بررسی یک نمونه سؤال الگو دوم دبستان با ایده‌ی جدید و نو

در آزمون 6 بهمن ماه، دانش آموزان به یک سؤال الگو با ایده‌ی جدید برخورد کردند.برای آموزش بیش‌تر این الگو سؤال را در این بخش به طور کامل بررسی می‌کنیم.

بررسی یک نمونه سؤال الگو دوم دبستان با ایده‌ی جدید و نو

الگوها

یکی از انواع الگوها که در کتاب دوم دبستان مطرح می‌شود، الگوهای عددی است. در این نوع الگوها، اعدادی پشت سر هم می‌آیند که نظم خاصی بین اعداد دیده می‌شود.

در بیش‌تر سؤال‌ها الگوها یک مرحله‌ای هستند مانند آوردن اعداد زوج پشت سرهم یا آوردن اعداد مضارب 3 

ولی در برخی الگوها، الگوی تکرار شونده یک مرحله‌ای نیست که در کتاب نیز به صورت شکلی این الگو آورده شده است. ما در سؤال 6 آزمون 6 بهمن این نوع الگو را برای اعداد به کار بردیم. به سؤال زیر توجه کنید:

بررسی یک نمونه سؤال الگو دوم دبستان با ایده‌ی جدید و نو

 در این سؤال همان‌‌طور که دیده می‌شود بخش تکرار شونده‌ی الگو یک مرحله‌ای نیست، برای یافتن نظم الگو تغییرات هر مرحله برای رسیدن به عدد بعدی را بررسی می‌کنیم:

مرحله 1 به 2: جمع عدد اول با 5

مرحله 2 به 3: کم کردن 2 از عدد 8

مرحله3به 4: جمع کردن حاصل با 3

مرحله 4 به 5: جمع کردن حاصل با 5

مرحله 5 به 6: کم‌کردن 2 از 14

مرحله6 به 7: جمع کردن حاصل با 3

و الی آخر به این ترتیب بخش تکرار شونده‌ی الگو مشخص شد، نظم به دست آمده را ادامه می دهیم تا به عدد یازدهم برسیم.

حالا به پاسخ سؤال دقت کنید:

بررسی یک نمونه سؤال الگو دوم دبستان با ایده‌ی جدید و نو

در مسائل الگو دو نکته اهمیت دارد:

1- پیدا کردن نظم بین اجزاء الگو

2- رسیدن به جمله‌ی خواسته شده در صورت سؤال

اشتباه متداول دانش آموزان در این بخش این است که پس از یافتن نظم تکرار شونده به شماره‌ی جمله‌ی خواسته شده توجه نمی‌کنند و حاصل را اشتباه به دست می‌آورند.

پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی

برنامه ریزی روزانه و زمان بندی صحیح برای مطالعه در ایام امتحانات و دوران جمع بندی کدام است؟
مناسب ترین کتاب ها برای دوران جمع بندی ؟
بهترین تغذیه برای افزایش حافظه و کاهش خواب آلودگی و خستگی کدام است؟ چگونه تمرکزم را در حین مطالعه بالا ببرم؟
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب