بررسی سؤال‌های دشوار سه سال اخیر ریاضی دوم دبستان

با نزدیک شدن به ارزیابی‌های پایان نیم سال اول مدارس، مباحث چالش برانگیز و دشوار در آزمون‌های سه سال اخیر ریاضی دوم دبستان را بررسی کرده و نتایج را در زیر آورده‌‌ایم.

بررسی سؤال‌های دشوار سه سال اخیر ریاضی دوم دبستان

ارزیابی‌های پایان نیم سال اول در راه است.

دانش آموزان پرتلاش و کوشا خود را برای آزمون آماده می کنند.

کتاب درسی را می خوانند، تمرین حل می‌کنند، نکاتی که در آزمون‌های مختلف یاد گرفته‌اند را دوباره می خوانند و خلاصه همه برای موفقیت تلاش می کنند.

ما هم برای کمک به دانش آموزان پرتلاش، آزمون‌های سه سال اخیر کانون را بررسی کردیم و سؤال‌های دشوار آن را مورد بررسی قرار دادیم.

گزیده‌ای از نکات آموزشی را در این‌جا آوردیم، سعی کنید سؤال‌ها را خودتان حل کنید و اگر بلد نبودید به پاسخ‌های تشریحی مراجعه کنید.

نکات کلی:

  • محور اعداد: دو کاربرد اصلی محور اعداد، جمع و تفریق و شمارش است.

  • در جمع و تفریق، معمولاً دانش آموزان در چند مرحله‌ای شدن آن دچار اشتباه می‌شوند، در بیش‌تر مواقع نیز زمانی اشتباه می کنند که فلش‌ها روی محور کشیده شده و خواسته‌ی سؤال نوشتن جمع و تفریق مربوطه است. در این حالت از ابتدای اولین فلش شروع به حرکت می‌کنیم اگر انتقال با فلش رو به جلو بود علامت جمع و اگر رو به عقب بود علامت منها می‌گذاریم.تا به انتهای آخرین فلش برسیم.عددی که نوک فلش روی آن قرار می‌گیرد پاسخ نهایی است.

  • شمارش اعداد روی محور: در این حالت کافیست برای شمارش، فاصله‌ی بین دو عدد را یکی بشماریم.

  • تمرین پیشنهادی از کتاب پرتکرار: سؤال 10صفحه‌ 14- سؤال‌های 27 . 28 صفحه‌ی 27

  • نوشتن عدد دو رقمی با ارقام: در حالت کلی، یک عدد را در مکان دهگان ثابت در نظر می‌گیریم و در هر نوبت یک رقم داده شده را به عنوان یکان در نظر می‌گیریم. با تمام ارقام این مرحله را تکرار می‌کنیم.

  • نکته: صفر را در جایگاه دهگان نباید قرار دهیم چون عدد یک‌رقمی می‌شود.

  • نکته: در عدد نویسی با کارت، امکان تکرار ارقام وجود ندارد.

  • اگر حالت خاصی از اعداد مورد نظر باشد، پس از نوشتن حالت کلی، شرط را بررسی می‌کنیم.

  • تمرین پیشنهادی از کتاب پرتکرار: سؤال 6صفحه‌ 15

  • عدد نویسی در کوچک‌ترین حالت یا بزرگ‌ترین حالت: در برخی سؤال‌ها کوچک‌ترین عدد یا بزرگ‌ترین عدد با شرایط خاص خواسته می‌شود. در این‌حالت با توجه به خواسته سؤال کوچک‌ترین یا بزرگ ترین عددی که شرط اولیه را داشته باشد مثلا دو رقمی باشد را در نظر می گیریم و با توجه به شرط‌های بعدی مسئله پاسخ نهایی را مشخص می‌کنیم.

  • الگویابی: الگویابی به شکل‌های هندسی، عددی و شکلی مطرح می شود

  • در الگویابی‌های هندسی و عددی نظم اعداد مورد توجه قرار می‌گیرد ولی در الگویابی شکلی، ترتیب آمدن شکل‌ها مد نظر است.

  • تمرین پیشنهادی از کتاب پرتکرار: سؤال 47صفحه‌ 40 و سؤال 47 صفحه 41

  • در جمع و تفریق: برخی سؤال‌ها با شکل می‌باشد در حل مسایل شکلی، ممکن است نیاز به تشکیل دسته‌های ده‌تایی باشد،‌شمارش دقیق شکل‌ها از نکات مهم می باشد. معمولاً پس از تشکیل دسته‌های ده‌تایی، عدد به دست آمده در جدول یکی، ده‌تایی نوشته می‌شود. سؤال‌های این بخش غالباً چند بخشی هستند و  ادامه دادن را‌ه‌حل تا انتها از نکات تعیین کننده و مهم است.

  • در حالتی خاص، عددی بیان می‌شود و تمام جفت اعدادی خواسته می‌شود که مجموع‌‌آن ها با عدد داده شده برابر باشد. در این حالت برای جمع مورد نظر ابتدا صفر را در نظر می‌گیریم و عدد مقابل آن را می‌یابیم و در هر مرحله به عدد اول یکی اضافه می‌کنیم و مجموع را به دست می آوریم مثال:0+9 و 1+8

  • تمرین پیشنهادی از کتاب پرتکرار: سؤال 26صفحه‌ 26

  • تقارن: تقارن از مفاهیمی است که تا حدی نیاز به تجسم دانش آموز دارد. با این حال می‌توان این ‌گونه بیان کرد که دو شکلی که تقارن دارند نسبت به خط تقارن، قرینه اند یعنی اگر از هر نقطه شکل خطی به خط تقارن عمود کنیم و به اندازه خودش امتداد دهیم به نقطه متقارن در طرف دیگر شکل می رسیم اگر برای تمام نقاط شکل این امکان وجود داشته باشد و این شرط برقرار باشد، خط مورد نظر خط تقارن است.

  • نکته:تقارن به صورت دو قسمتی و چهار قسمتی است.

  • درزیر چند هشدار آموزشی آمده است:

هشدار آموزشی1:

مبحث یکی- ده‌تایی

در تمرین‌های این بخش عموماً سؤال‌ها دو بخشی‌اند، به دانش آموزان یاد بدهیم که ابتدا خواسته مسئله را بیان کنند و یا با خود مرور کنند تا مرحله‌ای از قلم نیفتد.

مثال: سؤال 9 آزمون 20 مرداد96

هشدار آموزشی 2

مبحث : عدد نویسی با ارقام

در مسائلی که علاوه بر عدد نویسی شرطی خاص برای اعداد مطرح می‌شود،‌متذکر شویم ابتدا تمام حالت‌های ممکن عدد نوشته شود و سپس شرط مورد نظر مسئله در نظر گرفته شود.

مثال: سؤال 19 آزمون 8 آبان96

هشدار آموزشی3

مبحث: عدد نویسی با ارقام

در مسائل عدد نویسی که به حالت‌های بزرگ‌ترین یا کوچک‌ترین عدد می‌پردازد، درک صحیح مسئله تعیین کننده است، رابطه‌ی بین یکان و دهگان اعداد در این‌گونه سؤال‌ها مورد پرسش قرار می گیرد.

در ادامه می‌توانید فایل سؤال‌ها را دانلود کنید و نمونه‌ سوال‌ها را حل کنید.به تاریخ برگزاری آزمون، درصد پاسخ صحیح و درصد پاسخ اشتباه دقت کنید.
کتاب پرتکرار ریاضی دوم دبستان به خوبی می‌تواند نمونه سؤال‌های مشابه را در اختیارتان قرار دهد.



مشاوره تلفنی و پاسخ به سوالات شما

چگونه برای درس خواندن برنامه ریزی کنم ؟
پاسخ به سوالات شما درباره کارنامه آزمون های کانون ، روش های مطالعه ، انتخاب کتاب های آموزشی و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
پاسخگویی 8 تا 24
حرکت بر خط راست از فیزیک 3 دوازدهم ریاضی
دوازدهم رياضي     دبیر : پدرام رحمتی