گفت وگو با سارا سلیم‌پور، دانش‌آموز چهارم تجربی از یزد "سیدرسول اسلامی"

سارا سلیم‌پور، مثل هر دانش‌آموز دیگری دوست دارد که امسال در کنکور رتبه‌ی یک‌رقمی به دست بیاورد، اما تأکید می‌کند که بیش از آن‌که به رتبه فکر کند، به رشته‌ی مورد علاقه‌اش می‌اندیشد. او به دانش‌آم...

گفت وگو با سارا سلیم‌پور، دانش‌آموز چهارم تجربی از یزد "سیدرسول اسلامی"
الان که بيش از سه ماه از شروع سال تحصيلي گذشته است، هفته‌اي چند ساعت درس مي‌خواني؟
 
به طور متوسط 45 ساعت.
 
پيوستگي‌ات به مدرسه چگونه است؟ چه‌قدر حضور در مدرسه برايت مهم است؟
 
به نظر من حضور در کلاس‌هاي مدرسه، مؤثر‌ترين راه يادگيري است. من امسال سعي کردم که اصلاً غيبت نداشته باشم.
 
آيا امسال درس هر روز مدرسه را در همان روز مي‌خواني؟
 
بله؛ معمولاً سعي مي‌کنم دروس اختصاصي را در همان روز مطالعه کنم و فکر مي‌کنم اين کار باعث تثبيت يادگيري مي‌شود.
 
براي امتحان‌هاي نيم‌سال اول چه برنامه‌اي داري؟ آيا امتحان‌ها را جدي مطالعه مي‌کني؟
 
تلاش من اين است که مثل سال‌هاي گذشته براي امتحان‌هاي مدرسه کاملاً آماده شوم. برخلاف بعضي دانش‌آموزان که تلاش براي موفقيت در امتحانات نيم‌سال اول را در تضاد با آمادگي براي کنکور مي‌دانند، من عقيده دارم که مطالعه‌ي درس‌ها براي امتحانات نيم‌سال اول، تأثير مثبتي خواهد داشت.
 
از چه منابع مطالعاتي استفاده مي‌کني؟
 
در درجه‌ي اول، کتاب‌هاي درسي و بعد جزوات مدرسه و بعد کتاب‌هاي تست مثل کتاب‌هاي آبي کانون در دروس مختلف، زرد عمومي و زيست همگامان.
 
نظرت درباره‌ي برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها چيست؟
 
برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها، برنامه‌اي است با پشتوانه‌ي مشاوره‌اي قوي و من اغلب طبق برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها مطالعه مي‌کنم. با توجه به برنامه‌ي راهبردي، درس‌ها تا کنکور چندين بار مرور مي‌شوند.
 
چه‌قدر به برنامه پيوستگي داري؟
 
تقريباً برنامه‌ي من مطابق با برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها است.
 
در فاصله‌ي دوهفته‌اي آزمون‌ها، چگونه براي خودت برنامه‌ريزي مي‌کني؟
 
عمومي و اختصاصي را با هم شروع مي‌کنم. هفته‌ي اول، تشريحي مي‌خوانم و هفته‌ي بعد، از کتاب‌هاي مختلف تست مي‌زنم.
 
الان که به امتحانات نيم‌سال اول نزديک شده‌ايم، وضعيت خودت را چگونه ارزيابي مي‌کني؟
 
تلاشم را کردم ولي به وضعيت ايده‌آل خودم نرسيده‌ام. از حالا به بعد تلاشم را بيش‌تر خواهم کرد.
 
آيا تاکنون برنامه‌ي مدرسه‌ات با برنامه‌ي آزمون‌ها هماهنگ بوده است؟ اگر در درسي، مدرسه از برنامه‌ي آزمون جلوتر باشد، چه‌کار مي‌کني؟ اگر عقب‌تر باشد، چه‌طور؟
 
معمولاً هماهنگ است، اما گاهي اوقات که در بعضي از درس‌ها به بودجه‌بندي آزمون نرسيده باشم پيش‌خواني مي‌کنم. اگر مدرسه جلوتر از برنامه‌ي کانون باشد دروس را دوباره مرور مي‌کنم.
 
آيا از دفتر برنامه‌ريزي استفاده مي‌کني؟ دفتر برنامه‌ريزي چه نقشي را برايت ايفا مي‌کند و چه تأثيري دارد؟
 
بله؛ باعث مي‌شود برنامه‌ي مطالعاتي هفته‌ها در مجموعه‌اي گرد هم بيايد و بتوانم دليل افت يا پيشرفتم را در دروس مختلف متوجه شوم. اين دفتر باعث مي‌شود که وقت‌هاي تلف‌شده را کم‌کم کاهش دهم و مطالعه‌ي تستي و تشريحي را متعادل انجام بدهم.
 
آيا صفحه‌ي 182 دفتر برنامه‌ريزي را پر مي‌کني؟ به نظرت پر کردن اين صفحه چه فايده‌اي دارد؟
 
بله؛ با پر کردن اين جدول مي‌توانم هفته‌هاي مختلف را با هم مقايسه کنم و روند صعودي يا نزولي خودم را متوجه شوم.
 
نظرت درباره‌ي کتاب خودآموزي چيست؟
 
به نظرم اين کتاب گنجينه‌اي ‌از نکات هر درس است. با خواندن اين کتاب به جاي مرور کل آزمون‌ها، در وقت صرفه‌جويي مي‌شود.
 
معمولاً چه سؤال‌هايي را در کتاب خودآموزي مي‌نويسي؟
 
سؤال‌هايي را که غلط زدم يا شک داشتم. هم‌چنين سؤال‌هايي را که نزدم.
 
خانواده‌ات در مسيري که براي کنکور شروع کرده‌اي، چگونه از تو حمايت مي‌کنند؟
 
تمام موفقيت‌هاي زندگي‌ام، چه تحصيلي چه در موارد ديگر، مديون پشتيباني‌هاي همه‌جانبه‌ي پدر و مادرم هستم. خانواده‌ام با فراهم کردن آرامش، نقش بسيار مؤثري دارند.
 
چند سال است که در آزمون‌هاي کانون شرکت مي‌کني؟
 
از سال سوم دبيرستان در آزمون‌هاي کانون شرکت مي‌کنم. امسال، سال دوم است.
 
علت حضورت در آزمون‌هاي برنامه‌اي از سال سوم دبيرستان چه بوده است؟
 
آزمون‌هاي برنامه‌اي کانون باعث مي‌شود که درس‌ها روي هم انباشته نشود و هر دو هفته يک بار، مي‌توانيم جايگاه خودمان را بسنجيم و هميشه در جو رقابت قرار داشته باشيم.
 
فکر مي‌کني آزمون دادن در سا‌ل‌هاي پايه – و نه فقط کنکور– چه اهميتي دارد؟
 
نقطه ضعف‌هاي خود را در دروس پايه پيدا مي‌کنيم و همان موقع آن‌ها را رفع مي‌کنيم و براي سال بعد جمع نمي‌شود.
 
الان ميانگين تراز و رتبه‌ات در کانون چند است؟
 
ميانگين ترازم 7974 و ميانگين رتبه‌ام در کشور 17 است. ميانگين رتبه‌ام در منطقه هم 15است.
 
دوست داري در کنکور چه نتيجه‌اي به دست بياوري؟ چه رتبه‌اي را براي خودت پيش‌بيني مي‌کني؟
 
مثل هر کس ديگري دوست دارم رتبه‌ي تک‌رقمي بياورم. البته هدف من بيش‌تر قبولي در رشته‌ي مورد علاقه‌ام است تا رتبه. به نظرم کنکور، جو خاصي دارد که نتايجِ آن را غير قابل پيش‌بيني مي‌کند.
 
فکر مي‌کني تاکنون چند بار اسم يا عکست به عنوان دانش‌آموز برتر در مجله‌ي آزمون چاپ شده است؟
 
در بيش‌تر آزمون‌هايي که حاضر بودم به جز 4 يا 5 مورد، اسمم آمده است. فکر کنم بيش از 15 بار اسمم در مجله‌ي آزمون چاپ شده است.
 
مجله‌ي آزمون را چه‌قدر مطالعه مي‌کني؟
 
گفت‌وگو با رتبه‌هاي برتر و نفرات برتر آزمون‌ها را مي‌خوانم.
 
مصاحبه با کدام رتبه‌ي برتر برايت جالب‌تر و آموزنده‌تر بود؟ چه آموزه‌اي برايت داشت؟
 
مصاحبه با آقاي رستگار رحماني؛ تلاش و پشتکار ايشان بسيار آموزنده بود و سعي مي‌کنم من هم تلاشم را افزايش بدهم.
 
پيشنهادي براي دانش‌آموزاني که مانند تو براي کنکور درس مي‌خوانند، داري؟
 
هنوز براي شروع دير نشده است و اگر از الآن با جديت شروع کنند مي‌توانند وقت‌هاي ازدست‌رفته را جبران کنند.
 
در پايان اگر حرف خاصي داري، بگو.
 
از پدر و مادر و برادرم به خاطر حمايت‌هاي‌شان تشکر مي‌کنم. هم‌چنين از دست‌اندرکاران نمايندگي کانون در يزد و دوست‌هاي خوبم و جناب آقاي اسدپور کمال تشکر را دارم.
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب