گفت‌وگو با ابوالفضل حاجی‌زاده، دانش‌آموزی که در آزمون تیزهوشان قبول شد "سیدرسول اسلامی"

من ابوالفضل حاجی‌زاده، در مقطع اول راهنمایی و ساکن تهران هستم. سال گذشته با معدل 20، پنجم ابتدایی را در مدرسه‌ی شهدای مرصاد پشت سر گذاشتم. در حال حاضر با کمک معلمین و کانون ، در مدرسه‌ی تیزهوشان...

گفت‌وگو با ابوالفضل حاجی‌زاده، دانش‌آموزی که در آزمون تیزهوشان قبول شد "سیدرسول اسلامی"
خودت را به طور کامل معرفي کن.
من ابوالفضل حاجي‌زاده، در مقطع اول راهنمايي و ساکن تهران هستم. سال گذشته با معدل 20، پنجم ابتدايي را در مدرسه‌ي شهداي مرصاد پشت سر گذاشتم. در حال حاضر با کمک معلمين و کانون ، در مدرسه‌ي تيزهوشان علامه‌ حلي(1) مشغول تحصيل هستم.
 
چه‌طور فهميدي که در آزمون تيزهوشان قبول شدي؟
مرحله‌ي اول را از طريق کانون و سايت سمپاد باخبر شدم و مرحله‌ي دوم از طريق مدير مدرسه‌ي قبلي‌ام جناب آقاي صابري.
 
چه احساسي داشتي وقتي قبول شدي؟
احساس خوشحالي از اين‌که زحماتم به نتيجه رسيد و به هدفم رسيدم و تمام خستگي از تنم بيرون رفت.
 
فکر مي‌کني امسال چه کاري انجام دادي که باعث شد در آزمون تيزهوشان قبول شوي؟
1- در کلاس درس با دقت به مطالب گفته‌شده از سوي معلم گوش مي‌دادم و عمل مي‌کردم.
2- با کمک کانون، برنامه‌ريزي مناسبي براي مطالعه‌ي خودم تنظيم کردم.
3- به طور کامل، به توصيه‌هاي پشتيبانم عمل مي‌کردم و مرتب در آزمون‌هاي کانون شرکت مي‌کردم.
 
امسال که رفتي اول راهنمايي، دلت براي مدرسه و دوستان دوره‌ي دبستانت تنگ نمي‌شود؟
بله؛ دوست دارم هر جا که هستند موفق باشند و تلاش در درس خواندن را فراموش نکنند.
 
از دوستانت، کدامشان در آزمون تيزهوشان امسال قبول شدند؟
محمد محمدي که در کانون با او آشنا شدم.
 
کدام‌يک از معلماني که تا کنون داشته‌اي، تأثير زيادي روي تو داشته است؟
آقاي حسن‌نژاد، معلم سال گذشته‌ام که هم از لحاظ تحصيلي و هم از لحاظ اخلاقي و هم دادن اعتمادبه‌‌نفس به من کمک زيادي کردند؛ هم‌چنين معلم چهارم دبستان، خانم کاشاني در مدرسه‌ي رسالت. 
 
درس خواندن را چه‌قدر دوست داري؟
خيلي زياد. به دليل اين‌که اطلاعاتم را بالا مي‌برد و تحليل مسائل و واقعيت را برايم آسان‌تر مي‌کند.
 
کدام‌يک از درس‌ها را بيش‌تر دوست داري؟
رياضي. حل کردن مسائل و تحليل آن‌ها و به نتيجه رسيدن، برايم لذت‌بخش است.
 
الآن روزي چند ساعت درس مي‌خواني؟
روزي 5 ساعت و در روزهاي جمعه حدود 10 ساعت. 
 
چه عامل و انگيزه‌اي باعث درس خواندن تو بوده است؟
موفقيت در آينده و مثمر ثمر بودن در جامعه.
 
آيا درس هر روز را همان روز مي‌خواني؟
اکثر مواقع بعد از مدرسه و بعد از تدريس معلم، دوباره آن را مطالعه مي‌کنم تا در حافظه‌ام باقي بماند و سريع فراموش نشود.
 
آيا دفتر برنامه‌ريزي داري؟ نظرت درباره‌ي دفتر برنامه‌ريزي چيست؟
بله؛ استفاد از دفتر برنامه‌ريزي براي درس خواندن بسيار لازم است تا از وقت خود بهتر استفاده کنيم و  درس‌هاي بااهميت را به‌موقع بخوانيم و با نظم بيش‌تر به مطالعه بپردازيم.
 
آيا آزمون‌هايت را ارزيابي مي‌کني؟ آيا کتاب خودآموزي را تهيه کرده‌اي؟ نظرت درباره‌ي کتاب خودآموزي چيست؟
بله؛ بعد از آزمون‌ به کمک پشتيبانم آن‌ها را ارزيابي کرده و اشکالات خودم را رفع مي‌کردم و برنامه‌ريزي مناسبي براي مطالعه‌ي مجدد انجام مي‌دادم.
 
الآن چند سال است که در آزمون‌هاي کانون شرکت مي‌کني؟
2 سال؛ سال پنجم ابتدايي و اول راهنمايي.
 
مجله‌ي آزمون را چه‌قدر مي‌خواني؟
در اکثر مواقع از تجربيات آن استفاده کرده‌ام.
 
در خانه چه کسي پيگير آموزشي توست؟
پدر و مادرم هر دو؛ ولي بيش‌تر مادرم چون خانه‌دار است و شاغل نيست و بيش‌تر وقت خود را صرف تربيت فرزندان خود مي‌کند.
 
پدر و مادرت چه‌طور به تو کمک مي‌کنند؟
1- فراهم آوردن محيط آرام براي مطالعه
2- فراهم آوردن امکانات آموزشي مناسب از جمله کامپيوتر، کتاب کمک‌درسي و ساير لوازم آموزشي
3- کمک در تنظيم وقت و برنامه‌ريزي
4- معرفي کانون و ثبت نام در کانون
5- کمک به حل مسائل و ارائه‌ي راهنمايي لازم
 
سريال مورد علاقه‌ات چيست؟
اکثر سريال‌هاي طنز مثل چهارخانه، ترش و شيرين.
 
چه ورزشي را دوست داري؟
فوتبال.
 
غذاي مورد علاقه‌ات چيست؟
چلوکباب.
 
تا الآن در مسابقات خاصي بوده که برنده شده باشي؟
مسابقه‌ي دو و دوچرخه‌سواري فرزندان کارکنان شرکت نفت که در آن‌ها اول شدم.
 
دوست داري در آينده چه‌کاره شوي؟
دوست دارم در آينده رئيس پژوهشگاه وزارت نفت شوم.
 
حرفي که دوست داشته باشي در مجله‌ي آزمون بزني، بگو.
در انتها از زحمات پدر و مادرم، معلمين خود و پشتيبان خودم، خانم قادرنژاد، خانم مهدوي و خانم اسماعيلي و تمام دست‌اندرکاران کانون تشکر مي‌کنم. 
 
براي پدرها و مادرها
هوشنگ حاجي‌زاده، پدر ابوالفضل کارشناس ارشد مديريت است. او با ابوالفضل آمده بود و حرف‌هاي خوبي براي گفتن داشت که مي‌تواند به پدرها و مادرها کمک کند. از آقاي حاجي‌زاده دو سؤال پرسيديم.
به نظر شما دانش‌آموزان براي قبولي در آزمون‌هاي تيزهوشان بايد چه برنامه‌اي داشته باشند و چگونه درس بخوانند؟
1- انجام برنامه‌ريزي مناسب براي استفاده‌ي مناسب از وقت و نظم دادن مناسب به مطالعات خود
2- فراهم کردن محيط مناسب براي مطالعه و داشتن انضباط و گوش دادن به معلم‌ها و خانواده‌ي خود
3- مطالعه کردن و داشتن تفريحات سالم، هر کدام به وقت خودش
4- شرکت در آزمون‌هاي برنامه‌اي براي آشنايي با سؤالات تستي و کاهش استرس
5- دانستن اين نکته که «دانستن بهتر از ندانستن است».
 
به نظر شما اوليا چه نقشي مي‌توانند در موفقيت دانش‌آموزان در آزمون‌هاي تيزهوشان داشته باشند؟
1- داشتن رابطه‌ي دوستانه با فرزندان
2- فراهم کردن محيط مناسب براي مطالعه‌ي فرزندان
3- فراهم کردن لوازم مناسب آموزشي و کمک‌درسي براي آنان 
4- داشتن نقش اساسي در برنامه‌ريزي و مطالعه‌ي آن‌ها 
5- پيگيري مطالعه و تمام اقدامات آن‌ها و رفع مشکلات و نيز فراهم کردن تسهيلات لازم براي آن‌ها
6- از هزينه کردن براي فرزندان خصوصاً مسايل آموزشي آن‌ها کوتاهي نکنند؛ چون اين، هزينه کردن نيست بلکه سرمايه‌گذاري است.
7- در شناخت محيط‌هاي آموزشي مناسب اقدام کرده و از تجربيات آن‌ها در امر آموزش استفاده کنند و نيز در تمام برنامه‌هاي آنان شرکت کنند.
8- از طريق حمايت و حضور در آزمون‌هايي مانند کانون، استرس فرزندان را از آزمون‌هاي تيزهوشان کاهش دهند.
9- رابطه‌ي مداوم و مستمر با مدرسه و محيط‌هاي آموزشي داشته باشند.
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
درس 5 تا 7 ازعربی 2
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم دبیرستان)
دبیر : فرزاد قنبری