چگونه والدین دستگاه‌های دیجیتال را مدیریت می‌کنند (بخش سوم)

"مداخله‌ی والدین" به شیوه‌های متنوعی اشاره دارد که از طریق آن والدین سعی می‌کنند تجارب کودکان خود را در ارتباط با رسانه‌های دیجیتال مدیریت و تنظیم کنند.

چگونه والدین دستگاه‌های دیجیتال را مدیریت می‌کنند (بخش سوم)

مقدمه

چرا مداخله‌ی والدین حائز اهمیت است؟

"مداخله‌ی والدین" به شیوه‌های متنوعی اشاره دارد که از طریق آن والدین سعی می‌کنند تجارب کودکان خود را در ارتباط با رسانه‌های دیجیتال مدیریت و تنظیم کنند. مداخله‌ی والدین در بین خانواده‌ها و به تبع آن برای سیاست‌گذاران حائز اهمیت است، چرا که ابزاری کلیدی در تضمین این به شمار می‌آید که محیط رسانه‌های داخلی برای نیازها و صلاحیت‌های خاص هر کودک و نیز ارزش‌ها و اولویت‌های والدین مناسب است.

رسانه‌ها چه به عنوان فرصت، تهدید یا هر دو تلقی شوند، والدین بهترین جایگاه را برای مدیریت درگیری رسانه‌ای کودکان خود دارند. به همین دلیل، سنتی طولانی در ارتباط با تحقیق در مورد بررسی راهبردهای والدینی برای مداخله در فعالیت‌های رسانه‌ای کودکان‌شان، از جمله تجزیه و تحلیل عواملی که والدین را به مداخله به روش‌های مختلف سوق می‌دهد و ارزیابی اثربخشی راهبردهای آن‌ها از نظر تقویت فرصت‌ها یا کاهش خطرات وجود دارد.

بیشتر تحقیقات گذشته بر روی مداخله‌ی والدینی در تجارب تلویزیونی کودکان متمرکز هستند. در حال حاضر، محققان، سیاست‌گذاران و خود والدین در جستجوی آن هستند که آیا راهبردهای مشابه را می‌توان با اینترنت و دیگر رسانه‌های دیجیتال مطابقت داد، و یا راهبردهای جدید مانند استفاده از نرم‌افزار برای فیلتر کردن، محدود کردن و نظارت بر فعالیت‌های آنلاین کودکان مورد نیاز است (لیوینگستون و هلسپر، 2008؛ کلارک، 2013).

در مقایسه با تلویزیون، ممکن است مدیریت دستگاه‌های آنلاین و دیجیتال به چند دلیل برای والدین دشوارتر باشد. اول این‌که آن‌ها از نظر فناوری پیچیده‌تر هستند. دوم، نوآوری‌های بازار ضرورت مداومی را به والدین برای به‌روزرسانی و تطبیق رفتار آن‌ها تحمیل می‌کنند. تا آن‌جا که والدین که خود کمتر با برخی دستگاه‌ها یا خدمات دیجیتال آشنا هستند، ممکن است احساس کنند که از بچه‌های ماهر خود پیش‌دستی می‌خورند. سوم، هم‌چنان که دستگاه‌های دیجیتال شخصی‌تر و قابل حمل‌تر می‌شوند، راهبردهای سنتی در مورد استفاده‌ی مشترک رسانه‌ها یا نظارت بر آ‌ن‌ها کم حصول‌تر یا کم‌اثرتر می‌شوند (هادون و ونسان، 2014؛ ماسکرونی و اولافسون[1]، 2014).

تمرکز روی کودکان خردسال

در حال حاضر کودکان کم سن‌وسال‌تر بیش‌تر از همیشه در خانه، مهدکودک و بعد از آن از آغاز مدرسه آنلاین می‌شوند و در نتیجه، محققان نیز بیش از پیش در مورد زمینه‌ها و پیامدهای فعالیت‌های مرتبط با رسانه‌های دیجیتال به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند (هالووی و همکاران[2]، 2013). بررسی‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که مدیریت والدین و محیط خانوادگی که  ایجاد می‌کنند، برای رشد اولیه‌ی کودکان بسیار مهم است (AAP، 1999، 2011)، و هم‌چنین بیانگر این مسأله است که نابرابری‌های اجتماعی طولانی مدت در رفاه و نتایج یادگیری از طریق تجربه‌های اولیه‌ی زندگی شکل می‌گیرند در حالی که تأثیر والدین یک عامل قدرت‌مند است (دولت بریتانیا، 2014). اما هنوز هم کمبود تحقیقات در مورد مداخله‌ی والدینی در استفاده‌ی کودکان خردسال از رسانه‌های دیجیتال وجود دارد.

یک مطالعه‌ی اخیر در محدوده‌ی هفت کشور اروپایی بر روی خانواده‌هایی که دارای بچه‌های کمتر از هشت سال بودند (که بیش‌تر آ‌ن‌ها بین چهار تا هفت سال بودند)، ترکیبی از روش‌های مصاحبه و مشاهده را به کار گرفت (چادرون و همکاران، 2015). اگرچه این مطالعه عمدتاً دارای ماهیت اکتشافی و توصیفی بود، با این حال نشان داد که تبلت‌ها به سرعت در زندگی دیجیتالی کودکان خردسال در حال متداول و ارزشمند شدن هستند، زیرا استفاده از رابط کاربری لمسی برای آنان بسیار آسان‌تر از صفحه‌کلید یا ماوسی است که برای استفاده از لپ‌تاپ یا رایانه‌ی رومیزی ضروری است. بیشتر کودکان خردسال از رسانه‌های دیجیتال برای بازی کردن و تماشای ویدئو، خدمات روزمره و پس از فروش، عمدتاً برای محتوای سرگرم‌کننده‌ی انبوه تولید شده، استفاده می‌کنند، زیرا تعداد کمی از والدین برنامه‌های آموزشی را بارگیری کرده‌اند یا تعداد کمی از بچه‌ها توانایی ایجاد محتوا را دارند.

در این گزارش، که توسط تعدادی از نویسندگان مطالعه‌ی بالا نگارش شده است (چادرون و همکاران، 2015)، تجزیه و تحلیل دقیق‌تری از یافته‌هایی در مورد مداخله‌ی والدینی را ارائه می‌دهیم و آن‌ها را در ارتباط با دو زمینه‌ی اصلی مورد بحث در مقالات علمی-که هنوز حل نشده‌اند- مورد تفسیر قرار می‌دهیم:

  • § ماهیت تفاوت میان پدران و مادران در یک کشور – در اینجا روی تحصیلات والدین و درآمد خانوار تمرکز می‌کنیم (به طور خلاصه، منشأ اصلی نابرابری اجتماعی)، زیرا این عوامل راهبردهای مداخله‌ی والدینی را شکل می‌دهند.

  • § ماهیت تفاوت میان والدین‌ها در کشورهای مختلف – در این‌جا با رده‌بندی کشورها توسط EU Kids Online برحسب روش‌های حفاظت از کودکان در برابر شیوه‌های توانمندسازی آن‌ها در استفاده از رسانه‌های دیجیتال کار خواهیم کرد.

تحقیق ما با هدف درک بهتر موقعیت کنونی و آگاهی سیاست‌گذاران، هر دو مورد فوق را هدف می‌گیرد. ممکن است این تحقیق نتایج خاصی را در مورد امنیت آنلاین کودکان و شمول دیجیتالی آنان دربرداشته باشد، کمبودها یا مشکلات شیوه‌ی فعلی را مشخص کند و مداخلات هدف‌مند را در صورت نیاز هدایت کند.

[1] Haddon and Vincent, 2014; Mascheroni and Ólafsson, 2014

[2] Holloway et al.



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24