اضطراب می‌تواند کمکتان کند اگربدانید چه واکنشی به آن نشان دهید

اضطراب می‌تواند پتانسیلتان را محدود کند ولی آن‌قدرها هم بد نیست. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که شاید اضطراب بتواند به شما کمک کند بهتر عمل کنید...

اضطراب می‌تواند کمکتان کند اگربدانید چه واکنشی به آن نشان دهید

وقتی کلمه اضطراب به گوشتان می‌خورد، چه فکری می‌کنید؟ شاید دست‌های عرق کرده و ضربان قلب بالایی را قبل از جلسه ارائه خود داشتید به خاطر بیاورید. شاید هم یاد زمان‌هایی بیفتید که نگران کودکتان بودید یا اجاره خانه ذهنتان را مشغول کرده بود و خوابتان نمی‌برد.

اضطراب می‌تواند پتانسیلتان را محدود کند ولی آن‌قدرها هم بد نیست. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که شاید اضطراب بتواند به شما کمک کند بهتر عمل کنید- به شرطی که بدانید چطور به آن واکنش نشان بدهید.

اضطراب چیست؟

انجمن روان شناسان آمریکا، اضطراب را به‌صورت احساسی تعریف می‌کند که: «با حس تنش، افکار نگران و تغییراتی فیزیکی همچون افزایش فشار خون همراه باشد.» اضطراب مجموعه‌ای از نشانه‌های روانی و فیزیولوژیک است که توسط احساس هراسی ایجاد می‌شود که خود ناشی از درک یک تهدید است. نشانه‌ها برای افراد مختلف متفاوت است و به‌شدت تهدید درک شده بستگی دارد. بنابراین ممکن است فردی با فکر کردن در مورد سفر هوایی دچار تعرق شود و فرد دیگری با تلنبار شدن وظایفش درحالی‌که موعدشان نزدیک است، سرگیجه بگیرد.

چرا مضطرب می‌شویم؟

اضطراب، بخش معمولی در زندگی انسان است و می‌تواند شما را از خطرات مصون بدارد. شما اگر هیچ اضطرابی نداشتید، پیش از رد شدن از خیابان، آن را نگاه نمی‌کردید. اگر هم بحث مرگ و زندگی بود، ککتان نمی‌گزید. اضطراب، پاسخ طبیعی بدن شماست برای یاری‌دادنتان در فرار از موقعیت‌های خطرناک و زنده ماندن.

ولی بیشتر ما در موقعیت‌هایی که چندان تهدیدآمیز نیستند هم اضطراب را تجربه می‌کنیم. موعد پرداخت اجاره که می‌گذرد یا درخواست افزایش حقوق، خطر مرگ به همراه ندارد ولی بدنمان چنان واکنش نشان می‌دهد که انگار از لبه پرتگاه آویزان شده‌ایم.

اثر اضطراب بر عملکرد

تحقیقات فراوان حاکی از آن‌اند که اضطراب می‌تواند حافظه و تمرکز را تضعیف کند ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند اضطراب همیشه باعث کاهش عملکرد نمی‌شود. تحقیقی که در سال 2017 انجام شد، اضطراب را به عنوان عاملی برای انگیزش افراد برای عملکرد بهتر شناسایی کرد. افرادی که به شرایط تنش‌زا به عنوان چالش می‌نگریستند، برخلاف افرادی که آن را تهدید می‌پنداشتند، توانستند از اضطرابشان انرژی بگیرند.

این یافته به نظر منطقی می‌رسد. شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که گزارش درسی خود را درست شب قبل از موعد تحویلش انجام می‌دهند، چون اضطراب ناشی از نزدیک شدن مهلت تحویل به کمکشان می‌آید. شاید هم اضطراب اینکه نمره امتحانتان خراب شود وادارتان کند بیشتر مطالعه کنید. احساس اضطراب می‌تواند شما را در باقی ماندن در مسیرتان به سمت اهدافی که تعیین کرده‌اید یاری کند- البته به شرطی که پذیرای آن باشید. افراد بسیاری انرژی خود را صرف سرکوب یا اجتناب کردن از آن می‌کنند اما این عادت‌ها سبب می‌شود گمان کنید که اضطراب، حس نامطلوبی است و تجربه آن اثر مخربی دارد.

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد مردم اگر اضطرابشان را بپذیرند، بهتر عمل خواهند کرد. با آگاهی از احساسات و قبول اینکه اضطراب نیز بخشی از زندگی است، می‌توانند انرژی و زمان خودشان را بهتر صرف رسیدن به اهدافشان کنند.

اضطرابتان را بپذیرید و از آن پرهیز نکنید.

اضطراب با تمام ناخوشایندی‌اش قابل تحمل است. البته فرهنگ کنونی به ما آموخته است که اضطراب نامطلوب است- و بسیاری از مردم اضطراب را بسیار بدتر از آن چیزی که هست، می‌دانند.

بهتر است گاهی اضطرابتان را پذیرا باشید و به خود یادآوری کنید که این احساس نشانه قدم فراترگذاشتن از دایره عادت است. به جای اینکه به خود بگویید: «نباید این‌قدر مضطرب باشم» یا «اضطرابم نشان می‌دهد که شکست خواهم خورد»، به خود بگویید که «مضطربم و با این وجود درست عمل می‌کنم». اجازه ندهید اضطراب شما را از هدفتان منحرف کند.

درصورت احساس اضطراب جدی، به متخصص مراجعه کنید.

البته آگاه باشید اگر اضطراب در عملکرد روزانه‌تان را مختل می‌کند- رفتن به سرکار یا دانشگاه یا مراودات اجتماعی برایتان دشوار است- احتمال دارد دچار اختلال اضطراب باشید. اختلال‌های اضطراب را می‌توان به کمک متخصصان تا حد زیادی درمان کرد. من به عنوان یک روان‌درمانگر، افراد زیادی را می‌شناسم که سالیان سال از اختلال اضطراب رنج می‌بردند ولی اگر چنین مشکلی دارید، هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید، زودتر می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید.


منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201708/anxiety-isnt-the-problem-your-response-is