«دیوچشمه جلوه‌ای» نوشهر از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه فرد

دیوچشمه جلوه‌ای از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه فرد در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده البرز در فاصله‌ی 55 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر در روستای«آستانکرود» بخش ییلاقی و کوهستانی کجور است.

«دیوچشمه جلوه‌ای» نوشهر از جاذبه‌های طبیعی و منحصربه فرد

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران گفت: ديوچشمه جلوه‌اي از جاذبه‌هاي طبيعي و منحصربه فرد در دامنه کوه‌هاي سربه فلک کشيده البرز در فاصله‌ي 55 کيلومتري جنوب شرقي نوشهر در روستاي«آستانکرود» بخش ييلاقي و کوهستاني کجور است که سالانه پذيراي شمار فراواني از طبيعت‌گردان و گردشگران است.

«سيف‌الله فرزانه» در گفت‌وگو با ايسنا،اظهار کرد: شهرستان نوشهر از شمال به درياي خزر، از جنوب به رشته کوه‌هاي البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به چالوس متصل است و ارتفاع آن از سطح دريا 2.9− متر است.

وي با بيان اين‌که نوشهر دو بخش مرکزي و کجور را دارد، گفت: کجور از مناطق مهم باستاني، مرکز رويان و پايتخت رستم‌دار است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران يادآور شد: برج آرامگاهي امامزاده طاهر مطهر، برج آرامگاهي سيد علي کياسلطان، برج آرامگاهي امامزاده حمزه رضا و نيز مجموعه‌ي فرهنگي کندلوس، جنگل سيسنگان، دريا و بندر(نوشهر) از پرجاذبه‌ترين مناطق گردشگري نوشهر است.

فرزانه خاطرنشان کرد: در صورت فراهم کردن امکانات بيشتر گردشگري از جمله تورهاي دريايي در اسکله‌هاي بندر نوشهر اين شهرستان به همراه چالوس به عنوان قطب بزرگ توريستي کشور مطرح مي‌شود.

وي با اشاره به وجود جاذبه‌هاي گردشگري و طبيعي در شهرستان نوشهر گفت: چشمه گردو نام چشمه زلال با آب فراوان است که در فاصله پنج کيلومتري نوشهر مازندران در محلي به نام روستاي سنگ تجن (قديمي‌ترين نام شهرستان نوشهر) واقع شده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران بابيان اين‌که چشمه گردو پرآب‌ترين چشمه در منطقه‌ي غربي استان است، افزود: به علت مناظر زيباي اطراف آن هر سال پذيراي مسافران فراواني از اقصي نقاط کشور به اين منطقه است که اين چشمه آب شرب شهرستان‌هاي نوشهر، چالوس و روستاهاي اطراف را تامين مي‌کند.

فرزانه يادآور شد: سد خاکي آويدر در فاصله حدود ۳۰ کيلومتري شرق شهر نوشهر و در نزديکي پارک جنگلي سيسنگان در مازندران قرار دارد.

وي اظهار کرد: سد آويدر و درياچه‌ي پشت آن در فاصله‌اي دور از دريا و در دل کوهستان قرار دارد که سبب کاهش رطوبت هوا در اين منطقه شده‌ که در حقيقت متعلق به اداره‌ي آبياري منطقه است و درياچه پشت سد نيز براي تامين آب مورد نياز زمين‌هاي زراعتي منطقه ايجاد شده ‌است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران خاطرنشان کرد: ديوچشمه جلوه‌اي از جاذبه‌هاي طبيعي و منحصربه فرد در دامنه کوه‌هاي سربه فلک کشيده البرز در فاصله‌ي 55 کيلومتري جنوب شرقي نوشهر در روستاي«آستانکرود» بخش ييلاقي و کوهستاني کجور است که سالانه پذيراي شمار فراواني از طبيعت‌گردان و گردشگران است.

فرزانه تصريح کرد: جنگل زربين دو آب، باغ اکولوژي، ايستگاه قايقراني خيرود،غارچلک، پرواز کايت، پارک جنگلي سي سنگان، درياچه خضر نبي، پلاژ شهرداري نوشهر با نام منطقه نمونه‌ي گردشگري سيترا، پيست کارتينگ، روستاي کجور، روستاي کندلوس و بازار روز نوشهر از جاذبه‌هاي گردشگري نوشهر به شمار مي‌رود.

وي در خصوص مجتمع فرهنگي و توريستي کندلوس اظهار کرد: اين مجتمع، امکانات مورد نياز گردشگران اعم از اقامت، رستوران، پارک کودک و فروشگاه‏‌هاي مواد خورکي را دارد که فروشگاه محصولات فرهنگي يک موزه مردم‏‌شناسي، جذابيت‏‌هاي کندلوس را دو چندان کرده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران با بيان اين‌که موزه‌ي مجموعه‌ي کندلوس با الهام از داستان‏‌هاي شاهنامه ساخته شده است، گفت: در بخشي از آن، اشياي مختلف و ارزشمند دوران‏ مختلف تاريخي و در بخشي ديگر جلوه‏‌هايي از آداب و رسوم و ويژگي اجتماعي و فرهنگي مردم منطقه به نمايش گذاشته شده است.

فرزانه ادامه داد: موزه‌ي مردم‌شناسي اين روستا،آثار ارزشمندي دارد که آن را از ديگر موزه‌هاي کشور مسثتني مي‌کند.

وي با بيان اينکه اين مجموعه براي زنده نگاه داشتن فرهنگ، هنر و سنت‌هاي زيباي مردم کجور تاسيس شده است، گفت: در صورتي که به کندلوس سفر کرديد حتماً به موزه‌ي گياهان دارويي اين روستاي ارزشمند سر بزنيد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران يادآور شد: موزه‌ي گياهان دارويي مجتمع کشاورزي کندلوس در سال 65 با هدف کشت، پرورش، توليد و بسته‌بندي گياهان اصلي دارويي و معطر و توليد اسانس‌ها و روغن‌هاي گياهي تاسيس شد.

فرزانه اظهار کرد: براي نخستين بار در ايران مبادرت به برپايي باغ بوتانيک (موزه گياهان دارويي) در زميني به مساحت 10 هکتار کرد که با کاشت بالغ بر 250 گونه گياه ژنتيک ارزشمند در ايران به توليد و عرضه‌ي محصولات گوناگون در زمينه‌هاي مختلف اقدام کرد و محصولات خود را به اکثر کشورهاي جهان صادر مي‌کند.

وي تصريح کرد: امامزاده محمد، امامزاده سيد علي کيا سلطان خيرود، سوته قلعه کجور، امامزاده نبي علوي کلا، امامزاده طاهر و مطهر هزار خال،امامزاده دبير صالحاني، امامزاده سرو الدين، ساختمان نيروي انتظامي نوشهر، پل دو آب، محور تاريخي لاشک پول و موزه مردم‌شناسي تبريزي از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي نوشهر است.

منبع :

Menu