لگوی حیات کشف شد

محققان دانشگاه راتگرز پس از بررسی و تجزیه و تحلیل حدود 10 هزار پروتئین، موفق به کشف چهار ساختار شیمیایی اصلی شدند که با ترکیب با یکدیگر قادر به ساخت پروتئین های بیشماری در ارگانیسم ها هستند. محققان این چهار ساختار را 'لگوی حیات' نامیدند. این ساختارها که در واقع سنگ‌بنای حیات هستند، انرژی لازم برای انسان و تمام ارگانیسم‌های زنده را فراهم می‌کنند.

این یافته علاوه بر کاربردهای پزشکی و مهندسی زیست پزشکی، در حوزه صنعت و برای ساخت کاتالیزوهای کارآمد انرژی نیز کاربرد دارد. به علاوه می‌توان با استفاده از آن ربات هایی طراحی کرد که بتوانند به طور مداوم و بدون کمبود انرژی، واکنش های شیمیایی را انجام دهند و قادر به انتقال انرژی برای وظایف گوناگون باشند.

محققان معتقدند شناخت این ساختارها و نحوه اتصال آنان به یکدیگر در پروتئین‌های موجود، می‌تواند منجر به ساخت کاتالیزوهایی شود که می‌توانند تجزیه آب، تثبیت و تنظیم نیتروژن و دیگر فرآیند های مهم را انجام دهند.

این مطالعه تحقیقاتی با استفاده از رایانه و با استفاده از اطلاعات ساختارهای اتمی سه بعدی حدود 9 هزار و 500 پروتئین از بانک غنی اطلاعاتی پروتئین RCSB موجود در دانشگاه راتگرز صورت گرفته است.

محققان معتقدند شناسایی این چهار ساختار که در واقع سنگ بنای تمام پروتئین‌ها هستند؛ در واقع یک آغاز است و ممکن است با مطالعات بیشتر تعداد این 'لوگوی بیولوژیکی' افزایش یابد.

نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.