مهمترین تغییرات کنکوری در سال 91

سال 91 سال مهم و سرنوشت سازی برای کنکوریها در تمام مقاطع تحصیلی بود و پای قانون جدیدی برای پذیرش دانشجو به مجلس شورای اسلای باز شد که البته تعیین تکلیف قطعی آن به بعد از تعطیلات نوروز رسید.

مهمترین تغییرات کنکوری در سال 91

تستي شدن سوالات کنکور دکتري

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي سال 91 بود که سازمان سنجش نخستين تغييرات را در کنکور دکتري 91 اعمال کرد؛ بر اين اساس، تمام سئوالات عمومي و اختصاصي کنکور نيمه متمرکز دکتري سال 91 در تمام رشته‌هاي آزمايشي به صورت تستي چهار گزينه‌اي شد.

تاثير آزمون کتبي دکتري در قبولي نهايي

از ديگر تغييرات و تصميماتي که سال گذشته در کنکور دکتري 91 اعمال شد، تاثير آزمون کتبي در پذيرش نهايي داوطلبان اين کنکور بود.

اين در حاليست که در سال 90، آزمون کتبي هيچ تاثيري در پذيرش نهايي داوطلبان نداشت.

يک تغيير ثابت ديگر در کنکور دکتري

سال 91 براي داوطلبان آزمون دکتري يک تغيير ديگر هم به همراه داشت و آن تخصصي تر شدن کنکور دکتري بود، دانشگاهها و برخي داوطلبان که از برگزاري صرف آزمون عمومي دکتري در سال 90 انتقاد داشتند، در سال 91 با کنکور تخصصي دکتري مواجه شدند.

تغيير وزن آزمون دکتري

يکي از گسترده ترين خواسته متقاضيان کنکور دکتري در سال 91 توسط متوليان کنکوري کشور محقق شد و آن مساوي شدن وزن آزمون کتبي و مصاحبه بود؛ از کنکور 92 اين وزن مساوي و 50-50 شد.

تجميع دفترچه سوالات ارشد آزاد

در سال جاري، برخي آزمونهاي دانشگاه آزاد هم دچار تغيير و تحولات اساسي شد، يکي از نخستين تغييراتي که در سال 91 از سوي مرکز آزمون اين دانشگاه اعلام شد، تجميع دفترچه سوالات کنکور کارشناسي ارشد بود.

در سنوات گذشته حدود 400 دفترچه سئوال براي مقطع کارشناسي ارشد توزيع مي شد که اين تنوع دفترچه ها ايجاد مشکل مي کرد اما در سال گذشته دفترچه ها تجميع شد و به 130 نوع دفترچه رسيد.

پذيرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد

با اقداماتي که سال گذشته از سوي رئيس دانشگاه آزاد صورت گرفت، پذيرش دانشجو در مقطع کارداني اين دانشگاه بدون آزمون شد و داوطلبان از بهمن ماه 91 بدون شرکت در کنکور به کلاسهاي درس رفتند.

تجميع کنکور پزشکي و غيرپزشکي دانشگاه آزاد با سراسري

به گزارش مهر، يکي از مهمترين تغييراتي که زمزمه آن از سالهاي گذشته شنيده مي شد تجميع آزمونهاي سراسري و دانشگاه آزاد بود. اين اتفاق بالاخره رخ داد و دانشگاه آزاد هيچ کنکور پزشکي و غيرپزشکي برگزار نمي کند، بلکه زحمت برگزاري آن بر گردن سازمان سنجش افتاد.

پذيرش بدون آزمون در کارشناسي و کارداني

پس از تجميع کنکور پزشکي و غيرپزشکي دانشگاه آزاد، يک اتفاق ديگر هم که رخ داد اين بود: داوطلبان از اين پس مي توانند در پذيرش بدون آزمون، دانشجوي کارشناسي شوند.

سازمان سنجش و مرکز آزمون دانشگاه آزاد از نيمسال دوم سال تحصيلي جاري اقدام به پذيرش بدون آزمون داوطلبان در مقاطع کارداني و کارشناسي کردند اين تغيير مهم و بزرگ در راستاي اجراي قانون حذف کنکور بود.

حذف کنکور 10000 رشته محل از 3 دانشگاه بزرگ کشور

يکي ديگر از مهمترين تغييرات و اقداماتي که سال گذشته  صورت گرفت، حذف کنکور 10 هزار رشته محل در دانشگاههاي پيام نور، آزاد اسلامي و غيردولتي بود.

پيش دانشگاهيها کنکوري شدند

دانشگاه پيام نور هم از تغييرات نود و يکي کنکور به دور نبود و سال گذشته اعلام کرد که متقاضيان کنکور در دوره پيش دانشگاهي مي توانند در کنکور فراگير شرکت کنند.

اين تغيير در سال 91 براي نخستين بود که در تمام کنکورهاي برگزار شده کشور رخ مي داد و به بسياري از داوطلبان اين فرصت را داد که بدون اتلاف وقت وارد دانشگاه شوند.


آخرين تصميمات حذف کنکور در سال 93

در سال 91، مهمترين اقدامات براي قانون حذف کنکور اتخاذ شد؛ به همين منظور سازمان سنجش با طراحي يک سناريو به کميسيون آموزش مجلس پيشنهاد کرد که از سال 93 در برخي رشته هاي پر رقابت کنکور برگزار شود. برخي از اين تغييرات به مزاج مجلسيها خوش آمد اما تصويب آن براي بعد از تعطيلات نوروز در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنين در راستاي اعمال تغييرات در پذيرش دانشجو، شوراي سنجش و پذيرش به رياست وزير علوم تشکيل شد.

به گزارش مهر، سال 91 براي کنکورهاي مهم سال گذشته و سالهاي آينده، مهم و تاثير گذار بود، زيرا در راستاي رضايت داوطلبان و تسهيل امر پذيرش دانشجو در دانشگاه اين تغييرات تاثير گذار از سوي آموزش عالي کشور صورت گرفت.

منبع :

Menu