روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت نمایشی رتبه های برتر کنکور

روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت نمایشی دانش‌آموزان برتر سال‌های گذشته

روش‌های مطالعه‌ی درس خلاقیت نمایشی  رتبه های برتر کنکور

روش‌هاي مطالعه‌ي درس خلاقيت نمايشي دانش‌آموزان برتر سال‌هاي گذشته

 

سينما

نعيمه پاک‌نيت - رتبه­ 7 کشوري - 1 منطقه 2 (سال 1391):

در مورد تصاوير فيلم‌ها، فضاي کلي فيلم را با ديدن چند تصوير، در ذهن داشتم و در تست‌ها، اين فضاها را با تصاوير، تطبيق مي‌دادم.

 

مهسا پورحسيني – رتبه 2 منطقه 2 (سال 1389):

ديدن و بررسي تصاوير نقاشي­، فيلم­ها و عکس­ها در سبک‌هاي گوناگون هنري، به پاسخ­گويي تست‌هاي درک تصوير کمک مي‌کند.

 

سوري باطبي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1391):

ديدن و بررسي فيلم‌هاي مهم جهان و آثار کارگردان‌هاي سبک‌هاي مختلف هنري که از طريق کتاب سبز با آن‌ها آشنا شدم، خيلي مفيد بود.

 

درناز وظيفه‌عالي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1389):

ديدن فيلم­ها و دانستن موضوع آن‌ها بسيار مهم است.

با مشاهده­ي چند اثر از هر فيلمساز و مطالعه­ي آثار او مي­توان سبک هنري او را شناسايي کرد که اين موضوع در پاسخ­گويي به سوالات کمک مي­کند.

 

ارغوان عبدالملکي – رتبه 7 منطقه 2 (سال 1390):

من مطالب مربوط به سينما و نمايش را در هر کتاب يا مجله‌اي مطالعه مي­کردم.

ديدن فيلم‌هاي شاخص سينمايي و مرور تصاوير فيلم‌ها ضروري است.

مطالعه‌ي منابع آزاد: کتاب‌هاي تاريخ سينما و نقدهاي سينمايي براي شناخت و درک بيش‌تر مباحث بسيار مفيد است.

خواندن شرح حال کارگردانان مطرح نيز به شناسايي و درک دنياي فيلمساز کمک مي‌کند.

 

ستاره عارف‌کشفي – رتبه 10 کشوري - 9 منطقه 1 (سال 1389):

ديدن فيلم‌هاي سينمايي و شناخت بازيگراني که در هر فيلم بازي کرده‌اند، به پاسخ‌گويي به سوالات تصويري که شامل نام و ژانر فيلم مي‌شود، کمک مي‌کند.

مطالعه‌ي تاريخ سينما و نقدهاي سينمايي نيز بسيار مفيد است.

 

حسين مرواريدي – رتبه 2 شاهد (سال 1391):

ديدن فيلم و تصاوير فيلم­هاي شاخص سينماي ايران و جهان ضروري است.

آشنايي با بيوگرافي کارگردانان و بازيگران مطرح مفيد است.

 آشنايي با مسائل تکنيکي نورپردازي و صحنه­آرايي براي درک حس و پيام تصوير لازم است.

 

فاطمه کرمي­نيا – رتبه 4 شاهد (سال 1391):

سعي مي­کردم سبک فيلم­ها را تشخيص دهم و سبک­ها را با هم مقايسه کنم.

استفاده از جعبه­ي «به ياد»، برايم بسيار مفيد بود.

 

نمايش

سوري باطبي – رتبه 6 منطقه 2 (سال 1391):

مطالعه­ي نمايش­نامه­هاي معروف جهان، ادبيات کلاسيک يونان، آثار برشت، شکسپير و ... بسيار مفيد است.

 

ارغوان عبدالملکي – رتبه 7 منطقه 2 (سال1390):

در مبحث نمايش تا جايي که فرصت داشتم نمايش‌نامه‌هاي مهم ايران و جهان را مي­خواندم.

 سعي مي­کردم از هر نويسنده حداقل يک يا دو متن را بخوانم تا با شيوه­ي نگارش و خط فکري وي آشنا شوم.

 همچنين با ديدن تئاتر و خواندن نقدهاي مربوط به آن، سعي مي­کردم به شناخت بهتري از نمايش برسم.

 

ستاره عارف­کشفي – رتبه 10 کشوري - 9 منطقه 1 (سال1389):

دانستن نام شخصيت­ها و خلاصه­ي حوادث نمايش­نامه­ها و آشنايي با شيوه­ي نويسندگي و سبک کاري نويسنده­ها به پاسخ‌ دادن به سوالات نمايش کمک مي­کند.

جمع‌بندي:

اکثر داوطلبان به ضرورت ديدن فيلم‌ها و خواندن متون نمايشي و مرور تصاوير اشاره کردند که نشانه­ي اهميت اين بخش است.

در مبحث سينما، ديدن فيلم‌هاي شاخص سينمايي و آشنايي با کارگردانان و سبک هنري آن‌ها ضروري است. مطالعه‌ي کتاب سبز خلاقيت نمايشي کمک بسيار زيادي به دانش‌آموزان مي‌کند. پس از اتمام مباحث کتاب سبز، در صورت امکان و وجود فرصت، به کتاب‌هاي مرجع تاريخ سينما مانند تاريخ سينماي «بوردول» مراجعه کنيد.

در بخش نمايش، شناخت متون نمايشي و شخصيت‌هاي نمايش‌نامه‌هاي مهم و همچنين شناخت سبک نوشتاري هر نويسنده در پاسخ­گويي به سوالات کمک زيادي مي‌کند. همچنين مراجعه به کتاب‌هاي مرجع مانند تاريخ تئاتر «براکت» و مرور تصاوير آن­ها بسيار مفيد است.

 



بهاره صادقین