در مطالعه تمرکز داشته باشید

اولین گام برای افزایش تمرکز، شناسایی عامل یا عواملی است که تمرکز شما را به هم می‌زنند یا اصطلاحاً حواس شما را پرت می‌کنند.

در مطالعه تمرکز داشته باشید

معمولاً بزرگ‌ترین مشکل داوطلبان هنگام مطالعه، نداشتن تمرکز کافی است. برای حل مشکل عدم تمرکز و حواس‌پرتی راهکارها و تمرینات زیادی توصیه شده است ولی هیچ تمرینی به‌سرعت و در کوتاه‌مدت تمرکز شما را افزایش نمی‌دهد. باید با به‌کارگیری همه‌ی توصیه‌ها به‌مرور بر تمرکز خود بیفزایید، هرچند ممکن است هیچ گاه تمرکز شما  هنگام مطالعه به صد درصد نرسد.

اولین گام برای افزایش تمرکز، شناسایی عامل یا عواملی است که تمرکز شما را به هم می‌زنند یا اصطلاحاً حواس شما را پرت می‌کنند. این عوامل را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید در طول یک دوره‌ی مشخصِ یک یا دوهفته‌ای هر عاملی را که هنگام مطالعه باعث حواس‌پرتی‌تان می‌شود، یادداشت کنید. بعد از ثبت این عوامل می‌توانید با طبقه‌بندی آن‌ها به رفع آن‌ها اقدام کنید.

عوامل حواس‌پرتی به طور کلی در چهار دسته قرار می‌گیرند:

1- مکانی: هر عاملی که در محیط پیرامون شما باعث حواس‌پرتی می‌شود عوامل مکانی نامیده می‌شود.

2- زمانی: گاهی شما در زمان مشخصی کار مطالعه را انجام می‌دهید که ساعات بیداری شما نیست یا در این ساعات آمادگی برای مطالعه ندارید. معمولاً مطالعه در این زمان‌ها با تمرکز بالایی انجام نمی‌شود.

3- برنامه‌ای: گاهی عدم شناخت دقیق کاری که می‌خواهید انجام دهید و روش‌های اجرای کار و مطالعه‌ی سایر درس‌ها باعث عدم تمرکز شما می‌شود که این همان عوامل برنامه‌ای هستند.

4- ذهنی: تعداد زیادی از داوطلبان نیز از افکار مزاحم و رؤیاها و خاطرات هنگام مطالعه گله‌مندند که این دسته عوامل را در بخش ذهنی تمرکز طبقه‌بندی کرده‌ایم.

در پایان توصیه می‌کنم در یک بازه‌ی زمانی یک یا دوهفته‌ای تمام عوامل برهم‌زننده‌ی تمرکز را شناسایی و یادداشت و طبقه‌بندی کنید.

پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب