سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

در مقاله‌ی زیر، سخنان کاظم قلم چی در جسه‌ی نفرات برتر تهران آزمون 5 مرداد 97 به صورت خلاصه آمده است.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

چگونه بهترین برنامه را داشته باشیم ؟

چگونه بهترین نتیجه را بگیریم ؟

کارنامه و دستاوردهای شما در سال گذشته معلوم است و در اولین آزمون تابستان نیز در یک آزمون تعیین سطح شرکت کرده اید و کارنامه ی این آزمون را هم دارید و اکنون می خواهید در پایان تابستان به بیشترین پیشرفت ممکن دست پیدا کنید و در پایان سال تحصیلی هم بهترین نتیجه را داشته باشید . برای این کار به یک برنامه ریزی ریزی نیاز دارید . خوشبختانه این برنامه ریزی وقت زیادی از شما نمی گیرد اما ذهن شما را درگیر می کند . لطفا به الگویی که در این جا مطرح می کنم توجه کنید.

قدم اول را با بررسی برنامه ی راهبردی آغاز کنید .

برنامه ی راهبردی آزمون در طول سال تحصیلی هماهنگ با برنامه ی مدرسه تنظیم شده است و در ایام تابستان که مدرسه ها تعطیل است با دو محور نگاه به آینده و نگاه به گذشته طراحی شده . نگاه به آینده برای آن که درس های سال بعد را پیش خوانی کنید و نگاه به گذشته برای آن که درس های سال گذشته را فراموش نکنید . برای دوازدهمی ها که هنوز کتاب های درسی شان منتشر نشده است تاکید بیشتر در برنامه ی تابستان روی درس های نگاه به گذشته است یعنی دهم و یازدهم .اما برای بقیه ی پایه ها تاکید برنامه ی تابستان روی درس های نگاه به آینده است .

ایستگاه جبرانی

در برنامه‌ی راهبردی حداقل چهار ایستگاه جبرانی در نظر گرفته شده است که اگر دانش آموزی عقب افتاد بتواند در این بازه ها جبران کند.

به نمودار پیشروی توجه کنید

امسال در سوال های نظرخواهی هر آزمون ، دو سوال در باره ی برنامه ی راهیردی می پرسیم تا شما به برنامه راهبردی بیشتر دقت کنید . این دوسوال یکی درباره ی نمودار پیشروی در باره ی همان آزمون است و دومی درباره ی نمودار پیشروی آزمون بعد است . نمودار های پیشروی در برنامه ی راهبردی میزان پیشروی را در فاصله ی هر دو آزمون مشخص می کند و چون به صورت نمودار است فهم و درک آن سریع اتفاق می افتد.

پس از توجه به نموار پیشروی ، به برنامه ی هردرس توجه کنید .

در برنامه ی هر درس ، نام فصل با حروف درشت و برجسته نوشته شده است . جزئیات برنامه ی هر درس با حروف ریزتر نوشته شده و صفحه های کتاب درسی هم مشخص شده است . در برنامه ی دوازدهمی ها تعداد پیمانه ها ی هر درس نیز مشخص شده است . پیمانه ها ، تعداد بسته های بیست سوالی ( و گاهی ده سوالی ) ، از کتاب های آبی کانون است که دانش آموزان برای هر آزمون مطالعه می کنند . پیمانه ها و جزوه ی هوشمند دو ابتکار جدید کانون برای سال 97 است . در سال آینده پیمانه ها را برای دانش آموزان سایر پایه ها هم ارائه خواهیم کرد .

برنامه ی راهبردی را شخصی سازی کنید

شخصی سازی برنامه ی راهبردی به دو دلیل ضروری است :

دلیل اول : ممکن است در مدرسه تان ، در یک یا دو درس ، از برنامه ی راهبردی کمی عقب تر یا کمی جلوتر باشید .اگر در مدرسه عقب بودید اول ببینید که آیا تمام برنامه را عقب هستید یا فقط قسمتی از برنامه در مدرسه تدریس نشده است . سپس تصمیم بگیرید که آیا آن درس را خودتان ، خود آموزی وپیش خوانی کنید یا این که در آن آزمون به سوال های تدریس نشده پاسخ ندهید . در مورد درس هایی که در مدرسه جلوتر هستید ، تصمیم گیری ساده تر است کافی است آن مباحث را دوره کنید و تعدادی هم تمرین حل کنید .

دلیل دوم : باید برنامه را با نیازهای آموزشی خودتان هم هماهنگ کنید .ممکن است در یک درس قوی تر و در درس دیگر ضعیف تر باشید و نیاز داشته باشید برای یک درس ، بیشتر و برای درس دیگر کمتر وقت بگذارید . برنامه ی راهبردی را به دو دلیل شخصی سازی می کنید : برای هماهنگی با برنامه ی مدرسه و برای هماهنگی با نیازهای خودتان.

در برنامه‌ی شخصی، شما برنامه‌ی شخصی خودتان را تنظیم می کنید و نقش اصلی را خود شما دارید در صورتی که برنامه راهبردی توسط ما با هزاران ساعت تفکر برای شما تنظیم شده است. فقط روزی یک یا دو دقیقه برای پر کردن دفتر برنامه ریزی کافی است. یکی دیگر از کارهایی که اولیا می توانند برای دانش آموزان انجام دهند پر کردن دفتر برنامه ریزی است.

اگر بخواهیم برنامه راهبردی و برنامه شخصی را به مسیر تهران به کرج تشبیه کنیم برنامه راهبردی اتوبان است و به صورت کلی برنامه ریزی شده است و این که ما در کدام مسیر با چه سرعتی حرکت کنیم و کجا توقف کنیم برنامه شخصی است.

با نوشتن دفتر برنامه‌ریزی دو اتفاق رخ می‌دهد:

 ساعت مطالعه‌ی شما افزایش پیدا می کند. چراکه همه تمایل به بهتر شدن دارند و تلاش می‌کنند سری بعد بهتر شوند در نتیجه به صورت خودکار بدون تذکر دیگران، موتور رقابت در درون شخص روشن می شود، سالم ترین رقابت هم رقابت با خود است (بهترین خودت باش).

دومین فایده ی این دفتر این است که متعادل می شوید.

صفحه ی 182 را نیز پر کنید.

اول انگیزه و امید داشته باشم تا درس بخوانم یا اول درس بخوانم؟ اول زحمت بکشید، امید و انگیزه هم پشت سر آن می آید.

سه نوع آزمون داریم:

آزمون با استرس و دستاوردهای بالا مثل کنکور، آزمون تیزهوشان

آزمون با استرس کم

آزمون بدون استرس

یکی از کارهایی که پدر و مادرها باید انجام دهند این است که کاری کنند که دانش آموزان در آزمون های کانون استرس نداشته باشند.

والدین نباید انتظار پیشرفت همیشگی در آزمون ها از فرزندانشان داشته باشند چراکه روال طبیعی یادگیری با افت و خیر پیشرفت دانش‌آموز همراه است. دانش آموزان هم باید زمانی که مبحثی را نخوانده‌اند به والدین و پشتیبانشان بگویند که در این آزمون آن مبحث را پاسخ نخواهند داد و سطح انتظار آن‌ها را تعدیل کنند.

تقویت مهارت های شناختی و فراشناختی در هنگام برنامه ریزی

شما با برنامه ریزی مهارت های سطح بالاتر شناختی و فراشناختی را یاد می گیرید.

وقتی برنامه ی راهبردی را شخصی سازی می کنید و هنگامی که برای خودتان برنامه ریزی شخصی را انجام می دهید سه مهارت سطح بالای شناختی شما تقویت می شود : داوری ، حل مساله ، تصمیم گیری و هم چنین موقعی که برای خودتان برنامه ریزی شخصی را انجام می دهید مهارت های فراشناختی شما تقویت می شود : با روش های مطالعه ی هر درس آشنا می شوید و روش هایی راکه در هر درس برای شما مناسب تر است ،کشف می کنید.

حیطه های شناخت بنجامین بلوم به شرح زیر هستند:

دانش، درک و فهم (مطلبی را به زبان خودتان بگویید یا به دیگری یاد دهید یا ترجمه یا سازمان دهی کنید)، کاربرد، تجزیه و تحلیل، داوری و قضاوت و ارزیابی، ترکیب و خلاقیت. تست ها و سوالات را هم می توان در این حیطه ها طبقه بندی کرد.

گفت و گو کنید !

برای شخصی سازی برنامه ی راهبردی و برای تنظیم برنامه ی شخصی گفت و گو کنید . با پدر و مادر و با پشتیبان و معلمان و دوستان و خانواده ی خود گفت و گو کنید . شخصی سازی برنامه ی راهبردی و تنظیم برنامه ی شخصی کاری نیست که یک بار برای همیشه انجام شود . همیشه به برنامه تان فکر کنید و به تدریح و با آزمون و خطا اشکالات برنامه تان را برطرف کنید و هفته به هفته برنامه تان را بهتر و بهتر کنید . برای این کار گفت وگو با دیگران به شما کمک می کند تا بهتر فکر کنید و تصمیم های بهتری بگیرید.

برنامه ریزی شخصی

هر دانش آموزی در کانون دو نوع برنامه دارد : برنامه ی راهبردی و برنامه ی شخصی ( با دفتر برنامه ریزی).

شما علاوه بر برنامه ی راهبردی به یک برنامه ی شخصی هم نیاز دارید : این که هفته ای چند ساعت درس بخوانید ، هر درس را چند ساعت بخوانید و چگونه ساعات مطالعه ی خود را افزایش دهید و از ساعات مطالعه ی خود بهترین نتیجه را بگیرید . دفتر برنامه ریزی ، ابزار برنامه ریزی شخصی شماست . تکمیل دفتر برنامه ریزی خیلی ساده است و روزی یک یا دو دقیقه از وقت شما را می گیرد . کافی است پس از مطالعه ی هر درس ، زمان مطالعه ی آن درس را در دفتر برنامه ریزی یادداشت کنید و در پایان روز ساعت ها ی مطالعه ی روزانه را جمع بزنید . اگر روزی درس نخواندید فقط در پایان روز عدد صفر را وارد می کنید و در پایان هفته ساعت های مطالعه ی هفت روز را جمع می کنید تا معلوم شود در آن هفته چند ساعت درس خوانده اید . مهم ترین تاثیر دفتر برنامه ریزی افزایش ساعت های مطالعه است و دومین تاثیر آن وقتی آشکار می شود که صفحه ی 182 دفتر را تکمیل کنید . با پر کردن صفحه ی 182 یکی از دو عنصر کیفیت بهبود پیدا می کند و افزایش می یابد . مطالعه تان به تعادل می رسد . افراط و تفریط نمی کنید . یک درس را بیش از حد و دیگری را کم را نمی خوانید . صفحه ی182 دفتر برنامه ریزی کمک می کند تا شما به تعادل برسید .

همیشه به برنامه ریزی فکر کنید . همیشه گفت و گو کنید

برنامه ریزی کاری نیست که یک بار برای همیشه انجام دهید . پس از هر آزمون ، آزمون را بررسی می کنید و برای آزمون بعد برنامه ریزی می کنید . برنامه ی راهبردی را شخصی سازی می کنید و تصمیم می گیرید که در هفته های بعد چند ساعت درس بخوانید .کدام درس ها را بیشتر و کدام را کمتر بخوانید . این که پس از هر آزمون برنامه ریزی می کنید خوب است . اما فکر کردن و برنامه ریزی کاری نیست که فقط یک بار ، پس از هر آزمون انجام دهید .همیشه به کارهایتان فکر کنید و تصمیم ها و ایده های مختلف را که به فکرتان می رسد یا دیگران به شما پیشنهاد می کنند و به نظرتان خوب و منطقی است امتحان کنید تا بهترین برنامه و بهترین روش ها را پیدا کنید . هر دانش آموزی شرایط خود را دارد و بنابراین برنامه ی هر دانش آموز مخصوص خود اوست .

مزایای آزمون دادن براساس نتایج یک تحقیق بین‌المللی:

بازیابی سبب به یاد ماندن ماندگارتر مطالب می شود.

حفره های یادگیری با آزمون دادن مشخص می شود.

آزمون دادن سبب می‌شود، سری بعد که می خوانید بهتر یاد بگیرید.

سازماندهی مطالب در ذهن شما، بهتر صورت می گیرد.

امتحان دادن سبب می شود آن چه را که پرسیده نشده است را نیز بهتر یاد بگیرید.

رصد کردن های فراشناختی را (به طور مثال این‌که در کجا با کدام روش به نتیجه‌ی مطلوب رسیدید) بهبود می دهد.

امتحان دادن سبب می شود مطالب را با هم اشتباه نگیرید.

به معلم ها بازخورد می دهد.

آزمون های متوالی که ما در ایران داریم سبب می شوند دانش‌آموز برای آزمون بعدی ترغیب شود و بهتر نتیجه بگیرد.

یکبار بخوانید و بارها بازیابی کنید. برای این کار می‌توانید از پیمانه‌های کتاب‌های آبی استفاده کنید به این صورت که می توانید یک پیمانه را امتحان بدهید و درس خواندن را با بازیابی آغاز کنید.

جلسه‌ی آزمون بهترین زمان برای یادگیری و برنامه ریزی است، درنتیجه بخشی از صحبت‌های دانش‌آموزان از مواردی که در حین جلسه متوجه شده بودند در زیر آمده است:

دروس عمومی را سطحی خوانده بودم و کم تست زده بودم.

متوجه شدم کم کاری کرده بودم سرفصل سوال‌ها را می دانستم ولی قادر به پاسخ گویی نبودم.

در مورد ادبیات متوجه شدم در قرابت قوی ولی در آرایه ضعیف هستم و تصمیم گرفتم زمانی که صرف ادبیات می‌کنم تست آرایه کار کنم.

من متوجه شدم با توجه به این‌که رشته‌ی ریاضی هستم باید بیشتر تست ریاضی کار کنم.

در زیست، 3 سوال بود که به یاد داشتم ولی به حدی ریزبینانه بودند که نمی‌توانستم گزینه‌ی صحیح را تشخیص بدهم و باید دقیق‌تر بخوانم.

نکاتی را که در خودآموز یادداشت کرده بودم باید مرور کنم.

زیست دهم را کار کرده بودم و فکر می کردم زیست یازدهم را مسلط هستم ولی نبودم.

آیات دین و زندگی را باید عمیق تر کار کنم.

تست شیمی کار نکرده بودم فقط 40 تست کار کرده بودم و کم بود.

تعادل در مطالعه نداشتم و با این که دفتر برنامه‌ریزی را پر کرده بودم ولی به تعادل خوبی در مطالعه نرسیده بودم.

در منزل یک تست هندسه را نتوانسته بودم پاسخ دهم و به پاسخ مراجعه کرده بودم و فقط آن را خوانده بودم و فکر می‌کردم یاد گرفته‌ام درصورتی که امروز باز هم نتوانستم آن سوال را جواب بدهم.

در هندسه باید بیشتر کتاب آبی را کار می کردم چون در سوال‌های گواه نتوانستم به خوبی پاسخ دهم.

روش هندسه من خلاقانه نبود باید مساله متنوع تر کار کنم.

برای شیمی یازدهم باید روی فرمول نویسی هیدروکربن ها بیشتر کار کنم.

کاظم قلم‌چی: مشابه ایشان، دقیق تر و انضمامی تر صحبت کنید. به میزان شفاف بودن ذهن، بهتر می توان نتیجه گرفت.

در علوم و فنون در مباحث مفهومی خوب هستم ولی در تاریخ ادبیات روش من غلط بود و سرجلسه آزمون متوجه این موضوع شدم.

در ادبیات سر سوالات آغازی، لغت و املا مشکل دارم و در هنگام پاسخگویی به این درس، حواسم به خودم بود خودم را دست کم نگیرم و آرامش داشته باشم، همین کار را کردم و با آرامش توانستم بیشتر و بهتر پاسخ دهم.

سوالات ریدینگ را باید بیشتر کار کنم.

در منزل تمرکزم روی ترجمه کلمه به کلمه بود ولی امروز فهمیدم قواعد هم نقش دارد.

هندسه و تابع را کمتر کار کرده بودم و سعی می کنم نسبت به آزمون جبرانی یک یا دو پله پیشرفت کنم.

در شیمی دهم جزئی نخوانده بودم و در یک سوال به مشکل خوردم و باید روی مطالب حفظی شیمی بیشتر کار کنم.

مباحث آمار و احتمال را فقط خوانده بودم و باید آن‌ها را بیشتر برای خودم تحلیل کنم.

مهم ترین نقش را در برنامه ریزی خود شما دارید . فکر کردن و برنامه ریزی را آغاز کنید . به تدریج پیشرفت خواهید کرد .

همه در کنار شما هستیم : خانواده و معلمان و پشتیبان ها و دوستان خوب شما

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

  1. دانش‌آموزانی که همراه با پدر و مادر خود در جلسه‌ی نفرات برتر 5 مرداد 97 حضور داشتند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزانی که همراه با مادر خود در جلسه‌ی نفرات برتر 5 مرداد 97 حضور داشتند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزانی که همراه با پدر خود در جلسه‌ی نفرات برتر 5 مرداد 97 حضور داشتند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزانی که بدون حضور پدر و مادرشان در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 حضور داشتند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 5 مرداد 97 + فایل صوتی

دانش‌آموزان با تراز بالای 7000 که در مورد بازیابی‌شان از مطالب مقاله‌، صحبت کردند.



تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

چگونه بهترین برنامه را داشته باشیم ؟ ( قسمت اول - 30 دقیقه)
چگونه بهترین برنامه را داشته باشیم ؟ ( قسمت دوم - 30 دقیقه)
چگونه بهترین برنامه را داشته باشیم ؟ ( قسمت سوم - 30 دقیقه)