روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت موسیقی دانش آموزان برتر

روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت موسیقی دانش آموزان برتر سال‌های گذشته

روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت موسیقی دانش آموزان برتر

روش‌هاي مطالعه‌ي درس خلاقيت موسيقي دانش آموزان برتر سال‌هاي گذشته

1)     زينب بندلي: رتبه‌ي 8 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

مطالعه‌ي کتاب‌هاي رشته‌ي موسيقي دوره‌ي هنرستان مانند کتاب سازشناسي هنرستان براي مبحث سازشناسي و تاريخ موسيقي بسيار مفيد بود.

در کنار کتاب‌هاي درسي هنرستان موسيقي (هم ايراني و هم کلاسيک) که بسيار ضروري هستند، کتاب تئوري بنيادي موسيقي "پرويز منصوري" در فهم مباحث موسيقي بسيار راه گشاست.

2)     فاطمه کرمي‌نيا: رتبه‌ي 4 شاهد (سال 1391)

رفتن به کلاس، خلاصه کردن مباحث تاريخي موسيقي و استفاده ازجعبه‌ي لايتنر، عامل موفقيت من در اين درس بوده است.

3)     سوران نعيمي: رتبه‌ي 6 منطقه‌ي 3 (سال 1390)

تماس مستقيم با موسيقي مانند نواختن يک ساز يا دسته کم شنيدن با دقت آن تاثير عميقي بر يادگيري اين درس دارد.

4)     محمدصالح رحيمي‌نسب: رتبه‌ي 9 منطقه‌ي 2 (سال 1390)

نواختن ساز باعث شد مباحث تئوري بيش‌تر براي من قابل درک شوند.

5)     حسام دارايي بافي: رتبه‌ي 7 منطقه‌ي 1 (سال 1389)

مطالعه‌ي جزوه‌ي مدرس، بلافاصله بعد از تدريس وي و تکرار منظم مطالب تا نزديک زمان کنکور روش سود‌مندي براي رسيدن به درصد بالا است.

6)     علي دائمي: رتبه‌ي 3 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

درس خلاقيت موسيقي احتياج به مطالعه‌ي کاملاً مفهومي و عميق دارد و دوره‌هاي متوالي براي جلوگيري از فراموشي مطالب به‌خصوص تاريخ موسيقي بسيار لازم است.

7)     مهسا پورحسيني: رتبه‌ي 2 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

کسب اطلاعات در مورد سازها و نوازنده‌ها و هم‌چنين آهنگسازان برجسته‌ي جهان و آثار ايشان بسيار مهم است.

8)     ارغوان عبدالملکي: رتبه‌ي 7 منطقه‌ي 2 (سال 1390)

تمرکز بر مباحث تئوري موسيقي براي کساني که چندان با موسيقي آشنا نيستند کمک بسيار زيادي در کسب درصد خوب در اين درس دارد.

9)     مهرداد عباسي‌پناه: رتبه‌ي 10 منطقه‌ي 3 (سال 1389)

مطالعه‌ي يک کتاب جامع که تمام مباحث مربوط به کنکور را شامل شود، راه مناسبي براي درک عميق‌تر اين درس است.

10)     حسين مرواريدي: رتبه‌ي 2 شاهد (سال 1390)

مطالعه‌ي بيوگرافي موسيقي‌دانان معروف ايران و جهان براي قسمت تاريخ موسيقي بسيار خوب است.

جمع‌بندي:

مطالعه‌ي دقيق منابع کنکور مانند کتا‌ب‌هاي درسي رشته موسيقي هنرستان و کتاب "موسيقي" سازمان سنجش در کنار يک کتاب تئوري موسيقي (مانند کتاب‌ تئوري جامع موسيقي تاليف پرويز منصوري يا مصطفي کمال پورتراب) و هم‌چنين جمع‌بندي آن‌ها در قالب مطالعه‌ي يک کتاب جامع مباحث کنکوري تسلط شما را براين درس تاحد زيادي بالا مي‌برد.

بديهي است که تاثيرگذارترين راه يادگيري مباحث مفهومي موسيقي، تماس مستقيم با آن مانند نواختن يک ساز است. البته شروع به يادگيري يک ساز در سال کنکور به دليل زمان‌بر بودن آن توصيه نمي‌شود؛ اما مي‌توانيد با گوش کردن به موسيقي همراه با توجه به نام آهنگساز، تاريخ نگارش و ويژگي‌هاي سازبندي و ساختاري آن تا حد امکان، علاوه بر پديد آوردن لحظاتي لذت‌بخش در فواصل بين مطالعات خود، به درکي ملموس و عميق از اين درس نايل شويد.



بهاره صادقین