تحلیل آزمون 19 اسفند - دوم انسانی

.

 

 

حيطه‌ي شناختي يعني چه؟دوست خوب پرتلاشم سلام؛

 

بوي بهار و سال نو  مي‌آيد؛ پيشاپيش فرارسيدن عيد نوروز را به تو دوست خوب و صميمي تبريک مي‌گويم.

**** دوستان خوبم دوران طلايي نوروز در پيش است به گروه ما سر بزنيد، جهت رفع اشکال در ايام طلايي و پاسخ‌هاي علمي و تشريحي فعاليت‌ها هم‌چنان در خدمت شما هستيم.

و اما تو دوست خوبم را بايد با اصطلاحي آشنا کنم و آن حيطه‌ي شناختي مي‌باشد.

مي‌دانيم که:

يادگيري شامل سطوح مختلفي مي‌شود. نوع يادگيري نيز با توجه يه مطلب مورد مطالعه مي‌تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال در مطالعه‌ي درس تاريخ ما با خاطر سپردن مطالب به صورت عيني (به همراه فهميدن آن) رو‌به‌رو هستيم. به‌طور کلي مطالعه‌ي هر مطلب سطوح مختلفي را شامل مي‌شود که از پايين‌ترين سطح يعني به ياد سپردن (حفظ) تا بالاترين آن يعني رسيدن به توانايي آفريدن با توجه به اندوخته‌هاي پيشين ادامه دارد. سؤالات نيز بر همين مبنا تقسيم مي‌شوند و به عنوان مثال در سؤال درس رياضي از دانش‌آموز خواسته مي‌شود نکته‌ي آموخته شده را در حل مثال موردنظر به کار ببندد. اهميت اين بحث در اين است که نبايد به يک سطح در نظام آموزشي اکتفا شود و ارزيابي دانش‌آموز مي‌بايست چندين سطح را شامل شود به عنوان مثال تاکنون بيش‌تر بر سطح به ياد آوردن ـ حفظيات) در نظام آموزشي تأکيد بيش‌تري شده بود که مشاهده‌ي اثرات منفي آن باعث شد تصميم به اصلاح شيوه‌هاي آموزشي و ارزيابي با تأکيد بر همه‌ي سطوح صورت گيرد.

 

حيطه‌ي شناختي سؤال‌هاي آزمون 19 اسفند

 

نام درس

حيطه‌هاي شناختي

شماره‌ي سؤال

عربي

«مرجان صحرايي»

ادراک

21 تا 30 و 41 تا 50

تجزيه و تحليل

31، 32، 36، 51، 52 و 55

دانش

33 تا 35، 37 ، 39 ، 40، 53، 54، 56، 57 و 60

ترکيب

38 و 58

آمار و مدل‌سازي

«محمدعلي کاظم‌نظري»

به کار بستن

221 تا 230

اقتصاد

«سپهر حسن‌خانپور»

دانش

91 تا 102، 104 تا 108 ، 110 و 112 تا 128

ادراک

103، 111 و 130

کاربرد

109 و 129

تاريخ‌ادبيات

«سينا خادم‌الحسيني»

به ياد آوردن

131 تا 141، 143 تا 145 و 147 تا 150

فهميدن

142 و 146

تاريخ

«سينا خادم‌الحسيني»

به ياد آوردن

171 تا 180 و 151 تا 170

جغرافيا

«محمدعلي کاظم‌نظري»

دانش

191 تا 194 و 198 تا 199

ادراک

195 و 196

ترکيب

200

جامعه‌شناسي

«آزيتا بيدقي»

دانش

213 و 214

ادراک

211، 212 و 217 و 218

کاربرد

215 ، 216 ، 219 و 220

 

 

 

 اما نقشه‌ي راه و تست‌هايي که از کتاب‌هاي دوسالانه بايد براي آزمون بعد تمرين کنيد.

 

تاريخ آزمون

سؤالات آمار و مدل‌سازي

(کد کتاب: 5721)

سؤالات اقتصاد

(کد کتاب: 5717)

سؤالات

 تاريخ ادبيات

(کد کتاب: 5708)

سؤالات جغرافيا

(کد کتاب: 5715)

سؤالات جامعه‌شناسي

(کد کتاب: 5714)

18 فروردين

سؤالات:

89 / 95 / 97 / 98 / 100 / 102 تا 109 / 112 / 114 / 115

سؤالات:

483 تا 501 / 509 تا 519 / 523 / 525 تا 545 / 554 تا 571

سؤالات:

427 تا 462

سؤالات:

258 تا 276

سؤالات:

419 تا 449

 

و اما مانند دفعه‌هاي قبل توصيه‌هاي آموزشي

عربي:

هر چند از «اضواء قرآني» در امتحانات پايان سال به‌ندرت سؤالي مطرح مي‌شود اما دانش‌آموزان برتر از هيچ مطلبي به سادگي نمي‌گذرند و تمام بخش‌هاي کتاب را مطالعه کرده و به‌خاطر مي‌سپارند و نکته‌هاي آن را مي‌آموزند. از ترجمه‌ي عبارات عربي و قرآني در بخش توضيح قواعد نيز به سادگي چشم‌پوشي نکنيد، زيرا عبارات مورد استفاده در کنکور به هيچ‌وجه محدود به کتاب نيست؛ لذا با دانستن معني کلمات مي‌توان هر عبارتي را معني کرد، پس لغات را خوب بياموزيد.

 

آمار و مدل‌سازي:

محاسبه‌ي شاخص‌هاي مرکزي به دليل کارکرد محاسباتي آن از بخش‌هاي مورد توجه طراحان کنکور سراسري است. از حفظ کردن فرمول‌هاي حجيم پرهيز کنيد و به جاي آن تلاش کنيد اين بخش را مفهومي بياموزيد.

جغرافياي (1):

به بخش واژه‌نامه و اصطلاحات پايان کتاب توجه ويژه کنيد. اگرچه تاکنون سؤالي از اين بخش در کنکور مطرح نشده، اما الزامي ندارد در سالي که شما کنکور داريد از اين بخش سؤال طرح نشود.

تاريخ ادبيات (1):

بخش عمده‌اي از سؤالات درس تاريخ ادبيات در مورد نام آثار شاعران و نويسندگان و يا مضمون آن آثار است و مي‌بايست در به ياد سپردن آن‌ها از شيوه‌هاي مختلف نموداربندي و خلاصه‌نويسي بهره ببريد و در مرتبه‌ي ديگر با يادگيري زندگي‌نامه‌ي شاعران و نويسندگان و ويژگي‌هاي دوره‌هاي ادبي دانش خود را کامل کنيد.

اقتصاد:

مباحث مطرح شده در اين آزمون، بخش مهمي از کتاب اقتصاد را تشکيل مي‌دهند. اين مباحث با وجود اين‌که قابليت زيادي براي طرح مسأله ندارند، اما هر ساله سؤالات زيادي را در کنکور سراسري به خود اختصاص مي‌دهند که عمدتاً در دو دسته‌ي کلي جاي مي‌گيرند. دسته‌ي اول شامل سؤالت حفظي است که براي پاسخ‌گويي به آن‌ها لازم است عبارات کتاب درسي را با مطالعه‌ي دقيق، به‌خاطر بسپاريد. اما دسته‌ي دوم که اهميت بيش‌تري دارند، سؤالات فهميدني هستند که براي پاسخ‌گويي به اين سؤالات، بايد مباحث کتاب درسي (مثلاً مفهوم رشد و توسعه) را به‌طور کامل درک کنيد و توانايي استفاده از آن‌ها در سؤالات را داشته باشيد.

 

 

 

 

 

 

نکته:

آبي: مطابق و استاندارد، سبز: يک واحد دشوار براي تراز 6000 و 7000 و يا يک واحد ساده‌تر براي تراز 5500 و 5000 ،زرد: يک واحد دشوار براي تراز 5000

قرمز: دو واحد دشوار يا ساده، مشکي: بيش‌ از دو واحد دشوار يا ساده

 

و اما وضعيت دشواري آزمون 19 اسفند (درس به درس)

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

6

4

3

2

عربي (عادي)

10%

1

65%

5

3

1

1

عربي (موازي)

8%

2

50%

5

4

1

1

جمع کل

5

3

1

1

درس عربي در مجموع براي همه‌ي بازه‌هاي ترازي دشوار بوده است.

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

7

5

4

3

اقتصاد (عادي)

22%

1

50%

7

5

4

2

اقتصاد (موازي)

24%

2

45%

7

5

3

2

جمع کل

7

5

4

2

درس اقتصاد براي 3 بازه‌ي اول مطابق سيستم ده‌دهي ولي براي بازه‌ي آخر (5000) 1 واحد سخت‌تر از مصوب بوده است.

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

7

5

4

3

تاريخ ادبيات (عادي)

13%

2

35%

6

4

2

2

تاريخ ادبيات(موازي)

22%

3

20%

9

4

4

2

جمع کل

8

4

3

2

براي سه بازه‌ي‌ آخر سخت‌تر ولي براي تراز 7000، 1 واحد ساده‌‌تر بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

8

6

4

2

تاريخ

23%

2

35%

8

5

4

2

براي سه بازه‌ي 7000 و 5500 و 5000 مطابق سيستم ولي براي تراز 6000، يک واحد سخت‌تر بوده است.

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

6

5

4

2

جغرافيا

21%

1

55%

6

4

3

2

درس جغرافيا براي 2 بازه‌ي ترازي 7000و 5000  مطابق سيستم ده‌دهي ولي براي تراز 6000 و 5500، 1 واحد سخت بوده است.

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

8

6

5

4

جامعه‌شناسي

30%

35

10%

9

6

5

3

براي بازه‌ي 6000 و 5500 کاملا مطابق با سيستم ده‌دهي ولي براي تراز 7000، 1 واحد ساده‌تر ولي تراز 5000، 1 واحد سخت‌تر بوده است.

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

 پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

5

4

3

2

آمار و ‌مدل‌سازي

17%

4

30%

6

4

3

2

 

براي 3 بازه‌ي ترازي 6000، 5500 و 5000 ، مطابق سيستم ده‌دهي ولي براي تراز 7000، 1 واحد ساده‌تر بوده است.

 

 

 

 

 

 

دروس عمومي

 

 

نقشه‌ي راه

 

تاريخ آزمون

سؤالات زبان و ادبيات فارسي

سؤالات عربي

(کد کتاب: 5728)

سؤالات دين و زندگي

سؤالات زبان انگليسي

18 فروردين

سؤالات:

سؤال 575 صفحه‌ي 47 سؤال 595 صفحه‌ي 47

سؤال 609 صفحه‌ي 48  سؤال 601 صفحه‌ي 47

سؤال 329 صفحه‌ي 28

سؤالات:

298 تا 327

سؤالات:

534 / 527

566  547 / 165

سؤالات:

سؤال 12 صفحه‌ي 63

سؤال 9 صفحه‌ي 62

سؤال 3 صفحه‌ي 52

 سؤال 3 صفحه‌ي 42

سؤال 342 صفحه‌ي 63

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزيابي دروس عمومي

 

 

نام درس

ميانگين درصد

 پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

7

5

4

3

ادبيات و زبان فارسي

31%

3

45%

7

5

4

3

 

براي همه‌ي بازه‌ها‌ي ترازي کاملاً مطابق سيستم ده‌دهي بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

 پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

7

6

5

3

دين و زندگي

20%

6

70%

6

4

3

2

 

اين درس براي همه‌ي بازه‌هاي ترازي سخت‌تر از مصوب بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نام درس

ميانگين درصد

 پس از برگزاري

تعداد افرادي که اين درس را 100% زده‌اند.

ميانگين درصد سؤالات دام‌دار

(گزينه‌هاي غيرپاسخ که بيش از 10% پاسخ داده‌اند)

سيستم ده‌دهي

7000

6000

5500

5000

8

7

6

5

زبان انگليسي

28%

20

20%

7

6

4

4

 

اين درس براي همه‌ي بازه‌هاي ترازي سخت‌تر از مصوب بوده است.

 

دشوارترين و آسان‌ترين سؤالات:

با توجه به جدول زير شما مي‌توانيد بفهميد که کدام سؤال در هر درس ساده و کدام سؤال سخت‌تر بوده است و هم‌چنين درصد پاسخ‌گويي به آن سؤال را مشاهده مي‌کنيد.

نام درس

آسان‌ترين سؤال کدام بوده؟

ميانگين درصد آسان‌ترين سؤال

سخت‌ترين سؤال کدام بوده؟

ميانگين درصد سخت‌ترين سؤال

ادبيات و زبان فارسي

11

68%

10

6%

عربي (عادي)

26

46%

37

5%

عربي (موازي)

46

39%

53

4%

دين و زندگي

68

48%

67

14%

زبان انگليسي

86

55%

81

16%

اقتصاد (عادي)

98

60%

103

3%

اقتصاد (موازي)

111

69%

129

14%

تاريخ ادبيات (عادي)

132

47%

142

8%

تاريخ ادبيات (موازي)

152

58%

159

12%

تاريخ

174

53%

179

13%

جغرافيا

192

60%

196

5%

جامعه‌شناسي

215

59%

211

24%

آمار و مدل‌سازي

227 و 228

29%

225

16%

 

 

 

 

دوستان عزيز شما مي‌توانيد چنان‌چه انتقاد، پيشنهاد و راهکاري در بهبود  روند توليد آزمون و ارائه‌ي تحليلي بهتر و کامل‌تر داشته باشيد با شماره‌ي 66962400 ـ 021 (داخلي  165 «فيروزي»  و 145 «خانم اصغري») و يا به آدرس اينترنتي  l_firuzi@yahoo.com  و asghari_najmeh@yahoo.com ارسال نماييد.

 

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب