استراتژی دوران جمع‌بندی رتبه‌های برتر

برای آشنایی با استراتژی رتبه‌های برتر در دوران جمع‌بندی مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید...

استراتژی دوران جمع‌بندی رتبه‌های برتر

شاید شما هم بخواهید بدانید رتبه‌های برتر در دوران جمع‌بندی، با چه استراتژی‌ای، دو و نیم روزی را که برای مرور مطالب داشتند (در روش سه روز یکبار)،  سپری می‌کردند. موضوعی که مقاله‌ی زیر به آن پرداخته است:

مهلا خیاط رسولی، رتبه‌ی 43 منطقه 1 تجربی: در دوران جمع‌بندی، پس از حل یک مجموعه سوال از کتاب زرد اختصاصی و تحصیح و ارزیابی آن‌ها، براساس نیازسنجی که هنگام حل مجموعه سوالات انجام داده بودم مباحث را مشخص می‌کردم.

 در درس زیست و حفظیات شیمی، هم‌چنین دینی و تاریخ ادبیات، خلاصه نویسی‌های خودم را مرور می‌کردم و یا کتاب را به صورت تورق سریع دوره می‌کردم؛ البته برای زیست از کتاب سه‌سطحی هم استفاده می‌کردم.

برای ریاضی و فیزیک و قسمت‌هایی از شیمی که حل مسئله هستند اول نکات و فرمول‌ها را از روی خلاصه‌نویسی‌هایم دوره کردم و سپس به حل تست می‌پرداختم. این تست‌ها را به صورت مضربی و البته تست‌های نشان‌دار خودم از کتاب‌ها حل می‌کردم.

برای فیزیک، کتاب آبی و برای شیمی و ریاضی کتاب‌های سه‌سطحی را استفاده می‌کردم، البته برای دروس مشترک ریاضی و تجربی از مجموعه سوالات کنکورهای ریاضی هم استفاده می‌کردم.

برای ادبیات (البته به جز تاریخ ادبیات)، عربی و زبان نیز از کتاب زرد عمومی استفاده می‌کردم، به این صورت که اگر در آن دوره‌ی 3 روزه مثلا کنکور 93 تجربی را حل کرده بودم، از زرد عمومی کنکورهای 93 را برای همه‌ی رشته‌ها حل می‌کردم.

در پایان دوره‌ی 3 روزه، یعنی عصر روز سوم سوالات آزمون‌های کانون (2 یا 3 دفترچه سوال) را مرور می‌کردم، به این ترتیب تا هفته‌ی آخر توانسته بودم همه‌ی دفترچه سوالات کانون را که در طول سال آزمون داده بودیم، مرور کنم.

چون کتاب زرد اختصاصی را 2 هفته مانده به کنکور تمام کردم، یک هفته‌ی‌ آن را به حل کتاب شبیه‌ساز اختصاص دادم و مجموعه سوالات این کتاب را به روش 2 روز یک‌بار حل کردم.

................................................................

علیرضا باستانی رتبه‌ی 47 منطقه 1 هنر: اولین کار من بعد از برگزاری آزمون، محاسبه‌ی درصد پاسخ و تحلیل نکات تمامی سوالات بود.

دفتری داشتم که در ماه‌های آخر تمام نکات درسی را بدون دسته‌بندی در آن یادداشت می‌کردم. این یادداشت‌ها علاوه بر این‌که باعث می‌شد ماندگاری مطالب در ذهنم آسان‌تر و بلندمدت‌تر شود، در دوران تورق سریع هم بسیار به کارم آمد.

بعد از تحلیل آزمون مشخص می‌کردم که در کدام مباحث مشکل دارم و قبل از مراجعه به جزوه‌ها و کتاب‌های سبز کانون، با استفاده از کتاب‌های آبی تست می‌زدم. تست زدن با کتاب آبی باعث می‌شد شناخت صحیح‌تری از ضعف‌هایم پیدا کنم و مباحثی را که بلد بودم هم با بازیابی کاملا به خاطر بیاورم. بعد از تست زدن دقیقا جاهایی که مشکل داشتم را مطالعه می‌کردم.

................................................................

استراتژی دوران جمع‌بندی امیر حسین اقبال رتبه‌ی 23 منطقه 2 رشته‌ی تجربی: در دوران جمع‌بندی از روش سه روز یکبار استفاده می‌کردم. صبح از ساعت 8 تا ساعت 12:10 کنکور را در آموزشگاه کانون آزمون می‌دادم سپس به خانه برمی‌گشتم و طبق کلید، آزمون را تصحیح می‌کردم؛ سپس در دو روز و نیم دیگر، ابتدا به نکاتی که بلد نبودم توجه می‌کردم و معمولا درس‌هایی که بیشترین غلط داشتم را با درس‌هایی که کمترین غلط داشتم با هم در نظر می‌گرفتم و جفت می‌کردم تا برای درس‌هایی که مشکل داشتم بتوانم بیشتر زمان صرف کنم و بیشتر تمرین کنم.

کاظم قلم‌چی: دقت کنید که ما در روش سه روز یکبار توصیه می‌کنیم در هر نصف روز از 2.5 روز، به مرور دو درس بپردازید (به داوطلبان رشته‌ی انسانی توصیه می‌کنیم 3 درس را مرور کنند) و یک ایده این است که یک درس عمومی و یک درس اختصاصی انتخاب شود ولی ایشان روش خاص خودش را داشته است و روش هر کسی برای خودش بهترین است.

در فیزیک هر مبحثی را که مشکل داشتم از کتاب‌های سه‌سطحی تست می‌زدم تا به قدرتی که می‌خواستم برسم.

چون زرد عمومی را به صورت مجموعه‌ای کامل نزده بودم در هر سه روز آن دو درس را که کمترین درصد را در آن‌ها داشتم از رشته‌های هنر و انسانی و کتاب زرد عمومی تست می‌زدم تا بهتر شوند.

................................................................

استراتژی دوران جمع‌بندی مهدی نیک‌زاد رتبه‌ی 8 منطقه 3 (مهندسی برق دانشگاه صنعت شریف): در دوران جمع‌بندی یکی از بهترین روش‌های جمع‌بندی کردن مطالب، روش سه‌روز یکبار است؛ در این روش دانش آموز ابتدا همانند کنکور نصف یک روز امتحان می‌دهد و دو روز و نیم زمان بررسی آزمون خود را دارد.

من در این دو روز و نصف زمانی که داشتم، ابتدا بعد از آزمون تا ظهر روز بعد که به عبارتی یک روز می‌شود، دروس عمومی را بررسی می‌کردم. برای بررسی دروس عمومی ابتدا سوالات صحیح، غلط و نزده‌ی خودم را از هم تفکیک می‌کردم. سپس در سوالاتی که غلط حل کرده بودم به دنبال خطای خودم بودم چون فرق سوالات غلط جواب داده و پاسخ داده نشده در این است که سوالاتی که غلط جواب داده شده‌اند به احتمال زیاد روی اشتباه دانش‌آموز بوده اما سوالاتی که پاسخ داده نشده‌اند ممکن است به دلیل تفهیم ناقص مطالب بوده باشد. بعد از فهمیدن مطالبی که غلط پاسخ داده بودم به سراغ سوالات پاسخ داده نشده می‌رفتم و نکته‌ی سول را درک می‌کردم. بعد از دروس عمومی در یک روز و نیم باقی‌مانده نیز دروس اختصاصی را به همین روش بررسی می‌کردم.

................................................................

سیدمحمدرضا کوچکی آقایی، رتبه‌ی 18 منطقه 2 انسانی: استراتژی من برای دو روز و نیم باقی‌مانده، در دوران جمع‌بندی به صورت زیر بود: بعد از انجام دادن تست‌های یکسال کنکور، آن را تحلیل می‌کردم و نقاط ضعف و قوتم را روی برگه‌ای می‌نوشتم، حالا چه نقاط ضعف و قوت درسی و علمی که مثلا کدام درس‌ها را یادم رفته و یا مشکل دارم و چه نقاط ضعف و قوت مربوط به تست زدن و ترتیب درس‌ها و مدیریت زمان بود.

از جمله کتاب‌های خوب کانون که در این دوران استفاده می‌کردم کتاب آبی عربی اختصاصی انسانی و آبی ریاضی بود. مزیت این کتاب‌ها تیپ‌بندی سوال‌ها بود و پاسخ تشریحی خیلی خوب آن‌ها و بعد از آن نکاتی را که خیلی مهم بود در تست‌ها (فرمول یا روش حل سوال) در برگه‌ای یادداشت کرده و به منبع مطالعه خود می‌چسباندم که هر بار آن درس را می‌خوانم آن نکات را مرور کنم.

در درس‌های حفظی هم که گاهی احساس می‌کردم ده بار آن‌ را خوانده‌ام ولی باز هم از یادم می‌رود روی برگه یادداشت کردم، چون معمولا با مرور سریع چند کلمه و جمله از یک صفحه می‌شود کل آن صفحه را مرور ‌کرد و اگر بعد از رفع اشکال وقت اضافی می‌آوردم بیشتر روی دروسی که حفظی بود یا ضعیف‌تر بودم کار می‌کردم.

................................................................

استراتژی دوران جمع‌بندی سارا شیردره، رتبه‌ی 23 انسانی سهمیه ایثارگران (حقوق دانشگاه تهران): تحلیل دقیق هر آزمون زرد اختصاصی در در سه درس ریاضی، اقتصاد و عربی اختصاصی به من کمک قابل توجهی کرد.

من سعی می‌کردم در این سه درس، سوالات را برای خودم تیپ‌بندی کنم. در آزمون اول از زرد اختصاصی در تحلیل این سه درس بسیار دقیق عمل کردم. غلط‌ها و نزده‌هایم را مشخص کردم و بعد از آن دوباره از آن مبحث تست از کتاب آبی حل می‌کردم تا آن مبحث برایم جا بیفتد. من در دو روز و نیم باقی‌مانده، نصف روز را به تحلیل آزمون و دو روز را به رفع نقاط ضعف در آزمون اختصاص می‌دادم.

بعد از چند آزمون متوجه شدم که برخی تیپ سوالات در این سه درس تقریبا هر سال تکرار می‌شوند و سعی کردم در آن تیپ‌ها طوری تست بزنم که بتوانم 100% بگویم که در این تیپ سوال دیگر هیچ مشکلی ندارم و هر سوالی که از این مبحث مطرح شود را پاسخ خواهم داد؛ خصوصا در عربی و اقتصاد که به مهارت فوق‌العاده‌ای رسیدم. برای اقتصاد کتاب آبی و برای عربی اختصاصی، کتاب سه‌سطحی را کار می‌کردم و در هر دو درس به درصد 100% در کنکور سراسری رسیدم.

در دوران جمع‌بندی نیز در دو روز باقی‌مانده کارویژه‌هایم را هم‌چنان داشتم به این ترتیب که هر شب برای دروس ادبیات عمومی و زبان و ادبیات اختصاصی کار ویژه انجام می‌دادم.

برای ادبیات عمومی هر شب 10 تست قرابت، 10 تست آرایه و 5 تست لغت و املا و 5 تست زبان فارسی کار می‌کردم.

برای زبان، هر شب 10 تست قواعد و 10 تست لغت کار می‌کردم.

هم‌چنین هر شب برای ادبیات اختصاصی، 10 تست تهیه می‌کردم و سعی می‌کردم به طور سماعی وزن و اختیارات آن‌ها را مشخص کنم و اگر مشکلی بود آن بیت‌ها را تقطیع می‌کردم.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24