گفت‌وگو با سارینا طاهری، دانش‌آموز چهارم ریاضی از ساری "سیدرسول اسلامی"

سارینا طاهری، از سال 1386 یعنی زمانی که سوم راهنمایی بود، در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت کرده است و از آن روز تا امروز که بیش از 5 سال می‌گذرد، به گفته‌ی خودش تنها در 3 یا 4 آزمون غیبت داشته است. ...

گفت‌وگو با سارینا طاهری، دانش‌آموز چهارم ریاضی از ساری "سیدرسول اسلامی"
خودت را کامل معرفي کن.
سارينا طاهري، دانش‌آموز چهارم رياضي هستم و در مدرسه‌ي فرزانگان ساري درس مي‌خوانم.
 
الآن که بيش از دو ماه از شروع سال تحصيلي گذشته است، هفته‌اي چند ساعت درس مي‌خواني؟
در هفته تقريباً 35- 40 ساعت درس مي‌خوانم که بيش‌تر اين ساعت‌ها مربوط به روزهاي تعطيل است.
 
پيوستگي‌ات به مدرسه چگونه است؟ چه‌قدر حضور در مدرسه برايت مهم است؟
تمام سعي خودم را مي‌کنم که به صورت پيوسته و منظم مدرسه بروم. با برنامه‌ي مدرسه، تمام درس‌ها در طول هفته خوانده مي‌شود.
 
آيا امسال درس هر روز را در همان روز مي‌خواني؟
تمام سعي خودم را مي‌کنم؛ چون باعث تسلط نسبي و افزايش در سرعت مطالعه‌ام مي‌شود.
 
براي امتحان‌هاي نيم‌سال اول چه برنامه‌اي داري؟
تا جايي که بتوانم تمام تمرکزم را بر روي امتحان‌هاي نيم‌سال اول مي‌گذارم. اين نيم‌سال بخش قابل توجهي از کنکور را تشکيل مي‌دهد و بارِ سنگيني است.
 
از چه منابع مطالعاتي استفاده مي‌کني؟
از کتاب‌هاي بنفش (گسسته و جبر و احتمال) و از کتاب‌هاي همگامان در بعضي از دروس اختصاصي و عمومي استفاده مي‌کنم.
 
نظرت درباره‌ي برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها چيست؟
بسيار روان و در عين حال منظم و پيوسته است. باعث آرامش ذهني مي‌شود. باعث مي‌شود دانش‌آموز با خيال راحت و آرامش خاطر مطالعه کند و بداند که درس‌ها در چه زماني تمام مي‌شوند.
 
چه‌قدر به برنامه پيوستگي داري؟
تمام برنامه‌ي هفتگي و روزانه‌ام بر اساس برنامه‌ي مدرسه و برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها  است.
 
در فاصله‌ي دوهفته‌اي آزمون‌ها، چگونه براي خودت برنامه‌ريزي مي‌کني؟
در فاصله‌ي دو هفته، برنامه‌ي راهبردي را به دو بخش 60-40 تقسيم مي‌کنم. 60 درصد را در هفته‌ي اول و 40 درصد را در هفته‌ي دوم مي‌خوانم. براي مباحث جديد، تمرين‌هاي تشريحي و تستي را به طور مساوي کار مي‌کنم و براي دروس پايه، فقط تست مي‌زنم. به دليل ضعف نسبي در درس عمومي، توجه خوبي به آن‌ها دارم.
 
الآن که پروژه‌ي سوم يعني نيم‌سال اول شروع شده، وضعيت خودت را چگونه ارزيابي مي‌کني؟
انسان به طور طبيعي، هيچ وقت از جايگاه خود راضي نيست و دنبال بهتر و بهترين‌هاست؛ اما باز هم خدا را شکر مي‌کنم!
 
آيا برنامه‌ي مدرسه‌ات با برنامه‌ي آزمون‌ها تا کنون هماهنگ بوده است؟ اگر در درسي، مدرسه از برنامه‌ي آزمون جلوتر باشد، چه‌کار مي‌کني؟ اگر عقب‌تر باشد، چه‌طور؟
تقريباً همسان با هم جلو مي‌روند. اگر جلوتر بود که خيلي خوب است اما اگر عقب‌تر بود، با استفاده از کتاب‌هاي آموزشي و کمک استادم، خود را به طور نسبي به برنامه مي‌رسانم؛ ولي گاهي نمي‌شود و در بعضي از آزمون‌ها افت مي‌کنم.
 
آيا از دفتر برنامه‌ريزي استفاده مي‌کني؟ دفتر برنامه‌ريزي چه نقشي برايت ايفا مي‌کند و چه تأثيري دارد؟
آن را پر مي‌کنم. باعث مديريت خودم مي‌شود و مي‌توانم با افزايش ساعات مطالعه‌ام، به خودم پاداش دهم.
 
آيا صفحه‌ي 182 دفتر برنامه‌ريزي را پر مي‌کني؟ به نظرت پر کردن اين صفحه چه فايده‌اي دارد؟
بله؛ باعث تعادل در درس خواندن و بررسي ساعات مطالعه به صورت يک‌جا مي‌شود.
 
آيا کتاب خودآموزي را تهيه کرده‌اي؟ نظرت درباره‌ي کتاب خودآموزي چيست؟
بله، تهيه کرده‌ام و تقريباً تلاش مي‌کنم آن را پر کنم. کتاب خوبي است؛ اشتباهاتم در يک جا جمع مي‌شود و در ماه‌هاي آخر، ذهنم پراکنده نمي‌شود.
 
خانواده‌ات در مسيري که براي کنکور شروع کرده‌اي، چگونه از تو حمايت مي‌کنند؟
حمايت آن‌ها در کلمات نمي‌گنجد؛ ترجيح مي‌دهم سکوت کنم.
 
آيا از اعضاي خانواده‌ات کسي عضو کانون بوده است؟ چه نتيجه‌اي گرفتند؟
بله؛ خواهر اولم که دانشجوي سال آخر دامپزشکي دانشگاه تهران است و خواهر دومم که دانشجوي سال پنجم پزشکي دانشگاه علوم ‌پزشکي ساري و اکنون به عنوان پشتيبان کانون مشغول به کار است. هم‌چنين دخترخاله‌ام (زهرا احمدي‌جمال) عضو کانون و اکنون از بهترين دانش‌آموزان پيش تجربي است.
 
فکر مي‌کني سال چهارم دبيرستان (سال کنکور) با سال‌هاي قبل چه فرق‌هايي داشته باشد؟
فرق خاصي ندارد، فقط تلاش بيش‌تري مي‌طلبد.
 
الآن چند سال است که در آزمون‌هاي برنامه‌اي شرکت مي‌کني؟
از سال سوم راهنمايي تا الآن به مدت 5 سال.
 
تا الآن در چند آزمون غيبت داشتي؟ علت غيبت‌هايت چه بود؟
در کلِ اين 5 سال، 3 يا 4 آزمون غيبت داشتم. آن هم مربوط به آزمون‌هاي آخر هر سال بود که واقعاً به دليل تمام شدن امتحانات مدرسه، خسته مي‌شدم.
 
علت حضور مداومت در آزمون‌هاي برنامه‌اي از سال 86 تا امروز چيست؟
داشتن برنامه‌ي راهبردي و منظم.
 
فکر مي‌کني آزمون دادن در سال‌هاي پايه- و نه فقط کنکور- چه اهميتي دارد؟
باعث مي‌شود به برنامه‌ريزي عادت کنيم و حجم زياد درس‌ها براي سال آخر نماند.
 
الآن، ميانگين تراز و رتبه‌ات در کانون چند است؟
تقريباً 7900 و رتبه‌ام بين 1 تا 30 است.
 
فکر مي‌کني تاکنون چند بار اسم يا عکست به عنوان دانش‌آموز برتر در مجله‌ي آزمون چاپ شده است؟
تقريباً هر دفعه اسمم چاپ مي‌شود اما مطمئن هستم بيش‌تر از 50 بار شده است.
 
مجله‌ي آزمون را چه‌قدر مطالعه مي‌کني؟
اکثر اوقات قسمت رتبه‌هاي برتر و مصاحبه و مشاوره را مي‌خوانم، اما تمام مجله را ورق مي‌زنم.
 
مصاحبه با کدام رتبه‌ي برتر برايت جالب‌تر و آموزنده‌تر بود؟ چه آموزه‌اي برايت داشت؟
آقاي محمدرضا طبري، زيرا احساس کردم مصاحبه‌ي صميمي و صادقانه‌اي است.
 
آيا خاطره‌ي خوبي از مجله‌ي آزمون داري؟
يک بار در اول دبيرستان، رتبه‌ي 1 آوردم اما در مجله‌، ميانگين ترازها زده شد و اسمم به عنوان رتبه‌ي 1 نبود.
 
پيشنهادي داري براي دانش‌آموزاني که مانند تو براي کنکور درس مي‌خوانند؟
رهرو آن نيست که گه تند و گهي خسته رود
رهرو آن است که آهسته و پيوسته رود
 
در پايان اگر حرف خاصي داري، بگو.
از خانواده‌ام و تمام دبيرانم و نيز از خواهرم، قدرداني مي‌کنم. هم‌چنين از دوستانم به خاطر کمک در برنامه‌ريزي مستمر و دلگرمي‌شان در تمام طول اين چند سال، تشکر مي‌کنم.
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب