پیمایش مهارت بزرگسالان (قسمت 6):بسته‌های سیاستی برای بزرگسالان

از مهم­ترین یافته‌های گزارش برنامه­ ی ارزیابی بین‌المللی شایستگی‌های بزرگسالان، تغییرات در متوسط میزان مهارت بزرگسالان در سه حوزه­ ی ارزیابی شده­ ی پیمایش بزرگسالان است..

پیمایش مهارت بزرگسالان (قسمت 6):بسته‌های سیاستی برای بزرگسالان

از مهم­ترین یافته‌های گزارش برنامه­ ی ارزیابی بین‌المللی شایستگی‌های بزرگسالان، تغییرات در متوسط میزان مهارت بزرگسالان در سه حوزه­ ی ارزیابی شده­ ی پیمایش بزرگسالان است: در زمینه ­ی خواندن و نوشتن و درک اعداد کشورهای صدرنشین با قعرنشین به ترتیب 97 تا 82 امتیاز اختلاف داشتند، گرچه امتیاز بسیاری از کشورها در محدوده­ ی نزدیکی به هم قرار داشت.

در حالی که مهارت بزرگسالان در میان کشورهای مختلف متفاوت است، در درون کشورها نیز به میزان بیشتری تفاوت دارد. بین 25 درصد بزرگسالانی که بالاترین میزان دستمزد و 25 درصد بزرگسالانی که کم­ترین میزان دستمزد را به خود اختصاص می‌دادند، به ترتیب در بخش‌های خواندن و نوشتن و مهارت‌های اعداد اختلاف 62 و 68 امتیازی وجود داشت. کشورهایی که به طور متوسط امتیاز بالاتری دارند، تمایل دارند تا شاهد تغییرات کم­تری در مقدار امتیازات خود باشند.

در بین کشورهای شرکت­ کننده در دور دوم مطالعه، بزرگسالان نیوزیلند بهترین عملکرد را داشتند و امتیازی بسیار بالاتر از سطح متوسط در سه حوزه­ ی سواد، درک و کار کردن با اعداد و حل مسئله به دست آوردند. بزرگسالان در لیتوانی و سنگاپور در برخی از حوزه‌ها (به ترتیب درک اعداد و حل مسئله) بهتر از میانگین عمل کردند و در حوزه­ ی دیگر در حدود متوسط یا اندکی کم­تر از دیگران بودند. بزرگسالان در یونان و اسلوونی در هر سه حوزه، کم­تر از متوسط عمل کرده بودند، اما به استثنای حل مسئله در محیط‌های غنی از فناوری یونان، امتیاز نسبتا نزدیکی به مقدار متوسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به دست آورده بودند. امتیازات میانگین در هر سه حوزه در کشورهای شیلی و ترکیه به شدت پایین‌تر از میانگین اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. به علاوه مشخص شده است که در کشورهایی مانند شیلی و سنگاپور، پراکندگی گسترده‌ای از امتیازات بین بزرگسالان وجود دارد که نشان­ دهنده ­ی نیاز به اجرای سیاست‌هایی برای تمرکز به خصوص بر بزرگسالان با تخصص کم است.

همان­طور که انتظار می‌رود تخصص در کار با اعداد و سواد داشتن ارتباط نزدیکی با هم دارند. بزرگسالانی که تخصص خوبی در یکی از این حوزه‌ها دارند، احتمالا در دیگری نیز دارای تخصص و مهارت محسوب می‌شوند. هم­چنین رابطه­ ی مثبت قوی بین سواد و مهارت‌های کار با اعداد و از سوی دیگر حل مسئله در محیط‌های غنی از فناوری وجود دارد.

بزرگسالان کم­ مهارت بخش مهمی از جمعیت را در تمام کشورها تشکیل می‌دهند. حداقل یک نفر از هر ده بزرگسال در تمام کشورهای مورد مطالعه غیر از ژاپن، تخصصی پایین‌تر یا در سطح یک (کم­ترین سطح در PIAAC) دارد و این میزان در شیلی و اندونزی به یک نفر از هر دو بزرگسال می‌رسد. در این سطوح افراد معمولا می‌توانند کارهای ساده با اعداد و خواندن را تکمیل کنند.

منبع:

OECD (2016), Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, OECD Publishing, Paris Pp 34-35



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24