لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید چه رتبهای را کسب کردید؟
محمدهادی رضازاده هستم رتبهی 1 سهمیهی ایثارگران تجربی و رتبهی 31 کشوری از کاشان.
در کدام درس بهترین کتاب شما کتاب کانون بود؟
در ریاضی بهترین کتاب آبی کانون بود چون علاوه بر تستهای کنکور تجربی برخلاف دیگر کتابهای بازار، سوالهای ریاضی را هم داشت و حتی تستهای کنکورهای قدیمی دهه 60 و 70 که مناسب بودند بدون مضایقه آورده بود سوالهای آزمون کانون که در سطح کنکور یا حتی بالاتر بودند را آورده بود و با اینکه این همه منابع را آورده بود یکی از کمحجمترین منابع کنکور برای درس ریاضی بود. با 1500 تست یعنی حدود 40% کتابهای بازار کل ریاضی را پوشش داده بود، درسنامههایش خلاصه بود و حتی میشد برای جمعبندی از آن استفاده کرد. تیپبندیهایی که داشت موثر بود و یک دانشآموز با تیپبندیها میتوانست ضعفش را تشخیص بدهد و روی آن متمرکز بشود تا یک مبحث بزرگ.
در درختهای دانش، تعداد سوالها مشخص شده است؛ آیا اطلاعات ارائه شده در درخت دانش به شما کمک میکرد؟ اینکه ببینید یک مبحث تعداد تست بیشتر یا کمتری دارد.
درخت دانش آبی باعث میشد مباحث برحسب اهمیت تیپها و تکرار تست در کنکور طبقهبندی بشوند که مزیت خوبی است ولی تعداد تستها در کنکور ریاضی خیلی نسبت به تجربی ممکن بود بیشتر باشد ولی در کل همین که تعداد تکرار تستها مشخص شده بود باعث میشد دانشآموز اولویتبندی کند و برحسب تعداد تکرار و سختی مبحث کار کند یا برعکس از آسان به سخت برسد، بسته به علاقهی خود دانش آموز.
شما از کتاب آبی 30 سال استفاده کردید یا 10 سال؟
30 سال چون شامل سوالهای کنکورهای سالهای قبل هم بود که 10 سال فاقد آن بود کتاب آبی 10 سال چکیده تر است ولی توصیهی من آبی 30 سال است.
کدام مزیت این کتاب سبب میشود که شما این کتاب را بخواهید به دیگران توصیه کنید؟
بهترین ویژگی کتابهای آبی تیپبندی آنهاست که در هر تیپ، کاملا روش حل تکرار میشود و دانشآموز مطالب را یاد میگیرد. اگر بخواهم یک روش برای استفاده از کتاب آبی پیشنهاد کنم میگویم که فارغ از هر درس و سرفصل، دانشآموزان تیپها را خودشان اولویتبندی کنند براساس تعداد تکرار و سختی تیپها. تیپ 1 و 2 و 3 و برای آن تیپ ملاک آنها ممکن است متفاوت از کتاب باشد و شماره تیپها تغییر میکند، من خودم تیپبندی خاص خودم را داشتم. با این تیپها شروع به حل سوالها کنند و تستهای مارکدار را حتما انتخاب کنند چون تعدادشان کمتر است اکثر سوالات کتابهای آبی نرمال است چون سوالات کنکور است ولی میتوانند سوالاتی را که برای جمعبندی نیاز دارند را از دور اول تست زدن خودشان انتخاب کنند که ممکن است آنها را بلد نباشند یا خیلی وقتگیر باشند یا غلط زده باشند که در دوران جمعبندی دنبال منبع تست نگردند.
ریاضی را در کنکور چند درصد زدید؟
من ریاضی را در کنکور 96، 100% زدم.
...................................................................
شما اشاره کرده بودید که از کتاب زرد عمومی استفاده کردید، تاثیر استفاده از این کتاب برای شما چه بود؟
از زرد عمومی استفاده کردم چون در دروس عمومی مشکل زمانبندی داشتم؛ خود زرد عمومی باعث شد نقص زمانبندی را جبران کنم و بتوانم در کنکورهای مختلف با سختیهای مختلف دروس، خودم را به چالش بکشم و به سرعت بیشتری برسم، نقطه ضعفم را پیدا کنم و بتوانم تقویتشان کنم. حسن زرد عمومی این بود که کل کنکورها را به طور جامع داشت و سبب میشد تکنیک زمانهای نقصانی را پیدرپی بتوانیم تکرار کنیم شاید هر روز یکبار یا هردوروز یکبار انجام دهم.
چه زمانی از کتاب زرد عمومی استفاده کردید؟
از بهمنماه که دروس عمومی تقریبا تمام شد شروع به استفاده کردم. اول به خاطر اینکه سرعتم افزایش پیدا کند جدا از بحث تسلط و بهمن ماه هر 3 روز یکبار تا اسفند و از اسفند هر 2 روز یکبار به طور مرتب برای اینکه عیبهایم را پیدا و رفع کنم از آن استفاده کردم.
آیا به صورت محسوس در یک درس یا تمام دروس عمومی، استفاده از زرد عمومی، افزایش تراز برایتان ایجاد کرد؟
کتاب زرد عمومی باعث شد در عربی به ترتیب قواعد را تشخیص بدهم و به ترتیبی که برایم راحتتر است سراغ قواعد بروم یا یک درس را چطور شروع کنم مثلا در درس عربی با آزمونهایی که دادم بهتر دانستم که از تست آخر یعنی 50 به 25 شروع کنم در ادبیات تصمیم گرفتم زبان فارسی را آخر پاسخ بدهم هنگامی که کل دفترچه تمام شد. خیلی زرد عمومی روی عربی کمک کرد عربی اول خیلی ضعیف بودم و بعدا متوسط شد ولی بالاخره تاثیرش را گذاشت. در زبان مشکل ریدینگ و کلوزتست داشتم خود زرد عمومی جدا از هر مبحثی، بهترین منبع برای ریدینگ و کلوزتست بود که تمام ریدینگ و کلوزتستهای کنکور را داشت. برای قواعد هم 4 تست درکنار هم میدیدم یا جدا خودم ورق میزدم پیدا میکردم، مزیت زرد عمومی این بود که سبب میشد به 4 تست قواعد و 8 تست واژگان عادت کنم.
نحوه استفادهی شما از این کتاب، آزمون محور یا درسمحور بود؟
ابتدا درسمحور بود بعد آزمونمحور شد. موقع امتحان نهایی به جای خواندن کتاب ادبیات، کل تستهای پیش ادبیات زرد را کار کردم (درسمحور) ولی بیشتر آزمون محور بود که اصرار داشتم اول آزمونمحور کار کنم و بعد درسمحور کار کنم که سوالهایش تلف نشود.
آیا سوالات رشتهی خودتان را هم پاسخ میدادید یا برای دوران جمعبندی نگه میداشتید؟
من کنکور نمیتوانستم بدهم چون سوالها با یکبار دیدن در خاطرم میماند به طور مثال وقتی تیرماه کنکور 94 را پاسخ دادم 6 درصد 100 داشتم و نقش حافظه کاملا مشخص بود عمومیها را پاسخ میدادم ولی برای اختصاصیها اصلا سراغ زرد اختصاصی نرفتم چون همهی تستهایش را کار کرده بودم شاید مهمترین منبع من کنکورهای اخیر بودند و دلشورهی این را نداشتم که کنکور تلف شود و به جای کنکور، آزمون تالیفی بیشتری زدم به طور مثال سوالهای آزمونهای کانون پارسال و پیارسال را کار کردم.
...................................................................
شما گفتید کتاب سهسطحی زیست را هم استفاده کردید. چطور با این کتاب آشنا شدید؟
اولین بار کانون در انتهای یکی از دفترچههایش این کتاب را معرفی کرده بود به نظرم در زمان جمعبندی نیمسال اول بود و من هم چون پایهی زیستم قوی بود، زیستشناسی سهسطحی پیش را انتخاب و تهیه کردم تا در دو هفته کار کنم و سوالهای آن را کار کردم و 90% سوالهایش خوب بود و به دانشآموزان توصیه میکنم حتما کار کنند ولی 10% سوالهایش مربوط به سوالاتی میشد که در کانون ماندهاند و در صف کنکور هستند. کتاب خوبی بود چون ریز و ناب مطالب پیش را در همان کتاب آورده بود و توانستم با تعداد کمی تست در همان زمان کم مطالب را مرور کنم و در کل به من کمک کرد.
حجم این کتابها را چگونه ارزیابی میکنید؟
حجم این کتابها کم است که هم مفید است و هم میتواند مشکلساز باشد به طور مثال برای یک فصل ممکن است فقط 20 تست داشته باشد. اگر به دید کتاب جمعبندی به آن نگاه کنیم حجم معقولی دارد ولی اگر به دید یک کتاب مستقل تست نگاه کنیم حجم کمی دارد به خاطر همین من به عنوان یک کتاب جمعبندی آن را انتخاب کردم.
آیا به تمام سوالهای آن پاسخ دادید یا بسته به زمان یا سطح خودتان فقط سراغ سطح خاصی در یک مبحث میرفتید؟
سهسطحی زیست را سطح به سطح کار میکردم. در کل در کتاب سهسطحی زیست پیش یا از سطح 1 به 3 میرفتم یا برعکس به جز فصل آخر.
چرا گاهی از سطح دشوارتر سوالات را آغاز میکردید؟
چون میترسیدم اگر از سوالات نسبتا دشوار شروع کنم به سوالات دشوارتر نرسم درنتیجه برای اینکه سوالهای سخت هدر نروند این کار را میکردم.
چه دسته از دانشآموزان را مخاطب این کتابها میدانید؟
دانشآموزی که تسلط کافی به مباحث کتاب درسی دارد، تستهای کنکور را بررسی کرده، تستهای مقدماتی از آزمونها یا کتابها را زده است و یک سری تست چکیده نیاز دارد شاید بخواهد آزمون بدهد و خودش را بسنجد، نه داوطلبی که بعد از خواندن بخواهد سراغ سهسطحی برود، شاید حتی بهتر باشد که دانش آموزان بعد از آزمون کانون که به اوج پختگی به آن مبحث رسیدهاند از این کتاب استفاده کنند.
از لحاظ زمانبندی، چه روشی را پیشنهاد میکنید و خودتان چه زمانی از این کتاب استفاده میکردید؟
من برای جمعبندی (نیمسال اول و در عید برای جمعبندی پایه و نیمسال دوم) استفاده میکردم و فکر میکنم کاربرد آن در آنجا بیشتر است چون در آن زمان دانشآموز زمان ندارد برگردد و تستهای کنکور را بزند و میتواند تستهای کم ولی خوب را در ایستگاه جبرانی و ایام جمعبندی از این کتاب کار کند.
آیا در این کتاب، سوالهایی بود که شما را به چالش بکشد؟
بیشتر سوالهای کتابهای سهسطحی چالشی هستند ولی یک سری از سوالها هم عادی هستند که نرمال است و هر کتابی باید داشته باشد.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی