راهنمای استفاده کودکان از فضای مجازی

بهره‌گیری از فناوری در آموزش و پرورش همواره با مشکل مواجه بوده است و بعضی مواقع واقعاً فناوری آموزشی، جامعه را یک گام و یا حتی چند گام به جلو سوق داده است...

راهنمای استفاده کودکان از فضای مجازی

بهره‌گیری از فناوری در آموزش و پرورش همواره با مشکل مواجه بوده است، بعضی مواقع واقعاً فناوری آموزشی، جامعه را یک گام و یا حتی چند گام به جلو سوق داده است، برخی مواقع باعث تلف شدن حجم بسیار زیادی از زمان افراد و سازمان‌های مختلف شده است. امروزه شرکت‌های بسیاری، اعم از بزرگ و کوچک، وارد صنعت Ed tech (اصطلاحی برای فناوری‌های آموزشی) شده‌اند و تلاش می‌کنند تا هم نیازهای حوزه‌ی آموزش را با هوشمندسازی رفع کنند و هم به سود فراوانی دست یابند. در این مقاله سعی شده است به‌طور خلاصه 5 اصل که می‌تواند مدیران عامل و یا افراد کارآفرینی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند در موفقیت هرچه بیشتر کمک کنند بیان کنیم.  

کاربر محصولتان را خوب بشناسید؛ شماری از شرکت‌ها محصولاتی را تولید می‌کنند که در محیط‌های که مورداستفاده قرار می‌گیرند افراد آن محیط هیچ‌گونه آگاهی و یا آشنایی کامل نسبت به آن ندارند، توصیه می‌شود قبل از تولید هر محصولی در حوزه فناوری آموزش ، حتماً شرکت‌ها به مدرسه‌ها رفته و مدتی را، مثلاً یک ماه، با یک معلم سپری کنند. تا به‌طور کامل با شیوه‌ی تدریس و فعالیت معلم آشنا شده و محصول کارا و مفید را برای کمک به حوزه آموزش تولید کرد.

شرکت‌ها محصولی را باید تولید کنند که معلم‌ها خواهان استفاده از آن باشند نه اینکه تنها محصول را برای فروش هر چه بیشتر تولید کنند. از طرفی نباید با این طرز تفکر رفتار شود که تنها رضایت مدیر مدرسه حائز اهمیت است و نظر معلم نسبت به محصول چندان اهمیت ندارد. این رفتار کاملاً نقض‌کننده اصول بنیادی یک شرکت کارآفرین حوزه فناوری آموزش است.

محصولی را تولید کنید که به معلم در انجام حرفه‌ای که می‌خواهند انجام دهند یاری رساند. معلم‌ها همواره با مشکل تحمیل ایده‌های ضعیف از طرف برخی از مدیران بالادستی خود قرار دارند. باید این نکته را اشاره کرد که دور کردن معلم‌ها از رسالت اصلی خود که همانا آموزش صحیح دانش‌آموزان می‌باشد از نقایص قوانین مربوطه است.

هیچ‌گاه نباید راه‌حل‌های بسیار پیشرفته ازلحاظ فناوری را برای حل مسائل ساده به کاربرد. به‌کارگیری فناوری پیشرفته برای امور ساده باعث تلف شدن وقت و هزینه‌ی بسیار خواهد شد.

داشتن خدمات و پشتیبانی پس از فروش محصول ؛ معلم‌ها اغلب در هنگام برخورد با یک سؤال و یا مشکل چندان وقت کافی ندارند که در صف انتظار پشتیبانی باشند که درنهایت هم نتواند سؤال و یا مشکل آن‌ها را حل نماید، پس شرکت‌ها باید سرمایه‌گذاری قوی‌ای بر روی خدمات و پشتیبانی پس از فروش خود بکنند تا مانع از اتلاف وقت و سرمایه‌ی مدارس شوند.


منبع:

Greene, Peter (2017). “Five Rules For Ed Tech Entrepreneurs” [Online] www.forbes.com. Available at https://www.forbes.com/sites/petergreene/2018/07/05/five-rules-for-ed-tech-entrepreneurs/2/#