چگونه از رویدادهای منفی بهره مثبت ببریم؟

احتمالاً این توصیه را شنیده‌اید که باید تمام احساسات را چه مثبت و چه منفی درک کرد،ولی اگر درخصوص احساسی منفی دچار وسواس شویم و آن را بارها و بارها در ذهن خودمرور کنیم چه؟

چگونه از رویدادهای منفی بهره مثبت ببریم؟

قطعاً تابه‌حال شاهد درگیری کلامی بوده‌اید و به‌احتمال‌زیاد در چندتایی هم شرکت داشته‌اید. علاوه‌براین، احتمالاً این توصیه را شنیده‌اید که باید تمام احساسات را –چه مثبت و چه منفی- درک کرد، ولی اگر در خصوص احساسی منفی دچار وسواس شویم و آن را بارها و بارها در ذهن خود مرور کنیم چه؟ بهترین راه تعمق در مورد شرایط دشوار، بدون اینکه خود را درگیر دامی احساسی کنیم چیست؟ پاسخ این سؤال در فراگرفتن مهارتی است که هدفش آموزش بررسی رخدادهای منفی ازنظر‌گاه سوم‌شخص –و نه اول‌شخص- است.

اگر شما جزئیات یک رخداد را به این صورت به خاطر بیاورید که کجا شما اشتباه کرده‌اید و چه رفتاری از طرف مقابل حس بدی را در شما برانگیخته، در حال استفاده ازنظر‌گاه اول‌شخص برای مرور آن رخداد هستید. درحالی‌که اگر از خودتان فاصله بگیرید و آن رخداد را ازنظر‌گاه فردی بی‌طرف بنگرید، می‌توانید قضاوت بهتری داشته باشید.

نتایج تحقیقی که در این زمینه انجام‌شده نشان می‌دهد استفاده از دیدگاه سوم‌شخص به افراد کمک می‌کند درک بهتری نسبت به تصمیماتی که در شرایط دشوار می‌گیرند داشته باشند. چنین روشی بهره‌وری بیشتری دارد و در ارزیابی تجربه‌های منفی بهتر از دیدگاه اول‌شخص عمل می‌کند. همچنین استفاده از این دیدگاه باعث کاهش تفکرات خشونت‌آمیز، احساس عصبانیت و پرخاشگری می‌شود. ولی در عمل چه باید کرد؟

درگیری لفظی دو دانش‌آموز را در نظر بگیرید: اگر آن‌ها ماجرا را از دید خود تعریف کنند خواهند گفت: «واقعاً از دست او شاکی‌ام. باورم نمی‌شود که چنین کاری با من کرده است.» و «رفتارش با من واقعاً زننده بود.» و احتمالاً آن دو شروع به یادآوری جزئیات می‌کنند: «اول خودکارم را گرفت و بعد گوشم را کشید...» ولی اگر از آن‌ها بخواهیم از دیدگاه سوم‌شخص ماجرا را شرح دهند –البته بعدازاینکه کمی آرام شدند- سؤال‌های کلی‌تری مطرح خواهند کرد، مانند اینکه از خود بپرسند: «چرا او آن‌قدر عصبی شد؟» یا «چرا درگیری بین این دو نفر آن‌قدر بالا گرفت؟»

درست است که این روش به نظر مسخره یا ساده می‌رسد ولی تحقیقات بسیاری بر روی کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان نشان داده است که تغییر نظر‌گاه تأثیر قابل‌توجهی بر احساسات، تفکر و رفتار ما دارد. روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند به شما برای استفاده از این روش در شرایط مختلف کمک می‌کنند.

  • یک مشاهده‌گر را تصور کنید.

سعی کنید مگسی را روی دیوار تصور کنید که دارد دعوای شما را مشاهده می‌کند. یا مثلاً خود را به‌جای دوست خیرخواهی بگذارید که تمام قضیه را دیده است.

  • از بکار بردن ضمیر اول‌شخص «من» پرهیز کنید.

 تمرکز خود را بر استفاده از ضمایر سوم‌شخص –او و آن‌ها- بگذارید. چنین تغییر دیدگاهی در زبان می‌تواند بیشترین تأثیر را در اجرای این روش داشته باشد. در تحقیقی مشخص شد زمانی که افراد، در شرح ماوقع، خود را با نامشان مورداشاره قرار می‌دهند، موقعیت‌های اجتماعی را بیشتر چالش‌برانگیز ارزیابی می‌کنند تا تهدید‌کننده یا اضطراب افزا.

  • راجع به آن بنویسید.

داستانی بنویسید که به شما کمک کند قدمی به عقب بردارید و ماجرا را از دور مشاهده کنید. همچنین، در نوشته سعی در شرح شرایط ناگوار داشته باشید و کمتر از ضمایر اول‌شخص و لغات با بار احساسی منفی استفاده کنید و بیشتر به دنبال استفاده از لغاتی مانند «چرا» و «چون» باشید.

  • بر آینده تمرکز کنید.

از خود بپرسید یک هفته بعد یا ده سال بعد در خصوص این رخداد چه احساسی خواهید داشت. چنین پیشروی زمانی‌ای موجب انحراف تمرکز از احساسات منفی و شرایط لحظه‌ای می‌شود. همچنین، آگاهی از گذر زمان می‌تواند باعث بازیابی احساسی سریع‌تری شود.

منبع:

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/four_ways_to_gain_perspective_on_negative_events#thank-influence

پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
همایش جمع بندی هندسه تحلیلی بخش دوم
چهارم ریاضی     دبیر : سینا محمد پور