چگونه خود را برای امتحانات آماده کنیم؟

امتحانات که نزدیک می‌شوند، اضطراب دانش آموزان را فرامی‌گیرد. بهترین راه برای اجتناب از این اضطراب، آماده شدن برای امتحانات است.

چگونه خود را برای امتحانات آماده کنیم؟

امتحانات که نزدیک می‌شوند، اضطراب دانش آموزان را فرامی‌گیرد. بهترین راه برای اجتناب از این اضطراب، آماده شدن برای امتحانات است. در این مورد کلی حرف‌وحدیث شنیده‌اید ولی چه نکته‌هایی از نظر علمی مورد تأیید و معتبرند؟

  1. 1- از تلنبار کردن درس‌ها برای روزهای آخر بپرهیزید.

احتمالاً بچه زرنگ‌های زیادی را دیده‌اید که می‌گویند شب امتحان درس‌خوانده‌اند و موفق شده‌اند. ولی بدانید آن‌ها هم اگر برنامه ریزی بهتری می‌داشتند، به‌جای 5/19، نمره بیست را در کارنامه خود ثبت می‌کردند. مطالعه منقطع بهترین روش مطالعه است. جلسه‌های مطالعاتی خود را بین 20 تا 50 دقیقه تنظیم کنید و وقفه‌ای 5 تا 10 دقیقه‌ای بینشان بیندازید. اگر به‌جای یکی دو روز، یکی دو ماه را صرف مرور مطالب کنید، هم آمادگی بیشتری سر جلسه خواهید داشت و هم مطالب را به حافظه بلندمدت خود خواهید سپرد.

  1. 2- ورزش کنید.

دانشمندان می‌گویند یک جلسه 20 دقیقه‌ای ورزش می‌تواند حافظه شما را تقویت کند؛ چه بدوید، چه فوتبال بازی کنید و چه دوچرخه‌سواری کنید. به هر روشی که می‌توانید بدنتان را به جنب و جوش وا دارید تا سطح انرژی‌تان افزایش و سطح اضطرابتان کاهش یابد.

  1. 3- مواد مغذی بخورید.

همه‌تان شنیده‌اید که می‌گویند صبحانه روز امتحان خیلی مهم است. پژوهش‌ها، غذاهای پرکربوهیدرات، پرفیبر و دیرهضم را بهترین گزینه می‌دانند. ولی جالب اینجاست که غذایی که از یک هفته قبل از امتحان نیز می‌خورید بر عملکردتان تأثیرگذار است. در تحقیقی که بر روی 16 دانشجو انجام شد مشخص شد که اگر رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات باشد و عمدتاً از گوشت، تخم‌مرغ، پنیر و خامه تشکیل شده باشد، باعث کاهش عملکرد دانشجویان می‌شود. در صورتی که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها و سبزی‌ها باعث حفظ توان ذهن در دوران امتحانات می‌شود. مغز هنگام درس خواندن، گلوکز مصرف می‌کند و بهتر است هر یکی دو ساعت با میان وعده‌ای مناسب (مانند میوه و مغز بادام) به آن سوخت رسانی کنید.

  1. 4- مکان مطالعه خود را عوض کنید.

اگر همیشه در کتابخانه یا اتاقتان درس می‌خوانید ممکن است از تمام ظرفیت ذهنی خود استفاده نکنید. پژوهشی که در این زمینه منتشر شده نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که 40 لغت را در دو اتاق فراگرفتند که یکی سنتی و بدون پنجره بود و دیگری مدرن بود و پنجره‌اش رو به حیاط باز می‌شد، عملکردشان خیلی بهتر از دانش‌آموزانی بود که این لغت‌ها را دو بار و آن هم فقط در یک اتاق مطالعه کرده بودند. مغز احتمالاً حین یادگیری، بین مطالب فراگرفته شده و محیط، پیوندهایی برقرار می‌کند و با تنوع دادن به محیط یادگیری، احتمال اینکه مطالب در سر جلسه امتحان بهتر به خاطر بیاید افزایش پیدا می‌کند.

  1. 5- برنامه‌ریزی کنید.

تلنبار کردن دروس باعث می‌شود دچار استرس شوید و استرس باعث کاهش توانایی در فراگیری می‌شود. بنابراین سعی کنید برنامه منظمی برای مطالعه تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.

  1. 6- شب امتحانی نباشید.

یک شب نخوابیدن باعث می‌شود تا چهار روز نتوانید از تمام ظرفیت یادگیری خود استفاده کنید و تازه کم‌خوابی هم خود آفت حافظه است. بهتر است مطالب کلیدی را درست قبل از خواب مرور کنید تا ذهنتان در خواب، شروع به تثبیت آن‌ها در حافظه‌تان کند.

  1. 7- حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برسانید.

بعضی دانش آموزان در هنگام مطالعه آهنگ گوش می‌دهند، چت می‌کنند و تلویزیون می‌بینند. این کار احتمال فراگیری مطالب را کاهش می‌دهد. اگر بدون آهنگ نمی‌توانید درس بخوانید، سراغ آهنگ‌های بی‌کلام بروید ولی از دیگر منابع حواس‌پرتی فاصله بگیرید.

  1. 8- تا جایی که می‌توانید خود را بیازمایید.

شاید فکر کنید که ‌هایلایت کردن، مرور مطالب و خلاصه‌برداری روش‌های مؤثری هستند. ولی بدانید پژوهشی که در سال 2013 انجام شد نشان داد که این روش‌ها چندان کارآمد نیستند. در عوض، انجام آزمون‌های کوچک مانند استفاده از فلش کارت‌ها و حل تمرین‌های آخر هر فصل بسیار مؤثرتر از مرور و دوباره خوانی مطالب هستند.

مترجم: جواد تمنانلو

منبع:

 https://blog.suny.edu/2013/12/scientifically-the-best-ways-to-prepare-for-final-exams/



پاسخ تلفنی به سوالات شما درباره کنکور 97

با درصدهای تخمینی در کنکور 97 , احتمال دارد چه رتبه ای بیاورم و کجا می توانم قبول شوم؟

آیا برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور (معدل, کد سهمیه و ...) باز هم زمان دارم؟

کنکور 98 به چه صورت خواهد بود ؟

انتخاب رشته و دانشگاه را از همین امروز با مشاوران شروع کنید

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب