معرفی استارتاپ موتور جستجویی با نتایجی وسیع‌تر از گوگل

یک استارتاپ پنج‌ساله با راه‌اندازی موتور جستجوی وب عمیق، تلاش می‌کند نتایجی به‌مراتب گسترده‌تر و ناشناخته‌تر به کاربران ارائه کند و بازار جستجوی آنلاین را از انحصار گوگل

معرفی استارتاپ موتور جستجویی با نتایجی وسیع‌تر از گوگل

یک استارتاپ پنج‌ساله با راه‌اندازی موتور جستجوی وب عمیق، تلاش می‌کند نتایجی به‌مراتب گسترده‌تر و ناشناخته‌تر به کاربران ارائه کند و بازار جستجوی آنلاین را از انحصار گوگل درآورد.  

درحالی‌که بحث و گفتگو در مورد وضعیت حریم خصوصی آنلاین و حفاظت از اطلاعات شخصی در اینترنت ادامه دارد؛ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و شرکت‌های خدماتی، نیاز روزافزون به پلتفرم‌ امن‌تر وب است.

سال گذشته، برخی از حرکات شرکت‌های بزرگ فناوری نظیر گوگل و فیس‌بوک در استفاده از الگوریتم‌های نادرست، تبلیغ اخبار دروغین و تغییر فرایندها برحسب منافع شرکت، باعث شد مردم نسبت به کنترل تجربیات آنلاین خود حساس‌تر شوند.

استارتاپ میلیون شرت (Million Short) که در سال ۲۰۱۲ تأسیس‌ شده است، موتور جستجویی راه‌اندازی کرده که از یک روش جدید و متمرکز برای سازمان‌دهی، دسترسی و کشف داده‌ها در اینترنت استفاده می‌کند. این پلتفرم، با گسترش دسترسی عمومی به داده‌های آنلاین، گزینه‌های وسیع‌تری در جستجوی اطلاعات کاربران، به نمایش می‌گذارد.

میلیون شرت با دور زدن موتورهای جستجوی مشهور، سایت‌های پربازدید و گزینه‌هایی که با حمایت‌های مالی در صفحه‌ی اول نتایج قرار می‌گیرند، در هر جستجوی کاربران، یک‌ میلیون سایت را به آن‌ها معرفی می‌کند. این شرکت امیدوار است زمین بازی را برای وب‌سایت‌های جدیدی که به هر دلیلی از سئوی ضعیف‌تر برخوردارند، کلمات رقابتی بیشتری دارند یا با یک بودجه‌ی بازاریابی پایین اداره می‌شوند، متعادل کند.

سانجای آرورا، مؤسس و مدیرعامل میلیون شرت، در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی فوربز، چشم‌انداز شرکت خود را به اشتراک گذاشته است. آنچه در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانید، صحبت‌های او در مورد غلبه کردن بر بازار انحصاری گوگل و آینده‌ی جستجوی آنلاین اطلاعات است:

چه مسائلی الهام‌بخش شما در راه‌اندازی میلیون شرت بود؟

سانجای آرورا: اهمیت جستجوی آنلاین بیش از آن است که تحت کنترل چند شرکت شناخته‌شده باقی بماند و واقعیت این است که من اصلاً اطمینان ندارم که دانش و هنری که پشت این موتورهای جستجو وجود دارد، کامل و بی‌نقص است. در این حوزه هنوز فضای زیادی برای نوآوری، الگوریتم‌های جدید، رابط‌های کاربری و فیلترهای نوین مرتب‌سازی اطلاعات وجود دارد. یک فرصت فوق‌العاده پیش روی ما است. چرا به تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها اجازه داده‌ایم دانشی را که می‌توانیم از اینترنت کسب کنیم، کنترل کنند؟ من معتقدم مردم جهان به موتورهای جستجوی بیشتری نیاز دارند. هدف ما این است که با ارائه روش‌های جایگزین برای سازمان‌دهی، دسترسی و کشف طیف وسیع‌تری از وب‌سایت‌ها، مسیرها و اطلاعاتی را به مردم نشان دهیم که پیش‌ازاین کمتر دیده‌ شده‌اند. 

در مراحل اولیه‌ی کسب‌وکارتان با چه چالش‌هایی روبرو شدید؟

سانجای آرورا: بزرگ‌ترین چالش ما که هنوز هم ادامه دارد، زیر سؤال بردن تفکر رایج فعلی است که جستجو را یک مشکل حل‌شده می‌بیند. مردم معمولاً درباره‌ی ارائه‌دهندگان خدمات جستجو و الگوریتم‌های پشت آن، فکر نمی‌کنند؛ اما من شبانه‌روز به این موضوع فکر می‌کنم. به گزینه‌های بی‌شماری فکر می‌کنم که هرگز در دسترس مردم قرار نمی‌گیرند. اغلب مردم اظهار می‌کنند که از جستجوی گوگل راضی هستند؛ ولی وقتی با آن‌ها صحبت می‌کنید و توضیح می‌دهید که به‌طور بالقوه، چه حجمی از اطلاعات را از دست می‌دهند، ذهنشان به‌آرامی باز می‌شود. ما هرروز بازخوردهای متعددی از کاربرانمان دریافت می‌کنیم که اظهار می‌کنند به نتایج فوق‌العاده‌ای دست‌یافته‌اند که در موتورهای جستجوی سنتی، هیچ نشانه‌ای از آن‌ها نیست.

موتور جستجوی شما چگونه کار می‌کند و چه مزایایی برای کاربران دارد؟

سانجای آرورا: با توجه به اهدافی که در مورد آن صحبت کردیم، ما می‌خواهیم موتور جستجوی وب عمیق باشیم. زمانی که کاربران از موتورهای جستجوی سنتی استفاده می‌کنند، فقط عملیات جستجو را «اجرا» می‌کنند؛ درحالی‌که میلیون شرت به آن‌ها اجازه می‌دهد عملیات را «کنترل» کنند. به‌عنوان‌ مثال آن‌ها می‌توانند با حذف وب‌سایت‌های مشهور از نتایج جستجو، به کشف محتوای معتبری بپردازند که ممکن بود برای همیشه زیر صدها صفحه‌ی نتایج، مدفون بماند.

معرفی استارتاپ موتور جستجویی با نتایجی وسیع‌تر از گوگل


لطفاً مدل کسب‌وکارتان را شرح دهید. مهم‌ترین اجزای این مدل چیست؟

سانجای آرورا: تعیین یک مدل کسب‌وکار، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما است. ما هنوز تلاش می‌کنیم جزئیات مدل کسب‌وکارمان را تکمیل کنیم. ولی به‌طور مشخص، جریان اصلی درآمد ما از تبلیغات حاصل می‌شود. البته ایده‌های دیگر هم برای کسب درآمد در ذهن داریم. مثلاً می‌توانیم از کاربران B2B، حق اشتراک بگیریم.

بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این حوزه چیست و شرکت شما چه راه‌ حلی برای این مشکلات ارائه می‌کند؟

سانجای آرورا: از نظر من، نقطه‌ی کور فضای جستجو، کمبود گزینه‌های انتخابی است. محدودیت انتخاب نه‌تنها در تنوع موتورهای جستجو دیده می‌شود، بلکه در نتایج جستجو نیز خودش را نشان می‌دهد. گوگل روی بخش اعظم بازارهای جستجو تسلط دارد و این به‌خودی‌خود یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. ما امیدواریم نوآوری‌های که عرضه می‌کنیم، تا حد زیادی این مشکل را کنار بزند.

چگونه میزان موفقیت و تأثیر شرکتتان را می‌سنجید؟

سانجای آرورا: تیم ما از تعدادی توسعه‌دهنده‌ی برتر تشکیل‌ شده است که فوق‌العاده مشتاق‌اند محصولی عرضه کنند که جایگزین خوبی برای گوگل باشد. ما مدام از کاربرانمان درخواست بازخورد می‌کنیم تا متوجه شویم میلیون شرت می‌تواند به آن‌ها کمک کند یا خیر. موفقیت ما در ویژگی‌های پیشرفته‌ای که به‌صورت به‌روزرسانی به وب‌سایتمان اضافه می‌شود، نمود پیدا می‌کند. درنهایت افزایش تعداد کاربران و همچنین افزایش میزان درآمد و سوددهی شرکت هم فاکتورهای دیگری هستند که موفقیت ما را تأیید می‌کنند.

تجربیات پیشین شما در عرصه‌ی کارآفرینی، چه تأثیری روی راه‌اندازی شرکت جدید داشت؟

سانجای آرورا: من بیش از ۲۰ سال است که کارآفرین هستم. دو شرکت سابق من، ارائه‌کننده‌ی خدمات نرم‌افزاری B2B بودند و بر مبنای همین فرضیه‌ی اصلی، یعنی ارائه‌ی یک موتور جستجوی جایگزین، فعالیت می‌کردند. این دو شرکت به‌نوعی زیرساخت‌های میلیون شرت محسوب می‌شوند. راه‌اندازی و اداره‌ی اولین شرکتم به من فرصت داد روی ایده‌های موردعلاقه‌ام کار کنم. من یاد گرفتم که به کمک اراده و صبر و همچنین پر کردن اطرافم با افراد مستعد (و البته کمی چاشنی شانس!)، می‌توانم به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنم.

کلیدهای مقیاس‌پذیری و پایداری در صنعتی که دائماً در حال تغییر است، چیست؟

سانجای آرورا: امروزه فضای ابری مقیاس‌پذیری یک موتور جستجو را بسیار ساده کرده است؛ ولی پایداری قسمت سخت کار ما محسوب می‌شود. برای من کلید پایداری سرعت عمل است. یعنی چقدر سریع می‌توانیم ویژگی‌های جدید و مفیدی توسعه دهیم و به محصولمان اضافه کنیم و چقدر در نوآوری‌هایمان موفقیم.

جایگاه شرکت خود را در سه تا پنج سال آینده، کجا می‌بینید؟ پیش‌بینی می‌کنید چقدر در این صنعت تأثیرگذار خواهید بود؟

سانجای آرورا: ما محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌کنیم. در حال حاضر مشغول کار روی یک نسخه‌ی مخصوص کودکان هستیم. من خودم سه فرزند دارم و نگاه می‌کنم که آن‌ها چطور از این محصول برای جستجو در کلاس‌های درس استفاده می‌کنند. مشکلاتی که اخیراً برای یوتیوب به وجود آمد، مرا به راه‌اندازی این نسخه مصمم‌تر کرد. اگر بتوانیم برنامه‌های توسعه و بازاریابی‌مان را به‌خوبی اجرا کنیم، تا پنج سال آینده به یک برند خانوادگی تبدیل خواهیم شد.

منبع :



مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 97

با رتبه ام در کنکور 97 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 24 ساعته