عوارض مصرف خودسرانه ریتالین

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مصرف خودسرانه ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد و منجر به ایجاد عوارض جسمانی و روانی می‌شود.

عوارض مصرف خودسرانه ریتالین

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مصرف خودسرانه ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد و منجر به ایجاد عوارض جسمانی و روانی می شود.

علی اسدی افزود: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها ست بنابراین داروی ریتالین، حتما باید با تشخیص پزشک متخصص، تجویز و مصرف شود.
وی ادامه داد: این دارو معمولا برای بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، تجویز می شود. مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده می کنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن می کند.
وی تاکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این دست، رو بیاورند چراکه اگر دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود بر سلامت جسمانی و روانی فرد آسیب وارد می کند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید «توجه و تمرکز» تجویز می شود بنابراین دارای ترکیبات قوی است؛ مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر می شود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.
اسدی با اشاره به عوارض کوتاه مدت و درازمدت ریتالین گفت: اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ ای، انجام رفتارهای بی ‌پروا و بی‌ محابا مانند رانندگی‌ های شبانه برخی جوانان در اتوبان ها، بی‌ توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌ خوابی که منجر به خستگی و خماری می ‌شود، همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهم ترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است.
اسدی درباره راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمی کنند و در شب امتحان به یکباره با حجم وسیعی از مطالب خوانده نشده، روبرو می شوند که این روند اشتباهی است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که از روش های مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعه ای داشته باشند، مطالب را دسته بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.
اسدی بر استراحت های چند دقیقه ای و کوتاه بین مطالعه دروس تاکید کرد و همچنین اظهارداشت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.


منبع :



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24