دستاوردهای رتبه‌های برتر در دوران نوروز

در جلسه ­ی 17 فروردین از تمام حاضرین شامل دانش آموزان،پشتیبانان ویژه، مشاورین و ... خواسته شد از میان 11موردی که در ادامه اشاره می‌­شود دستاورد‌های خودشان را بیابند...

دستاوردهای رتبه‌های برتر در دوران نوروز

در جلسه ­ی 17 فروردین  از تمام حاضرین شامل دانش آموزان،پشتیبانان ویژه، مشاورین و ... خواسته شد از میان 11موردی که در ادامه اشاره می ­شود دستاورد های خودشان را بیابند و سپس 1یا 2 مورد را بعنوان مهمترین انتخاب کنند و توضیح دهند.

1) افزایش تراز کل

2) افزایش تراز اختصاصی

3) افزایش تراز عمومی 

4) متعادل کردن عمومی و اختصاصی از لحاظ چند از ده، تراز و ساعت مطالعه

5) جبران ضعف در یک یا چند درس (افزایش قابل توجه چند از ده)

6) افزایش ساعت مطالعه

7) حفظ و ثابت نگه داشتن وضعیت در یک یا چند درس که عالی بودید.

8) کاهش تعداد غلط ها در آزمون

9) کشف روش مطالعه­ی مناسب برای یک درس

10) تغییر روش مطالعه

11) داشتن آرامش در جلسه

نکته­ ی جالب محمدرضا نادری رتبه ی 3 راجع به دستاورد خود در دوران طلایی نوروز: او در هر دو آزمون دوران نوروز افت کرد اما درگیر استرس و دستپاچگی نشد و با همان میزان ساعت مطالع ه­ی ده الی یازده ساعت خود ادامه داد و نتیجه گرفت اما اگر بعد از دو بار شکست که استحکام شخصی کاهش می­یابد دچار دستپاچگی می­شد در دور باطل و چرخه­ی افت پیاپی می افتاد.

سخت­کوشی و دانش فی النفسه فضیلت است زیرا فرد جدیت، مهارت های خودتنظیمی،انگیزه و تلاش خود را بالا می­برد.

ندا ناطق اولین کسی بود که نفر اول ریاضی کشور شد "اما از شهر تهران نبود". او حتی قبل از ورود به دانشگاه درس ریاضی ترم اول دانشگاه شریف را تمام کرده بود!

نکته: خودکنترلی با خود تنظیمی متفاوت است. خودکنترلی به معنای محدود ساختن خویش است و خود تنظیمی به معنای کنترل و افزایش هیجان و انگیزه ی خویش در مواقع کسالت و خستگی است بنابراین  خود تنظیمی از خودکنترلی مهم­تر است.


درستاورد های رتبه های برتر کنکور سالهای گذشته و دانش ­آموزان برتر شهرتهران در ایام نوروز

محمد صادق کریمی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:

دستاوردهای من:

ـ افزایش تراز عمومی

ـ افزایش ساعت مطالعه   

ـ کاهش تعداد غلط در آزمون

ـ کشف روش مطالعه مناسب برای یک درس

ـ داشتن آرامش در جلسه 

من در کل 5 دستاورد داشتم که از میان آنها افزایش تراز عمومی از اهمیت بیشتری برخورداراست .

من در میان دانش آموزان رشته های گوناگون و علی الخصوص انسانی می دیدم که بچه ها ترازشان در دروس عمومی پایین است از طرفی  من به این نتیجه رسیدم که به عنوان یک دانش آموز تراز بالا ترازم در دروس اختصاصی مطلوب است بنابراین از همان ابتدای کارجدی خود و بیشتراز دوران عید به اینور تصمیم جدی گرفتم که ترازم را در عمومی ها افزایش دهم تا بتوانم نسبت به بقیه امتیازی داشته باشم و تا جایی پیش رفتم که در آزمون 18 فروردین ترازم درعمومی ها به 8300 رسید و در کنکور هم عمومی ها را خوب زدم

ـ اول امتحان بعد درس خواندن

ـ بهترین روش بازیابی امتحان دادن است.


رهام احمدوندی دانش ­آموز رشته ریاضی:

1ـ تراز کل از 7030 به 7230

2ـ تراز اختصاصی از 7100 به 7300

3ـ تراز عمومی از 6800 به 7100

4ـ ترازهای عمومی و اختصاصی به هم نزدیک شدند

5ـ مهم ترین پیشرفت از آن شیمی است : از 4 از 10 به 8 از 10 رسید

6ـ ساعات مطالعه افزایشی نداشت اما تعداد تست های تمرینی از 20 تست درساعت به 30 تست در ساعت افزایش پیدا کرد.

7ـ در دروس عمومی پیشرفت کلی تراز داشتم ( دینی )

7ـ تعداد غلط ها از 24 تا به 18 تا رسید.

8ـ درس فیزیک پایدار شد

+ به طول کلی احساس می کنم منظم تر و مصمم تر شده ام. 


مائده سادات موسوی پور رشته تجربی(میانگین 6200)

7 دستاورد داشتم.

1ـ افزایش تراز کل  

2ـ افزایش تراز اختصاصی (حدود 100 تا )

3ـ متعادل کردن تراز عمومی و اختصاصی با هم (حدود 200 تا اختلاف)

4ـ حفظ و ثابت نگه داشتن چند از 10 در سایر دروس

5ـ جبران ضعف و افزایش چند از ده در 3 درس ریاضی پایه که با فقط بازیابی و مرور کلی و ارزیابی از 3 از 10 به 8 از 10 رسیدم . و همینطور برای درس زیست سوم ، افزایش تسلط در آن و باز هم مرور و ارزیابی

6ـ افزایش آرامش خودم در جلسه

7ـ افزایش چند از 10 در این دروس


ساجده عزیزی دانش ­آموز رشته انسانی( میانگین 7120):

ـ افزایش تراز کل،  افزایش تراز اختصاصی و عمومی

تراز کل : از 6937 به 7079

تراز اختصاصی: از 6900 به 7200

تراز عمومی : از 6500 به 6900

1ـ مهمترین عامل پیشرفت در دروس عمومی ، کتاب زرد عمومی بوده و من در دروس عمومی توانستم 400 نمره پیشرفت کنم . من هر روز ساعت 8 تا 15/9 (بازۀ زمانی دروس عمومی کنکور) یک مجموعه تست زرد عمومی کار می کردم و تحلیل آنها باعث پیشرفت من شد .

2ـ من در آزمون 6 بهمن در درس اقتصاد 5 از 10 زدم ولی در دوران طلایی، به جای دوباره خوانی این درس به وسیله­ی کتاب نوروز بازیابی کردم و بعد درخت دانش کتاب نوروز را تکمیل کردم و بعد تست هایی که اشتباه پاسخ داده بودم را به روش دیگری  بازیابی کردم . یعنی مباحث مربوط به آن تست ها را بدون مراجعه به کتاب به صورت خلاصه نوشتم.

3ـ من توانستم به وسیله اجرای تکنیک × و ـ تعداد اشتباهاتم را از 40 تا به 21 اشتباه برسانم.


آفرین ساجدی دانشجوی روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی:

1ـ افزایش تراز کل ( با 6800 شروع کردم و به 7600 رسیدم )

2ـ افزایش تراز اختصاصی

3ـ افزایش تراز عمومی

4ـ متعادل کردن عمومی و اختصاصی ( معمولا تفاوت تراز عمومی و اختصاصی هایم 100 تراز بود. )

5ـ حفظ و ثابت نگه داشتن وضعیت در یک یا چند درس ( در درس عربی معمولا چند از 10 ام 8 یا 9 بود و در کنکور نیز 9 از 10 شدم )

6ـ کشف روش مطالعه مناسب در  یک درس (دین و زندگی ، آرایه های ادبی )

7ـ داشتن آرامش در جلسه

7دستاورد داشتم ، که مهمترین شان را مورد 6 و 7 می دانم

کشف روش مطالعه مناسب در یک درس : آرایه های ادبی: سال سوم که در آزمون های کانون شرکت می کردم در درس ارایه چند از 10 خوبی نداشتم در سال چهارم به صورت خاص روی این درس وقت گذاشتم در واقع اول ساعت مطالعه این درس را افزایش دادم و متوجه شدم روش خواندن این درس تست زدن است یعنی به به جای آنکه روی متن کتاب تمرکز کنم مستقیما وارد تست ها  می شدم تست های ترکیبی در این درس خیلی موثر هستند با تغییر روش این درس هم چند از 10 ام درادبیات اختصاصی افزایش یافت ( در کنکور 7 از 10 بودم ) و هم اینکه در قسمت آرایه های ادبی درس ادبیات عمومی موفق بودم

داشتن آرامش در جلسه : اولین کاری که برای آرامش داشتن در جلسه می توانستم انجام دهم تسلط داشتن در مباحث قبل از جلسه آزمون بود در واقع وقتی مطالب را مطالعه کرده اید در جلسه آرامش بیشتری دارید

بخشی از آرامشم در جلسه به مدیریت زمان مربوط می شد وقتی احساس می کنی که زمان کمی داری مسلما آرامشت را از دست می دهی و نمی توانی سوالاتی را هم که بلدی جواب دهی . بهترین روش برای این کار تکنیک ضربدر منفی ، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت است که این سه روش مکمل هم می باشند با اجرای این روش آرامشم هنگام آزمون دادن در درس های عمومی بیشتر شد.

بخشی از آرامش جلسه نیز به محیط پیرامون بر می گردد که حواست با مسائل مختلف پرت نشود. در این مورد نیز با افزایش انگیزه­ام توانستم تمرکزم را افزایش دهم و نسبت به مسائل اتفاق افتاده در جلسه آزمون بی اهمیت باشم و البته چند بار تمرین کنکور در دوران جمع بندی به روش سه روز یک بار نیز موثر بود.


هانیه روحبخش دانش ­آموز رشته انسانی(میانگین تراز7200):

افزایش تراز کل : در آزمون 18 اسفند تقریبا از برنامه جدا شده بودم البته تمام موارد را مطالعه کرده بودم اما در فاصله دو هفته ای آزمون به مطالب آزمون کم توجهی کردم علی رغم اینکه مباحث آزمون ساده تر بود اما ترازم حدود 400 تا کاهش پیدا کرد.

این نکته به من گوشزد کرد که حتی مباحثی که  برروی آن ها  تسلط کافی دارم را فراموش نکنم و همگام با برنامه راهبردی پیش بروم


18 اسفند

7 فروردین

کل

6930

7118

اختصاصی

6920

7141

عمومی

7002

7048


متعادل ساختن دروس عمومی و اختصاصی : قبل از آزمون 7 فروردین تست اکثر دروس عمومی را نسبت به اختصاصی کمتر تمرین می کردم اما در هفته ی اول فروردن سعی کردم تست های دورس اختصاصی و عمومی را به ترتیب اهمیت و ضریب دروس تقسیم کنم و به هر درس برحسب ضریب آن توجه داشتم و متناسب با آن تست بزنم

کشف روش مطالعه : روش مطالعه ای که برای دروس نیم سال اول پیش گرفتم روش مفیدی بود. یعنی در هر درس  علاوه بر مطالعه دقیق متن کتاب درسی و حل تست های علامتدار تست های دشوار و غلط آزمون ها را هم حل کرده بودم

این روش بسیار موثر بود و برای مطالعه و مرور دروس نیم سال اول برای آزمون 18 فروردین بسیار مفید بود چون که بیشتر مطالب در ذهنم باقی مانده بود و با مروری دوباره به تسلط خیلی خوبی در آن ها رسیدم.


امیرحسین رضایی­فر دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:

ازموارد کلی ذکر شده 5 دستاورد داشتم:

1ـ افزایش تراز کل

2ـ افزایش تراز در دورس اختصاصی

3ـ جبران ضعف در درس فلسفه سال چهارم

4ـ افزایش ساعت مطالعه از 30 ساعت در هفته به 45 ساعت

5ـ حفظ و ثابت نگه داشتن وضعیت در دورس اختصاصی پایه

در کل این دستاورد ها را  در طی ایام نوروز و آزمون های فروردین داشتم اما مهمترین دستاوردی که طی ایام نوروز داشتم افزایش ترازکل بود. در آزمون های اسفند ماه و فروردین افت تراز داشتم و به 7200 رسیده بودم

اما پس از آزمون 7 فروردین با افزایش ساعت مطالعه به تراز 7800 رسیدم

هر چند سایر موارد بالا را نیز می توان لحاظ کرد اما افزایش ساعت مطالعه بیشترین تأثیر را در افزایش تراز کل داشت. با این افزایش تراز در کل پس از آن آزمون، در آزمونهای بعدی نیز در همان حدود تراز باقی ماندم .


مهلا خیاط رسولی دانشجوی پزشکی دانشگاه تهران:

بهترین دستاوردهای من در سال کنکور،

1-افزایش ساعات مطالعه

2-جبران ضعف در دروس فیزیک

3- حفظ و ثابت نگه داشتن در یک یا چند درس بود.

در مورد افزایش ساعات مطالعه ، بعد از عید ، به کمک دفتر برنامه ریزی وکاهش ساعات کلاس ها ، ساعات مطالعه ام از حدود 6 یا 7 ساعت در روز به 11 الی 12 ساعت در روز رسید.

در مورد جبران ضعف درس فیزیک ، روش مطالعه ی مناسب برای این درس را اواخر فروردین کشف کردم و با تغییر روش توانستم از 5 از 10 در فروردین ماه به 9 از 10 در کنکور برسم

تغییر روشم به این ترتیب بود که فهمیدم باید میزان زمانی که برای تست زدن در درس فیزیک صرف می کنم حداقل مساوی زمانی باشد که برای مطالعه ی این درس صرف می کنم . حل کردن تست های زمان دار بعد از عید کمک مهمی به من برای افزایش چند از 10 درس فیزیک کرد.

ولی مهمترین دستاورد من افزایش ارامشم بود که باعث شد هیچ وقت بعد از افت تراز و رتبه دست پاچه نشوم بعد از آخرین آزمون بهمن ماه فهمیدم منطق اصلی آزمون دادن یادگیری است نه دریافت رتبه ، یعنی بیشتر از رتبه و ترازم به مطالعه ی مفید برنامه ی آن ازمون اهمیت می دادم و سعی می کردم خودم را ارزیابی کنم. ممکن بود در یک آزمون رتبه خوبی کسب می کردم ولی از تراز یک درسم راضی نبودم و یا بر عکس شاید رتبه بدی به دست می آوردم ولی وقتی عملکردم را ارزیابی می کردم نتیجه ی خوبی می گرفتم. همین موضوع باعث می شد سرجلسه ی آزمون با آرامش و تمرکز بیشتری حاضر شوم .

معصومه نوروزی دانشجوی مهندسی برق  دانشگاه شریف:

1.افزایش تراز کل از 5900در اولین آزمون به 7100در اخرین آزمون

2.افزایش تراز عمومی از 6500 در تابستان به 7800 در آزمون های جمع بندی

3.افزایش ساعت مطالعه از 8 ساعت در روز در تابستان به 13 ساعت در روز های جمع بندی :چون مدرسه ما بعد عید تعطیل بود و کلاس اضافه هم نمی­رفتم

4.داشتن آرامش در جلسه: به این دلیل که در طول سال هیچ روزی را تلف نکرده بودم و تا جایی که می­توانستم برای رشد خودم تلاش کرده بودم و از طرفی کارهایی را که فکر می­کردم به هدفم لطمه می­زند را انجام ندادم به علاوه در آزمون های جمع بندی نتایج مطلوبی به دست آورده بودم

سعید قهرمانی دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران:

دستاورد های من در عید نوروز و پس ازآن:

1.افزایش تراز کل از تراز حدود 6200 به 7600 در آخرین آزمون جمع بندی

2.افزایش تراز اختصاصی

3.افزایش تراز عمومی: برای این منظور من کتاب زرد عمومی را از بعد از آزمون های عید مطالعه کردم به این شکل که با کمک پشتیبان ویژه­ام، آقای پور قاضی ، زمان بندی مناسب برای دروس عمومی را مشخص کرده بودم و هر هفته یک  یا دو دوره کنکور از کتاب زرد عمومی را به شکل آزمون بررسی می­کردم و سپس آن دوره را تحلیل می­کردم و متوجه می­شدم چه تیپ سوالاتی را در هر درس بیشتر مشکل دارم و از آن تیپ سوال بیشتر تست می­زدم

4و5.کشف روش مطالعه در یک درس و تغییر روش مطالعه:در درس دین و زندگی قبل از عید مشکل زیادی داشتم و حدودا 5 از 10می­زدم در عید و بعد از آن روشم را تغییر دادم و توجه بیشتری به آیات و کلمات کلیدی کردم همچنین به متن کتاب درسی هم توجه بیشتری داشتم و سعی کردم متن را تا دوران جمع بندی کاملا حفظ کنم و در کنکور دینی را 8 از 10 زدم

6.حفظ وضعیت در یک درس :درس زیست معمولا نقطه قوت من بود و سعی می­کردم هر شب بین یک ربع تا نیم ساعت بازیابی کنم و تا زمان جمع بندی ادامه دادم در کنکور 6 از 10 زدم

همچنین در شیمی تا قبل عید به کتاب درسی کم توجهی کرده بودم اما بعد از عید چندین مجموعه تست شیمی را تا قبل از دوران جمع بندی بررسی کردم در کنکور توانستم شیمی را 7 از 10 بزنم

بابک احسانی زنوردانشجوی پزشکی دانشگاه تهران:

همه دستاورد ها به جز ارامش در جلسه را داشتم.

فزایش ترازها بعد و قبل عید:

همیشه تراز عمومی و اختصاصی اختلافی دارند که باید به صورت جداگانه پیش برویم و با مطالعه متناسب ،این دو تراز را متعادل کنیم

در درس هایی که ظرف علمی ما پر نیست، با تمرکز بر آن دروس و افزایش ساعت مطالعه آن سعی می­کنیم چند از ۱۰ خود را افزایش داده تا حداقل با هم ترازی هایمان  و سایر دروس منطبق شود.

نکته مهم بعد از عید: افزایش ساعت مطالعه و تنظیم ساعت خواب است.

مهمترین دستاورد من افزایش ساعت مطالعه و ابتکار در مطالعه بود.


نسیم پور احمد طراحی صنعتی دانشگاه تهران:

دستاورد های ایام نوروز

  • افزایش تراز کل

  • افزایش تراز عمومی

  • تعادل بین تراز عمومی و اختصاصی

  • جبران ضعف در یک یا چند درس

  • افزایش ساعت مطالعه

  • کاهش تعداد غلط

  • تغییر روش مطالعه

  • آرامش در جلسه ازمون

مهم ترین دستاورد من تغییر روش مطالعه بود. من در سه درس ادبیات و معارف و درک عمومی هنر  روش مطالعه ی خود را از (مطالعه ←تست ←بررسی اشکالات ←مطالعه و دوره ) به روش (تست←مطالعه←بررسی اشکالات ←دوره اشکالات ←تست زدن)تغییر دادم

عوض کردن ترتیب قسمت های مطالعاتی و روش بازیابی به من بسیار کمک کرد.

استفاده ی کاربردی از روش بازیابی در روند مطالعاتی من جهش ایجاد کرد .

سارا شیردره دانشجوی حقوق دانشگاه تهران:

1-افزایش تراز کل

2-افزایش تراز عمومی

3-تعادل بین عمومی و اختصاصی

4-کاهش تعداد غلط ها

5-حفظ آرامش در جلسه

6-تغییر روش در یک یا چند درس

افزایش تراز عمومی: معمولا تراز عمومی و اختصاصی من متعادل نبود و من برای افزایش تراز عمومی هر شب برای خودم کار ویژه در نظر گرفتم. برای درس ادبیات هر شب ۱۰ تست قرابت، ۱۰ تست ارایه، ۵ تست لغت و ۵ تست املا و برای درس عربی هر شب ۱۰ تست قواعد و ۵ تست ترجمه و برای درس زبان هر شب ۵ تست گرامر،۵ تست vocab ،۱ کلوز و ۱ ریدینگ کارمی­کردم و هر شب به این برنامه پایبند بودم که حدودا یک ساعت و ربع  وقت می­گذاشتم به این ترتیب تراز عمومی من پس از مدتی افزایش پیدا کرد و به دنبال آن تراز کل هم بالا رفت و بین دروس عمومی و اختصاصی من تعادل ایجاد شد.

کاهش تعداد غلط ها: من معمولا سعی می­کردم که با سماجت به تمامی سوالات پاسخ بدهم اما با اجرای دقیق روش های مدیریت زمان (ضربدر و منفی ، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت) توانستم به خود کنترلی برسم و با اجرای دقیق آن ها تعداد غلط هایم به مرور کم شد.

تغییر روش در درس عربی اختصاصی و اقتصاد

عربی اختصاصی: من معمولا در این درس کم تست می­زدم و در آزمون های کانون ۷ از ۱۰ می­زدم اما تعداد تست هایم را بیشتر کردم و روش تست زدن در این درس را تغییر دادم به این صورت که از خودم آزمون می­گرفتم و یکبار آن را به صورت زمان دار می­زدم و بار بعد غلط­ها و نزده هایم را به طور دقیق تحلیل می­کردم و از آن ها به سادگی نمی­گذشتم حتی در آزمون های کانون هم برای تحلیل آزمون توجه ویژه ای به این درس داشتم. به نظر من مطالعه طبق برنامه راهبردی و آزمون دادن تنها ۴۰ درصد کار است و ۶۰ درصد به تحلیل آزمون باز می­گردد من با این روش از ۷۰ درصد به ۱۰۰درصد در کنکور رسیدم

اقتصاد: من درابتدای سال تمامی مسائل اقتصاد را به دقت حل می­کردم و به جواب می­رسیدم اما این کار باعث می­شد با کمبود وقت مواجه شوم . با زدن تست زیاد در این درس به این مهارت رسیدم که با کوتاه ترین راه ممکن به جواب برسم و در بعضی تیپ مسائل به مهارت فوق العاده ای رسیدم  و از راه کوتاه که با تست کشف کرده بودم به جواب می­رسیدم من در اوایل سال به دلیل کمبود زمان در آزمون ها ۴۰ یا ۵۰ درصد می­زدم اما در کنکور به ۱۰۰درصد رسیدم.

تنظیم :علی اسدی




مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 97

با رتبه ام در کنکور 97 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 24 ساعته