سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 + فایل صوتی

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 در ادامه مشاهده کنید...

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 + فایل صوتی

کاظم قلم چی: آیا می‌توان سریع ترو مطمئن‌تر پیشرفت کرد؟ چگونه؟


هم اکنون در آغاز بهمن ماه چند امکان ویژه و مهم پیش روی شماست . اگر بتوانید از این امکان‌ها و ابزارها به خوبی استفاده کنید پیشرفت سریع‌تر و مطمئن‌تری خواهید داشت .

آیا می توان سریع تر و مطمئن تر پیشرفت کرد ؟ چگونه ؟


پیشرفت سریع و مطمئن در آغازنیم سال دوم

هم اکنون در آغاز بهمن ماه چند امکان ویژه و مهم پیش روی شماست. اگر بتوانید از این امکان ها و ابزارها به خوبی استفاده کنید پیشرفت سریع­تر و مطمئن تری خواهید داشت. برخی از این امکان ها در سال های گذشته هم وجود داشت و برخی امکان ها امسال برای اولین بار به صورت منسجم و یک پارچه در اختیار شما قرار می گیرد . در این جا ، ابزارها و امکانات ویژه برای پیشرفت در نیم سال دوم را معرفی میکنم .

این موضوع پیشرفت مطمئن وسریع برای اولین باراست که در این موقع از سال مطرح می­شود. شما در صورتی پیشرفت سریع و مطمئنی خواهید داشت که از ابزارها و امکانات استفاده کنید، همچنین باید توجه کنید که این ابزارها فقط برای کنکوری­ها نیست بلکه برای همه مقاطع است.


آزمون های جامع را دو به دو مقایسه کنید

دو آزمون جامع 22 دی و 6 بهمن و مقایسه­ی چند از 10 این دو آزمون با دو آزمون های 7 فروردین و 17 فروردین سبب خودآگاهی بیشتر و پیشرفت سریع شما می شود . آزمون های 22دی و 6 بهمن علاوه بر این که خودشان آزمون هایی ویژه هستند و برای اولین بار امکان جمع بندی درس های پیش 1 و پایه را به شما می دهند بلکه هم چون یک معیار و محک ، مسیر و برنامه­ی شما را برای دو آزمون 7 فروردین و 17 فروردین مشخص می کنند. کافی است نمره های چند از 10 خود را در این دو آزمون یادداشت کنید و برای آزمون های طلایی دوران نوروز هدف گذاری کنید. آزمون های دوران طلایی نوروز دقیقا محتوایی مشابه همین دو آزمون دارند و شما می توانید با چشمان خود مشاهده کنید که در فاصله­ی دو ماه چقدر پیشرفت کرده اید .

در هر درس و مبحثی چند از ده خود را یادداشت کنید در برخی موارد ممکن است نیاز به جبران وپیشرفت داشته باشید و در برخی موارد دیگر ممکن است بخواهید سطح خود را حفظ کنید. بین آزمون 7و 17 فروردین 10 روز فرصت دارید که روی دروسی که در این آزمون اشکال داشتید یا به نتیجه مطلوب نرسیدید تمرکز کنید. دو آزمون 22 دی و 6 بهمن مثل نقشه راه برای مطالعه ایام نوروز هستند همچنین بعد از آزمون 7 و 17 فروردین می­توانید ببینید در چه دروسی پیشرفت، جهش یا بی توجهی کردید.

توصیه می­ شود با توجه به اهمیت این چهار آزمون جمع بندی و این که دو به دو با هم مکمل هستند و هر کدام به تنهایی نتیجه مطلوب را نمی­دهد به هیچ وجه در این چهار آزمون غیبت نکنید چون مقایسه دو به دوی این چهار آزمون با هم یکی از ابزارهای مهم برای پشرفت سریع و مطمئن است. در نظر سنجی که در جلسه برگزار شد تقریبا همه برترهای تهران گفتند که  به هیچ عنوان در این چهار آزمون غیبت نخواهندکرد.


ابزاری جدید برای امسال

تا این جای کار شرایط و امکانات شما با دانش آموزان کانونی سال های قبل مشابه است اما امسال یک ابزار جدید و مهم هم اضافه شده استتا شما بتوانید پیشرفتی مطمئن ترو سریع تر داشته باشید در جعبه ابزار کارنامه یک کارنامه­ی جدید و ویژه­ی خود شما آماده کرده ایم : کارنامه­ی اشتباهات شخصی شما .

شما با کارنامه­ی اشتباهات می توانید برنامه ای دقیق برای دوران طلایی نوروز و همه ی ایستگاه های جبرانی و آزمون های جمع بندی تنظیم کنید. بهترین راهنمای شما عملکرد گذشته­ی خودتان است. اشتباهات شما یادگیری های ناقص خود شماست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین اشتباهات را در مبحث هایی دارید که نقطه­ی قوت شماست و می توانید با تمرکز روی اشتباهات خود نقاط قوت خود را به نقاط قوت پایدار تبدیل کنید.کارنامه­ی اشتباهات ، نقشه ای است که دقیقا منطبق با ویژگی ها و نیازهای خود شما طراحی شده است . از این کارنامه ، علاوه بر دوران طلایی نوروز برای آزمون 6 بهمن و سایر آزمون های جامع و ایستگاه های جبرانی هم می توانید استفاده کنید .


دو شرط مقدماتی برای استفاده از کارنامه اشتباهات

الف)غیبت نکنید: برای اینکه به اندازه ­ی کافی سوال برای پردازش موجود باشد تا این کارنامه معنی دار و غنی شود.         

ب)تقلب نکنید: نمرات خود دانش ­آموزان باشد تا سوالات اشتباه وارد سوالات درست نشوند و این کارنامه خراب نشود. این کار مثل این است که در نتیجه­ی آزمایشی که می­خواهید به پزشک نشان دهید دست ببرید.

سال گذشته این ابزار به صورت امروزی ، واضح نبود دانش­آموزان برتر خودشان این ابزار را تشخیص داده و اشتباهات خود را از سایت دانلود می­ کردند. مانند صابر دین پژوه رتبه ۱ ریاضی کشورکه شما می ­توانید آمار استفاده­ ی رتبه ­های برتر کنکور از سایت را در مجله ­ی این آزمون ببینید.

همچنین پدر و مادرهایی که می­خواهند به فرزندشان کمک کنند می­توانند به سایت کانون و صفحه شخصی فرزندشان مراجعه کنند و درباره وضعیت فرزندشان اطلاعات کسب کنند. اولین نتیجه ­ی این کسب اطلاعات شکل ­گیری گفت‌وگو است که باعث می ­شود دانش ­آموزان بیشتر فکر کنند و روش­های خود را اصلاح کنند.

این ایده ­ها پارسال هم در کانون موجود بودند و امسال ما آن­ها را طبقه ­بندی کردیم و به تدریج ویژگی­های جدید به آن­ها افزوده خواهد شد. در حقیقت نو پردازش دوباره ­ی همان ایده­ های قدیمی است.


وی‍ژگی کارنامه ی اشتباهات این است که برای تمامی پایه ها و همه ی تراز ها مناسب است  اما چرا ما به دانش اموزان پیشنهاد میدهیم که به سراغ سوالات اشتباه بروند و چرا از انها نمیخواهیم سراغ نزده ها و درست ها بروند ؟

دانش اموزان نظرات خود را در جلسه گفتند در این میان دانش اموز علیا شاهین فرشچی به این نکته اشاره کرد که سرعت تبدیل اشتباهات به یادگیری سریع تر است.

در اشتباهات انگیزه یادگیری بالاست و فقط به یک تلنگر نیاز است تا اشتباه را یاد بگیریم.

در ادامه این دانش اموز اشاره کرد که حجم و تعداد غلط ها از تعداد نزده ها و درست ها کمتر است.

ما فقط به دانش اموزان تراز بالای 7000 توصیه میکنیم که سراغ سوالات نزده بروند زیرا برای این دانش اموزان نسبت به کسانی که تراز 4000 دارند تعداد سوالات نزده کم‌تر است.

تیپ سوالاتی که به شکل شانسی زده میشود جز استثنائات است.

آقای قلمچی از دانش اموزان پرسیدند که اشتباهاتشان در کدام درس ها بیشتر است ؟

دانش اموزان پاسخ دادند در دروسی که قوی هستند بیشتر اشتباه میکنند  اما چرا؟

زیرا ما در درس هایی که قوی هستیم بیشتر درگیر میشویم و به این خاطر بیشتر هم در دام گیر می کنیم.


تعداد زیاد اشتباهات  نشانه ی توانمندی بالاست و نباید از انها عصبانی شد زیرا اشتباهات فرصتی بیشتر برای یادگیری هستند البته از یک سطحی که بگذرد و فرد به تسلط برسد میزان اشتباهات کاهش میابد.

هر کسی زیاد زحمت بکشد و فقط یک نفر مراقب او باشد پیشرفت می کند.

تحقیق طولی روی دانش اموزان دبیرستانی انجام شد که مشخص بشود طبق کدام  ویژگی فرد، او درس خواندن را ادامه می ­دهد و دانشگاه را به اتمام می رساند:

نتیجه از این قرار بود که افرادی که یک یا دو سال به طور متمادی فعالیت فوق برنامه ای را ادامه دادند و آن را رها نکردند دانشگاه را نیز به اتمام رساندند.

کاربرد کارنامه ی اشتباهات این است که دانش اموز سرگردان و گیج نمیشود و میداند که مستقیم باید سراغ چه سوالاتی برود اشتباهاتش را اصلاح  میکند و سر جلسه ی کنکور مجددا با اشتباهاتش رو به رو نمی‌شود.


به دو دلیل دانش اموزان اشتباه میکنند : الف) سواد کم   ب) بی دقتی


در مورد بی دقتی:

هر کسی بی دقتی های مخصوص خود را دارد و اگر بی دقتی های پر تکرار خود را یادداشت کند دیگر در دام انها نمی افتد و در برابر ان واکسینه میشود.

بی­دقتی را میتوان درمان کرد، راه حل ان نوشتن بی دقتی های پر تکرار است.


روش‌کار با کارنامه اشتباهات

این کارنامه در سایت کانون و در صفحه شخصی شما موجود است. همچنین در این کارنامه اشتباهات به صورت مبحثی ارائه شده‌اند و زیر هر سوال هم درصد پاسخگویی دانش آموزان با تراز های بالای 5000 و 6000 به تفکیک امده تا دانش آموزان سطح سوالاتی که اشتباه کردند را بدانند.

هر جایی که اشتباه کردیم باید خود آن سوال را یاد بگیریم ممکن است دانش­آموزان تشخیص بدهند که پیرامون آن سوال هم باید کار کنند.

 تا زمانی که این دید را داشته باشید که اشتباهات شما به دلیل بی دقتی است پیشرفت نخواهید کرد باید بروید و نکته­ ی آموزشی سوالی که غلط جواب دادید را یاد بگیرید.

کنکور یک اقیانوس نیست بلکه بنا به گفته­ ی یکی از رتبه ­های برتر مثل یک لیوان آب است که می­توان آن را نوشید یعنی تیپ های سوال های کنکور بی نهایت نیستند و می­ شود به آن­ها مسلط شد.


جلسه ی دستاوردها در بهمن ماه

جلسه ی دستاوردها ، فرصتی برای نگاه به گذشته و برنامه ریزی برای آینده است .

درجلسه­ی بهمن ماه شما فرصت دارید تا کارنامه­ی نیم سال اول خودرا در مدرسه و در آزمون های کانون بررسی کنید . دستاوردهای خود وبهترین روش ها وراهکارهایی که سبب پیشرفت شما در بعضی درس ها شده است را مشخص کنید و بنویسید و سپس برای نیم سال دوم هدف گذاری کنید .

با توجه به نظرسنجی انجام شده اکثر دانش‌آموزان در دو درس روش داشتند و موفق به اجرای آن شدند.


تصحیح منابع ، مهندسی دوباره ی منابع

اکثر دانش‌آموزان موافق بودند که منابع‌شان را حذف و اضافه یا به عبارتی تصحیح کنند.

نیم سال دوم فرصتی برای تصحیح منابع است


نیم‌سال دوم مهمتر است و میتوان از آن بهره‌ی بهتری برد زیرا :

  • در نیمسال دوم انگیزه دانش‌آموزان بالاتر است.

  • دانش‌آموزان کارنامه دارند.

  • وجود دوران طلایی نوروز

  • در این نیم‌سال دانش‌آموزان عاقل‌تر می‌شوند.

  • دانش‌آموزان ابزارهای بیشتری دارند.


در صورتی که در نیم سال اول نتوانسته اید در بعضی درس ها به نتیجه ی دلخواه برسید سه علت را به ترتیب بررسی کنید :

 1-زمان مطالعه ، 2- منبع و کتاب مناسب ، 3- روش موثر و مفید


علت اول : آیا به اندازه ی کافی تلاش کرده اید ؟ ( دفتر برنامه ریزی به ویژه صفحه ی 182 به شما این آگاهی را می دهد که آیا به اندازه­ی تلاشتان نتیجه گرفته اید یا نه ، آیا نیاز به افزایش ساعت مطالعه دارید یا نه ؟ در صورتی که دفتر برنامه ریزی وصفحه ی 182 را تکمیل نمی کنید در آغاز نیم سال دوم ، تکمیل دفتر را جدی بگیرید)


بر اساس نظرسنجی انجام شده اکثر دانش‌آموزان به علت کم‌کاری و درس نخواندن نتیجه نگرفتند.

علت دوم : آیا کتاب ها و منابعی که در نیم سال اول استفاده کرده اید مفید بوده است ؟ در صورتی که کتاب و منبع موثری داشته اید آیا از آن کتاب به خوبی استفاده کرده اید ؟ در آغاز نیم سال دوم فرصت دارید تا منابع خود را تصحیح کنید . به طور خاص برای آزمون جمع بندی 6 بهمن، کتاب های جمع بندی پایه و جمع بندی عمومی ،منابع ضروری شما هستند. در صورتی که در هر یک از درس هایتان نتوانسته اید در نیم سال اول نتیجه ی خوبی بگیرید کتاب آبی را منبع اصلی خود قرار بدهید و از کتاب سه سطحی نیز استفاده کنید . برای دوران طلایی نوروز کتاب نوروز و کتاب زرد عمومی به همراه فلش کارت ها منابع مناسب هستند .


در تصحیح منابع بیشتر نیاز به حذف و قیچی کردن منابع است تا اضافه کردن منابع جدید.

علت سوم : آیا روش های درس خواندنتان مفید و موثر بوده است . آیا درس ها را به صورت متعادل مطالعه کرده­اید ؟ آیا برای هر درس روش واضح و شفافی داشته اید ؟ آیا از جعبه ابزار کارنامه استفاده کرده­اید ؟ جعبه ابزار کارنامه، هفت ابزار موثر را در اختیار شما قرار می دهد تا روش مطالعه ی خود را بهبود بخشید .

اگر ما صحبت از روش بکنیم ولی ابزار مناسب را برای شما در نظر نگیریم، این کار مانند نصیحت کردن بی فایده است زیرا توصیه‌ها فراموش می‌شوند ولی ابزارها ما را برای رسیدن به هدف راهنمایی می‌کنند.


یک امکان جدید ، آزمون های سایت برای دوران جمع بندی و دوران طلایی نوروز

امکان دیگری که امسال برای شما اضافه شده است آزمون هایی است که می توانید از کتاب های جمع بندی و کتاب نوروز در تاریخ های معین شدهدر سایت کانونامتحان بدهید و کارنامه بگیرید. شما می توانید این آزمون ها را هنگام آغاز هر نوبت مطالعه تان برگزارکنید. کارنامه­ی این آزمون ها به شما کمک خواهد کرد مسیر مطالعه تان را دقیق تر تنظیم کنید.

در یک نظر سنجی اکثر دانش اموزان حاضر درجلسه گفتند که ابتدا درس میخوانند بعد آزمون می ­دهند ولی کاظم قلم چی گفتند که اگر شما اول ازمون بدهید دو توهم برطرف می ­شود:

الف)توهم یاگیری (فکر می­ کنیم همه مطالب را بلدیم که این در فارغ ­التحصیلان بیشتر است)

ب)توهم فراموشی (فکر می کنیم هر چه خواندیم را فراموش کردیم)


در واقع با آزمون دادن می ­دانیم واقعا در چه سطحی هستیم و همچنین نقشه مطالعه بعدی نیز در ذهنمان شکل می­گیرد.

در یک تحقیق علمی ثابت شده که وقتی آزمون می ­دهیم فقط موضوعات تثبیت نمی شوند بلکه موضوعی که قبلا بلد بودیم را به شکل متفاوت و از یک مسیر دیگر یاد می­گیریم به عبارت دیگر یادگیری از نوع جدید اتفاق می­افتد.


تابلوی نوروزی

در جلسه ی دستاوردها یا در آزمون جمعه 6 بهمن ، تابلوی نوروزی را دریافت خواهید کرد. تابلوی نوروزی نقشه­ی راهنمای برنامه ریزیشما در ایام نوروز است . پس از این که تابلوی نوروزی را تکمیل کردید با پشتیبان خود مشورت کنید . و نظرات و پیشنهادات ایشان را هم بررسی کنید . دوران طلایی نوروز فرصت مناسبی برای پیشرفت شماست .

نیم سال دوم شروعی دوباره است و شما با برنامه ی جدیدی که با استفاده از امکانات ویژه ی نیم سال دوم و آزمون های جامع پروژه ی چهارم و آزمون های دوران طلایی تنظیم می کنید می توانید با سرعتی زیاد اما مطمئن پیشرفت کنید . ارزیابی نیم سال اول و برنامه ریزی برای نیم سال دوم و استفاده از ابزارهایی که ویژه ی خود شما تهیه شده اند را جدی بگیرید و مطمئن باشید که در نیم سال دوم می توانید پیشرفت کنید .


کاظم قلم چی



فایل های ضمیمه

سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 (قسمت اول - 30 دقیقه)
سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 (قسمت دوم - 30 دقیقه)
سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 (قسمت سوم - 30 دقیقه)
سخنان کاظم قلم‌چی در جلسه نفرات برتر 22 دی 96 (قسمت چهارم - 18 دقیقه)
مشاوره تلفنی انتخاب رشته کنکور 97

با رتبه ام در کنکور 97 احتمال دارد در چه رشته و دانشگاهی قبول شوم؟
پاسخ به سوال های شما درباره سهمیه ها ،پردیس ،شبانه ، غیر انتفاعی و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 24 ساعته