مسابقه به روش چند از 10

آرامش خاطر و مدیریت زمان درجلسه و هم‌چنین پاسخ دادن به این سوالات ساده که نتیجه‌ی آن کم شدن چشم‌گیرِتعدادِ اشتباهات است، از مزیت‌های روش چند از 10 می‌باشد.

مسابقه به روش چند از 10

در زمانی که درختان میوه‌ی منطقه‌ای در معرض سرمازدگی بودند اکثر باغبانان که محصولاتشان درخطر بود هر یک روشی را برای چیدن میوه‌ها پیش گرفته‌ بودند. روش یکی از آن‌ها بسیار جلب توجه می‌کرد.

اکثر باغبان‌ها بدون توجه به رسیده یا نرسیده بودن میوه‌ها و-بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی ماشین‌آلات و کارگر شروع به چیدن پرتقال‌های همه‌ی درختان کردند. اما یکی از باغبان‌ها روش جالبی را پیش گرفت.

این باغبان قبل ازاین‌که شروع به چیدن میوه‌ها کند محاسبه کرد که لازم است از هر درخت چند کیلو میوه و در نتیجه تقریبا چند میوه‌ی سالم چیده شود تا به مقدار پول و سود معقول و قابل دسترسی که انتظار داشته برسد. جالب بود که با توجه به اعداد و ارقام لازم نبود تمام میوه‌ی درختان چیده شود. فقط لازم بود بخشی از میوه‌های هر درخت برداشت شود. او بلافاصله پس از محاسباتش شروع به چیدن میوه‌های سالم و در دسترس که نیازی به کارگر و ماشین‌آلات نداشت کرد. پس از مدتی او مقدار میوه ای که لازم داشت را جمع‌آوری کرد. حال  به هدف خود رسیده بود و در زمان باقی‌مانده با خیال راحت و آسوده میوه‌های سالم بیشتری که نیاز به تلاش برای بالا رفتن از درخت داشت جمع کرد و به سود خود اضافه کرد. در صورتی که بقیه در استرس این‌که  آیا ضرر می‌کنند، آیا پول کارگر و ماشین‌آلات برمی‌گردد و... به سر می‌بردند.

روش این باغبان شباهت بسیاری به اجرای روش چند از 10 در جلسه‌ی آزمون دارد.

با اجرای این روش قبل از شروع آزمون دانش‌آموز برسی کرده و می‌داند که در هر درس قراراست به چند سوال پاسخ دهد. نظرسنجی و آمارگیری انجام شده پس از هر آزمون نشان می‌دهد که در هر آزمون، برای هر گروهِ ترازی در هر درس، تعدادی سوال ساده و نسبتا ساده وجود داشته است.

آرامش خاطر و مدیریت زمان درجلسه و هم‌چنین پاسخ دادن به این سوالات ساده که نتیجه‌ی آن کم شدن چشم‌گیرِتعدادِ اشتباهات است، از مزیت‌های روش چند از 10 می‌باشد.

مدتی است که این امکان در صفحه‌ی شخصی دانش‌آموزان قرار گرفته که می‌توانند برای آزمون بعدی خود، در هر درس، چند از 10 خود را مشخص کرده و تراز حدودی خود را دریافت کنند. توجه به این نکته الزامی است که چند از 10 باید دست‌یافتنی، دقیق و واقع‌گرایانه باشد تا نتیجه‌ی آن عالی و متناسب با چیزی که انتظار داریم باشد.

درمورد چند از 10 خود در هر درس با پشتیبان خود مشورت کنید و آن را با جدیت اجرا کنید.