سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 2): تجزیه و تحلیل

در ابتدا باید بفهمیم که عنوان مقاله از ما چه می‌خواهد. عنوان مقاله را به آرامی و با صدای بلند برای خود بخوانید. در جستجوی کلمات دستوری یا راهنمایی باشید.

سری مقالات نوشتن مقاله (قسمت 2): تجزیه و تحلیل

چگونه عنوان مقاله را تجزیه و تحلیل کنیم؟ 

در ابتدا باید بفهمیم که عنوان مقاله از ما چه می‌خواهد. عنوان مقاله را به آرامی و با صدای بلند برای خود بخوانید. در جستجوی کلمات دستوری یا راهنمایی باشید که در فهم عنوان مقاله به شما کمک می‌کنند.

تجزیه و تحلیل

بررسی دقیق، تقسیم موضوع یا مبحث به ایده‌ها و قسمت‌های کوچک‌تر. توجه به این‌ موضوع که چگونه همه‌ی بخش‌ها با هم هم‌خوانی دارند. نشان دهید که روابط بین بخش‌ها را درک کرده‌اید.

سنجیدن

برآوردکردن درجه‌ی درستی هر مطلب.

ارائه‌ی هر استدلال مبتنی بر شواهد.

ارائه‌ی استدلال‌های مخالف. بیان کنید ‌که تا چه حد با گزاره‌ی اصلی موافقید.

مقایسه و هم‌سنجی

بحث کردن در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌ها.

نتیجه‌گیری از روی محدوده‌های مشترکی که مستلزم ارزیابی است.

 بررسی

بیان آ‌ن ‌چه درباره‌ی هر چیزی که فکر می‌کنید یا مشاهده کرده‌اید. حمایت از نظرات خود با ارائه‌ی شواهدی از منابع دیگر یا تجربه‌ی فردی.  بیان دیدگاه‌های مخالف و شرح دادن ارتباط‌ آن‌ها با دیدگاه اصلی خود.

تعریف کردن

ارائه‌ی معنی دقیقی درباره‌ی هر چیز.

ارائه‌ی توضیحات و تفسیرهای مختلفی که ممکن است وجود داشته باشند.

اثبات

بیان واضح هر نکته یا موضوع با ارائه‌ی شواهد و مثال‌هایی به‌منظور آشکار کردن و فهماندن آن.

توصیف

مرور کلی ویژگی‌های اصلی هر نکته یا موضوع، همراه با، شرح مفصل و کامل آن.

بحث

بررسی و رسیدگی دقیق به موضوع از طریق استدلال.

کنار هم قراردادن دیدگاه‌های مختلف.

استفاده از شواهد منتخب برای مطرح کردن یک ادعا به نفع یا بر ضد یک استدلال، بررسی نتایج موضوع.

ارزیابی

سنجیدن، توضیح دادن و برآوردکردن ارزش هر نکته و بخش یا پاراگراف.

بررسی

بررسی دقیق، در نظر گرفتن جزئیات، بیان حقایق کلیدی و مسائل مهم در باره‌ی موضوع.

توضیح

شفاف و واضح کردن مطلب، ارائه‌ی دلایلی از این‌‌که چرا و چگونه هر چیزی اتفاق می‌افتد و منظور از هر اصطلاح یا عبارت در یک متن خاص چیست.

تفحص

اتخاذ رویکردی سؤال‌گونه و در نظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف و در صورت امکان، گرد هم آوردن و ارتباط دادن نظرات مخالف با هم.

شناساندن

مشخص کردن و توصیف نکات کلیدی.

روشن کردن

واضح کردن مطلب از طریق مثال یا شواهدی خاص.

اشاره کردن

معطوف کردن توجه‌ها به موضوع یا نکته‌ای، ولی نه در جزئیات زیاد.

فهرست کردن

نام بردن مورد به مورد، بدون ذکر جزئیات.

طرح کلی

ارائه‌ی توصیفی کوتاه از نکات، ویژگی‌ها و اصول اصلی.

تأکید بر ساختار مقاله با صرف‌نظر کردن از جزئیات.

نشان دادن (این‌که چطور)

نشان دادن به‌‌صورت یک ترتیب منطقی و با ارجاع به شواهد مربوط به‌ مراحل و ترکیب عواملی که هر چیزی را شکل می‌دهند. 

خلاصه‌سازی

ارائه‌ی شرح مختصری از نکات اصلی، بدون ذکر جزئیات ضروری؛ معمولاً مثال‌های کوتاه یا کلی کفایت می‌کند.

تا چه حد

طرح سؤالی که مستلزم ارزیابی کامل شواهد در ارائه‌ی استدلال است. بررسی توضیحات جایگزین در جایی که ممکن است.

(منبع: دانشگاه کنت، 2008؛ دانشگاه برایتون، 2010؛ دانشگاه لستر، 2008)

مثال‌هایی از تجزیه‌ی عنوان مقاله

"ایده‌های ویگوتسکی و پیاژه را در باره‌ی رشد شناختی توصیف و با هم مقایسه کنید. در مورد جنبه‌های خاصی که فکر می‌کنید در کار کردن با کودکان کم سن و سال برای شما مفید است، توضیح دهید."

کلمات عملی به صورت پررنگ مشخص شده‌اند. کلمات محتوایی نیز به صورت مورب نوشته شده‌اند‌ و موضوع بحث و محتوایی را که باید به آن بپردازید، مشخص می‌کنند. عنوان مقاله از شما می‌خواهد تا:

  • ایده‌های ویگوتسکی در مورد رشد شناختی را توصیف کنید. ایده‌های کلیدی وی را انتخاب و توصیف کنید. (برای هر ایده یک پاراگراف.)

  • ایده‌های پیاژه در مورد رشد شناختی را توصیف کنید. ایده‌های اصلی را مشخص کنید. باید تشخیص دهید که این ایده‌ها نیز مجموعه‌‌ای دیگری از پاراگراف‌ها را شکل می‌دهند.

  • ایده‌های ویگوتسکی و پیاژه را مقایسه کنید. شباهت‌ها و تفاوت‌های بین آن‌ها چیست؟ هر یک از این موارد یک پاراگراف مجزا را شکل ‌دهند.

  • توضیح دهید که کدام جنبه‌ از این ایده‌ها در کار کردن با کودکان و خردسالان برای شما حائز اهمیت است. هر جنبه، موضوع بحث یک پاراگراف خواهد بود.

همین‌طور که پیش می‌روید در این مرحله لازم  است که نظر اصلی و اولیه‌ی خود را در یک جمله، خلاصه و بیان کنید. مثلاً "به نظر ویگوتسکی، یادگیری منجر به رشد می‌شود و به همین دلیل او بر زمینه‌ی اجتماعی تأکید می‌کند؛ اما پیاژه رشد را زمینه‌ساز یادگیری می‌داند و بر مراحل رشد تأکید می‌کند. با این حال، هر دو یادگیری را  فرآیندی فعال می‌دانند". 

مینا قطب الدینی
مترجم : مینا قطب الدینی
فرزین احمدی
ارسال شده توسط : فرزین احمدی
Menu