گفت‌وگو با مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان

مهدیه عباسی، دانش‌آموز یازدهم تجربی است که در دبیرستان فرزانگان گچساران درس می‌خواند. او سال دهمی است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند.

گفت‌وگو با مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان

همراهی پیوسته با کانون از دوم دبستان تا تیزهوشان



مهدیه عباسی، دانش‌آموز یازدهم تجربی است که در دبیرستان فرزانگان گچساران درس می‌خواند. او سال دهمی است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند. مادرش کارشناس آموزش ابتدایی و دبیر دوم دبستان است. پدرش کارشناس علوم تربیتی و کارمند کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره) است.


چه‌طور با آزمون‌های کانون آشنا شدی؟

وقتی دوم دبستان بودم هم‌کلاسی‌هایم آزمون‌های کانون را به من معرفی کردند. همان سال در آزمون‌ها شرکت کردم و تا الان پیوسته در آزمون‌ها شرکت کرده‌ام. خواهرم هم که سه سال از من بزرگ‌تر است از دبستان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کرد.


دلیل 10 سال پیوستگی‌ با آزمون‌های کانون چیست؟

عادت کرده‌ام که هر سال در کنار ثبت نام در مدرسه، در آزمون‌های کانون هم ثبت نام کنم. هر سال درس‌های مدرسه را طبق برنامه‌ی راهبردی مطالعه می‌کنم و منتظر می‌مانم تا دو هفته یک‌بار آن‌چه را خوانده‌ام بسنجم. در خانواده هم برنامه‌های‌مان، مثل مهمانی و تفریح، را با آزمون‌های کانون هماهنگ می‌کنیم تا هرگز در آزمون‌ها غیبت نکنم.


تمرکزت بر برنامه‌ی راهبردی چه‌قدر است؟

در تابستان از برنامه‌ی راهبردی به طور کامل برای برنامه‌ریزی‌ام استفاده می‌کنم. در طول سال تحصیلی هم تمام تلاشم را می‌کنم که برنامه‌ی مدرسه‌ام را با برنامه‌ی راهبردی هماهنگ کنم تا بتوانم علاوه بر مطالعه و تست‌زنی، در آزمون نتیجه‌ی قابل قبولی بگیرم.

مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان


چه‌‌طور برای آزمون تیزهوشان آماده شدی؟

قبل از برگزاری آزمون تیزهوشان، هر هفته در کانون آزمون‌های شبیه‌سازی داشتیم. در ایام عید برای مطالعه وقت گذاشتم و با شرکت در آزمون‌های هفتگی شبیه‌ساز کانون با نوع سؤال‌ها آشنا شدم و در کنار آن به رفع اشکالات و مرور نکات پرداختم. آزمون‌های کانون به من آمادگی کامل داد.

برنامه‌ی درسی‌ات در تابستان چگونه بود؟

در آزمون‌های تابستان شرکت کردم و طبق برنامه‌ی راهبردی درس خواندم. بر درس‌های نگاه به گذشته تمرکز داشتم ولی درس‌های اختصاصی را هم پیش‌‌خوانی کردم. برای بعضی از درس‌های سال آینده هم به کلاس رفتم.

از کدام کتاب‌های کانون استفاده می‌کنی؟

کتاب‌های آبی

مطالعه‌ی غیر درسی هم داری؟

بله؛ اکنون مشغول مطالعه‌ی مجموعه‌‌ی «دانستنی‌ها» هستم.

در کلاس‌های غیر درسی هم شرکت می‌کنی؟

تا سال گذشته به کلاس‌های زبانکده می‌رفتم و دوره‌ی زبان را به پایان رساندم. کلاس موسیقی هم می‌رفتم که فعلاً ترجیح می‌دهم بیش‌تر برای درس‌هایم وقت بگذارم.

خودت را با چه ویژگی شاخصی توصیف می‌کنی؟

دختر آرامی هستم و صحبت‌هایم را مختصر و مفید بیان می‌کنم. سعی می‌کنم بیش‌تر زمانم را به تلاش کردن سپری کنم.

مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان


پدر و مادر در زمینه‌ی درسی چه‌طور با تو همراهی می‌کنند؟

پدر و مادرم فضای خانه را بسیار آرام نگه می‌دارند و با توجه به نیازم مرا در کلاس‌های مختلف ثبت نام می‌کنند تا بتوانم به هدفم برسم. مادرم انگیزه‌ی زیادی به من می‌دهد. زمانی که از تراز و درصدهایم رضایت ندارم مرا برای مطالعه‌ی بیش‌تر و آمادگی برای آزمون بعدی تشویق می‌کند و با صحبت‌هایش اراده‌ام چند برابر می‌شود.

چه زمانی کارنامه‌ی آزمون‌ها را بررسی می‌کنی؟

جمعه‌ها بعد از آزمون، کارنامه را از اینترنت می‌گیرم و همان روز شروع به تحلیل آزمون می‌کنم و به دنبال علت می‌گردم. دوست دارم بدانم چرا نتوانستم به برخی از سؤال‌ها پاسخ بدهم یا چرا به پاسخ نادرست رسیده‌ام. روزهای آزمون از تحلیل آزمون نکات بسیار خوبی یاد می‌گیرم.

شرکت در آزمون‌های کانون را به دانش‌آموزان دیگر هم پیشنهاد می‌کنی؟

کانون با فضای رقابتی و آموزشی خود باعث می‌شود دانش‌آموز، حتی اگر در درس‌هایش ضعفی داشته باشد، به دنبال پیشرفت باشد و انگیزه‌ی کافی برای تلاش بیش‌تر در او ایجاد شود.

شاخص‌ترین تأثیری که کانون بر شخصیت تو گذاشت چه بود؟

کانون مرا سخت‌کوش‌تر کرد. سخت‌کوشی‌ ویژگی ممتازی است که با شرکت مستمر در آزمون‌های کانون در طول 9 سال گذشته به آن رسیدم.

علاوه بر درس در چه زمینه‌ای موفق هستی؟

در رشته‌ی طراحی و نقاشی تقریباً حرفه‌ای هستم.

بهترین تصمیمی که پدر و مادرت برایت گرفتند چه بوده است؟

در انتخاب رشته مردد بودم اما پدر و مادرم با توجه به شناختی که از من و استعدادهایم داشتند مرا به انتخابِ رشته‌ی تجربی تشویق کردند. از این انتخاب و راهنمایی آن‌ها خیلی خیلی خوشحال و راضی هستم.

کدام دبیر تأثیر مثبت زیادی بر تو داشت؟

دبیر فیزیک سال دهم، خانم فاطمه عبدی‌پور، تأثیر مثبتی بر روحیه و درس من داشتند. در کلاس تلاش زیادی برای ما می‌کردند و از ایشان چیزهای زیادی آموختم.

مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان


گفت‌وگو با مادر مهدیه عباسی:

به نظر شما مهدیه چه‌قدر به هدفش نزدیک شده است؟

از ابتدا جو فرهنگی بر خانواده‌ی ما حکم‌فرما بوده است. حتی در بچگی که همه‌ی بچه‌ها به دنبال بازی و تفریح هستند، فرزندانم به سراغ کتاب و درس می‌رفتند. من تا الان از نتیجه‌ی کار مهدیه بسیار راضی هستم و به نظرم با تلاش خود می‌تواند به هدفش برسد.

شغل شما چه اثری بر تحصیل مهدیه داشت؟

شغل من اثر مثبت زیادی بر تحصیل فرزندانم داشته است؛ تا جایی که به خودم می‌گویم اگر خانه‌دار بودم یا شغل دیگری داشتم نمی‌توانستم فرزندانم را به تحصیل تا این حد علاقه‌مند کنم.

پیوستگی فرزندانتان به آزمون‌های کانون در طول سال‌ها برای شما سخت نبود؟

اگر در طول 14 روز فقط یک روز را برای سنجش بچه‌ها و آزمونشان وقت بگذاریم اتفاق خاصی نمی‌افتد و برای‌شان تنوع خواهد بود. ما به این برنامه در زندگی‌مان خو گرفته‌ایم و به‌زودی پسر ده‌ساله‌مان را هم در آزمون‌های کانون ثبت نام می‌کنیم.

آرزوی شما برای مهدیه چیست؟

اول آرزوی سلامتی و عاقبت به خیری داریم. بعد از آن با توجه به تلاش و سخت‌کوشی و نیز استعدادهایش دوست داریم حداکثر استفاده را بکند تا به هر آن‌چه دوست دارد برسد.

مهدیه عباسی، از دوم دبستان تا تیزهوشان