درس‌های مشترک شایستگی غیرفنی شاخه «فنی و حرفه‌ای» و «کاردانش»

محتوای دروس مستقل مربوط به شایستگی‌های غیرفنی در برگیرندۀ مهارت‌های انسانی، اخلاقی، عقیدتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ارزشی است.

درس‌های مشترک شایستگی غیرفنی شاخه «فنی و حرفه‌ای» و «کاردانش»

محتواي دروس مستقل مربوط به شايستگی‌هاي غيرفنی در برگيرندۀ مهارت‌هاي انسانی، اخلاقی، عقيدتی، اجتماعی، سياسی، فرهنگی و ارزشی است كه به صورت درس جداگانه در برنامه درسی تمام رشته‌ها ديده می‌شود. ماهيت اين دروس مبتنی بر شايستگی است و بايد به صورت فعاليت‌هاي‌ يادگيري ساخت‌يافته طراحی و اجرا شود. 

الزامات محيط كار در پايه دهم، كارگاه نوآوري و كارآفرینی، كاربرد فناوري‌هاي نوین و مدیریت توليد (از اين دو عنوان، يكی انتخاب می‌شود) در پايه يازدهم و اخلاق حرفه‌اي در پايۀ دوازدهم، عناوين دروس غيرفنی در آموزش‌هاي فنی و حرفه‌اي و كاردانش می‌باشند.


اهداف دروس مشترک شایستگی‌های غیرفنی

الزامات محیط کار هنرجويان پس از گذراندن اين درس، توانايی به‌كارگيری الزامات عمومی مورد نياز محيط كار از قبيل به‌كارگيری استانداردهاي ايمنی و بهداشت، ارگونومی و مديريت کیفیت، به‌كارگيري قوانين كار و يادگيري فناورانه و مادام‌العمر فنی و حرفه‌اي را كسب می‌نمايند.
کارگاه نوآوری و کارآفرینیدانشآموزان پس از گذراندن اين درس توانايی به‌كارگيري شايستگی نوآورانه در تعيين و درک موقعيت خود و بهبود آن را در برخورد با چالش‌ها و مسائل زندگی و فعاليت‌هاي حرفه‌اي را كسب می‌نمايند. علاوه بر اين آنان در به‌كارگيري شايستگی كارآفرينی در ايجاد كسب و كار به صورت نوآورانه در گروه‌هاي بزرگ شغلی توانمند می‌گردند و شخصيت كارآفرينانه آن‌ها رشد و پرورش می‌يابد.
مدیریت تولیددانش‌آموزان پس از گذراندن اين درس توانايی به‌كارگيري شايستگی پيش‌بينی، برنامه‌ريزي و بازاريابی براي محصولات يا خدمات در حوزه شغلی و رشته تحصيلی خود را دارا خواهند بود. هم‌چنين توانايی  انتخاب روش‌هاي توليد و مديريت پروژه را می‌یابند.
کاربرد فناوری‌های نویندانش‌آموزان پس از گذراندن اين درس توانايی به‌كارگيري شايستگی فناورانه و مولد در تعيين و درک موقعيت خود و بهبود آن در برخورد با چالش‌ها، مسائل و حل آنها در گروه‌هاي بزرگ شغلی خود را كسب می‌نمايند. آن‌ها در انتخاب فناوري‌هاي نوين، آينده شغلی و حرفه‌اي و تحليل تغييرات فناوري رشته تحصيلی خود، توانمند خواهند بود. با تحليل مزايا و فرصت‌ها، معايب و تهديدها، خواستگاه فناوري و چرخه عمر فناوري، شايستگی‌های لازم را كسب می‌نمايند. فناوري‌ها بر اساس نقشه علم و فناوري كشور تعيين خواهند شد.
اخلاق حرفه‌ایهنرجويان پس از گذراندن اين درس، شايستگی مسئوليت‌پذيري حرفه‌اي در تعيين و درک موقعيت و بهبود آن در برخورد با چالش‌ها، مسائل اخلاقی حرفه و حل آن‌ها در عرصه‌هاي مختلف ارتباط با خود، خدا، خلق و خلقت را در گروه‌هاي بزرگ شغلی كسب می‌نمايند.



منبع :

مطالب مرتبط

Menu