چاقی دوران کودکی: معضل همه‌گیر جدید (بخش دوم)

روزه چاقی کودکان یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبرو هستند. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامتی مهم است و ....

چاقی دوران کودکی: معضل همه‌گیر جدید (بخش دوم)

امروزه چاقی کودکان یکی از معضلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبرو هستند. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامتی مهم است و خوردن مقادیر مناسبی از غذاهای متنوع می‌تواند برای رسیدن به وزن مناسب کمک کند. 5 گروه غذایی در یک رژیم متعادل وجود دارند:

●       میوه‌ها و سبزی‌ها که منابع مهمی از ویتامین‌های و مواد معدنی هستند.

●       محصولات حاوی نشاسته مانند سیب‌زمینی.

●       شیر و محصولات لبنی مانند پنیر و ماست کم‌چرب که غنی از پروتئین و حاوی کلسیم می‌باشند و در نتیجه به‌سلامت استخوان‌ها نیز کمک می‌کنند.

●       حبوبات، ماهی، تخم‌مرغ، گوشت و سایر مواد پروتئینی. این محصولات سرشار از پروتئین بوده و برای رشد و ترمیم بدن ضروری هستند.

●       چربی‌های غیراشباع.

وعده‌های سالم

معمولاً کودکان نیازی ندارند که به‌اندازه‌ی بزرگ‌سالان غذا بخورند. به آن‌ها حجم غذای کمی بدهید و به آن‌ها اجازه دهید که بعد از تمام شدن محتوای بشقاب، در صورت تمایل مقدار بیشتری درخواست کنند. البته، به خاطر داشته باشید که موفقیت این روش در کودکانی که قبلاً به خوردن حجم غذایی زیاد عادت داشتند، نیاز به زمان دارد. 

بچه‌ها را مجبور نکنید تمام غذای خود را بخورند.

نباید بچه‌ها را مجبور کرد تا پس از سیر شدن به غذا خوردن ادامه دهند. این عمل می‌تواند سبب پرخوری شده و بیان احساس سیری برای آن‌ها سخت‌تر شود. کودک باید متناسب با حجم معده، برحسب نیاز و تا زمانی که پیام فیزیولوژیک سیری منتقل شود، غذا بخورد. اگر در مورد حجم غذای کودک خود مطمئن نیستید، از پزشک عمومی خود سؤال کنید.

ورزش را از قلم نیندازید

فعالیت بدنی ناکافی، یکی دیگر از علل چاقی در دوران کودکی است. در دنیای امروزی، انجام تمرینات ورزشی کافی مشکل است. گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه‌ی زندگی کودکان، برای ایجاد تحرک در آن‌ها اهمیت دارد. کودکان را به فعالیت در رشته‌ای ورزشی و مشارکت در فعالیت‌های بیرون از منزل تشویق کنید. لازم نیست همه‌ی این کارها در یک زمان انجام شود. حتی 10 دقیقه فعالیت مانند پیاده‌روی بعد از شام، شروع خوبی است.

زمان کافی برای خواب اختصاص دهید

تحقیق‌ها نشان می‌دهند نداشتن خواب کافی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و احتمال چاقی در کودکانی که به‌اندازه‌ی کافی استراحت نمی‌کنند، بیشتر است. اطمینان از خواب کافی در کودکان به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به‌طورکلی احساس بهتری داشته باشند.

تصور نکنید که چاقی دوره‌ای و گذرا است

تحقیقات بر روی چاقی دوران کودکی نشان می‌دهند که کودکان چاق احتمالاً در آینده هم چاق خواهند ماند و عوارض چاقی در دوران کودکی تا بزرگ‌سالی نیز همراهشان خواهد بود. البته بدن کودکان به‌موازات رشد آن‌ها تغییرات زیادی از جمله افزایش وزن پیدا خواهد کرد. بااین‌حال، والدین کودکان چاق بهتر است برای جلوگیری از مشکلات طولانی‌مدت، نسبت به وزن ایدئال آن‌ها هوشیار باشند. 

صبور باشید

متأسفانه، هیچ راه‌حلی سریعی برای رفع مشکلات چاقی وجود ندارد. کاهش سریع وزن به‌خصوص برای کودکان بی‌خطر و آسان نیست، چرا که در حال رشد هستند و ممکن است کاهش وزن سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد. رژیم غذایی خوب و فعالیت‌های ورزشی در سنین نوجوانی، در سلامتی‌ آینده‌شان تأثیرگذار است. پس زمان خود را در نظر بگیرید و سعی کنید تمرکز خود را بر روی یک روش زندگی سالم بگذارید.

اگر در مورد وزن کودک خود نگران هستید، اولین قدم مؤثر، کمک گرفتن از پزشک عمومی است. پزشکان می‌توانند در مورد چاقی و تغذیه‌ی صحیح، اطلاعات تخصصی به شما ارائه دهند و در تشخیص یا رد وضعیت پزشکی که سبب افزایش وزن می‌شوند، به شما کمک کنند.

مترجم: معصومه جاهد

منبع:

 http://parentinfo.org/article/childhood-obesity-a-new-epidemic




مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 97

با رتبه ام در کنکور 97 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 24 ساعته