روش سریع غلبه بر احساس شرمندگی

حتماً برای شما هم پیش آمده که احساس خجالت و شرمندگی کنید. همه‌مان دست‌کم چند داستان راجع به شرایطی داریم که باعث شرمندگی و خجالت‌زدگی شده است.

روش سریع غلبه بر احساس شرمندگی

حتماً برای شما هم پیش آمده که احساس خجالت و شرمندگی کنید. همه‌مان دست‌کم چند داستان راجع به شرایطی داریم که باعث شرمندگی و خجالت‌زدگی شده است. شرایطی مثل اینکه واژه‌ای را اشتباهی بکار برده‌اید یا کار با دستگاه ساده‌ای یا پاسخ به سؤالی آسان را نمی‌دانستید. بعضی افراد هستند که این احساس برایشان گه گاه اتفاق نمی‌افتد و تقریباً هر روز آن را حس می‌کنند. جالب اینجاست که اتفاقات شرمسارانه را با دقت بیشتری به خاطر می‌سپاریم و سخت‌تر فراموش می‌کنیم. خب اگر اتفاقی رخ داد و ما خجالت‌زده شدیم و کار از کار گذشت، چطور زودتر به خودمان بیاییم و مدیریت اوضاع را کنترل کنیم؟ اگر به‌راحتی و اغلب خجالت‌زده می‌شوید، نکات زیر که از تحقیقات علمی استخراج شده‌اند می‌تواند آشفتگی و شرمندگی شما را با سرعت بیشتری از بین ببرد.

نادیده گرفتن همدردی

تصور کنید در بحثی گروهی شرکت کرده‌اید و فرد دیگری واژه‌ای را به‌اشتباه بکار می‌برد. شما اشتباه او را چطور قضاوت می‌کنید؟ احتمالاً نه با شدتی که او خودش را قضاوت می‌کند.

اگر فردی احساس شرمندگی کند معمولاً بیش‌ازحد بر حس خودش تمرکز می‌کند که باعث می‌شود دچار حالتی شود که محققان آن را «نادیده گرفتن همدردی» می‌نامند. یعنی فرد خجالت‌زده همدردی معمولی را که دیگران در حین مشاهده عمل خجالت‌آور او در نظر می‌گیرند نادیده می‌گیرد.

فرد خجالت‌زده وقتی می‌تواند متوجه این نکته شود که از نظرگاه خود خارج شده و این اتفاق را از نظرگاه فردی دیگر نظاره کند. دقیقاً مانند وقتی که فرد دیگری اشتباه مضحکی مرتکب می‌شود و شما آن را به رویش نمی‌آورید.

تصور کنید برای دوستتان دارید چای می‌ریزید و ناگهان مقداری چای توی سینی می‌ریزد. اگر فکر کنید که چقدر خود را جلوی دوستتان دست‌وپا چلفتی جلوه داده‌اید حتماً بیشتر خجالت‌زده خواهید شد. حال اگر نکته بالا یادتان باشد و تصور کنید که دوستتان به‌جای شما چای را ریخته و شما این اتفاق را اصلاً به دست‌وپا چلفتی بودنش ربط نمی‌دهید احساس بهتری پیدا می‌کنید.

البته اگر فردی هستید که چندان خجالت‌زده نمی‌شوید به این توصیه عمل نکنید چون چنین تصوری بر اضطراب شما خواهد افزود. ولی این توصیه را حتماً به دوستانی که زود گونه‌هایشان سرخ می‌شود بکنید تا در مواجهه با موقعیت‌های خجالت‌آور، سعی کنند خود را به عنوان تماشاگر تصور کنند که مشغول دیدن صحبت کردن یا ارائه دادن خود هستند.


منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/constructive-wallowing/201804/embarrassed-heres-how-get-over-it-quickly



پاسخ تلفنی به سوالات شما درباره کنکور 97

با درصدهای تخمینی در کنکور 97 , احتمال دارد چه رتبه ای بیاورم و کجا می توانم قبول شوم؟

آیا برای ویرایش اطلاعات ثبت نام کنکور (معدل, کد سهمیه و ...) باز هم زمان دارم؟

کنکور 98 به چه صورت خواهد بود ؟

انتخاب رشته و دانشگاه را از همین امروز با مشاوران شروع کنید

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب