چاقی دوران کودکی: معضل همه‌گیر جدید (بخش اول)

هر شش کودک پنج‌ساله، یک کودک مبتلا به چاقی است. اینکه تا چه حد والدین باید نگران باشند، توسط راشل رزن بررسی شده است.

چاقی دوران کودکی: معضل همه‌گیر جدید (بخش اول)

از هر شش کودک پنج‌ساله، یک کودک مبتلا به چاقی است. اینکه تا چه حد والدین باید نگران باشند، توسط راشل رزن بررسی شده است.

چاقی چیست؟ چاقی معمولاً با استفاده از شاخص توده‌ی بدنی (BMI) اندازه‌گیری می‌شود. این شاخص از نسبت قد به وزن به دست می‌آید. بزرگ‌سالانی که BMI آن‌ها 30 یا بالاتر است، چاق در نظر گرفته می‌شوند.

اندازه‌گیری BMI برای کودکان در حال رشد پیچیده است و این شاخص بیشتر از اینکه به تغییرات ترکیب بدن بر اثر افزایش سن وابسته باشد، به سن و جنسیت کودکان وابسته است. اگر در مورد وزن کودک خود نگران هستید، با پزشک عمومی مشورت کنید تا وضعیت وزن فرزندتان را به شما بگوید.

میزان شیوع چاقی

آمار نشان می‌دهد که از هر شش کودک 5 ساله، یک کودک دچار اضافه‌وزن است. هر چند تعداد کودکان چاق در حال افزایش است ولی همچنان کمتر از حد انتظار هستند. بااین‌حال، محققان هشدار می‌دهند که نباید این آمار راضی‌کننده باشند و با بالا بردن سطح آگاهی مردم کاهش خواهد یافت.

برخی از خطرات چاقی

وزن شخص به خودی خود اطلاعات زیادی به ما نمی‌دهد. باوجوداینکه می‌توان وزنی بالاتر از متوسط داشت و در سلامت کامل بود، اما چاقی زمینه‌ساز بیماری‌های جدی مختلف از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان‌های خاص است. این بدین معنی نیست که افراد چاق، حتماً دچار این مشکلات می‌شوند. اما در نظر گرفتن این مسئله سبب می‌شود که به‌طورجدی مراقب وزن، رژیم غذایی و سطوح فعالیت کودک خود باشیم.

اگر کودک ما چاق بود چه‌کاری باید انجام دهیم؟

ممکن است از اینکه بشنوید فرزندتان چاق است، بترسید. سعی کنید به خاطر بیاورید که افراد جوان همانند بزرگ‌سالان به وزن خود حساسیت داشته و امکان ندارد نسبت به غولی که از چاقی ساخته می‌شود، بی‌تفاوت باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که نگرش‌های منفی در وزن فرد کمکی به کاهش وزن نخواهند کرد و انگیزه‌ی آن را از بین می‌برند. 

چاقی دوران کودکی، مسئله‌ا‌ی جدی در تمام جهان است کودکان با آموزش و تندرستی می‌توانند راه تندرستی را یاد بگیرند. خوشبختانه، راهکارهای زیادی وجود دارد که در کنترل اضافه‌وزن کودکتان به شما کمک خواهند کرد.

در انتخاب غذای سالم به کودکتان کمک کنید

رعایت رژیم برای کودکان کار ساده‌ای نیست. بنابراین کمک والدین به کودکان چاق در تغییر عادات غذایی کاملاً ضروری است. در خانه تنقلات سالم‌تر نگهداری کنید و از محصولات غذایی فرآوری شده یا از پیش آماده (مانند چیپس‌ها، شکلات و نوشیدنی‌های گازدار) که چربی، نمک و قند بالایی دارند، پرهیز کنید. انتخاب‌ غذاهای سالم‌تر و خواندن برچسب غذاها را به کودکان خود یاد بدهید. بهترین راه برای اطمینان از تغذیه‌ی سالم کودک این است که غذاهای خانگی تهیه کنید.

مترجم: معصومه جاهد

منبع:

 http://parentinfo.org/article/childhood-obesity-a-new-epidemic



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24
انواع و شرایط تعریف از منطق دهم انسانی
دهم علوم انسانى     دبیر : محمود فخوری