سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی

گزارشی از سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 1397 در زیر آمده است...

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی

موضوع جلسه: مقاله ی کاظم قلم چی: تحقیق چه می‌گوید ؟ دو روش برتر برای پیشرفت

امروزه ، در قرن بیست و یکم ، تحقیقات نقش مهمی در تشخیص و تایید روش های موثر برای  پیشرفت  آموزشی و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان ایفا می کنند . باید به سراغ فراتحلیل ها رفت . فراتحلیل ،تحقیق هایی هستند که به صورت منظم  و علمی نتایج ده ها تحقیق معتبر را جمع بندی می کنند زیرا  نمی توان فقط به نتایج یک تحقیق دل خوش کرد و مطمئن بود زیرا ممکن است نتایج متنوع و گاه متناقض باشند .  به این نوع تحقیق ها  "فراتحلیل " یا "فراپژوهش" می گویند

بر اساس یک فراتحلیل  ، ده ها روش  رایج برای پیشرفت درسی دانش آموزان  جمع بندی شده است . میزان تاثیر هرکدام از روش ها نیز اندازه گیری شده اند . نتایج جالب است . دو روش موثرتر برای پیشرفت و موفقیت ، به ترتیب "بازخورد به دانش آموزان "  و " مهارت های فراشناختی و خودتنظیمی دانش آموزان " است. خودتنظیمی به معنای مدیریت ذهن و هیجانات است.

بازخورد به دانش آموزان مهم ترین و بیشترین  تاثیر را در پیشرفت و موفقیت ایفا می کند .بازخورد انواع متفاوتی دارد که می تواند به صورت بازخورد معلمان در کلاس درس ، بازخورد به صورت دیجیتال و بازخورد از طریق آزمون باشد .بازخورد به دانش آموزان کمک می کند خودشان و وضعیت خودشان را بشناسند و برای بهبود خودشان تلاش کنند. بازخورد زمانی موثر تر است که به قصد بهبود کار دانش آموز انجام شود . به همین دلیل دومین روش ، اهمیت پیدا می کند : کسب مهارت های فراشناختی ، یعنی این که هر دانش آموزی به طور واضح  تشخیص دهد کدام کارها و روش برای او موثرتر و مفید تر است .

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی


این تحقیقات طی چند سال اخیر انجام شده است اما 25 سال است که دانش آموزان کانونی هر دو هفته یک بار در آزمون های برنامه ای شرکت می کنند و بازخورد کار دو هفته ی گذشته ی خود را به صورت کارنامه دریافت می کنند . در چند سال اخیر علاوه بر کارنامه ی روز جمعه ، جعبه ابزار کارنامه را ارائه کرده  ایم . جعبه ابزار کارنامه شامل شش نوع کارنامه ی دیگر است که از زوایای گوناگون بازخوردهای موثری به دانش آموزان می دهند . با بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ، دانش آموزان می توانند به طور منظم و هر دو هفته یک بار برای خود هدف گذاری کنند و مسیر خود را دائما بهبود بخشند . بازخوردهای منظم سبب افزایش خودآگاهی و خودشناسی دانش آموزان می شود . کارنامه ی آزمون در روزجمعه و جعبه ابزار کارنامه  به شما کمک می کند تا خودتان را بهتر بشناسید و برای دو هفته ی بعدتان هدف گذاری کنید . علاوه بر این کارنامه ها به شما کمک می کند مهارت های فراشناختی خود را تقویت کنید و با بررسی درس هایی که در آن ها موفق تر هستید روش های مفید را برای خودتان کشف کنید و مهارت های فراشناختی تان را تقویت کنید . اما باید کارنامه ای باشد تا شما بتوانید نقاط قوت و ضعف خودتان را تشخیص دهید . آزمون های برنامه ای کانون سال هاست که به صورت دو هفته یک بار برگزار می شود . این بازخوردهای منظم دو هفتگی به شما امکان می دهد خودآگاهی تان را دائما بهبود ببخشید و هر دو هفته هدف گذاری کنید و  با آزمون و خطا روش های موثر را برای خودتان کشف کنید. هم‌چنین براساس این تحقیقات، کاهش سایز کلاس، هم به نسبت هزینه‌بر است و هم اثر زیادی ندارد. تکلیف منزل در مقاطع بالاتر اثر بیشتری دارد ولی برای مقاطع پایین‌تر از اهمیت کمتری برخوردار است.

اگر می خواهید پیشرفت کنید ابتدا باید خودتان را خوب بشناسید و مهارت های فراشناختی تان را  تقویت کنید . بنابراین باید بازخورد بگیرید بازخوردهای منظم . پس:  در آزمون ها ی  برنامه ای غیبت نکنید  .

 اگر در یک هفته درس نخواندید یا خوب نخواندید نگران نباشید و در آزمون شرکت کنید آزمون برای خود شماست . برای خود آگاهی و خود شناسی شماست . وبرای آن است که  از درس هایی که موفق تر هستید روش های مفید خودتان را کشف کنید و  برای درس هایی که کمتر نتیجه  گرفته اید هدف گذاری کنید و آن قدر آزمون و خطا  و تجربه کنید تا در آن درس ها هم روش هایتان را پیدا کنید . اولین  گام این است غیبت نکنید . هیچ گاه غیبت نکنید و کارنامه تان را با دقت بررسی کنید .

توصیه ی اکید داریم که در آزمون ها غیبت نکنید. رتبه های برتر کمترین غیبت ها را داشته اند و بسیاری از آن ها هم بدون غیبت بودند. مهم ترین نکته ای که بعد از این جلسه باید متوجه شده باشید این است که غیبت نکنید. 104 نفر از 123 رتبه‌ی یک رقمی، در هر دو آزمون عید، حضور داشتند. 111 نفر از آن‌ها در پروژه ی چهارم (آزمون های بی بهانه‌ی 22 دی و 6 بهمن) حاضر بودند و 73 نفر از برترها در سه آزمون آخر یک غیبت هم نداشتند. ما در کانون برای دانش‌آموزان علاوه بر کارنامه‌ی عادی، جعبه ابزار کارنامه ارائه می‌دهیم و کسانی که یک بار غیبت یا تقلب کنند به نتایج خودشان شک می کنند چراکه این نتایج از صحت خارج می شود.

و یک پیشنهاد به اولیا و دبیران و پشتیبان ها ی عزیز :  آزمون ها و کارنامه های آزمون وقتی موثر است که  دانش آموز احساس نکند  توسط  شما قضاوت می شود و جایزه ای به دست می آورد یا  این که جایزه ای را از دست می دهد و تنبیه می شود  .وقتی کارنامه ها را بررسی می کنید ابتدا روی نقاط قوت دانش آموز تمرکز کنید  . درباره ی روش های او  که سبب موفقیت دانش آموز شده است بپرسید و در باره ی درس هایی که کمتر نتیجه گرفته برای پیدا کردن راهکارها و روش ها با او گفت و گو کنید تا روش های مناسب خود او کشف شود .محیط گفت و گو  وبررسی کارنامه ی آزمون ها ، باید  یک محیط بدون فشار و  سرشار از همدلی باشد .و دانش آموز احساس کند ما همه  در کنار او هستیم.

یکی از ویژگی های پدر و مادرهای برترها قبول داشتن دانش آموزشان است. البته آن ها همراه فرزندانشان نیز هستند. تشویق ها هم استرس ایجاد می کند و پدر و مادرها باید نسبت به این موضوع متوجه باشند و همواره نباید انتظار رشد از دانش آموز داشته باشند. فرزندان را برای زحمتشان تشویق کنید نه برای نتیجه.

پیام مقاله‌ی امروز این است:

اولیا ی گرامی نقاط قوت فرزندتان را ببینید و در فرایند آموزش، همدلانه و صبورانه با ایشان همراه باشید. به دانش آموزان استرس وارد نکنید. استعدادها در محیط آرام و شخصیت ها در چالش ها پرورش پیدا می کنند بعد امتحان با فرزندتان گفتگو کنید.  

دانش آموزان عزیز غیبت نکنید، آزمون ها ی برنامه ای برای شناخت خودتان و کشف روش های ویژه ی خودتان است .

 ...........................................................................

زمان آزمون دادن، بهترین زمان یادگیری است. صحبت‌های چهار دانش‌آموز پیرامون نکاتی که در جلسه‌ی آزمون (بدون استرس گرفتن) متوجه شدند:

رضا جهانی رشته‌ی ریاضی: من از تابستان سال آخر به کانون آمدم تا از وضعیتم آگاه شوم چرا که تا در جامعه‌ی آماری بالا نباشم متوجه نمی شوم.

تا به حال غیبت داشته‌اید؟ بعد از این ممکن است در آزمون‌ها غیبت کنید؟

غیبت نداشتم و نمی خواهم غیبت کنم.

اگر فردای روز آزمون در مدرسه امتحان داشتید چطور؟

غیبت نمی کنم.

برای آزمون می خوانید یا نمی خوانید و فقط شرکت می کنید؟

 بستگی دارد.

در آزمون امروز، چه سوال هایی را فراموش کرده بودید؟

بیشتر قسمت‌هایی از شیمی که حفظی بود را نتوانستم درست پاسخ دهم و متوجه شدم باید جور دیگری بخوانم و با دو یا سه بار خواندن هم حل نمی شود.

آیا به روش دیگر برای مطالعه‌ی شیمی در جلسه‌ی آزمون فکر کردید؟

نه با خودم گفتم بعد آزمون فکر می کنم.

شما دقیقا به خودتان مسلط بوده اید و مدیریت تفکر داشتید و این فکر را کنار گذاشتید. چطور به این تسلط رسیدید؟

قبلا دیده بودم اگر وسط آزمون به آن فکر کنم، تاثیر خوبی نمی گذارد.

...........................................................................

فاطمه زرین گل رشته ی تجربی با تراز6300: بیشتر در سوال‌های زیست و شیمی مشکل داشتم، نوع حل برخی از سوال‌های فیزیک را هم فراموش کرده بودم.

از اولین آزمونم که سال قبل بود و در آن تراز کمی داشتم و 5600 شدم، صرفا با تغییر نوع نگاهم به متن و نوع خواندنم بدون تغییر ساعت مطالعه‌ام، با صرف زمان مشابه نتیجه‌ی بهتری گرفتم. به طور مثال یکی از موضوعاتی که یاد گرفته‌ام این است که شکل و زیرنویس را باید طوری بخوانم که بتوانم به سوالات پاسخ دهم، زیرنویس را خوانده بودم ولی درست پاسخ ندادم. من در حین آزمون، همزمان به گزینه ای که به آن شک داشتم فکر می‌کردم و برای خودم بررسی می کردم از چه مبحثی است و چطور مشکلم را در آن سوال باید رفع کنم.

امروز استرس نگرفتید وقتی با سوالاتی مواجه شدید که قادر به پاسخ‌گویی نبودید؟ نه.

...........................................................................

ملیکا رسول فر رشته‌ی تجربی با تراز 6600: از دهم به کانون آمدم. در زیست و شیمی برخی از سوالات را فراموش کرده بودم. در مورد برخی از شکل ها فکر می کردم به آن‌ها مسلط هستم ولی سر جلسه‌ی آزمون متوجه شدم هنگام خواندن به آن‌ها دقت کافی نکردم (مثلا در زیست شناسی).

آیا هنگام آزمون، برنامه ریزی هم کردید؟

به یک روش نسبی رسیدم، این‌که هنگام تحلیل اول دوره کنم ببینم کجاهای مباحث را مشکل داشتم و سپس مطالعه کنم و نکات را کنار متن یادداشت کنم و بعدا نیز این روال را تکرار کنم.

...........................................................................

فاطمه صالحی رشته‌ی ریاضی با میانگین تراز 6600: از سوم به کانون آمدم و در آن سال ترازم 5500 بود. امروز بعضی بخش‌های جبر را فراموش کرده بودم، در برخی از قسمت‌ها هم در زمان‌بندی مشکل داشتم.

آیا سرجلسه‌ی آزمون، عصبانی می شدید وقتی زمان کم می آوردید؟

نه با خودم به این نتیجه می‌رسیدم که از آن قسمت ها باید بیشتر تست بزنم.

کاظم قلم‌چی: جالب اینجاست هر چهار نفر پیشرفت کرده اند.

...........................................................................

هدف گذاری چند از ده

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی


اهمیت هدف گذاری خیلی زیاد است. اگر تمام کارها را انجام دهید ولی هدف گذاری نکنید به نتیجه ی کافی نمی رسید. هدف گذاری چند از ده را هر آزمون برای آزمون بعدی انجام دهید. به دلیل اهمیت آن و این‌که حتما آن را انجام دهید، هدف گذاری را در صفحه ی اول نظرخواهی قرار داده‌ایم.

برداشت حاضران از این جلسه:

یکی از مادران حاضر در جلسه: خودشناسی مهمترین موضوعی است که امروز مطرح شد.

به قضاوت دیگران کاری نداشته باشم.

یکی از مادران حاضر در جلسه: دانش‌آموزان غیبت نکنند.

یکی از پدران حاضر در جلسه: خودشناسی و مقایسه نکردن بچه ها توجه من را جلب کرد چون افراد متفاوت هستند.

یکی از مادران حاضر در جلسه: دانش‌آموزان چه درس را خوانده چه نخوانده‌اند در آزمون‌ها غیبت نکنند.

نباید غیبت کنیم.

سر آزمون اگر یک سوال را نتوانستم حل کنم، استرس نگیرم.

اگر آزمونی را خوب ندادم، ناامید نشوم.

یکی از پدران حاضر در جلسه: به نقاط قوت توجه کنیم.

یکی از پدران حاضر در جلسه: پدر و مادر به فرزندشان استرس وارد نکنند.

یکی از پدران حاضر در جلسه: هدف گذاری و پله پله رفتن مهم است.

بولد کردن نقاط مثبت.

هدف گذاری.

یکی از مادران حاضر در جلسه: فراشناخت و خودتنظیمی.

در جلسه‌ی آزمون، اعتماد به نفس (و توهم یادگیری) و برعکس آن یعنی توهم فراموشی هم مطرح هستند.

یکی از مادران حاضر در جلسه: همیشه به نقاط قوت فرزندم توجه کنم.

ما بخاطر خودمان در آزمون ها شرکت می کنیم.

یکی از پدران حاضر در جلسه: فراتحلیل برای من خیلی قابل توجه بود.

برادر یکی از دانش‌آموزان: همیشه به غیبت نکردن توصیه می‌شد ولی امروز متوجه ارزش آن شدم.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزان حاضر در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 1397

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 97 + فایل صوتی

پدران و مادران حاضر در جلسه نفرات برتر 2 شهریور 1397



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

تحقیق چه می‌گوید ؟ دو روش برتر برای پیشرفت ( قسمت اول - 30 دقیقه)
تحقیق چه می‌گوید ؟ دو روش برتر برای پیشرفت ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
تحقیق چه می‌گوید ؟ دو روش برتر برای پیشرفت ( قسمت سوم - 33 دقیقه)
مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 98

با رتبه ام در کنکور 98 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید