گفت‌وگو با علی احمدی، دانش‌آموز چهارم ریاضی از قم "سیدرسول اسلامی"

در زمان گفت‌وگو با علی احمدی متوجه شدم که او خیلی هوشمندانه به سؤالات پاسخ می‌دهد. علی اعتقاد دارد که سال چهارم، سال آزمون و خطا نیست و دانش‌آموز باید با استراتژی حساب‌شده وارد این سال شود و از ...

گفت‌وگو با علی احمدی، دانش‌آموز چهارم ریاضی از قم "سیدرسول اسلامی"
الان که نيم‌سال اول به پايان رسيده، هفته‌اي چند ساعت درس مي‌خواني؟
 
از اول سال با 35 ساعت شروع کردم و الآن به طور متوسط 46 ساعت در هفته درس مي‌خوانم.
 
پيوستگي‌ات به مدرسه چگونه است؟ چه‌قدر حضور در مدرسه برايت مهم است؟
 
تأثيرِ حضورِ پيوسته و مداوم در مدرسه غير قابل انکار است. من نيم‌سال اول در همه‌ي کلاس‌هاي مدرسه حضور داشتم ولي به طور شايسته از ساعات کلاس بهره نبرده‌ام و اين شايد به دليل شيطنت‌هاي خودم بوده است. تصميم دارم در نيم‌سال دوم هم به طور کامل در کلاس‌ها حاضر شوم.
 
آيا امسال درس هر روز مدرسه را در همان روز مي‌خواني؟
 
اين روش را دريافته‌ام و به فراخور شرايطم با آن مطابق شده‌ام؛ ولي به طور کامل به آن پايبند نيستم. اغلب سعي مي‌کنم درس هر روز را همان روز بخوانم.
 
از چه منابع مطالعاتي استفاده مي‌کني؟
 
از منابع کانوني استفاده مي‌کنم و در تابستان آن‌ها را مطالعه کرده‌ام. الآن تست‌هاي تأليفيِ استاندارد هم کار مي‌کنم. البته هفته‌ي قبل از آزمون، از کنکور سراسري سال‌هاي قبل از کتاب‌هاي کانون تست مي‌زنم و از خودم آزمون مي‌گيرم.
 
نظرت درباره‌ي برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها چيست؟
 
تنها ويژگي‌اي که کانون را از ساير مؤسسات متمايز مي‌کند، برنامه‌ي مهندسي‌شده و کاربردي آن است. به شخصه برنامه را مي‌پسندم.
 
چه‌قدر به برنامه پيوستگي داري؟
 
حدود 70 درصد. 30 درصد بقيه را خودم با شرايط خودم تطبيق مي‌دهم. عمده‌ي جهت‌دهي فکري‌ام در فاصله‌ي دوهفته‌اي بين آزمون‌ها با برنامه‌ي راهبردي است.
 
در فاصله‌ي دوهفته‌اي آزمون‌ها، چگونه براي خودت برنامه‌ريزي مي‌کني؟
 
هفته‌ي اول و دو روز اول هفته‌ي دوم، به طور کامل به مطالعه‌ي دروس و تمرين تست مي‌پردازم. بقيه‌ي روزها تست‌ها را دوره مي‌کنم و سعي مي‌کنم چکيده‌نويسي از جزوه‌هايم داشته باشم.
 
آيا تاکنون برنامه‌ي مدرسه‌ات با برنامه‌ي آزمون‌ها هماهنگ بوده است؟ اگر در درسي، مدرسه از برنامه‌ي آزمون جلوتر باشد، چه‌کار مي‌کني؟ اگر عقب‌تر باشد، چه‌طور؟
 
خدا را شکر تاکنون مشکلي نبوده. يا از برنامه جلو بوده‌ايم يا هماهنگ. در سال گذشته بسيار اتفاق مي‌افتاد که از برنامه‌ي آزمون‌ها عقب بيفتيم. در اين صورت خودم درس‌ها را مي‌خواندم و تست مي‌زدم و در اين کار مهارت دارم. اگر امسال هم اين مشکل پيش بيايد درس‌ها را خودم پيش‌خواني مي‌کنم.
 
آيا از دفتر برنامه‌ريزي استفاده مي‌کني؟
 
دفتر برنامه‌ريزي را به طور کامل به روشي که در ابتداي آن توضيح داده شده و به طور پيگير پر مي‌کنم. دفتر برنامه‌ريزي مانند ترازوي دوکفه‌اي است که هر لحظه تعادل مطالعاتي فرد را به او نشان مي‌دهد و از اين جهت بسيار حياتي است. دفتر برنامه‌ريزي در تقويت اعتمادبه‌نفس هم مؤثر است.
 
آيا صفحه‌ي 182 دفتر برنامه‌ريزي را پر مي‌کني؟ به نظرت پر کردن اين صفحه چه فايده‌اي دارد؟
 
هر چند وقت يک‌بار به سراغ آن رفته و هفته‌ها را پر مي‌کنم. مي‌توان گفت اين صفحه وضعيت صعودي يا نزولي ساعات مطالعه و تعادل بين درس‌ها را به طور منسجم در اختيار فرد مي‌گذارد.
 
خانواده‌ات در مسيري که براي کنکور شروع کرده‌اي، چگونه از تو حمايت مي‌کنند؟
 
نه‌تنها من بلکه هيچ داوطلب به ظاهر موفق ديگري نمي‌تواند بگويد من مستقل از خانواده نتيجه مي‌گيرم. من هم مي‌گويم بدون حمايت و محبت خانواده‌ام قطعاً نمي‌توانستم اکنون در جايي که در آن هستم باشم.
 
فکر مي‌کني سال چهارم دبيرستان (سال کنکور) با سال‌هاي قبل چه فرق‌هايي داشته باشد؟
 
سال چهارم، سال آزمون و خطا نيست. دانش‌آموز بايد با استراتژي حساب‌شده چه در مورد آزمون و چه مطالعه، وارد سال چهارم شود که اين فراشناخت بايد در سال‌هاي پايه به دست آيد.
 
الان چند سال است که در آزمون‌هاي کانون شرکت مي‌کني؟ از چه سالي؟
 
دو سال از سال سوم دبيرستان.
 
تا الان در چند آزمون غيبت داشتي؟ علت غيبت‌هايت چه بود؟
 
فکر مي‌کنم در 3 آزمون و همه‌ در تابستان بود که بيش‌تر به دليل مسافرت و دوبرنامه‌اي شدنم، نتوانستم در آن‌ها حضور پيدا کنم.
 
فکر مي‌کني آزمون دادن در سا‌ل‌هاي پايه – و نه فقط کنکور – چه اهميتي دارد؟
 
همان‌طور که گفتم آزمون‌هاي سال‌هاي پايه، بيش‌تر به دليل شناختي که فرد از خود پيدا مي‌کند، اهميت دارد. بعد از دو سال آزمون دادن، اکنون به شناخت صددرصدي نسبت به خودم و عادت‌ها و ضعف‌ها و قوت‌هايم رسيده‌ام که برايم بسيار باارزش است.
 
الان، ميانگين تراز و رتبه‌ات در کانون چند است؟
 
ميانگين ترازم 8340 و رتبه‌ام حدوداً 2 تا 4 است.
 
فکر مي‌کني از سال 89 تا کنون چند بار اسم يا عکست به عنوان دانش‌آموز برتر در مجله‌ي آزمون چاپ شده است؟
 
دقيقاً نمي‌دانم؛ ولي غير از يک بار که شديداً آزمون را بد دادم و 55 کشوري شدم، در بقيه‌ي آزمون‌ها اسم يا عکسم در مجله چاپ شده است.
 
 مجله‌ي آزمون را چه‌قدر مطالعه مي‌کني؟
 
به طور پيگير قسمت نفرات برتر و مصاحبه با رتبه‌هاي برتر را مي‌خوانم.
 
مصاحبه با کدام رتبه‌ي برتر برايت جالب‌تر و آموزنده‌تر بود؟ چه آموزه‌اي برايت داشت؟
 
مصاحبه با آقاي سعيد مفيدي، رتبه‌ي 2 کشور رياضي 90 برايم جذاب بود. در سال 89 شاهد نتايج خوب ايشان در قسمت نفرات برتر بودم و برايم جالب بود که در کنکور چه نتيجه‌اي مي‌گيرند. حفظ نتيجه و ثبات جايگاه ايشان، هم در آزمون‌ها و هم در کنکور برايم پرمعني بود.
 
آيا خاطره‌ي خوبي از مجله‌ي آزمون داري؟
 
آزمون 7 فروردين سال 90 را با تراز بسيار خوبي اول شده بودم ولي در کمال تعجب وقتي مجله به دستم رسيد ديدم عکس يک نفر ديگر را به عنوان نفر اول زده بودند و من دوم بودم. اولين باري که عکس خودم را در مجله‌ي آزمون ديدم خيلي لذت بردم و خاطره‌اش برايم ماندگار است.
 
پيشنهادي براي دانش‌آموزاني که مانند تو براي کنکور درس مي‌خوانند، داري؟
 
در جواب اين سؤال به يک جمله از يک متفکر بزرگ بسنده مي‌کنم: «مطمئناً همه چيز در انتها خوب و خوشايند خواهد بود. اگر اوضاع بر وفق مراد نيست، حتماً هنوز به انتها نرسيده‌اي.»
 
در پايان اگر حرف خاصي داري، بگو.
 
در وهله‌ي اول سپاس‌گزار پدر و مادر دلسوزم هستم که در مسير موفقيت من از هيچ چيز دريغ نکردند. در آخر از دبيران حرفه‌اي و کارکشته‌ي سال چهارم مجموعه آموزشي شهيدقدوسي، آقايان قاسمي، کوره‌پزان، لنگرودي، قرايي، فيضي‌پور، رنجبري و رزاقي کمال تشکر را دارم.
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
درس 5 تا 7 ازعربی 2
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم دبیرستان)
دبیر : فرزاد قنبری