مراقبت از پا در برابر قارچ

تعریق بدن، محیط مناسب رشد قارچ ها و عفونت های قارچی را ایجاد می کند. به همین دلیل، در این فصل باید خیلی مراقب پوست بدنتان باشید.

مراقبت از پا در برابر قارچ
عرق به خودي خود بسيار خوب و مفيد است و مانع بالا رفتن درجه حرارت بدن مي شود ولي از طرف ديگر مي تواند با ايجاد رطوبت منجر به حساسيت پوستي بخصوص در قسمت هاي چين خورده و مناطق مرطوب پوست مانند لاي انگشتان پا شود.

عفونت هاي قارچي از نوعي ميکروب به نام قارچ ايجاد مي شوند. قارچ ها سلول هايي با مکانيسم مشابه گياهان هستند که برخلاف آنها، قادر به تهيه غذاي خود از خاک، آب و هوا نيستند، بلکه از گياهان، انسان ها و حيوانات تغذيه مي کنند و زندگي انگلي دارند. قارچ ها در محيط گرم و مرطوب مانند لاي انگشتان، کشاله ران و زير سينه به زندگي ادامه مي دهند.

«تينيا پديس» نوعي عفونت قارچي شايع محسوب مي شود که به آن، بيماري پاي ورزشکاران گفته مي شود. اين نوع قارچ بيشتر انگشتان پا و گاهي ناخن ها و اطراف پا را درگير مي کند و موجب ترک خوردن و پوسته شدن، قرمزي، خارش، سوزش و تاول و زخم مي شود.

بيماري پاي ورزشکاران به سه شکل بروز مي کند: در حالت اول که شايع ترين نوع آن است، بين دو انگشت کوچک پا ايجاد شده، باعث خارش، سوزش، پوسته شدن و عفونت مي شود که در کف پا پخش مي شود. در حالت دوم، عفونت با حساسيت خفيف، خشکي، خارش يا پوسته شدن پوست آغاز مي شود.

با پيشرفت اين حالت، پوست ضخيم و ترک خورده مي شود و عفونت گاه کل کف پا را مي گيرد و کناره هاي پا را نيز درگير کند.

حالت سوم با بروز تاول هاي آبدار زير پوستي شروع مي شود. اغلب اين تاول ها روي قسمت دروني پا ايجاد مي شود. يا وجود اين ممکن است لاي انگشتان پا، روي پاشنه يا روي پا نيز بروز کند.

بيشتر مراقب پاهايتان باشيد

گرما و رطوبت، عمده ترين دلايل بروز عفونت هاي قارچي پا بخصوص در فصل تابستان به شمار مي رود.

محيط هاي گرم و مرطوب چون داخل کفش، جوراب هايي که تهويه هواي مناسب ندارند و پابرهنه راه رفتن در محيط استخرهاي ورزشي و حمام هاي عمومي که رطوبت زيادي دارند، عواملي است که بر رشد قارچ ها بسيار مؤثرند.

اگر کفش تنگ به پا مي کنيد يا زياد به استخر عمومي مي رويد، بيشتر در معرض ابتلا به اين قارچ ها قرار مي گيريد و بالطبع بايد بيشتر مراقب قلب دوم تان باشيد.

بيماري پاي ورزشکاران الزاماً افراد ورزشکار را مبتلا نمي کند، بلکه پا کردن کفش مرطوب، گرمخانه مناسبي براي رشد قارچ ها پديد مي آورد.

براي جلوگيري از ابتلا به عفونت قارچي پا نمي توانيد جلوي گرماي هوا را بگيريد، ولي با انجام کارهاي ساده و شايد پيش پا افتاده مي توانيد مانع ايجاد چنين مشکلي شويد.

هر روز بعد از فعاليت، پاهايتان را بشوييد و خوب خشک کنيد. خشک کردن ميان انگشتان پا اهميت زيادي دارد.

از پوشيدن کفش تنگ خودداري کنيد

پا برهنه راه نرويد. راه رفتن با پاي پياده بويژه در فصل تابستان، مخاطراتي مانند بروز زگيل و عفونت هاي قارچي را افزايش مي دهد.



در ضمن بهتر است جوراب مناسب پا کنيد. جوراب هايي که جنس نايلون، آکريليک و الياف مصنوعي دارند، امکان عفونت قارچي را در پا افزايش مي دهند.

رطوبت ايجاد شده در پا به دليل پوشيدن چنين جوراب هايي محيطي گرم و مرطوب براي رشد قارچ ها به وجود مي آورد. جوراب هاي نخي يا پشمي بهترين جوراب ها هستند. در صورت تعريق پاها، هر روز جوراب هايتان را عوض کنيد.

از طرف ديگر، از پوشيدن کفش رو بسته خودداري کنيد تا جايي که مي توانيد در تابستان از کفش هاي روباز و صندل استفاده کنيد.

همچنين اگر در محيط کار هستيد و امکانش براي شما فراهم است، پاهايتان را از کفش خارج کنيد تا جريان هوا به پاهايتان برسد و مانع بالا رفتن حرارت و تعريق زياد شود. اين کار عرق پاها را خشک مي کند و احتمال بروز عفونت قارچي را کاهش مي دهد.

پاها را مرطوب نگه داريد. اشتباه نکنيد، اين رطوبت با رطوبت ايجاد شده بر اثر تعريق پاها فرق دارد. تعريق پاها در تابستان بخصوص در صورت نپوشيدن جوراب، باعث خشکي بيشتر آنها مي شود. براي اين که پاهايي به نرمي پاي کودکان داشته باشيد، روزي چند بار پاي خود را با کرم مرطوب کننده چرب کنيد.

از کفش يا دمپايي مناسب استفاده کنيد. براي فعاليت هاي تابستاني از کفش و دمپايي مناسب همان فعاليت استفاده کنيد. به عنوان مثال، براي شنا کردن يا راه رفتن کنار استخر و حمام عمومي حتما کفش يا دمپايي پا کنيد.


کفش و جورابتان را خشک نگه داريد. در تابستان به خاطر تعريق زياد پاها، داخل کفش و جوراب مرطوب مي شود و عرق مي کند.

براي جلوگيري از ابتلا به عفونت هاي قارچي، قبل از پوشيدن مجدد کفش و جوراب ، آنها را خشک کنيد يا در صورت امکان کفش و جوراب جايگزين داشته باشيد که از آنها استفاده کنيد.

بعد از شنا در استخر يا رودخانه پاها را در آب تميز بشوييد و کاملا خشک کنيد. آب هاي راکد درياچه ها، رودخانه ها و چاله هاي آب، حاوي باکتري هايي است که خطر ابتلا به عفونت قارچي را افزايش مي دهد.

براي جلوگيري از تعريق پا در کفش، پودر بچه در آن بريزيد. به حنا آغشتن پاها هم تعريق پاها و بوي بد آن را کاهش مي دهد.

رعايت اين نکات ساده به شما کمک مي کند تا به عفونت هاي قارچي پا مبتلا نشويد. اين موارد شايد تنها راه پيشگيري به نظر برسد، ولي درمان مناسبي به شمار مي رود. استفاده از کرم هاي ضدقارچ يا اسپري هاي تجويزي پزشکان نيز يکي از بهترين راه هاي درماني محسوب مي شود.

در موارد شديدتر، بايد تحت درمان دارويي قرار گيريد. با تمام مواردي که اشاره شد، اگر باز هم دچار عفونت قارچي پا شديد، پاهايتان را در محلول آب سرد و نمک قرار دهيد و بعد آنها را کاملا خشک کرده، از کرم هاي تجويز شده توسط پزشک استفاده کنيد.
منبع :

Menu