نقش کبد در کمک به کاهش وزن

اگر در مسیر کاهش وزن خود با دشواری مواجه شده اید، پیش از این که به سراغ مبارزه با چربی بروید شاید بهتر باشد شرایط کبد خود را بررسی کنید.

نقش کبد در کمک به کاهش وزن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، زندگی پر مشغله دنیای امروز به طور معمول زمان کمی را برای انجام ورزش در اختیار مردم قرار می دهد که به همراه رژیم های غذایی ناسالم اضافه وزن و چاقی را به یک مشکل سلامت نگران کننده در سطح جهان تبدیل کرده است.

به گزارش "هلثی لیوینگ"، چربی های اضافه که در بدن جمع می شوند، خطر ابتلا به برخی از بیماری های خطرناک مانند دیابت و بیماری قلبی را افزایش می دهند. در همین راستا، ما فکر می کنیم که برای کاهش وزن باید پیروی از یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش را در دستور کار خود قرار دهیم. اما پیش از این دو و در وهله نخست باید کار دیگری را مد نظر قرار دهید؛ قدم نخست در مسیر کاهش کیلوهای اضافه بدن می تواند سمزدایی کبد باشد.

کبد بزرگترین اندام داخلی بدن انسان است که وظیفه پالایش سموم را بر عهده دارد و این کار را زمانی که از سلامت کامل برخوردار است به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. اگر در مسیر کاهش وزن خود با دشواری مواجه شده اید، پیش از این که به سراغ مبارزه با چربی بروید شاید بهتر باشد شرایط کبد خود را بررسی کنید. ناتوانی در کاهش وزن می تواند یکی از نشانه های عملکرد ضعیف کبد باشد.

کبد انسان اندام اصلی مسئول برای از بین بردن سمومی است که هر روز از غذاهای مصرفی و محیط اطراف در بدن جمع می شوند. اما اگر این اندام نتواند عملکرد بهینه خود را ارائه کند - با حجم کار بیش از حد مواجه باشد یا به واسطه چیزهایی مانند الکل، غذاهای کم ارزش و دیگر آلاینده ها افت عملکرد خود را تجربه کند - توانایی دفع موثر سموم را نخواهد داشت و آنها در چربی بدن ذخیره می شوند.

مواد شیمیایی مانند آفت کش ها، ترکیبات صنعتی، مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش، داروها و حتی داروهای هورمون سنتتیک جذب بدن می شوند و اگر به طور موثر سمزدایی و از طریق ادرار یا مدفوع دفع نشوند، آنگاه می توانند برای سال ها در چربی ذخیره شوند. چاق کننده ها (Obesogen)، مواد شیمیایی هستند که در عملکرد سیستم های هورمونی تداخل ایجاد کرده و به افزایش وزن منجر می شوند.

از این رو، چربی های اضافه دور کمر یا سلولیت اطراف ران ها که نمی توانید از شر آنها خلاص شوید می توانند نشانه ای از این باشند که کبد عملکرد بهینه و مطلوب خود را ارائه نمی کند. کبد نه تنها اندام اصلی سمزدایی آلاینده ها و مواد شیمیایی در بدن محسوب می شود، بلکه کلیدی پنهان برای کاهش وزن بدون دردسر نیز است.

اما چگونه می توانیم عملکرد کبد را برای تقویت کاهش وزن بهبود ببخشیم؟

شما می توانید یک سمزدایی ساده را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید.

مرحله اول: سموم را از بین ببرید

گام نخست در سمزدایی کبد حذف مواد غذایی سمی از رژیم غذایی است که از آن جمله می توان به غذاهای فرآوری شده، غذاهایی با محتوای قند، روغن های هیدروژنه و دیگر افزودنی های غیر طبیعی فراوان اشاره کرد. همچنین، نیترات ها و نیتریت ها را باید از رژیم غذایی خود حذف کنید. این مواد نگهدارنده در گوشت های فرآوری شده به میزان زیاد یافت می شوند و با مشکلات سلامت جدی پیوند خورده اند.

از سوی دیگر نباید سمومی که از منابع خارجی ناشی می شوند را فراموش کنید که از آن جمله می توان به آفت کش ها، ترکیبات صنعتی، مواد تشکیل دهنده لوازم آرایش و محصولات مراقبت شخصی، و داروها اشاره کرد. برای کاهش مواجهه با این مواد می توانید استفاده از محصولات طبیعی و فاقد مواد شیمیایی مضر را مد نظر قرار دهید.

هدف از این مرحله آن است که مواجهه با سموم را متوقف کرده و فرصت بهبودی و احیا برای کبد فراهم شود.

مرحله دوم: مصرف سبزیجات را در دستور کار خود قرار دهید

گام بعدی در مسیر سمزدایی کبد مصرف سبزیجات تازه به اشکال مختلف است. در همین راستا باید حداقل چهار تا پنج وعده سبزیجات را در روز مصرف کنید.

از جمله بهترین گزینه هایی که می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید می توان به جوانه های بروکسل، کلم، گل کلم، هویج و کیل اشاره کرد.

برای کسب بهترین نتیجه باید محصولات ارگانیک را مصرف کنید تا از مواجهه با سموم خطرناک پیشگیری شود.

مرحله سوم: مصرف مکمل ها را مد نظر قرار دهید

برخی مکمل ها برای کمک به فرآیند سمزدایی کبد کلیدی هستند. خار مریم به شما در خلاص شدن از تجمع فلزات سنگین، رسوب دارویی، آلاینده های محیطی و الکل کمک می کند.

زردچوبه التهاب را کاهش می دهد و از سلامت سلول های کبد محافظت می کند.

ان-استیل سیستئین (NAC) یک اسید آمینه قوی است که توانایی خود برای سمزدایی سلول های کبد از تنباکو و سایر انواع دود سرشار از مونوکسید کربن، الکل و آلاینده های هوای دیگر را نشان داده است.

همچنین، شما باید اسید آلفا لیپوئیک (ALA) را برای پیشگیری از تجمع چربی ها در کبد به رژیم خود اضافه کنید.

مرحله چهارم: مصرف پتاسیم را افزایش دهید

پتاسیم نقشی کلیدی در حفظ سلامت کبد ایفا می کند. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین پتاسیم با ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی پیوند خورده است.

از جمله مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سیب زمینی شیرین

- سس گوجه فرنگی

- برگ چغندر

- اسفناج

- موز

منبع :



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24