روش‌هایی در جهت تقویت انگیزه معلمان

در آغاز شغل معلمی، تقریبا تمامی کسانی که وارد این حرفه شده‌اند شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای آموزش به دانش‌آموزان دارند...

روش‌هایی در جهت تقویت انگیزه معلمان

در آغاز شغل معلمی، تقریبا تمامی کسانی که وارد این حرفه شده‌اند شور و اشتیاقی وصف‌ناپذیر برای آموزش به دانش‌آموزان دارند. امتحان کردن روش‌های مختلف تدریس، به چالش کشیدن دانش‌آموزان، تلاش در برگزاری دقیق آزمون‌‌ها و نوشتن سوالات هدفمند و بسیاری موارد که درس دادن در سال‌های اولیه را برای معلم جذاب می‌کند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این شور و نشاط پس از چند سال اولیه که شاید عمر آن به 5 سال هم نرسد، به‌شدت کاهش یافته و معلمان اسیر تکرار مکررات و انجام کارهای روزمره می شوند. به‌التبع کاهش انگیزه در معلمان، بر سطح کیفی آموزش  دانش‌آموزن تاثیر گذاشته و در بلندمدت نیز می‌تواند بر کسب موفقیت‌های علمی آنان در مدارج علمی بالاتر نیز موثر باشد. بنابراین تقویت انگیزه معلم به‌عنوان رکن اصلی در پایه‌گذاری آموزش و هدایت دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف علمی، امری در خور توجه است. در کشورهای پیشرفته که به آموزش به‌عنوان موتور اصلی تولید نیرو محرکه اقتصاد( بواسطه تربیت سرمایه انسانی) تعبیر می‌شود؛ محققین در پی یافتن روش‌هایی برای تحریک انگیزه معلمان و حفظ پویایی آن‌ا در طی سالیان متمادی آموزش خود هستند. اما چگونه می‌توان انرژی معملمان را تجدید کرد و آن‌ها به عناصری با تجربه‌تر و متفکرتر در سیستم آموزشی تبدیل کرد؟ به‌طبع تاکنون روش‌‌های زیادی در این زمینه مثل تشکیل وب‌سایت‌های جهانی برای تعامل و اظهارنظر معلمان با یکدیگر، یا حضور معلمان به‌صورت هفتگی در کلاس‌هایی با این هدف و.. تاکنون بکار گرفته شده که همگی تاثیر مثبت بر  سیستم آموزشی داشته‌اند.

اما یکی از روش‌های نوین در این زمینه انجام تمریناتی است که به کمک آن‌ها خود معلم به ارزیابی و میزان پیشرفت خود در آموزش مسائل می‌پردازد. از جمله مزایای این طرح کاهش هزینه‌های آموزش به معلمان و توانایی اندازه‌گیری میزان پیشرفت آ‌ها است که عاملی در ایجاد انگیزه و تلاش برای بهبود سطح علمی و آموزشی در معلم ایجاد می‌کند.

ابتدا معلم باید زمینه‌ای که در آن قصد پیشرفت و بهبود را دارد انتخاب کند، از مزیت‌های انفرادی بودن این طرح این است که استرس و فشار برای انتخاب موضوع در عدم حضور دیگران وجود ندارد. به تاثیر مثبتی که طرح‌های مختلف در عملکرد کلاس درس خواهد داشت توجه کرده و بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند. به‌صورت منظم اقدام به ضبط کردن فیلم یا صدای خود کند و حتی اگر این کار نیز برای او دشوار است این عمل را با نوشتن روی کاغذ انجام دهد؛. حتی اگر معلم برای حل مشکل خود نیازمند کمک دیگران است می‌تواند وبه وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ورود کرده و این مشکل را  زیر ذره‌بین نقد دیگران و توصیه‌های آنان در مواجه با موارد مشابه قرار دهد تا بتوان بهترین تصمیم ممکن را در این زمینه بکار بست. ضبط صدا و تصویر این امکان را به معلم می‌دهد تا همچون یک دانش‌آموز به ارزیابی نحوه عملکرد خود در کلاس درس چه به لحاظ روانی و عواملی مثل استرس، عصبانیت، بی حوصلگی و... و چه به لحاظ علمی و فن بیان بپردازید. پس از بکار بستن راه‌حل مناسب در روزهای بعد نحوه عملکرد خود را رصد کرده و پیشرفت را بررسی کنید. موفقیت در بهبود یکی از فرآیندها انرژی لازم برای تحقیق در مورد سایر رشته‌ها را به معلم می‌دهد. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها و در عین حال درجه تاثیرگذاری بالا است. محققین بررسی کرده‌اند تنها یادداشت وقایع به مدت 10 دقیقه پس از پایان روز آموزشی در مدرسه کمک قابل‌ملاحظه‌ای به معلم در شناسایی نحوه تعامل او با دانش‌آموزانش خواهد کرد. به‌علاوه گاه در طول روزهای مختلف موضوعی به کرات توسط دانش‌آموزان کلاس‌های مختلف از معلم پرسیده می‌شود، بررسی روند پیگیری دانش‌آموزان نسبت به این مسئله عاملی برای تحریک انگیزه معلم برای رسیدگی به این موضوع خواهد بود.


منبع:

https://www.theguardian.com/teacher-network/teacher-blog/2018/feb/10/the-art-of-reflection-how-to-become-a-more-thoughtful-educator



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24