اشکان، ارشیا و بردیا رشید سه‌قلوهایی که با سؤال از هم یاد می‌گیرند "سیدرسول اسلامی"

اشکان، ارشیا و بردیا، سه‌قلو هستند و الان کلاس چهارم دبستان هستند. آن‌ها از سال دوم دبستان به کانون آمده‌اند و امسال سومین سالی است که در آزمون‌های برنامه‌ای شرکت می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که به ک...

اشکان، ارشیا و بردیا رشید سه‌قلوهایی که با سؤال از هم یاد می‌گیرند "سیدرسول اسلامی"

کدام‌يک از آموزه‌هاي کانون را بيش‌تر دوست داريد؟

اشکان: آزمون؛ چون به پيشرفت درسي من کمک زيادي مي‌کند.

ارشيا: دفتر برنامه‌ريزي؛ به خاطر اين‌که متوجه بشوم در هفته چه‌قدر درس خوانده‌ام.

برديا: برنامه‌ريزي؛ چون برنامه‌ريزي را دوست دارم.

وقتي از سه‌قلوها پرسيدم که روزي چند ساعت درس مي‌خوانند، ارشيا و اشکان گفتند که روزي دو ساعت، اما برديا پايش را توي يک کفش کرد که 3 ساعت درس مي‌خواند؛ اما فکر مي‌کنيد که سه‌قلوها با هم درس مي‌خوانند يا تنهايي؟

ارشيا: تنهايي درس مي‌خوانيم و بعد به کمک همديگر از هم درس مي‌پرسيم.

درس خواندن را چه‌قدر دوست داريد؟

برديا: خيلي زياد. من عاشق درس خواندن هستم؛ چون کاري جز درس خواندن ندارم.

اشکان: من هم خيلي دوست دارم.

ارشيا: خيلي زياد.

برايم جالب بود که بدانم سه‌قلوها وقتي از مدرسه به خانه آمدند، چه کار مي‌کنند؛ همه‌ي آن‌ها با صداي بلند گفتند که درس هر روز را در همان روز مي‌خوانند. بعد هم درس‌هاي فرداي‌شان را مرور مي‌کنند. اما آن‌ها چه‌طوري درس مي‌خوانند؟

برديا: اول کتاب‌هاي مدرسه را مي‌خوانيم و بعد هم تمرين‌هاي کتاب‌هاي کانون را حل مي‌کنيم.

سه‌قلوها گفتند که وقتي از مدرسه به خانه مي‌آيند، اول درس‌هاي‌شان را مي‌خوانند و بعد به سراغ بازي مي‌روند. حدس مي‌زنيد آن‌ها چه بازي‌هايي را دوست دارند؟ بازي‌هاي فکري!

اشکان: شطرنج.

ارشيا: پازل.

برديا هم نگفت که چه بازي فکري را بيش‌تر دوست دارد و فقط گفت: «بازي‌هاي فکري!» البته آن‌ها به بازي فوتبال هم خيلي علاقه داشتند.

بچه‌ها مجله‌ي آزمون را خيلي دوست داشتند و گفتند که آن را مطالعه مي‌کنند. از سه‌قلوها پرسيدم: براي اين‌که جزء برترين‌ها باشيد، چه کاري مي‌خواهيد انجام بدهيد؟

اشکان: تلاش زياد براي درس خواندن.

ارشيا: بهتر درس بخوانم.

برديا: مطالعه‌ي زياد همراه با برنامه‌ريزي.

تا اين‌جاي صحبت‌ها بچه‌ها واقعاً ثابت کردند که سه‌قلو هستند و خيلي حرف‌هاي‌شان شبيه هم بود، اما بايد کاري مي‌کردم و سؤال‌هايي مي‌پرسيدم که ببينم درباره‌ي چه چيزهايي حرف‌هاي‌شان با هم فرق دارد. شايد بهتر باشد بپرسم که کدام‌يک از درس‌هاي‌شان را بيش‌تر دوست دارند ...

اشکان: علوم؛ چون کار تحقيقي بيش‌تري دارد.

ارشيا: جغرافيا؛ چون حفظ‌کردني است.

برديا: رياضي؛ چون حل کردن مسئله‌ها را دوست دارم.

علوم، جغرافيا و رياضي! حالا برايم جالب بود که با توجه به علاقه‌ي بيش‌تري که سه‌قلوها به اين درس‌ها دارند، مي‌خواهند در آينده چه‌کاره شوند؟ شما چه حدسي مي‌زنيد؟ ...

اشکان که علوم دوست دارد: دوست دارم پزشک بشوم.

ارشيا که جغرافيا دوست دارد: تلاش مي‌کنم که در آينده، مهندس باشم.

برديا که رياضي دوست دارد: من بايد مهندس بشوم.

من واقعاً تحت تأثير حرف برديا قرار گرفتم که محکم گفت: «من بايد مهندس بشوم!»

سه‌قلوها با مادرشان براي گفت‌وگو آمده بودند. حالا فقط مانده بود که از آن‌ها بپرسم کدام غذاي مامان را بيش‌تر دوست دارند ...

برديا: کباب لقمه. غذاهاي مادرم خيلي خوشمزه است.

اشکان: همه‌ي غذاهاي مادرم خوشمزه است، اما من قورمه‌سبزي او را بيش‌تر دوست دارم.

ارشيا: کباب لقمه. نمي‌دانيد چه‌قدر خوشمزه است!

ارشيا خيلي با ذوق اين جمله را گفت تا گفت‌وگوي ما هم با ذوق تمام شود.

مجله‌ي آزمون را چه‌قدر مطالعه مي‌کنيد؟ آيا مطالبش براي شما کاربردي بوده است؟

مجله‌ي آزمون را بعد از هر آزمون که توسط بچه‌ها دريافت مي‌کنم، به طور کامل مطالعه مي‌کنم تا از گفته‌ها و تازه‌هاي آن الهام بگيرم و براي بچه‌ها به کار ببرم.

بعضي از پدرها و مادرها ممکن است تصور کنند که بچه‌ها در اين سن و سال، زياد به آزمون و برنامه‌ريزي درسي احتياج ندارند. شما با چه انگيزه‌اي بچه‌ها را در کانون ثبت نام کرديد؟

من با انگيزه‌ي اين‌که بچه‌ها بتوانند در جامعه و محافل علمي موفق باشند و به مدارج بالا برسند و اين‌که از هم‌کلاسي‌هاي خودشان بالاتر باشند، ثبت نام کردم؛ ولي به نظر من بچه‌ها از همين کودکي بايد با برنامه‌ريزي پيش بروند تا بتوانند در کارها و درس پيشرفت داشته باشند.

آزمون‌هاي کانون چه‌قدر در پيشرفت بچه‌ها مؤثر بوده است؟

خيلي؛ چون هر دفعه باعث مي‌شود براي دفعه‌ي بعد تلاش بيش‌تري انجام دهند.

در خانه چه‌طور بچه‌ها را به درس خواندن تشويق مي‌کنيد؟ با اين‌که آن‌ها در سني هستند که ممکن است بازي را بيش‌تر دوست داشته باشند؟

ما براي درس خواندن ساعت داريم و همه حتي خود من با خواندن کتاب هم‌زمان با بچه‌ها پيش مي‌روم و محيط آرام و شاد را براي‌شان مهيا مي‌کنم. بچه‌ها وقت بازي و تفريح هم دارند که همراه با من و پدرشان به بهترين تفريحات مي‌پردازند.

تأثير کتاب‌هاي کانون در پيشرفت بچه‌ها چه‌قدر بوده است؟ چه کتاب‌هايي را براي آن‌ها تهيه کرديد؟

پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشتند و ما خيلي راضي هستيم. کتاب‌هاي رياضي‌دان، دانشمند کوچک، نويسنده، جهانگرد و دوسالانه‌ي علوم و رياضي و همين‌طور علوم و رياضي تيزهوشان.

به نظر شما نقش پدرها و مادرها در پيشرفت دانش‌آموزان چيست؟

به نظر من پدر و مادر نقش مهمي دارند که نبايدها را بايد رعايت کنند؛ مثلاً نبايد بگويند که بچه خسته مي‌شود يا طفلکي کار زياد مي‌کند و نمي‌رسد. همه‌ي نه‌ها بايد حذف شود و همراه و يار فرزند خود باشند، در سرما و در گرما و حتي در هنگام خستگي از کارهاي خانه نيز بچه‌ها را در اولويت قرار دهند.

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب