کردم و برای من خیلی موثر بود.

کوشا جافریان: در کنکور شیمی را 89درصد زدم. ریاضی 95 و فیزیک 94

در دوره‌ی کنکور چه روش هایی را یاد گرفتید که برایتان در دانشگاه هم موثر بود؟

اصل برنامه ریزی است که یاد گرفتم و هنوز هم برنامه ریزی دارم این‌که براساس اولویت، چه درسی را انتخاب و چه زمانی برایش لحاظ کنم.

یکی دیگر از تکنیک هایی را که باز به دانشگاه وارد کردم خلاصه نویسی بود که در امتحانات کمکم می کند. خلاصه نویسی، آنقدر که موقع نوشتن موثر است برای مرورش آنقدر موثر نیست. در کنکور، تعادل مطالعاتی خیلی مهم است ولی در دانشگاه موارد دیگری هم مطرح هستند. در نهایت معدل من از چهار ترم اول دانشگاه، 19.21 شد.

علیرضا شاطری رتبه‌ی 1 کنکور ریاضی 97: من هم در درس دینی این کار را در ترم دوم انجام دادم، این‌که یک ساعت هر روز به دینی پرداختم و به 78 درصد رسیدم، قبلا 60 درصد می‌زدم.

.............................................................

در ادامه محمد معافی، مطالب زیر را در مورد جزوه هوشمند ارائه دادند:

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی


سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزان دختر حاضر در جلسه نفرات برتر تهران 5 بهمن 97

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزان پسر حاضر در جلسه نفرات برتر تهران 5 بهمن 97

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

پدران و مادرانی که به همراه فرزندشان در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 حضور داشتند

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

رتبه‌های برتر سال‌های گذشته (پشتیبان‌های ویژه دختر)- جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97 + فایل صوتی

رتبه‌های برتر سال‌های گذشته (پشتیبان‌های ویژه پسر)- جلسه نفرات برتر 5 بهمن 97



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

پیشرفت در نیم سال دوم ( قسمت اول - 30 دقیقه)
پیشرفت در نیم سال دوم ( قسمت دوم - 36 دقیقه)
گفتگو با کوشا جافریان رتبه 3 کنکور 95 (13 دقیقه)
گفتگو با سامان دولتی رتبه‌ی 525 کنکور : قهرمان شکست سرطان ( 12 دقیقه)
معرفی کارنامه سکوهای مقایسه ای و جزوه هوشمند (18 دقیقه)
مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 98

با رتبه ام در کنکور 98 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید