سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 4 آبان 97 + فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، بخشی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 4 آبان 97 آمده است...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 4 آبان 97 + فایل صوتی

آیا میخواهید پیشرفت کنید؟

با ارزیابی سه مرحله ای آشنا شوید


قبل از هر چیز باید بدانید روش هر کسی خاص خودش است.

اگر می خواهید در هریک از درس هایتان پیشرفت کنید و به نتایج ایده ال برسید . سه سوال را به ترتیب زیر از خودتان بپرسید ؟

تلاش :آیا به اندازه ی کافی برای آن درس وقت گذاشته اید و تلاشتان کافی بوده است ؟

منابع :آیا منابع و کتاب های خود را درست انتخاب کرده اید ؟

روش :آیا روش هایتان برای آن درس موثر و مفید است ؟

تلاش

اولین و مهم ترین عامل برای موفقیت در هر درس این است که زیاد و به طور پیوسته درس بخوانید . در صفحه ی 182 دفتر برنامه ریزی ساعت های مطالعه ی هر درس را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا آن درس را به طور منظم و پیوسته مطالعه کرده اید؟ یا این که کم وقت گذاشته اید؟ و شاید هم زیاد ولی بی نظم و ناپیوسته درس خوانده اید .

معمولا به میزانی که وقت می گذارید نتیجه هم می گیرید . اما اگر نتیجه تان کم تر یا بیشتر است و اگر می خواهید با همان زمان درس خواندن به نتایج بهتری برسید به سراغ سوال های دوم و سوم بروید .

منابع

سوال دوم :آیا منابع خود را درست انتخاب کرده اید ؟

انتخاب منابع دومین عاملی است که باید از ابتدای سال تحصیلی و به درستی بررسی کنید . آیا به کتاب درسی و به جزوه های کلاسی اهمیت لازم را می دهید ؟ منابع تکمیلی شما کدام منابع است ؟ برای تمرین کردن ( تشریحی وتستی ) آیا با سوال های شناسنامه دار و استاندارد کار می کنید یا این که سوال های تالیفی و سلیقه ای را در اولویت قرار داده اید ؟

در صورتی که منابع خود را به درستی انتخاب کرده اید لازم است به این موارد هم توجه کنید : آیا اولویت استفاده از منابع را به خوبی رعایت می کنید ؟ مثلا ابتدا با کتاب درسی شروع می کنید یا با جزوه ی کلاسی ؟ ابتدا با کتاب سه سطحی تمرین می کنید یا با کتاب آبی ؟ سوال های استاندارد را در اولویت قرار می دهید یا سوال های تالیفی ؟ و هم چنین به این موضوع هم توجه کنید که آیا برای هر کتاب به اندازه ی کافی اهمیت می دهید و وقت می گذارید و آیا روش استفاده از هر کتاب را می دانید . ممکن است دو نفر یک کتاب مشابه را داشته باشند ولی به دلیل اولویت بندی های متفاوت و روش های متفاوت در استفاده از همان کتاب ها نتایج یکسان نگیرند . روش استفاده ی منابع برای هر فرد متفاوت از دیگری است .

روش

و سوال سوم درباره ی روش های مناسب برای هر درس است . آیا شما روش های مناسب خود را برای هر درس کشف کرده اید ؟ اگر یک درس را زیاد می خوانید و منابع خوب و مناسبی هم انتخاب کرده اید اما به اندازه ی کافی پیشرفت نمی کنید باید به روش هایتان فکر کنید . در مورد روش ها اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که روش های مطالعه ی هر درس برای هر دانش آموز و دانشجویی ویژه ی خود اوست و شما باید روش های مناسب خودتان را کشف کنید و اگر از دیگران هم توصیه هایی می شنوید که به نظرتان صحیح و منطقی است چند بار آزمایش کنید و اگر برایتان موثر واقع شد ادامه دهید .روشی که برای دانش آموز دیگر مناسب است ممکن است برای شمامناسب نباشد.

چگونه روش های مناسب خود را کشف کنیم ؟

برای کشف روش های مناسب ، توصیه می کنم از درس هایی که در آن ها موفق تر هستید شروع کنید. اگر دانش آموز کانون هستید در کارنامه ی پنج نوع درس از نقاط قوت پایدار خود شروع کنید . نقاط قوت پایدار درس هایی هستند که شما در همه ی آزمون ها یا از هم ترازهایتان بهتر هستید یا نمره ی چند از ده شما مساوی آن هاست . این درس ها با رنگ آبی در کارنامه ی پنج نوع درس و در بالای صفحه مشخص شده اند .تفاوت نقاط قوت پایدار با نقاط قوت در این است که در نقاط قوت پایدار همیشه و در یک دوره ی طولانی خوب هستید . اما چگونه از نقاط قوت پایدار می توانید روش مناسب کشف کنید ؟ هیچ موفقیتی تصادفی نیست و اگر شما توانسته اید در چندین آزمون متوالی و حتی در چند ترم و سال متوالی به طور پیوسته موفق باشید حتما روش ها و راهکارهایتان خوب بوده است منتها مشکل در این جاست که ما معمولا در درس هایی که مشکل داریم به روش ها فکر می کنیم و دنبال راه چاره می گردیم و به موفقیت هایمان توجه نمی کنیم و اگر توجه می کنیم فقط خوشحال می شویم وموفقیتمان را به هوش و استعدادمان نسبت می دهیم وخلاصه زیاد در باره ی روش ها فکر نمی کنیم در صورتی که بهترین جایی که شما می توانید روش های خوب و مناسب خودتان را کشف کنید درس هایی است که جزء نقاط قوت پایدار شماست . خوب فکر کنید و هرروش و را هکاری که برای نقاط قوت پایدار خود انجام داده اید یا این که شما انجام نداده اید و دیگران مثلا معلمان یا اولیا یا دوستانتان برایتان انجام داده اند را بنویسید . با بررسی نقاط قوت خود می توانید روش های خوبی را کشف کنید که مخصوص خود شماست . ممکن است این روش ها را از دیگران یاد گرفته باشید مهم این است که آن ها را به کار برده اید و نتیجه هم گرفته اید .

به جز نقاط قوت پایدار ممکن است درس های دیگری هم داشته باشید که بتوانید از آن ها هم روش کشف کنید . این ها درس هایی هستند که قبلا در آن ها کمتر موفق بوده اید و پس از آن که روش خود را تغییر داده اید در آن ها موفق شده اید. خوب فکر کنید و اگر درسی بوده است که با تغییر دادن روش خود در آن ها موفق شده اید آن روش ها را یادداشت کنید .

در مورد روش هایتان زیاد فکر کنید . هر نکته ای که به نظرتان مفید است خواه خیلی مهم باشد یا خیلی جزیی و کوچک ، در جایی یادداشت کنید . کسانی که روش هایشان را می شناسند می توانند تعداد زیادی از نکات را بنویسند و بیان کنند . اما افرادی که در مورد روش هایشان دانش آشکار ندارند حتی اگرمعدل و نمره های خوبی داشته باشند یا نمی توانند روش هایشان را توضیح دهند یا این که به طور مختصر و مبهم فقط یکی دو جمله ی گنگ و مبهم می گویند و می نویسند . به اولیا و پشتیبانان و مشاوران توصیه می کنم با دانش آموزان خود درباره ی نقاط قوتشان صحبت کنید و درباره ی روش هایشان سوال کنید .بهترین روش آموزش تفکر ، گفت وگو کردن است . اولیا ،معلمان ، دوستان ، پشتیبانان و مشاوران با گفت و گو با دانش آموزان می توانند به کشف روش های موفق ایشان کمک کنند . البته مهم ترین فردی که می تواند برای کشف روش ها به شما کمک کند خود شما هستید .

گام دوم : پس از آن که روش های موفق خود را کشف کردید به طور طبیعی آن روش ها را برای درس های دیگر هم به کار خواهید گرفت . ممکن است برای برخی درس ها به ویژه برای درس های مشابه آن روش ها مفید واقع شوند . بنابراین کشف روش های موفق خودتان دو فایده برایتان دارد اولا در آن روش ها مصرتر و مصمم تر می شوید و ثانیا برای بعضی درس های دیگر هم آن روش ها را به کار می بندید . درست است که آن روش ها را قبلا هم اجرا می کردید ولی وقتی دانش ضمنی تان به دانش آشکار تبدیل می شوید اثر بخشی روش ها چند برابر می شود . تاثیر روشی که به صورت غیر ارادی و برحسب عادت به کار می برده اید وقتی به دانش آشکار تبدیل شود چند برابر می شود .

و اما درس هایی که برای آن ها روش مناسب ندارید

چگونه می توانید برای درس هایی که در آن ها رفتار نوسانی دارید یا درس هایی که در آن ها ضعیف هستید روش پیدا کنید ؟

پاسخ این است :از روش های دیگران استفاده کنید . اما باید روش ها و توصیه های دیگران را ابتدا بررسی وتجزیه و تحلیل کنید و اگر به نظرتان منطقی بود چند بار به صورت آزمایشی تمرین و اجرا کنید و اگر موثر واقع شد ادامه دهید . توجه کنید که مطالعه ی هر درس روش متفاوتی از درس های دیگر دارد و هر دانش آموزی نیز روش های مناسب خود را دارد بنابراین ممکن است که روشی برای یک دانش آموز رتبه ی برتر مناسب باشد اما برای دانش آموز دیگر مناسب نباشد . در این زمینه مثال های متعدد از زندگی واقعی دانش آموزان و دانشجویان و دانشمندان وجود دارد.

چه کسانی می توانند به شما روش پیشنهاد کنند ؟ از چه منابعی می توانید روش های مناسب پیدا کنید ؟

مصاحبه ی دانش آموزان برتر آزمون ها

توصیه های دبیران وپشتیبانان و مشاوران

توصیه های اولیا وخواهران و برادران و اعضای فامیل

پیشنهادهای دوستان خودتان و دانش آموزان موفق در کلاس و مدرسه ی خودتان

مقاله های سایت کانون و مجله های کانون

همه ی این ها منابعی هستند که می توانند آغازگر کشف روش های مناسب برای شما باشند اما هر روش را چند بار تمرین کنید و پس از آن که تشخیص دادید آن روش برای شما موثر است ادامه دهید .

در این مقاله ابتدا با مدل سه مرحله ای برای ارزیابی علل پیشرفت یا عدم موفقیت ها آشنا شدید : مدل سه مرحله ای تلاش ، منابع ، روش ها و به طور ویژه برای کشف روش های موفق هر درس توضیحات کامل تر ارائه کردم . اما در پایان بار دیگر تاکید می کنم که اولین و مهم ترین عامل که شما باید برای موفقیت خود در نظر بگیرید زحمت کشی ، تلاش و سخت کوشی پیوسته است . دانش آموزانی که بیشتر زحمت می کشند حتی اگر روش هایشان را به طور کامل کشف نکنند و از منابع کافی هم برخوردار نباشند به

.......................................................................

آیا از همه ابزارهای آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

آیا از همه ی ابزارهای آموزشی کانون استفاده می کنید

با بعضی از ابزارهای آموزشی سال های جدید آشنا شوید و از آن ها بهره بگیرید

هدف گذاری با روش چند از 10

در دفترچه ی سوال های امسال قبل از پاسخ گویی به هر درس برای آن درس هدف گذاری چند از 10 را انجام می دهید . وقتی تصمیم بگیرید از هر 10 سوال به چند سوال پاسخ خواهید داد استرستان کمتر خواهد شد و باتمرکز بیشتری به همان تعداد سوال که می توانید پاسخ خواهید داد

این امکان جدید به همه ی دانش آموزان ، حتی کسانی که قبل از آزمون ، هدف گذاری نکرده اند این امکان را فراهم می کند که در همان جلسه ی آزمون هم هدف گذاری را انجام دهید . هدف گذاری هم مثل برنامه ریزی و خودتنظیمی و فراشناخت ، مهارتی است که می توانید گام به گام بیاموزید . هدف گذاری در جلسه ی آزمون را تمرین کنید ومهارت خود را برای هدف گذاری گسترش دهید.

پیمانه ها ابزاری برای برنامه ریزی

امسال در برنامه ی راهبردی آزمون ها ، ابزار جدیدی برای برنامه ریزی قرار داده ایم ، پیمانه ها ابزاری است برای آن که زمان مطالعه ی خود را در فاصله ی دو هفته بهتر تنظیم کنید . هر پیمانه شامل بیست سوال از یک مبحث است که در کتاب های آبی پیمانه ای قرار داده ایم . به طور میانگین درس های اختصاصی و عمومی هر کدام شصت پیمانه جدید در هر آزمون دارند . اگر برای هر پیمانه نیم ساعت در نظر بگیرید برای دوهفته شصت ساعت و برای هر هفته به سی ساعت ( روزی 4 ساعت) زمان نیاز دارید تا پیمانه های ضروری را برای هر آزمون پاسخ دهید.

جلسه های پنج نفره در راه است

از 19 آبان ، جلسه های پنج نفره برای ارائه ی دستاوردها ی دانش آموزان در دو ماه گذشته و هدف گذاری و برنامه ریزی برای دوماه بعد آغاز خواهد شد. پشتیبانان و اولیا به دانش آموزان کمک می کنند تا برای جلسه ی پنج نفره ارائه های خود را آماده کنند . هر دانش آموز ارائه ی خود را در 4 قسمت آماده می کند

قسمت اول :دستاوردها ی شما در دوره ی گذشته چه بوده است ؟ آیا رشد تراز داشته اید ؟ کارنامه ی پروژه ای و مقایسه ی کارنامه های گذشته نشان می دهید که آیا پیشرفت تراز داشته اید ؟ اگر پیشرفت تراز داشتید یا نداشته اید به سراغ کارنامه ی پنج نوع درس هم بروید و بهترین درس هایتان را مشخص کنید ( نقاط قوت پایدار و نقاط قوت )

علاوه بر این دو مورد می توانید افزایش ساعات مطالعه یا پیشرفت درسی در امتحانات مدرسه را هم جزء دستاوردهای درسی خود در نظر بگیرید

قسمت دوم :روش هایی را که سبب موفقیت شما شده است توضیح دهید

دو قسمت اول مربوط به دو ماه گذشته ی شماست .و دو قسمت بعدی مربوط به دو ماه بعدی است

قسمت سوم :برای دوره ی دوماه بعدی هدف گذاری کنید . بهتر است هدف هایتان را خودتان بنویسید روی افزایش چند از ده در درس ها هدف گذاری کنید . در کدام درس هنا می خواهید پیشرفت کنید و چقدر ؟ روی افزایش تراز و یا روی نمره های امتحانی در نیم سال اول هم می توانید هدف گذاری کنید .

قسمت چهارم :راهکارهای رسیدن به هدف هایتان را مشخص کنید . با کدام روش ها می خواهید پیشرفت کنید . بهترین راهکارها ادامه دادن روش های خوب گذشته تان است . به روش های قبلی خودتان اهمیت بدهید و کارهای خوب قبلی خود را دست کم نگیرید

در جلسه ی آینده ی دانش آموزان برتر در تهران ، نمونه هایی از ارائه های شما را بررسی خواهیم کرد .

ارائه دادن یکی از مهارت هایی است که باید یاد بگیرید و بعدها در زندگی علمی و شغلی آینده تان از آن بهره خواهید برد

ارائه های شما در جلسه های پنح نفره ، پدرومادر و پشتیبان شما را در جریان پیشرفت ها و وضعیت واقعی شما قرار خواهد داد و سبب هدف مند تر شدن مطالعه و افزایش اعتماد به نفس شما می شود . از شما و پشتیبانان عزیز و اولیای گرامی می خواهیم که برای جلسه های پنج نفره ارائه های خود را آماده کنید . جلسه ی پنج نفره ، جلسه ای برای بیان دستاوردهای دانش آموزان است .

جعبه ابزار کارنامه ( کارنامه ی پروژه ای ، کارنامه ی 5نوع درس ،کارنامه ی هدف گذاری)

در میان جعبه ابزار کارنامه، از دو کارنامه ی پروژه ای و کارنامه ی پنج نوع درس می توانید برای بیان موفقیت ها و دستاوردهای خود در جلسه ی پنج نفره استفاده کنید .

از کارنامه ی هدف گذاری هم می توانید در هر آزمون برای آزمون بعد بهره بگیرید و نمره های چند از 10 خود را در هر آزمون با آزمون های قبل مقایسه کنید و برای آزمون بعدی هدف گذاری کنید

جعبه ابزارکارنامه هم ابزاری است که در صفحه ی شخصی در اختیار شماست و برای پیشرفت گام به گام شما تاثیر زیادی دارد .

.......................................................................

آزمون را چگونه تحلیل کنیم ؟


کشف روش های خوب

یادگیری از آزمون ، پس از آزمون

کدام سوال های آزمون را تمرین کنیم ؟ چه زمانی برای هر نوع سوال مناسب است ؟

پس از آن که در آزمون شرکت کردید در هر درس سه گروه سوال دارید

گروه اول : سوال هایی که درست پاسخ دادید.

اگر در درسی تعداد پاسخ های صحیح تان زیاد است حتما روش خوبی داشته اید . از درس های موفق خودتان ( درس هایی که پاسخ های صحیح تان زیاد است ) روش های خوبتان را کشف کنید و در دفتر برنامه ریزی یا کتاب خود آموزی یادداشت کنید . کشف روش از درس هایی که پاسخ های صحیح تان زیاد است یک دستاورد مهم برای شماست . از کنار درس هایی که نقطه ی قوت شماست و تعداد پاسخ های صحیح تان زیاد است به راحتی نگذرید . از درس های موفق که پاسخ های صحیح تان زیاد است ، روش های خوب خود را بشناسید و یادداشت کنید.

با سوال هایی که درست پاسخ داده اید چه می کنید ؟ این سوال های را در آزمون های جامع و ایستگاه های جبرانی دوباره پاسخ بدهید . خودتان هم علاقه ندارید که سوال هایی را که درست پاسخ داده اید بلافاصله پس از آزمون یک بار دیگر تمرین کنید اما یکی دوماه پس از هر آزمون دوباره به سراغ سوال هایی که درست پاسخ داده اید بروید . قبل از شروع مطالعه ی هر درس به این سوال ها پاسخ دهید شاید در این مدت ، آموخته های قبلی تان را فراموش کرده باشید .پاسخ به این سوال ها به شما نشان می دهند روی چه مواردی باید بیشتر تمرکز کنید .

از پاسخ های صحیح دو نتیجه می توانید بگیرید

اول : کشف روش های خودتان در مطالعه ی درس هایی که پاسخ های صحیح تان زیاد است

دوم : تمرین سوال هایی که درست پاسخ داده اید یک یا دوماه بعد . قبل از آزمون های جامع و امتحانات مدرسه برای تشخیص فراموشی مطالب یادگرفته شده .

گروه دوم : سوال هایی که اشتباه پاسخ دادید

سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید جزء یادگیری های ناقص شما هستند . روی این سوال ها بلافاصله پس از آزمون تمرکز کنید . علت پاسخ اشتباه را پیدا کنید . موضوع را یادبگیرید . از اشتباه خود عصبانی نشوید . اشتباه بخش ضروری یادگیری است . مهم ترین کاری که برای یادگیری پس از آزمون می توانید انجام دهید . یادگیری ازپاسخ های اشتباه تان است .

از پاسخ های اشتباه تان دو چیز را می توانید یادبگیرید

اول: علت اشتباه خودتان را کشف کنید .

دوم : علاوه بر بررسی علت اشتباه خود موضوع سوال را هم خوب یادبگیرید.

سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید را باید باز هم تمرین کنید . قبل از آزمون های جامع و امتحانات مدرسه یک بار دیگر به سراغ این سوال های بیایید ببینید یک دوماه بعد می توانید به این سوال ها درست جواب دهید یا هنوز اشتباه پاسخ می دهید . اگر باز هم اشتباه پاسخ دادید باید بیشتر مطالعه کنید تا بالاخره یادگیری ناقص به یادگیری کامل تبدیل شود . قدر اشتباهات را بدانید ، اشتباهات شما چراغ راهنمای شما برای مطالعه های بعدی شماست.

گروه سوم : سوال هایی که پاسخ ندادید

از میان سوال هایی که اصلا پاسخ نداده اید . بهتر است ابتدا به سراغ سوال های ساده تر بروید . این ها سوال هایی هستند که سرجلسه وقت کم آورده اید . ضمنا سطح دشواری سوال ها را در سایت کانون و در جعبه ابزار کارنامه هم می بینید . پیشنهاد می کنم در بین سوال های بدون پاسخ ، ابتدا به سراغ سوال های ساده تر و یا جذاب تر و چالشی تر بروید . سوال هایی که برای یادگیری شان آنگیزه ی بیشتری دارید را ابتدا انتخاب کنید و یاد بگیرید .

در ایستگاههای جبرانی و آزمون های جامع می توانید سوال های نزده تان را دوباره تمرین کنید . اما پیشنهاد می کنم از بین سوال های نزده ابتدا به سراغ سوال هایی بروید که ساده تر هستند یا به سراغ سوال هایی بروید که در هنگام آزمون در مدرسه عقب بوده اید یا این که خودتان مطالعه نکرده بودید .

در تحلیل هر سه دسته سوال به دو موضوع توجه کنید :

آیا برای آن درس و آن سوال ها وقت کافی گذاشته بودید ؟

آیا روش شما برای یادگیری آن درس و آن سوال ها موثر بوده است ؟

برای یادگیری از آزمون ها ، هم از جعبه ابزار کارنامه و هم ازجزوه ی هوشمند در سایت کانون می توانید استفاده کنید . در جعبه ابزار کارنامه ، کارنامه ی اشتباهات و کارنامه ی بازیابی ، دو کارنامه ی موثر هستند که در اولی همه ی سوال هایی که اشتباه پاسخ داده اید می بینید و در کارنامه ی بازیابی ، هر سه نوع سوال را (صحیح ، اشتباه ، نزده ) را یک جا خواهید دید . شما می توانید یادگیری پس از آزمون را روی دفترچه ی سوال یا از طریق صفحه ی شخصی خودتان در سایت کانون انجام دهید یا این که هر دو روش را تلفیق کنید .


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی



فایل های ضمیمه

ارزیابی سه مرحله ای برای پیشرفت ( قسمت اول - 30 دقیقه)
ارزیابی سه مرحله ای برای پیشرفت ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
چگونه آزمون را تحلیل کنیم ؟ ( قسمت اول - 30 دقیقه)
چگونه آزمون را تحلیل کنیم ؟ ( قسمت دوم -6 دقیقه)
مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24